تقویت پوشش وای فای در محیط‌های بیرونی و فضای باز

تقویت پوشش وای فای در محیط‌های بیرونی

شما گزینه‌های زیادی برای پوشش حیاط خود با وای فای و تقویت سیگنال وای فای در اختیار دارید، اما باید تعادلی بین هزینه‌ها، قابلیت اطمینان و پیچیدگی کار برقرار کنید.

اتصال بی‌وقفه به Wi-Fi در تمام محیط خانه موهبت بزرگی است، اما مشکل معمولاً زمانی شروع می‌شود که شما در خارج از ساختمان (مثلاً در حیاط) قصد اتصال به اینترنت داشته باشید. شما می‌توانید روتر خود را تا جایی که کابل مودم اجازه می‌دهد به حیاط یا بالکن جلویی خود نزدیک کنید، اما این اقدام در اغلب موارد مشکل شما را حل نمی‌کند.

با افزایش تعداد دستگاه‌های هوشمند بیرون از خانه، نظیر سیستم‌های امنیتی، نورپردازی و دربازکن‌ها، حتماً نیاز به تقویت سیگنال وای فای مودم خود برای پوششی فراتر از دیوارهای بیرونی خانه خود هستید. این موضوع می‌تواند دشواری‌هایی به همراه داشته باشد، اما انتخاب سخت‌افزار مناسب می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

دستگاه‌های مقاوم در برابر شرایط آب و هوایی مطمئن‌ترین گزینه‌ها هستند

برای استفاده از بیشتر گزینه‌هایی که به شما معرفی می‌کنیم، نیازی به سوراخ کردن یا ایجاد سیم‌کشی جدید در محیط بیرونی ساختمان ندارید. این سیستم‌ها در محیط بیرونی قدرت سیگنال خوبی در اختیار شما قرار می‌دهند، با این حال نیازمند یک سرمایه‌گذاری اولیه هستند. یک دستگاه مناسب شاید هزینه زیادی را به شما تحمیل کند، اما در طولانی‌مدت هزینه‌های نگهداری آن کمتر خواهد بود و پوششی مناسب در اختیار شما قرار می‌دهد.

استفاده از دستگاه Wi-Fi که بتواند در خارج از خانه نصب شود بهترین گزینه خواهد بود. در حال حاضر گزینه‌های ارزان‌قیمت زیادی در دسترس نیستند، ازاین‌رو برای انتخاب گزینه مناسب باید دقت بیشتری به خرج دهید.

دستگاه‌های تقویت سیگنال وای فای در بیرون از خانه، که به آن اکسس پوینت یا تقویت کننده وای فای نیز می‌گویند، سرراست‌ترین گزینه برای شما محسوب می‌شوند، زیرا این تنها حالتی است که در آن دستگاه در خارج از خانه نصب می‌شود. بسیاری از این دستگاه‌های تقویت کننده وای فای برای کاربردهای سازمانی تولید شده‌اند. اخیراً بعضی از تولیدکننده‌ها به تولید دستگاه تقویت کننده وای فای خانگی نیز پرداخته‌اند؛ این دستگاه‌ها طوری ساخته شده‌اند که بتوانند در کل سال در معرض عناصر مختلف قرار گیرند و از سخت‌افزاری بهره می‌برند که امکان ارتباط بی‌سیم با روتر شما را دارند تا بدین ترتیب پوشش فوق‌العاده Wi-Fi را در خارج از خانه در اختیار شما قرار دهند.

گام اول در این راه یافتن یک دستگاه تقویت کننده وای فای است که با روتر فعلی شما سازگاری داشته باشد و یا اینکه باید یک روتر جدید و تقویت کننده سازگار با آن را برای به‌روزرسانی کل شبکه تهیه کنید. در حال حاضر دستگاه‌های تقویت کننده وای فای زیادی برای کاربردهای خانگی طراحی نشده است،  اما بعضی از تولیدکنندگان مطرح این حوزه شرکت‌های Netgear، D-link و Hawking هستند.

گام بعدی، بررسی درجه حفاظت (IP) درج‌شده روی بسته‌بندی دستگاه و محدوده دمایی است که دستگاه می‌تواند تحمل کند. درجه IP میزان مقاومت آب و هوایی دستگاه، در برابر آب و خاک را مشخص می‌سازد. بالاترین جایگاه به استاندارد IP68 اختصاص دارد، که به معنای محافظت کامل در برابر خاک و غوطه‌ور شدن در آب برای طولانی‌مدت است.

