معرفی و بررسی 3 حافظه SSD ارزان قیمت در بازار ایران!

بهترین درایو SSD ارزان بازار ایران را می‌شناسید؟ اگر خوره کامپیوتر یا گیمینگ باشید، حتما در میان درایوهای SSD که در بازار وجود دارند، نام‌ها و برندهای مختلفی را دیده‌اید. اما ارزان‌ترین و در عین حال بهترین درایو ssd بازار ایران کدام است؟

حافظه‌های ssd از زمان رونمایی خود، انتظارات کاربران را به طرز عجیبی افزایش داده‌اند.

کاربران کامپیوتر و گیمرهای حرفه‌ای دیگر نمی‌توانند سرعت پایین خواندن و نوشتن اطلاعات در حافظه ذخیره‌سازی را در تحمل کنند و دلیل اصلی این رفتار، تولید درایو SSD بوده است.

در این مقاله قصد داریم شما را با 3 نمونه از ارزان‌ترین حافظه‌های ssd موجود در بازار ایران که با گارانتی 3 تا 5 ساله آونگ عرضه شده‌اند آشنا کنیم. اگر قصد خرید درایو ssd دارید و یک محصول ارزان ولی با کیفیت را ترجیح می‌دهید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

معرفی 3 درایو SSD ارزان بازار ایران

نوبت به معرفی 3 درایو ssd ارزان قیمت در بازار ایران رسید.

در این بخش هر سه درایو را به طور جداگانه معرفی کرده و ویژگی‌های آنها را به طور کامل بیان می‌کنیم تا با دقت بیشتری از بین آنها انتخاب کنید:

1. درایو SSD ای دیتا مدل LEGEND 700

بهترین ssd ارزان ای دیتا

محبوب‌ترین درایو SSD ارزان بازار ایران که به دلیل قیمت و کیفیت مطلوبی که دارد، پرفروش شده، SSD مدل LEGEND 700 ای دیتا است.

این SSD ارزان قیمت در ظرفیت‌های مختلفی تولید شده و کاربران می‌توانند با توجه به نیاز و بودجه‌ای که دارند، ظرفیت دلخواه خود را انتخاب کنند.

در ادامه برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های این حافظه ذخیره‌سازی را معرفی می‌کنیم:

رابط PCIe Gen3 x4

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که روی سرعت انتقال داده‌ها در کامپیوتر تاثیر می‌گذارد رابط آن است.

درایو LEGEND 700 با رابط PCIe Gen3 x4 تولید شده تا مستقیما به مادربرد متصل شود. به لطف وجود این رابط در درایو ADATA، شما می‌توانید از این محصول در جدیدترین مادربردها و پردازنده‌های اینتل و AMD استفاده کنید.

علاوه بر این، قابلیت اتصال درایو SSD مدل LEGEND 700 به لپ‌تاپ هم وجود دارد. بنابراین می‌توان این محصول را به عنوان یک SSD لپ تاپ ارزان هم به شمار آورد.

بیشتر بخوانید : راهنمای گام به گام ارتقاء هارد لپ تاپ به درایو SSD

سرعت خواندن و نوشتن 2000/1600 مگابایت بر ثانیه

برای کاربران خانگی و گیمرهایی که در ابتدای راه هستند، درایو ssd مدل LEGEND 700 و سرعتی که دارد، بهترین انتخاب خواهد بود.

این حافظه سرعتی معادل 2000 مگابایت بر ثانیه برای خواندن داده‌ها ارائه می‌دهد و همین موضوع سرعت اجرای برنامه و بازی‌های سنگین را بهبود می‌بخشد.

از سوی دیگر، ای دیتا برای این درایو ssd ارزان سرعت نوشتن 1600 مگابایت بر ثانیه را در نظر گرفته که یعنی برای انتقال داده به این SSD نیازی نیست مدت زمان زیادی صرف کنید.

SSD ارزان چیست

رمزگذاری داده‌ها

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در درایوهای SSD باید رعایت شود، رمزگذاری اطلاعات است.

درایو ssd ای دیتا مدل LEGEND 700 به تکنولوژی رمزگذاری داده‌ها مجهز شده و به لطف فناوری LDPC در این محصول، با خیال راحت می‌توانید مهم‌ترین اطلاعات و فایل‌های خود را در آن نگهداری کنید.

گارانتی 3 ساله تعویض

این درایو SSD ارزان قیمت با گارانتی 3 ساله تعویض در بازار ایران به فروش می‌رسد.

شرکت آونگ که یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های ارائه دهنده گارانتی در ایران محسوب می‌شود، گارانتی تمام درایوهای SSD ای دیتا را برعهده گرفته است.

