نصب ویندوز روی SSD یا HDD؛ کدام بهتر است؟

نصب ویندوز روی SSD‌ یا HDD‌ یکی از سوالاتی‌ست که بسیاری از کاربران می‌پرسند. این سوال به ویژه زمانی مطرح می‌شود که به تازگی یک حافظه SSD خریداری کرده باشید و حالا می‌خواهید تصمیم بگیرید که ویندوز را روی هارد قدیمی نصب کنید یا SSD؟

برای پاسخ به این سوال باید در گام اول با تفاوت‌های هرکدام از این دو نوع حافظه آشنا شوید. بنابراین در این مقاله با مزایا و معایب هرکدام آشنا خواهید شد و در نهایت با در نظر گرفتن نیازهایی که دارید، پاسخ سوال خود را دریافت خواهید کرد.

اگر به فکر انتقال ویندوز از هارد قدیمی به SDD هستید، می‌توانید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید. همچنین در صورتی که قصد خرید SSD با گارانتی معتبر و ظرفیت‌های گوناگون را دارید، به این لینک مراجعه کنید.

تفاوت بین SSD و HDD

قبل از اینکه خیلی تخصصی وارد مبحث تفاوت‌های SSD و HDD‌ شویم، برای کاربران تازه‌کار و کسانی که به اصطلاحات دنیای تکنولوژی تسلط ندارند، این دو حافظه را به زبان ساده معرفی می‌کنیم:‌

حافظه HDD

حافظه HDD که از عبارت Hard disk drive به معنی درایو دیسک سخت گرفته شده است، بیش از 60 سال قدمت دارد. این هارد درایو از دیسک‌های مکانیکی برای ذخیره‌سازی اطلاعات استفاده می‌کند.

در واقع داده‌ها با استفاده از یک بازوی مکانیکی که به آن هد (Head) گفته می‌شود روی دیسک سخت نوشته یا از آن خوانده می‌شود. ساختار مکانیکی حافظه‌های HDD‌ با نیروی مغناطیسی ترکیب شده تا داده‌ها در کسری از ثانیه از روی دیسک خوانده یا روی آن نوشته شوند.

حافظه SSD

حافظه SSD‌ از عبارت Solid State Drive به معنی درایو حالت جامد گرفته شده است. ساختار و شکل کار این نوع حافظه‌ها را می‌توانید مشابه فلش مموری‌های کوچ تصور کنید که با ظرفیت‌ها و ابعاد بزرگتر ساخته می‌شوند.

حافظه SSD از بازو (هد) یا دیسک سخت برای ذخیره‌سازی اطلاعات استفاده نمی‌کند و تمام داده‌ها در میکروچیپ‌های حافظه ذخیره می‌شوند. همین موضوع مصرف انرژی و نویز حافظه‌ها را به طور چشمگیری کاهش داده است.

نصب ویندوز روی SSD

حالا که با تعریف و مشخصات این دو نوع حافظه آشنا شدید، دید بهتری نسبت به تفاوت‌های هرکدام از این حافظه‌ها دارید. به طور کلی و به زبان ساده، حافظه SSD سرعت بالاتری در اختیار کاربران قرار می‌دهد و البته قیمت بالاتری هم دارد.

اما حافظه HDD‌ به دلیل معماری خاص خود برای ظرفیت‌ها بالا طراحی شده و در بازار با قیمتی به مراتب ارزان‌تر از SSD به فروش می‌رسد.

شما می‌توانید به دلخواه خود هرکدام از این حافظه‌ها را برای نصب ویندوز روی کامپیوتر یا لپ‌تاپ خود انتخاب کنید، اما قبل از هر تصمیمی، توصیه می‌کنیم بخش بعد را بخوانید تا با مزایا و معایب هرکدام از این حافظه‌ها آشنا شوید.

