خرید SSD چه زمانی بهتر است؟

قیمت SSD و درایوهای فلش در دهه گذشته به‌طور پیوسته افزایش‌یافته است، اما اخیراً شاهد تغییراتی در این روند بوده‌ایم. برای اولین بار در این مدت، قیمت‌ SSD و فلش شروع به کاهش کرده‌ است. به این ترتیب، اکنون می‌توانید سخت‌افزار جدید را با قیمت کمتری نسبت به قبل خریداری کنید. اما قیمت SSD را چه چیزی کاهش داده و خرید SSD با چه مشخصاتی بیشترین ارزش خرید را در به شما ارایه خواهد داد؟ بیایید باهم نگاهی بیندازیم.

چرا خرید SSD گران‌تر از HDD است؟

به‌طورکلی، انواع SSD محصولاتی بهتر از هارد دیسک ها (HDD) هستند. سرعت آن‌ها تقریباً 100 برابر سریع‌تر از هارد دیسک ها است، کمبود قطعات متحرک در آن‌ها باعث افزایش قابلیت اطمینان آنها می‌شود و مصرف انرژی آن‌ها نیز کمتر از HDD ها است. به‌علاوه، آن‌ها کم صداتر، کوچک‌تر و خنک‌تر هستند.

اما هیچ‌یک از این مزایا لزوماً توضیح نمی‌دهد که چرا انواع حافظه حالت جامد به‌طور سنتی بسیار گران‌تر از همتایان خود هستند. چند عامل وجود دارد که باعث می شود خرید SSD گران تر از سایر گزینه ها تمام شود.

  • فرایند تولید

حافظه های حالت جامد به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای دارای فناوری پیشرفته­ تری نسبت به همتایان HDD خود هستند. هارددیسک‌ها شامل یک بُرد مدار ساده با چند تراشه، چند موتور و قسمتهای مربوط به خواندن / نوشتن هستند.

از سوی دیگر، SSD ها میلیاردها سلول حافظه و تراشه‌های بسیار را به کار می‌اندازند که هرکدام به منطق مرتبط نیاز دارند. ایجاد این سلول‌ها و نیمه‌هادی‌ها بسیار پیچیده است؛ این امر نیاز به نیروی کار زیاد و سطح بسیار بالایی از دانش دارد. همه این موارد به هزینه‌های تولید بیشتر و درنتیجه قیمت خرده‌فروشی بالا منجر می‌شود.

  • عرضه و تقاضا

ازلحاظ تاریخی، تقاضای مصرف‌کنندگان برای حافظه های حالت جامد به میزان قابل‌توجهی پایین‌تر از تقاضا برای هارد بوده است. بر همین اساس، اقتصاد بازار دیکته می‌کند که تولیدکنندگان با قیمت گذاری بیشتر درصدد پوشش هزینه‌های تولید و ایجاد سود برای خود باشند.

موضوع دوم بازار تلفن همراه است. بسیاری از تولیدکنندگان بزرگ SSD به ساخت مدل های اختصاصی برای گوشی‌های هوشمند متمرکزشده‌اند و آن‌ها را به درایوهای معمولی 2.5 اینچی برای کامپیوترها را ترجیح می‌دهند. درنتیجه، تولیدکنندگان کوچک‌تر نیاز به کار و تولید بیشتر دارند؛ اما با توجه به قراردادهای مطلوب‌تر برای تأمین‌کننده‌ها، تولیدکنندهای بزرگ توانایی بیشتری در ذخیره مواد لازم برای تولید دارند. متعاقباً، تولیدکنندگان کوچک‌تر که درایوهای کامپیوتر می‌سازند نیاز به پرداخت بیشتر برای قطعات موردنیاز دارند و این هزینه را به مصرف‌کننده انتقال می ­دهند.

  • رشد مصرف و فراگیر شدن

درحالی‌که جذابیت حافظه حالت جامد برای مصرف‌کنندگان کاهش‌یافته است، استفاده از این حافظه و درایوهای فلش در سطح سازمانی به‌سرعت در حال افزایش است.

برای حفظ تقاضا، تولیدکنندگان نیاز به ساخت کارخانه‌های بیشتری دارند. هزینه‌های کارخانه‌های جدید باید سرشکن شود و درنتیجه هزینه‌های خرده‌فروشی درایوها را شامل می‌شود.

از سوی دیگر، هزینه ساخت هاردها از مدت‌ها پیش توسط سازندگان سرشکن‌شده است که منجر به کاهش قیمت‌های آن‌ها می‌شود.

چرا قیمت SSD ها در حال کاهش است؟

درحالی‌که SSD ها هنوز هم از همتایان HDD خود گران‌تر هستند اما قیمت آن طی اخیر ( در سطح جهانی ) به‌سرعت کاهش‌یافته است. انتظار می‌رود که قیمت فلش NAND- نوع حافظه مورداستفاده در SSD ها – در سه‌ماهه سوم سال 2018 به میزان 10 درصد کاهش یابد.

