آشنایی با انواع فرم فکتور SSD

تصمیم برای جایگزینی هارد دیسک (HDD) با حافظه حالت جامد یا SSD عموما کمی گیج‌کننده است. پس از اینکه سطح عملکرد مورد نیاز و میزان فضای ذخیره‌سازی خود را تعیین کردید، زمان مشخص نمودن فرم فکتور SSD سازگار با سیستم شما فرا رسیده است. در هارد دیسک‌ها، فرم فکتور عبارت از سازگاری فیزیکی HDD با فضای موجود در سیستم، سرور یا هر نوع تجهیزات الکترونیکی مصرف کننده هارد است. طبق استاندارد صنعت، پارامترهایی نظیر طول، عرض و ارتفاع هارد درایو و موقعیت اتصالات رابط جزء فرم فکتورهای آن تعریف می‌شوند. به طور معمول سه فرم فکتور شامل اندازه درایو، نوع رابط اتصال و میزان فضای اشغال کننده در سیستم تعریف شده است. به همین ترتیب، سه نوع متفاوت از فرم فکتور SSD وجود دارد که در اینجا به بررسی آن می‌پردازیم:

SSD های 2.5 اینچی

فرم فکتور استاندارد برای SSD  مدل 2.5 اینچی است  که به خوبی در فضای تعریف شده اکثر کامپیوترها و لپ‌تاپ‌ها قابل استفاده است. از آنجا که بسیاری از کاربران، هارد درایو خود را با درایو حالت جامد جایگزین می‌کنند، درایو 2.5 اینچی به عنوان یک فرم استاندارد به راحتی قابل جایگزینی است. این درایو ها به گونه ای طراحی شده اند که نیاز به تغییر کابل های رابط را به حداقل می رسانند و به ساده ترین شکل ممکن موجب بهبود عملکرد و ارتقا سیستم شما می شوند. برای آشنایی با SSD های 2.5 اینچی ای دیتا کلیک کنید.

بیشتر بخوانید : مزایای استفاده از درایو SSD

SSD mSATA

فرم فکتور کوچکتر SSD با نام mSATA شناخته می‌شود. این نوع SSD یک هشتم اندازه یک درایو 2.5 اینچی است و از طریق یک سوکت mSATA به مادربرد متصل می شود. درایوهای mSATA در تجهیزات بسیار نازک و کوچک و یا به عنوان درایو ثانویه در دسکتاپ ها استفاده می‌شوند.

SSD M.2

کوچکترین فرم فکتور SSD مدل M.2 نامیده می‌شود. این SSD از طریق سوکت M.2 به مادربرد وصل می‌شود. به‌صورت خاص برای تبلت‌ها و اولترابوک‌ها کاربرد دارد. برای آشنایی با درایوهای M.2 ای دیتا کلیک کنید.

پیدا کردن SSD سازگار با سیستم خود

به منظور تعیین SSD سازگار با سیستم خود می‌توانید از ابزارهایی مانند System Scanner استفاده کنید.