اگر محدودیت بودجه نداشته باشید، می‌توانید از دستگاه تقویت کننده وای فای 2 بانده‌ای بهره‌مند شوید که عملکرد فوق‌العاده‌ای تا فاصله 100 متری دارد. نصب این دستگاه ها عموما پیچیدگی خاصی ندارد تنها کافی است که تقویت کننده وای فای را به یک پریز متصل کرده و دستگاه را روی دیوار نصب کنید.

گزینه‌های دیگر که پیچیدگی بیشتری دارند به شما اجازه می‌دهند که حالت‌های متفاوتی را برای شبکه‌های 2.4 گیگاهرتزی و 5 گیگاهرتزی تعیین کنید. با این حال، نصب این دستگاه‌ها پیچیده‌تر است اما نیازی به ایجاد سوراخ در دیوارها یا نصب کابل‌های جدید نخواهید داشت.

معمولاً باند 5 گیگاهرتزی برای وضعیت وایرلس بریج و باند 2.4 گیگاهرتزی برای وضعیت اکسس پوینت تنظیم می‌شوند. این موضوع باند 5 گیگاهرتزی را به یک لینک بک هال به روتر اصلی تبدیل می‌کند و به دستگاه‌های شما این امکان را می‌‌دهد که در خارج از خانه از باند 2.4 گیگاهرتزی برای اتصال استفاده کنند. این مدل نصب، سرعت اتصال را کمی کاهش می‌دهد، اما شما همچنان قادر به بهره‌برداری کامل از پهنای باند 2.4 گیگاهرتزی خود خواهید بود.

بعضی از اکسس پوینت‌های سیمی از آداپتور انژکتور PoE یا انتقال توان الکتریکی بر بستر کابل شبکه استفاده می‌کنند، بدین ترتیب که شما این دستگاه را در خانه به یک پریز نزدیک روتر خود متصل می‌کنید. بعد از این عمل، شما یک کابل اترنت به بیرون از خانه در اختیار خواهید داشت که می‌توانید آن را در زمین بخوابانید یا در ارتفاع نصب کنید. ما این گزینه را تنها به کسانی پیشنهاد می‌کنیم که آشنایی زیادی با فناوری دارند.

سیستم‌های مش Wi-Fi ساده‌تر هستند و درعین‌حال هزینه بیشتری دارند

گزینه دیگر استفاده از یک سیستم مش Wi-Fi در داخل خانه است، سیستمی که اغلب با یک روتر و یک یا دو دستگاه مش همراه می‌شود و می‌تواند بیش از 500 مترمربع را پوشش دهد. خانه اکثر افراد ابعادی کمتر از رقم دارند، بنابراین با قرار دادن این تجهیزات در جای مناسب شما قادر خواهید بود به پوشش مناسب محیط بیرونی بپردازید. در این حالت ممکن است میزانی از سرعت یا پوشش داخلی به‌واسطه جابجایی دستگاه های مش از بین برود، با این حال سیستم‌های مش قابل توسعه هستند، بنابراین قادر به افزودن دستگاه های مش اضافی نیز خواهید بود.

هر دستگاه مش تنها نیازمند یک پریز برق برای نصب آداپتور خواهد بود و هیچ کابل اترنتی نیاز ندارد. ایده گسترش پوشش Wi-Fi بر این اساس است که روتر مش را در مرکز خانه خود قرار دهید و دستگاه های مش را در نزدیک‌ترین موقعیت به محیط بیرونی قرار دهید.

سیستم مش وای فای دو باند C1203 دی-لینک

به‌طورمعمول بیشتر سیستم های مش به‌طور مستقیم به روتر وصل می‌شوند و ارتباط را با نزدیک‌ترین هاب به خود برقرار نمی‌کنند. این بدان معنا است که شما قادر به ایجاد زنجیره‌ای از دستگاه ها که سیگنال را در یک جهت گسترش می‌دهد نخواهید بود. به همین دلیل بهتر است روتر خود را در مرکز خانه قرار دهید.

