ارتقا هارد درایو مک

ارتقا درایو مک

همیشه می توان درایو سیستم های مک را با درایوهایی با ظرفیت بالاتر و یا سرعت بیشتر جایگزین کرد.

ارتقاء یک هارد دیسک مک (Mac)، یکی از محبوب‌ترین کارهای مرتبط با مک است که خودتان می‌توانید انجام دهید. یک خریدار باهوش و زرنگ، معمولا یک دستگاه مک با کم‌ترین میزان هارد درایو می‌خرد و سپس یک هارد درایو اکسترنال (خارجی) به آن اضافه می‌کند یا زمانی که نیاز داشت، یک درایو اینترنال (داخلی) جایگزین قبلی می‌کند.

البته همه‌ی دستگاه‌های مک، هارد درایوی ندارند که توسط کاربر، قابل تعویض باشد. اما حتی برای دستگاه‌های مکی که قابلیت تعویض درایو دارند، این فرایند باید توسط یک فرد دست به آچار و شجاع انجام شود. این کار باید طبق دستورالعملِ تعویض درایو که در این مطلب یا سایت‌های دیگر وجود دارد، صورت پذیرد.

چه زمانی نیاز به ارتقاء هارد درایو دارید؟

پاسخ به این پرسش که چه زمانی باید هارد درایو را ارتقا دهید، ساده است: زمانی که فضای ذخیره‌سازی کافی نداشته باشید.

اما دلایل دیگری هم برای ارتقاء یک هارد درایو وجود دارد. بسیاری از افراد، برای جلوگیری از پر شدن درایو، برنامه‌ها و فایل‌های کم‌اهمیت‌تر را حذف می‌کنند. این کار بدی نیست؛ اما اگر 90 درصد درایو شما، پر شده بود (فضای خالی به میزان 10 درصد یا کم‌تر)، پس قطعا زمان آن رسیده که یک درایو با ظرفیت بیشتر نصب کنید. هنگامی که از آستانه‌ی 10 درصد عبور می‌کنید، سیستم‌عامل مک (OS X) نمی‌تواند با دیفرگمنت خودکارِ فایل‌ها، عملکرد دیسک را بهبود ببخشد. این امر می‌تواند کارایی دستگاه مک را کاهش دهد.

از دیگر دلایل ارتقاء هارد دیسک، می‌توان به بهبود عملکرد با نصب یک درایو سریع‌تر و همچنین کاهش مصرف برق با درایوهای جدیدی که بهره‌وری انرژی بالاتری دارند، اشاره کرد. صد البته، اگر با درایو خود به مشکل برخوردید، باید قبل از اینکه اطلاعات ذخیره شده‌ی خود را از دست دهید، درایو را عوض کنید.

رابط کاربری

اپل از زمان عرضه PowerMac G5 از رابط (SATA (Serial Advance  Technology Attachment – رابط پیشرفته‌ی متوالی- به عنوان رابط هارد درایو استفاده کرده است. در نتیجه، همه‌ی دستگاه‌های مک که در حال حاضر استفاده می‌شوند، هارد درایوهای ساتا 2 (SATA II) یا ساتا 3 (SATA III) دارند. تفاوت این دو، در بیشترین سرعتی است که دارند. خوشبختانه، هارد درایوهای SATA III با رابط قدیمی‌تر SATA II سازگار است؛ بنابراین لازم نیست که برای تطبیق رابط با درایو، نگران باشید.

فرم فکتور

اپل از هارد درایوهایی با فرم فاکتور (form factor) سه و نیم اینچی در محصولات دسکتاپ خود و از درایوهایی با فرم فاکتور 2.5 اینچی، در محصولات قابل حمل و Mac mini استفاده می‌کند. شما برای ارتقا درایو مک خود باید درایوی را انتخاب کنید که از نظر اندازه فیزیکی، با درایو قبلی یکسان باشد. می‌توان یک درایو 2.5 اینچی را به جای یک درایو 3.5 اینچی نصب کرد، اما نیاز به یک آداپتور دارد.

بیشتر بخوانید : آشنایی با انواع اس اس دی (SSD Form Factor)

انواع درایو

اگرچه دسته‌بندی‌های زیادی برای درایوها وجود دارد، اما به صورت کلی به دو دسته دیسک سخت (HDD) و دیسک حالت جامد(SSD) طبقه بندی می شوند. درایوهای دیسک‌مانند (Platter-based) بیشتر برای ما شناخته شده هستند؛ زیرا مدت زیادی برای ذخیره‌سازی داده‌ها در کامپیوترها استفاده می‌شدند. درایوهای حالت جامد که معمولا SSD نامیده می‌شوند، نسبتا جدید هستند. این درایوها براساس حافظه‌ی فلش بنا شده‌اند که شبیه فلش مموری و یا مموری در دوربین‌های دیجیتال هستند. حافظه‌های SSD برای کارایی بهتر طراحی شده‌اند و به رابط‌های SATA متصل می‌شوند. پس می‌توانند جایگزین هارد دیسک‌های فعلی شوند. همچنین از رابط PCIe نیز برای عملکرد سریع‌تر استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید : درایو SSD بهترین جایگزین هارد

حافظه‌های SSD نسبت به هارد دیسک‌های قدیمی، دو مزیت عمده دارند. اولین مزیت، سرعت بالای آن‌هاست. آن‌ها می‌توانند داده‌ها را با سرعت بسیار بالا بخوانند و بنویسند، سریع‌تر از هر هارد دیسک قدیمی که برای مک عرضه شده است. همچنین مصرف برق بسیار کم‌تری دارند که آن‌ها را برای لپ‌تاپ‌ها یا وسایلی که با باتری کار می‌کنند، تبدیل به گزینه‌ای بسیار مناسب می‌کند.