در واقع کاربران پس از خرید درایو ssd ای دیتا مدل LEGEND 700 نیازی نیست نگران خراب شدن یا از کار افتادن محصول باشند. آونگ تا 3 سال گارانتی آن را بر عهده گرفته و در صورت بروز هرگونه نقص فنی می‌توانید محصول را به نمایندگی آونگ ارسال کرده و درایو ssd جدید تحویل بگیرید.

2. درایو SSD ارزان ای دیتا مدل LEGEND 740

SSD ارزان قیمت

جایگاه دومین حافظه ذخیره سازی در میان ارزان ترین SSD های بازار ایران به یکی دیگر از محصولات ای دیتا تعلق می‌گیرد.

درایو ssd مدل LEGEND 740 نسخه‌ای ارتقاء یافته از همان LEGEND 700 است. این درایو در سخت افزار و نرم‌افزار خود بهبودهای خوبی داشته که خرید آن را نسبت به مدل قبلی جذاب‌تر می‌کند.

در ادامه برخی از مهم‌ترین قابلیت‌های این SSD را بیان می‌کنیم:

رابط PCIe Gen3x4

مهندسان ای دیتا برای SSD مدل LEGEND 740 از رابط PCIe Gen3x4 استفاده کرده‌اند.

حتما می‌دانید که این رابط باعث می‌شود شما بتوانید درایو ssd را مستقیم روی پورت PCI مادربرد نصب کنید؛ این کار روی افزایش سرعت انتقال داده تاثیرگذار است.

از سوی دیگر باید به رعایت پروتکل NVMe در این حافظه اشاره کرد. این پروتکل اجازه انتقال داده‌ها به شکل موازی را می‌دهد و همین موضوع باعث افزایش سرعت خواندن و نوشتن داده در درایو می‌شود.

سرعت خواندن و نوشتن 2500/2000 مگابایت بر ثانیه

همانطور که گفته شد SSD مدل 740 نسخه‌ای ارتقا یافته از مدل 700 بود و یکی از بخش‌هایی که بهبود پیدا کرد، سرعت خواندن و نوشتن داده‌هاست.

ای دیتا برای خواندن داده‌ها در این حافظه سرعتی معادل 2500 مگابایت بر ثانیه در نظر گرفته که برای گیمرها و کاربران نیمه‌حرفه‌ای سرعت قابل قبولی محسوب می‌شود.

علاوه بر این، سرعت نوشتن داده‌ها روی اس اس دی LEGEND 740 چیزی معادل 2000 مگابایت بر ثانیه است که یعنی ذخیره‌سازی داده‌ها روی حافظه با سرعت بالایی انجام می‌شود.

خنک کنندگی بیشتر

یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌هایی که حافظه ای دیتا مدل LEGEND 740 دارد خنک کنندگی بیشتر آن نسبت به مدل‌های دیگر است.

به دلیل استفاده از آلیاژهای فلزی ویژه برای ساخت این SSD، انتقال گرمایی روی بدنه درایو بهتر انجام می‌شود و همین موضوع به خنک کردن آن کمک خواهد کرد.

اگر بخواهیم به شکل عدد و رقم درباره میزان خنک کنندگی این حافظه صحبت کنیم باید بگوییم که درایو LEGEND 740 تا 15 درصد بیشتر از سایر حافظه‌ها می‌تواند دمای خود را کاهش داده و گرما را از خود دور کند.

حتما می‌دانید که گرمای زیاد در بلند مدت باعث آسیب دیدن حافظه و کاهش طول عمر آن خواهد شد.

ارزان ترین SSD بازار ایران

گارانتی 5 ساله

افرادی که حافظه‌های ssd خریداری می‌کنند همیشه نگران طول عمر و خرابی‌های آن هستند.

خوشبختانه درایو LEGEND 740 توسط کمپانی ایرانی آونگ گارانتی شده است و کاربران می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه نقص فنی آن را به نمایندگی‌های آونگ ارجاع دهند.

این حافظه تا 5 سال گارانتی تعویض دارد و این یعنی کمپانی ADATA و شرکت آونگ از کیفیت آن اطمینان خاطر دارند.

3. درایو SSD ای دیتا مدل LEGEND 840

SSD ارزان قیمت

گیمرهای حرفه‌ای و کاربرانی که سرعت و کیفیت SSD برای آنها اهمیت بیشتری دارد تا قیمت، حافظه LEGEND 840 کمپانی ADATA را انتخاب می‌کنند.

