راهنمای خرید SSD برای مک بوک

یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای افزایش سرعت مک بوک، ارتقاء حافظه آن است. با خرید SSD برای مک بوک می‌توانید علاوه بر افزایش ظرفیت، سرعت پردازش لپ‌تاپ خود را به طور چشمگیری افزایش دهید.

اما قبل از انتخاب و خرید اس اس دی برای مک بوک نکاتی وجود دارد که باید به آن توجه کنید. در این مقاله همه آنچه قبل از خرید اس اس دی مک بوک لازم است بدانید را بیان می‌کنیم.

اگر شما هم قصد خرید حافظه SSD برای مک بوک خود دارید و به دنبال چند مدل محصول پرفروش در بازار ایران هستید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

راهنمای خرید SSD برای مک بوک

خرید SSD برای مک‌بوک می‌تواند به طور قابل توجهی سرعت و کارایی آن را افزایش دهد. در ادامه چند نکته مهم برای خرید SSD برای مک‌بوک آورده شده است:

سازگاری

قبل از انتخاب و خرید SSD‌ برای مک اطمینان حاصل کنید که SSD‌ با مدل و نوع مک‌بوک شما سازگاری داشته باشد. برای این کار باید نیازمندی‌های سیستم عامل و نوع رابط آن (مثل SATA یا NVMe) را بررسی کنید.

برخی از SSDهای اینترنال با رابط PCIe جدید ساخته شده‌اند و برای اتصال آن به مک‌بوک‌های قدیمی احتمالا به مشکل بر می‌خورید. بنابراین قبل از اینکه هزینه کنید بهتر است مشخصات مک بوک خود را در اینترنت جستجو کنید و از SSD های سازگار با آن مطلع شوید.

ظرفیت

موضوع دیگری که در قبل از انتخاب SSD باید به آن توجه کنید ظرفیت SSD است. بهتر است با توجه به نیازهای خود، SSD با ظرفیت مناسب انتخاب کنید. اگر کاربر معمولی هستید، خرید SSD‌ با ظرفیت 256 تا 512 گیگابایت کافی است.

اما اگر می‌خواهید فیلم‌ها، تصاویر، نرم‌افزارها و بازی‌های متعددی را روی هارد مک‌بوک ذخیره کنید باید به فکر خرید SSD‌ با ظرفیت بیشتر از 1 ترابایت باشید.

بیشتر بخوانید : ظرفیت مناسب SSD برای کاربری‌های مختلف (برنامه نویسی، گیمینگ و …)

سرعت

سرعت خواندن و نوشتن SSD‌ یکی از مهم‌ترین پارامترها در انتخاب آن است. هر چقدر سرعت خواندن و نوشتن SSD‌ بالاتر باشد، سرعت اجرای برنامه‌ها و بارگذاری سیستم عامل آن هم بیشتر خواهد بود.

توجه داشته باشید که SSD‌ با رابط NVMe سرعتی به مراتب بیشتر از SSD با رابط SATA دارد.

بیشتر بخوانید : ظرفیت مناسب SSD برای کاربری‌های مختلف (برنامه نویسی، گیمینگ و …)

اس اس دی برای مک بوک

برند سازنده

اگر سری به فروشگاه‌های فیزیکی یا سایت‌های فروش آنلاین SSD زده باشید با طیف وسیعی از برندهای تولید کننده SSD روبه‌رو می‌شوید. اما توصیه می‌کنیم SSD خود را از یک برند معتبر که در ایران نمایندگی خدمات پس از فروش دارد خریداری کنید.

به عنوان مثال تمام SSD های شرکت ADATA در ایران با گارانتی آونگ به فروش می‌رسد. آونگ یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پس از فروش برای محصولات دیجیتال است که نمایندگی محصولات ای دیتا در ایران را بر عهده دارد.

قیمت

قیمت SSD یکی از عوامل تعیین کننده در خرید آن است. توصیه می‌کنیم پس از شناخت نیازهای خود و انتخاب یک برند معتبر، مدلی از SSD را انتخاب کنید که قیمت مقرون به صرفه‌ای داشته باشد.

برای این کار می‌توانید قیمت مدل‌های مختلف یک برند بخصوص را در فروشگاه‌های مختلف با هم مقایسه کرده و بهترین قیمت را خریداری کنید.

گارانتی معتبر

حافظه SSD‌ جزو قطعات سخت‌افزاری حساس دسته‌بندی می‌شود. این قطعه ممکن است با کوچک‌ترین ضربه از کار افتاده و تمام اطلاعاتی که در آن ذخیره کرده‌اید از بین برود.