اگر عاشق سرعت هستید (و قیمت، فاکتوری مهم در تصمیم‌گیری شما نیست) حافظه‌های SSD توجه شما را به خود جلب می‌کنند. اکثر حافظه‌های SSD از فرم فاکتور 2.5 اینچی استفاده می‌کنند که باعث شده است برای تعویض با درایوهای مدل‌های قدیمی‌ترِ «MacBook»، «MacBook Pro»، «MacBook Air» و « Mac mini» مناسب باشند. دستگاه‌های مک که از فرم فاکتور 3.5 اینچی استفاده می‌کنند، نیاز به یک آداپتور برای نصب دارند. مدل‌های جدیدتر مک، از رابط PCIe استفاده می‌کنند و نیاز به یک حافظه SSD با فرم فاکتورِ متفاوتی دارند که باعث می‌شود، ماژول ذخیره‌سازی، بیشتر به یک ماژول حافظه (memory) وابسته باشد تا یک هارد درایو قدیمی‌تر. اگر دستگاه مک شما از یک رابط PCIe بهره می‌برد، مطمئن شوید که آن حافظه SSD که می‌خرید، با آن سازگار باشد.

هارد دیسک‌های قدیمی، در اندازه‌ها و سرعت‌های چرخش مختلفی عرضه شده‌اند. هرچقدر سرعت چرخش بیشتر باشد، سرعت دسترسی به داده بیشتر است. به طور کلی، اپل از درایوهای 5400 دور در دقیقه برای نوت‌بوک‌ها و Mac mini استفاده کرده و درایوهای 7400 دور در دقیقه را برای iMac و دستگاه‌های Mac Pro قدیمی‌تر به کار برده است. شما می‌توانید هارد درایوهایی برای نوت‌بوک بخرید که سریع‌تر از 7400 دور در دقیقه می‌چرخند و یا به سراغ درایوهای 3.5 اینچی بروید که 10 هزار دور در دقیقه سرعت دارند. این درایوهای سریع‌تر، برق بیشتری مصرف می‌کنند و به طور کلی ظرفیت ذخیره‌سازی کم‌تری دارند؛ اما عملکرد کلی را بهبود می‌بخشند.

نصب درایو جدید

معمولا نصب درایو جدید، بسیار ساده است، هر چند روش دقیق دسترسی به هارد درایو برای هر مدل Mac متفاوت است. این روش برای Mac Pro کاربرد دارد که دارای چهار اسلات درایو (drive bay) است که به صورتی کشویی است و نیاز به هیچ ابزاری ندارد؛ در حالی که در iMac یا Mac mini باید چندین قسمت را جدا کنید تا به محل هارد درایو برسید.

از آنجایی که همه‌ی هارد درایوها از همان رابط مبتنی بر SATA استفاده می‌کنند، فرایند تعویض یک درایو، پس از اینکه به محل درایو دسترسی پیدا می‌کنید، یکسان است. رابط SATA از دو کانکتور استفاده می‌کند، یکی برای برق و دیگری برای داده. کابل‌ها کوچک هستند و به راحتی در محل قرار می‌گیرند و اتصال را برقرار می‌کنند. امکان اتصال اشتباه وجود ندارد؛ چون هر کانکتور اندازه‌ی متفاوتی دارد و به کابلی به جز کابل مناسب خود متصل نمی‌شود. همچنین سخت‌افزارهای مبتنی بر SATA پیکربندی خاصی ندارند. این موضوع باعث می‌شود که تعویض یک هارد مبتنی بر ساتا، فرایند ساده‌ای داشته باشد.

سنسورهای حرارتی

همه دستگاه‌های مک به جز Mac Pro، سنسورهای دما دارند که به درایو ذخیره سازی متصل شده‌اند. هنگامی که یک درایو را عوض می‌کنید، باید سنسور دما را به درایو جدید وصل کنید. سنسور یک دستگاه کوچک است که به یک کابل جداگانه متصل شده است. معمولا می‌توانید سنسور را از درایو قدیمی جدا کنید و آن را به درایو جدید بچسبانید. موارد استثنا، iMac 2009 و Mac mini 2010 است که از سنسور حرارتی در داخل درایو استفاده می‌کنند. برای این مدل‌ها، باید هارد درایو را با یک هارد درایو دیگر از همان برند، تعویض کنید یا یک کابل سنسور بخرید که با درایو جدید سازگار باشد.

سیستم خود را ارتقا دهید

داشتن فضای ذخیره‌سازی بیشتر یا درایوی با عملکرد بهتر، استفاده از دستگاه مک را لذت‌بخش‌تر می‌کند. پس یک پیچ‌گوشتی بردارید و دست به کار شوید  !