مزایای نصب ویندوز روی SSD

آیا ویندوز را روی SSD نصب کنیم؟‌ برای پاسخ به این سوال خوب است برخی از مزایای نصب ویندوز روی حافظه SSD را بیان کنیم که عبارت‌اند از:‌

  • سرعت بوت بالاتر ویندوز: ‌‌اولین و جذاب‌ترین ویژگی نصب ویندوز روی SSD این است که ویندوز سریعتر اجرا می‌شود. زمان فشردن کلید پاور کامپیوتر تا نمایش صفحه دسکتاپ در کامپیوترهایی که ویندوز را روی SSD نصب کرده‌اند خیلی کمتر است.
  • سرعت بارگذاری سریع‌تر: موضوع دیگری که برای کاربران حرفه‌ای و گیمرها بسیار اهمیت دارد، سرعت اجرای برنامه‌ها یا بازی‌هاست. سیستم‌هایی که ویندوز روی SSD نصب شده، سرعت اجرای برنامه‌های آنها هم بالاتر است.
  • بهبود عملکرد کلی سیستم: یک حافظه SSD می‌تواند عملکرد کلی کامپیوتر شما را بهبود بخشیده و و باعث شود سرعت اجرای دستورات شما بیشتر شود.
  • افزایش دوام: حافظه‌های SSD‌ در مقایسه با HDD ها دوام و طول عمر بیشتری دارند. این نوع حافظه در برابر لرزش، ضربه و نوسانات دما بسیار مقاوم است و به این راحتی‌ها خراب نمی‌شود.

انتقال ویندوز به SSD

معایب نصب ویندوز روی SSD

حالا که با مزایای نصب ویندوز روی SSD آشنا شدید خوب است برخی از معایب آن را هم بدانید که عبارت است از:‌

  • قیمت بالاتر:‌ شاید مهم‌ترین مانعی که برای خرید SSD وجود داشته باشد، قیمت بالای آن است. حافظه‌های SSD‌ به مراتب گران‌تر از HDD هستند و به همین دلیل شاید خیلی از کاربران ترجیح دهند ویندوز خود را روی همان HDD قدیمی خود نصب کرده و استفاده کنند.
  • ظرفیت کمتر: حافظه های SSD معمولا ظرفیت کمتری نسبت به HDD دارند و همین دلیل کافیست تا خیلی از کاربران به سمت خرید SSD نروند.
  • بیشتر بخوانید : معرفی و بررسی 3 حافظه SSD ارزان قیمت در بازار ایران!

مزایای نصب ویندوز روی HDD

آیا ویندوز را روی HDD نصب کنیم؟ بیایید مزایای نصب ویندوز روی HDD را ببینیم:

  • ارزان‌تر از SSD ها: هاردهای HDD ارزان‌تر از SSD هستند و به همین دلیل خیلی‌ها حاضرند سرعت بالای ویندوز را فدای قیمت پایین‌تر کنند. کاربران معمولی به سرعت بوت شدن بالا یا اجرای سریع برنامه‌ها نیازی ندارند و نصب ویندوز روی HDD برای آنها به صرفه‌تر است.
  • ظرفیت بیشتر: حافظه‌های HDD معمولا ظرفیت بیشتری نسبت به SSD ها دارند. ظرفیت بالاتر و قیمت کمتر برای کاربران معمولی اهمیت بیشتری دارد.
بیشتر بخوانید : ظرفیت مناسب SSD برای کاربری‌های مختلف (برنامه نویسی، گیمینگ و …)

معایب نصب ویندوز روی HDD

نصب ویندوز روی HDD معایبی هم دارد که عبارت است از:

  • زمان بوت بیشتر: اگر ویندوز شما روی HDD نصب باشد، پس از فشردن دکمه پاور کامپیوتر، مدت زمان بیشتری باید منتظر بمانید تا به صفحه دسکتاپ برسید. سرعت بوت شدن ویندوز در حافظه‌های HDD بسیار آهسته است.
  • سرعت کم اجرای برنامه‌ها: حافظه‌های HDD به نسبت SSD ها سرعت اجرای کمتری دارند. در واقع با نصب بازی یا نرم‌افزارهای سنگین روی این نوع حافظه، نباید توقع داشته باشید برنامه سریع اجرا شود و باید صبورتر باشید.
  • کاهش عملکرد کلی سیستم: اجرای دستورات سیستمی در سیستم‌هایی که ویندوز را روی HDD نصب کرده‌اند کندتر انجام می‌شود. این موضوع با گذشت زمان و پر شدن کش ویندوز بیشتر هم به چشم می‌آید.
  • افزایش خطر آسیب: حافظه‌های HDD بیشتر از SSD ها در اثر ضربه یا لرزش آسیب می‌بینند.