این کاهش قیمت به‌ندرت اتفاق می‌افتد. سه ‌ماهه سوم معمولاً زمان افزایش قیمت‌ها است، زیرا تولیدکنندگان کامپیوتر و گوشی‌های هوشمند پیش از کریسمس ذخیره‌سازی محصولات را آغاز می‌کنند.

اما چه اتفاقی در حال وقوع است؟ کارشناسان فکر می‌کنند که سه عامل در کاهش قیمت‌ها کمک می‌کند:

  1. فروش گوشی‌های هوشمند

در سال 2018، فروش گوشی‌های هوشمند به صورت کلی ثابت بوده است که این امر منجر به عرضه بیش‌ازحد فلش NAND شده است که باعث کاهش قیمت‌ها گردید.

  1. فروش نوت بوک

در نیمه اول سال 2018 نوت بوک ها فروش بالاتر از حد متوسط ​​را تجربه کردند. درنتیجه، تقاضا در بخش دوم سال کاهش یافت و دوباره منجر به مازاد عرضه گردید.

  1. SSD های سرور

برای تولیدکنندگان، یک SSD با درجه‌بندی سرور سودآورتر از SSD های مصرفی است. این باعث شده است تا تولیدکنندگان بیشتری وارد بخش شوند، درنتیجه رقابت و عرضه را افزایش می‌دهد. بازهم این دو عامل به کاهش قیمت‌ها کمک می‌کنند.

انتظار می‌رود تقاضا برای SSD ها و حافظه فلش  NAND کاهش داشته باشد در صورتیکه که میزان عرضه در حال افزایش است.

این نظریه ناشی از واقعیت‌ها مطرح‌شده است. با نگاهی به قیمت انواع SSD  و مانیتور کردن قیمت این محصولات متوجه این قیمت ها می شویم. ( این آمار به صورت جهانی در نظر گرفته شده است )

آیا خرید SSD ارزان تر هم خواهد شد؟

این همان سؤال یک‌میلیون دلاری است. اگر شما می‌خواهید یک حافظه SSD بخرید، آیا وقت مناسبی برای خرید کردن است یا بهتر است همچنان منتظر بمانید ؟ ( این بخش با رویکرد جهانی و در بازار با ثبات در نظر گرفته شده است)

البته، امکان آن نیست که جواب این سؤال را با 100 درصد دقت بدانید؛ اما ما می‌توانیم از اطلاعات موجود برای پیش‌بینی استفاده کنیم.

DRAMeXchange -یکی از بازارهای پیشرو برای خرید حافظه فلش NAND – پیش‌بینی می‌کند که قیمت‌ها تا اواسط سال 2019 کاهش پیدا خواهد کرد. فروش کامپیوتر به‌طور سنتی در شش ماه اول سال پس از کریسمس، کاهش می‌یابد، درحالی‌که IDC فکر می‌کند فروش گوشی‌های هوشمند با یک ثبات و بدون تغییر ادامه خواهد داشت.

البته دست نگه‌داشتن از خرید بدین معنی است که امکان دارد برخی فنّاوری‌های جدید نیز در آینده وارد بازار ­شوند.

در اواخر سال 2017، ما شاهد ورود فلش NAND جدید با ظرفیت بالاتر بودیم. در طول سال 2018، فلاش‌های سطح سه (TLC) و سطح چهار (QLC) به‌طور فزاینده‌ای در قیمت‌های پایین‌تر در دسترس قرار گرفتند.

شما همچنین باید رشد پایدار (و کاهش قیمت) SSD های نوع NVMe فوق‌سریع را در نظر بگیرید. آن‌ها قادرند داده‌ها را چهار برابر سریع‌تر از SSD های ساتا بخوانند و می‌توانند داده‌ها را بر روی درایو ده برابر سریع‌تر قرار دهند. در حقیقت، اگر خواهان خرید کامپیوتر جدیدی هستید، به چیزی غیر از SSD فکر نکنید.

پیشنهاد

اگر می‌خواهید SSD جدیدی را  الان خریداری کنید، درایو SSD مدل ADATA SU650  و ADATA SU800 با چیپ های 3D NAND قابلیت هایی مانند SLC Caching ، DRAM Cache Buffer و موتور تصحیح خطای پیشرفته LDPC ECC گزینه هایی با ارزش خرید مناسب و کیفیت بالا هستند. برای آشنایی با دیگر مدل هایی SSD برند ای دیتا کلیک کنید.

درباره ذخیره‌سازی اطلاعات بیشتر بدانید

درنهایت، قیمت‌های فعلی SSD NAND بعضاً ارزش خرید خیلی بالایی را ارائه می‌دهند که تابه‌حال در بازار دیده نشده است. هیچ شکی وجود ندارد که اکنون زمان بسیار خوبی برای خرید است.

اگر می‌خواهید قبل از تصمیم‌گیری درباره ذخیره‌سازی داخلی بیشتر بدانید، مقاله های بیشتر ما درباره درایو SSD را حتما مطالعه کنید.