همچنین دیوارهای بیرونی شما همچنان سیگنال شما را مختل و ضعیف می‌کنند، این موضوع مخصوصاً در فرکانس 5 گیگاهرتزی رخ می‌دهد. در این حالت ممکن است نیاز باشد که با موقعیت دستگاه بازی کنید تا نقطه مناسب برای پوشش بیرونی در محیط خود را بیابید. یک راه آسان برای تست سیگنال استفاده از ابزاری کاربردی به نام Netspot است که استفاده آن بر روی هر لپ‌تاپی به‌صورت رایگان امکان‌پذیر است. شما می‌توانید در محیط قدم بزنید و هم‌زمان قدرت سیگنال وای فای خود را مشاهده نمایید.

اگر با سیگنال‌های Wi-Fi آشنایی ندارید، این سیگنال در واحد دسی‌بل میلی وات (dBm) اندازه‌گیری می‌شود. هرچقدر این عدد به صفر نزدیک‌تر باشد، بهتر خواهد بود. شما نیازمند سیگنالی میان 60dBm- و 30dBm- (بهترین حالت) خواهید بود. این نقطه مطلوب شما خواهد بود. اگر اعدادی در حدفاصل 80dBm- یا 90dBm- یا کمتر مشاهده می‌کنید، سیگنال شما با نبود سیگنال تفاوتی نخواهد داشت.

ازآنجایی‌که سیستم‌های مش بسیار جدید هستند، به همان اندازه گران نیز هستند. مدل سه قطعه‌ای Lyra از شرکت Asus تا 550 مترمربع را با هزینه بالایی پوشش می‌دهد. همان‌طور که مشاهده می‌کنید، سیستم‌های مش سرمایه‌گذاری اولیه زیادی لازم دارند و با تغییر تأمین‌کننده تفاوت زیادی وجود نخواهد داشت.

شما ممکن است بخواهید یک روتر داخلی یا واحد ماهواره را در فضایی پوشیده شده در بیرون یا در محیط بسته‌ی ضد آب قرار دهید. این موضوع می‌تواند در کوتاه‌مدت مشکلات شما را حل کند، اما ریسک زیادی در این ابتکار وجود دارد. دستگاه ممکن است بیش‌ازحد داغ شود یا یخ ببندد. رطوبت نیز عامل دیگر است، همچنین اشیای بیرونی نظیر خاک و حشرات، می‌توانند به محفظه دستگاه نفوذ کنند. باید به این نکته نیز اشاره نمود که قرار دادن دستگاه در خارج از خانه، گارانتی شما را نیز باطل می‌کند.

دستگاه‌های تقویت کننده وای فای برای محدوده‌های داخلی ارزان‌تر هستند و قابلیت اطمینان کمتری دارند

شما می‌توانید مجموعه مش که پیش‌ازاین به آن اشاره شد را با یک روتر معمولی و دستگاه‌های تقویت کننده وای فای داخلی جایگزین کنید. دستگاه‌های تقویت کننده وای فای در این شرایط می‌توانند به‌جای واحدهای دستگاه های مش به کار بروند. این نصب پیچیدگی بیشتری دارد، با این حال اگر راهنمای استفاده سریع را دنبال کنید، احتمالاً دچار مشکل نخواهید شد.

همچنین، از سازگاری دستگاه تقویت کننده وای فای با روتر خود اطمینان حاصل کنید، مخصوصاً اگر روتر شما دستگاه قدیمی‌تری باشد. برای سادگی، به سراغ تقویت‌کننده‌ای بروید که تولیدکننده روتر شما به فروش می‌رساند. بسیاری از دستگاه‌های جدیدتر با همه روترها سازگار هستند، برای مثال تقویت کننده وای فای (D-Link AC2600 (DAP-1860 برای گسترش پوشش وای فای طراحی شده است و تقریباً با هر روتری سازگار است.

قویت کننده وای فای AC2600 شرکت D-Link

تقویت کننده وای فای AC2600 شرکت D-Link با هر روتری سازگار است.