نصب ویندوز روی SSD‌ یا HDD؟ کدام بهتر است؟‌

خب، حالا با در نظر گرفتن تمام نکاتی که تاکنون گفته شد،‌ نصب ویندوز روی SSD یا HDD را انتخاب می‌کنید؟

اگر به دنبال عملکرد بهتر هستید،‌ باید ویندوز را روی SSD نصب کنید؛ حتی اگر فقط یک SSD کوچک دارید، باز هم می‌توانید ویندوز را روی آن نصب کرده و برنامه‌ها و فایل‌های دیگر را روی HDD ذخیره کنید.

با کنار هم قرار دادن یک HDD و SSD می‌توانید بهترین نتیجه را بگیرید. با این حال، اگر بودجه کمی دارید، ممکن است بخواهید ویندوز را روی HDD نصب کنید. هارد دیسک‌ها هنوز هم گزینه‌های مناسبی برای نصب و اجرای ویندوز هستند و قیمت کمتری هم دارند.

به طور کلی برای خرید SSD‌ یا خرید HDD و سپس نصب ویندوز روی آنها باید موارد زیر را در نظر بگیرید:‌

  • بودجه: اگر سرعت اجرای برنامه برای شما خیلی اهمیت ندارد و خرید یک حافظه ارزان در دستور کار شما قرار دارد، بهتر است حافظه HDD خریداری کنید. این نوع حافظه‌ها ظرفیت بالاتری داشته و ارزان‌تر هستند.
  • نیازها و انتظارات: آیا فایل‌های زیادی برای ذخیره‌سازی دارید؟ برنامه‌های سنگینی روی کامپیوتر اجرا می‌کنید؟ یا گیمر هستید؟ هرکدام از این نوع کاربری‌ها، نیازها و انتظارات مخصوص به خود را دارند.

گیمرها و کسانی که سرعت اجرای نرم‌افزار برای آنها مهم است باید ویندوز را روی SSD نصب کنند و کسانی که صرفا فایل‌های تصویری و صوتی زیادی ذخیره می‌کنند با نصب ویندوز روی HDD هم کارشان راه می‌افتد.

  • مشخصات کامپیوتر: موضوعی که اغلب نادیده گرفته می‌شود، مشخصات و توانایی‌های کامپیوتر و به خصوص مادربرد شماست. اول ببینید آیا مادربرد کامپیوتر شما توانایی اضافه کردن یک حافظه SSD را دارد؟ سپس درباره خرید و نصب ویندوز روی آن فکر کنید.
بیشتر بخوانید : علت نصب نشدن ویندوز روی درایو SSD

انتقال ویندوز به SSD

شیوه انتقال ویندوز از هارد به SSD

فرض کنیم یک سیستم قدیمی دارید که ویندوز روی حافظه HDD نصب شده و حالا می‌خواهید ویندوز را به SSD جدیدی که خریداری کرده‌اید انتقال دهید.

برای این کار می‌توانید از دو شیوه استفاده کنید:

1. انتقال از طریق نرم‌افزار

با استفاده از برخی از نرم‌افزارهایی مانند Acronis True Image یا EaseUS Todo Backup می‌توانید تمام اطلاعات ویندوز را به حافظه SSD انتقال دهید. با این کار ویندوز هم به SSD انتقال پیدا می‌کند.

توجه داشته باشید که برای این کار باید با دقت زیادی عمل کنید چون در صورت اشتباه تمام اطلاعات شما از بین خواهد رفت.

2. نصب مجدد ویندوز

ساده‌ترین راه این است که ویندوز قبلی را فرمت کرده و ویندوز جدیدی روی SSD نصب کنید. قبل از فرمت کردن ویندوز قبلی که روی HDD نصب شده، از تمام اطلاعات آن نسخه پشتیبان تهیه کرده و فایل‌های ضروری را به حافظه دیگری انتقال دهید تا از بین نرود.

سخن پایانی

این روزها بیشتر کامپیوترهایی که به فروش می‌رسند، حافظه SSD دارند اما مدل‌های ارزان‌تر با حافظه HDD روانه بازار می‌شوند. کاربرانی که سرعت بالاتر و عملکرد بهتر می‌خواهند،‌ به سراغ خرید SSD می‌روند.

نصب ویندوز روی SSD‌ یا HDD سوالی‌ست که خریداران SSD می‌پرسند. در این مقاله به مزایا و معایب نصب ویندوز روی هر کدام از این حافظه‌ها اشاره کردیم. شما هم می‌توانید تجربیات و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.