به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم در هنگام خرید SSD برای مک‌بوک به برگه گارانتی آن توجه کنید. شرکتی که SSD را گارانتی کرده باید شناخته شده و قابل اعتماد باشد.

همچنین طول مدت زمان گارانتی هم اهمیت دارد. اکثر SSD هایی که در بازار ایران عرضه شده‌اند بیشتر از یکسال گارانتی دارند.

بیشتر بخوانید : ظرفیت مناسب SSD برای کاربری‌های مختلف (برنامه نویسی، گیمینگ و …)

مشاهده نقد و بررسی‌ها

قبل از خرید SSD‌ برای مک‌بوک خوب است به سایت‌های فروش آنلاین سری بزنید. در این سایت‌ها مدل‌های مختلف SSD قرار داده شده که خواندن نظرات کاربران می‌توانید روی انتخاب شما تاثیرگذار باشد.

توصیه می‌کنیم نظرات کاربران یک محصول را در سایت‌های مختلف مطالعه کنید تا با دید بهتری SSD مورد نظر خود را انتخاب و خریداری کنید.

بیشتر بخوانید : چگونه درایو مک خود را ارتقاء دهیم؟

حافظه SSD ای دیتا مدل LEGEND 700؛ مناسب برای مک

حالا که با نکات مهم قبل از خرید SSD‌ برای مک‌بوک آشنا شدید نوبت به معرفی دو مدل از پرفروش‌ترین SSD های بازار ایران رسید. این دو مدل SSD‌ برای مک‌بوک مناسب هستند.

محصول اولی که معرفی می‌کنیم حافظه SSD ای دیتا مدل LEGEND 700 است که در ظرفیت‌های 256GB و 512GB و 1 ترابایت عرضه شده است.

اس اس دی برای مک بوک پرو

در ادامه برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های این حافظه اس اس دی برای مک را بررسی می‌کنیم:

مجهز به رابط PCIe نسل سوم

سرعت انتقال داده‌ها در حافظه‌های SSD ارتباط مستقیمی با نوع رابط آنها دارد. فناوری ساخت رابط SSD هرچقدر جدیدترین باشد، سرعت انتقال داده‌ها و در نتیجه سرعت اجرای برنامه‌هایی که روی SSD ذخیره شده هم بیشتر می‌شود.

حافظه SSD ای دیتا مدل LEGEND 700 به رابط PCIe Gen3 x4 مجهز شده است. این رابط نسل جدید می‌تواند سرعت خواندن اطلاعات در SSD را به 2000 مگابایت بر ثانیه و سرعت نوشتن را به 1600 مگابایت بر ثانیه برساند.

بنابراین برای اجرای بازی‌های سنگین یا نرم‌افزارهای حرفه‌ای که روی SSD‌ ذخیره شده‌اند مشکلی نخواهید داشت.

پشتیبانی از آخرین پلتفرم‌های اینتل و AMD

نکته بسیار مهم درباره این SSD‌ شرکت ای دیتا، معماری آن است. مهندسان شرکت ای دیتا این SSD را از نوع M.2 2280 تولید کرده‌اند تا استفاده از آن برای لپ‌تاپ‌های مختلف امکان‌پذیر باشد.

علاوه بر این، این حافظه SSD‌ به گونه‌ای ساخته شده که با آخرین پلتفرم‌های اینتل و AMD سازگاری دارد. بنابراین علاوه بر اینکه می‌توانید از این SSD برای مک بوک خود استفاده کنید، این SSD در سایر لپ تاپ‌ها و کامپیوترها نیز قابل استفاده است.

مجهز به هیت سینک برای خنک کردن

یکی از مشکلاتی که بسیاری از SSD های قدیمی داشتند این بود که در اثر استفاده طولانی مدت از لپ‌تاپ، SSD داغ می‌شد و همین موضوع مشکلاتی را در اجرای درست برنامه‌ها به وجود می‌آورد.

مهندسان شرکت ای دیتا برای SSD مدل LEGEND 700 هیت سینک اختصاصی طراحی کرده‌اند. این هیت سینک SSD آبی رنگ، به گونه‌ای طراحی شده که گرما و حرارت را از داخل SSD به سطح و لبه‌های آن انتقال می‌دهد تا فن‌ها، گرما را به بیرون منتقل کنند.