به یاد داشته باشید که بیشتر دستگاه‌های تقویت کننده وای فای سیگنال‌های شما را به دو نیم تقسیم می‌کنند، زیرا سیگنال وای فای را دریافت می‌کنند و سپس به ارسال مجدد آن از همان کانال رادیویی می‌پردازند. انتظار این موضوع را داشته باشید که در زمان اتصال به تقویت کننده، سرعت کمتری داشته باشید. یک راه برای حل این مشکل استفاده از دستگاه تقویت کننده وای فای سه بانده است. این دستگاه‌ها از یک شبکه 5 گیگاهرتزی اضافه بهره می‌‌برند که می‌تواند به‌صورت اختصاصی برای ارتباط با روتر شما به کار برود. این موضوع به شما کمک می‌کند پهنای باند حداکثری را از تقویت کننده خود دریافت کنید.

به یاد داشته باشید که بسیاری از روترها نیز می‌توانند کار تقویت کننده وای فای را انجام دهند، بنابراین گزینه دیگر می‌تواند خرید یک روتر جدید و استفاده از روتر قدیمی به‌عنوان تقویت کننده کابلی یا بی‌سیم باشد. روتر فعلی خود را چک کنید تا ببینید آیا این روتر می‌تواند به‌صورت یک اکسس پوینت وایرلس یا تقویت کننده عمل کند یا خیر. یک روتر جدید می‌تواند پوشش بهتری را در اختیار شما قرار دهد و می‌تواند بخشی از بیرون خانه شما را نیز پوشش دهد. بنابراین استفاده از روتر قدیمی به‌عنوان تقویت کننده می‌تواند پوشش وای فای شما را بیشتر گسترش دهد.

بین این دو شیوه مزیت اصلی سیستم مش در برابر روتر به همراه تقویت کننده این است که دستگاه‌های مش یک شبکه واحد ایجاد می‌کنند، بنابراین شما نیاز به اتصال مجدد به Wi-Fi در زمان جابجایی میان اتاق‌ها یا بیرون از خانه نخواهید داشت. به‌طورکلی، سیستم‌های مش طوری طراحی شده‌اند که موبایل یا لپ‌تاپ شما به‌صورت خودکار قادر به اتصال به نزدیک‌ترین واحد مش بدون هیچ مشکلی باشند. زمانی که یک تقویت کننده وای فای در اختیار دارید، دو شبکه خواهید داشت، یکی از این شبکه‌ها، شبکه روتر است و دیگری شبکه تقویت‌کننده است که ممکن است در زمان جابجایی نیاز به انتقال میان این شبکه‌ها داشته باشید. علاوه بر این، در اختیار داشتن دو شبکه می‌تواند باعث بروز اختلالاتی بین دو شبکه شود، مخصوصاً اگر این موضوع در فرکانس 2.4 گیگاهرتز صورت گیرد.

پاورلاین وای فای آخرین گزینه برای وای فای در بیرون از خانه

یکی از گزینه‌های گران‌قیمت استفاده از پاورلاین وای فای است، دستگاه‌هایی که از سیم‌کشی برق داخل دیوار برای تقویت سیگنال شما استفاده می‌کنند. شما می‌توانید بعضی از این دستگاه‌ها را به پریز برق در بیرون خانه متصل کنید، اما یافتن گزینه‌هایی که در برابر شرایط آب و هوایی مقاوم باشند، بسیار سخت خواهد بود. همچنین اگر برای استفاده از پاورلاین در محیط بیرونی از پوشش استفاده کنید ممکن است دستگاه بیش‌ازحد دچار گرما شود.

راه‌حل موقت در این شرایط استفاده از پاورلاین وای فای حذف خواهد بود، دستگاهی که می‌توانید برای دست‌یابی به پوشش بهتر محیط بیرونی آن را به یک پریز داخل خانه و نزدیک به محیط بیرونی متصل کنید. محدوده پوشش زیادی به دست نخواهید آورد، اما چنین نصبی پوشش فعلی شما را بهبود خواهد داد.

جمع‌بندی

راحت‌ترین گزینه برای تقویت سیگنال وای فای در محیط بیرونی استفاده از سیستم مش و دستگاه های مش اضافی است. این اقدام چندین مترمربع پوشش بیشتر در اختیار شما قرار می‌دهد. سیستم‌های مش قیمت بالایی دارند، اما در اغلب موارد نصب آن‌ها برای کاربران تازه‌کار بسیار آسان است.

اگر شما نیز راه‌های ساده‌ای می‌شناسید که در این مقاله به آن‌ها اشاره نشده است، در بخش نظرات آن‌ها را با ما و سایر خوانندگان به اشتراک بگذارید.