در میان سه مدل درایو ssd ارزان، درایو ای دیتا مدل LEGEND 840 گرچه قیمت بالاتری دارد اما امکانات و قابلیت‌های بخصوصی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

در ادامه ویژگی‌های این محصول را بررسی می‌کنیم:

رابط PCIe Gen4 x4

برخلاف دو مدل قبلی که از PCIe Gen3 x4 استفاده می‌کردند، درایو ssd مدل 840 به رابط PCIe Gen4 x4 مجهز شده و این یعنی باید سرعت بسیار بالاتری از آن توقع داشته باشیم.

رابط‌های PCIe Gen4 نسل جدیدترین هستند و به همین دلیل سرعت بالاتری ارائه می‌دهد.

این رابط باعث شده درایو ssd مدل PCIe Gen3 x4 از نظر آماری تا 3 برابر سریع‌تر از درایوهای با رابط PCIe Gen3 باشد.

همچنین سرعت این حافظه تا 15 برابر بیشتر از درایوهای قدیمی با رابط SATA تخمین زده شده است. بنابراین می‌بینید که با تغییر رابط، سرعت انتقال داده در آن به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده است.

سرعت خواندن و نوشتن 5000/4500 مگابایت بر ثانیه

حرفه‌ای‌ها همیشه به دنبال حافظه‌های SSD با سرعت بالا هستند! درایو LEGEND 840 سرعتی معادل 5000 مگابایت بر ثانیه برای خواندن داده‌ها ارائه می‌دهد.

این یعنی به راحتی می‌توانید بازی‌های سنگین را روی کامپیوتر اجرا کنید و نگران سرعت بالا آمدن بازی نباشید.

از سوی دیگر مهندسان ADATA برای انتقال داده‌ها و نوشتن آنها روی اس اس دی LEGEND 840 سرعتی معادل 4500 مگابایت بر ثانیه در نظر گرفته‌اند. با این سرعت قطعا مشکلی در زمینه ذخیره کردن فایل‌های سنگین روی حافظه نخواهید داشت.

بیشتر بخوانید : با بهترین SSD گیمینگ موجود در ایران آشنا شوید!

سازگار با PS5

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های درایو ssd ارزان ای دیتا مدل LEGEND 840 این است که گیمرهایی که با کنسول PS5 بازی می‌کنند هم می‌توانید روی آن حساب کنند.

در واقع این درایو ssd به گونه‌ای ساخته شده که با کنسول PS5 سازگار است و می‌توانید از آن به عنوان حافظه اصلی کنسول استفاده کنید.

ذخیره کرده بازی‌ها روی حافظه‌های ssd سرعت اجرای بازی در کنسول را به شکل ویژه‌ای افزایش می‌دهد. همین موضوع گیمرها را ترغیب می‌کند از حافظه‌های ssd جدید و با سرعت خواندن و نوشتن بالا برای دستگاه خود استفاده کنند.

بیشتر بخوانید : راهنمای جامع خرید SSD برای پلی استیشن

SSD ارزان چیست

خنک کنندگی بیشتر

ساخت حافظه‌های ssd که سرعت خواندن و نوشتن بالایی دارند با یک چالش عمده روبه‌رو است؛ افزایش دمای آن‌ها!

مهندسان کمپانی ADATA برای حل کردن این موضوع از آلیاژهایی در ساخت درایو ssd مدل LEGEND 840 استفاده کرده‌اند که باعث خنک کنندگی بیشتر درایو می‌شود.

در واقع انتقال دمایی در این حافظه از طریق همین آلیاژهای خاص صورت می‌گیرد و طبق بررسی‌ها تا 15 درصد خنک کنندگی بیشتر را برای آن به ارمغان می‌آورد.
توجه داشته باشید که دمای بالا علاوه بر کاهش طول عمر درایو ممکن است باعث آسیب دیدن اطلاعات داخل آن هم شود.

گارانتی 5 ساله

درایو ssd ارزان ولی حرفه‌ای LEGEND 840 با گارانتی 5 ساله در بازار ایران به فروش می‌رسد.

کمپانی آونگ این محصول را گارانتی کرده و کاربران در صورت مشاهده هرگونه نقص فنی در محصول می‌توانند آن را تعویض کنند.

سخن پایانی

خرید SSD ارزان قیمت کار چندان دشواری نیست. اما آنچه اهمیت دارد خرید محصولی‌ست که خیال شما را از بابت امنیت اطلاعات شما راحت کند.

در این مقاله سه مورد از بهترین و ارزان ترین SSD های بازار ایران که هر سه محصولی از ADATA هستند را معرفی کردیم.

هر سه مورد از SSD های معرفی شده جزو پرفروش‌ترین‌های بازار ایران محسوب می‌شوند و هر سه قابلیت‌های جذابی برای کاربران معمولی تا حرفه‌ای دارند. نظر شما چیست؟ شما کدام درایو ssd را انتخاب می‌کنید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.