پشتیبانی از نرم‌افزار SSD ToolBox

یکی دیگر از ویژگی‌های این حافظه SSD پشتیبانی آن از نرم‌افزار SSD ToolBox است. با نصب و اجرای این نرم‌افزار روی مک‌بوک می‌توانید تمام اطلاعات لازم درباره SSD خود را به صورت لحظه‌ای مشاهده کنید.

وضعیت سلامت SSD، دمای آن، ظرفیت مصرف شده و … تنها بخشی از اطلاعاتی‌ست که از طریق این نرم‌افزار به آنها دست پیدا می‌کنید.

گارانتی 3 ساله آونگ

همانطور که پیش از این گفته شد قبل از خرید اس اس دی برای مک بوک باید به برچسب گارانتی آن توجه کنید. خوشبختانه SSD ای دیتا مدل LEGEND 700 با گارانتی 3 ساله آونگ به بازار عرضه شده است.

آونگ به عنوان یکی از معروف‌ترین شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات گارانتی در ایران شناخته می‌شود و بیش از 300 نمایندگی فعال در سراسر ایران دارد.

بیشتر بخوانید : ۸ ترفند سریع و آسان برای ایجاد فضای خالی در مک

حافظه SSD ای دیتا مدل LEGEND 840؛ بهترین برای مک

دومین حافظه SSD پرفروش بازار ایران که برای مک‌بوک پرو می‌توانید استفاده کنید SSD ای دیتا مدل LEGEND 840 است. این حافظه SSD با دو ظرفیت 512 گیگابایت و 1 ترابایتی تولید می‌شود تا نیاز کاربران حرفه‌ای‌تر را برآورده کند.

اس اس دی برای مک بوک پرو

در ادامه برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های این اس اس دی برای مک بوک را معرفی می‌کنیم:

سرعت بالای خواندن و نوشتن

اگر سرعت SSD برای شما اهمیت دارد حافظه SSD ای دیتا مدل LEGEND 840 را بخرید. این حافظه به دلیل اینکه از رابط نسل چهارم PCIe استفاده می‌کند توانسته سرعت بالایی برای خواندن و نوشتن اطلاعات ارائه دهد.

سرعت خواندن این SSD معادل 5000 و سرعت نوشتن آن 4500 مگابایت بر ثانیه است. بنابراین با یک حساب سر انگشتی می‌توان گفت سرعت این SSD نسبت SSD هایی که رابط PCIe نسل سوم دارند تا 3 برابر بیشتر و نسبت به آنهایی که رابط SATA دارند تا 15 برابر بیشتر است.

سازگاری با کنسول PS5

این حافظه SSD علاوه بر اینکه برای مک‌بوک و لپ‌تاپ‌های مختلف قابل استفاده است، می‌تواند گزینه مناسبی برای کنسول بازی PS5 هم باشد.

به دلیل نوع معماری و ظرفیتی که این حافظه SSD دارد به راحتی می‌توانید از آن به عنوان SSD پلی استیشن خود استفاده کنید.

دارای سیستم خنک کننده

کمپانی ای دیتا برای اکثر حافظه‌های SSD‌ خود سیستم خنک کننده تعبیه کرده است. این حافظه SSD‌ ای دیتا هم از این قاعده مستثنی نیست. در واقع هیت سینکی روی بدنه SSD قرار داده شده تا حرارت ایجاد شده را به خارج از SSD منتقل کند.

این هیت سینک با ترکیب رنگ‌های خاکستری، طلایی و آبی جذابیت فوق‌العاده‌ای به SSD بخشیده و می‌تواند تا 15 درصد دمای SSD را کاهش دهد.

گارانتی 5 ساله آونگ

شرکت آونگ برای SSD ای دیتا مدل LEGEND 840 گارانتی 5 ساله در نظر گرفته است. بنابراین با خیال راحت می‌توانید این محصول را خریداری کنید و در صورت بروز هرگونه مشکل با نمایندگی‌های آونگ تماس بگیرید.

کارشناسان آونگ به صورت 24 ساعته پاسخگوی مشتریان بوده تا در هر ساعت از شبانه‌روز سوالات آنها را پاسخ دهند.

سخن پایانی

خرید SSD برای مک‌بوک کار چندان دشواری نیست. در این میان با انتخاب یک برند مطمئن بیشتر از نصف راه را رفته‌اید. در ادامه باید به قیمت، ظرفیت و گارانتی آن توجه کنید.

در این مقاله همه آنچه درباره خرید اس اس دی برای مک‌بوک لازم بود بدانید را مورد بررسی قرار دادیم. شما هم می‌توانید سوالات یا نظرات خود را با ما در میان بگذارید.