تفاوت انواع پاور کامپیوتر؛ Bronze ،Silver ،Gold و Platinum

در هنگام خرید کامپیوتر اکثر مردم به کیفیت پردازنده، کارت گرافیک، رم و هارد توجه می‌کنند. این در حالیست که یکی از مهم‌ترین قطعات، منبع تغذیه و انتخاب میان انواع پاور کامپیوتر است.

پاور کامپیوتر وظیفه تامین برق قطعات دیگر را بر عهده دارد. حتی اگر بهترین سخت‌افزارها روی سیستم شما نصب باشد اما یک پاور سطح پایین خریده باشید، عملا کامپیوتر شما ضعیف خواهد بود.

به همین منظور خوب است با منبع تغذیه و انواع مدل پاور کامپیوتر آشنا شوید. فارغ از اینکه پاور کامپیوتر شما چه توانی دارد، رتبه بازدهی آن هم مهم است.

در این مقاله قصد داریم شما را با تفاوت انواع پاور کامپیوتر از منظر رتبه‌بندی بازدهی آن آشنا کنیم. اگر قصد خرید پاور کامپیوتر دارید پیشنهاد می‌کنیم ادامه این مطلب را بخوانید.

انواع پاور کامپیوتر چگونه کار می کند؟

وقتی کامپیوتر خود را روشن می‌کنید به طور دائم از برق استفاده می‌کند. پاور کامپیوتر برق DC (جریان مستقیم) را که در پریز خانه یا محل کار شما وجود دارد به برق AC (جربان متناوب) تبدیل می‌کند.

در واقع پاور یا همان PSU برای اینکه قطعات سخت‌افزاری روشن شوند نیاز، در مرحله اول برق ساختمان را دریافت کرده و به جریان متناوب تبدیل می‌کند.

اما نکته مهم این است که پاورهای کامپیوتر معمولا بیشتر از آنچه واقعا نیاز دارند مصرف می‌کنند. این دقیقا همان جایی‌ست که رتبه‌بندی بازدهی پاورها مطرح می‌شود.

میزان برقی که قطعات کامپیوتر نیاز دارند دقیقا همان عددی‌ست که روی آنها حک شده و پاور همان میزان را فراهم می‌کند. اما بخشی از انرژی در این بین هدر می‌رود.

با یک مثال موضوع را بهتر متوجه خواهید شد. فرض کنید قطعات سخت افزاری کامپیوتر شما به پاور بگویند که مثلا به 150 وات برق نیاز دارند.

اگر شما پاوری با گواهینامه 80 plus داشته باشید یعنی پاور شما باید حدود 200 وات برق از پریز ساختمان بکشد تا 150 وات به قطعات داده شود.

به طور خلاصه، پاور با رتبه بازدهی پایین‌تر ممکن است ارزان‌تر باشد اما انرژی بیشتری را هدر می‌دهد. بنابراین خوب است تفاوت انواع پاور کامپیوتر از نظر بازدهی را بدانید و پاوری خریداری کنید که کمترین هدر رفت انرژی را دارد.

بیشتر بخوانید : محاسبه پاور مناسب برای کامپیوتر ؛ پاور چند وات بخریم؟

نگاهی به رتبه‌بندی بازدهی پاورها می‌توانید ایده‌های خوبی درباره عملکرد PSU به شما بدهد. پاورهای با راندمان بالاتر معمولا قطعات با کیفیت بالاتری دارند، انرژی کمتری مصرف می‌کنند و گرمای تولیدی آنها کمتر است.

تمام این موضوعات باعث می‌شود نویز پاور کمتر شود و طول عمر پاورهای با بازدهی بالاتر بیشتر باشد.

انواع پاور کامپیوتر از نظر رتبه‌بندی بازدهی

برای اینکه عملکرد پاورها مشخص شود، همه شرکت‌های تولیدکننده این قطعه می‌توانند گواهینامه بین المللی رتبه‌بندی را دریافت کنند.

این گواهینامه به صورت داوطلبانه به شرکت‌ها داده می‌شود و میزان بازدهی پاور را مشخص می‌کند.

در جدول زیر به طور خلاصه شکل رتبه‌بندی و عملکرد پاورها را مشاهده می‌کنید:

رتبه‌بندی 10% لود 20% لود 50% لود 100% لود
80 PLUS 80% 80% 80%
80 PLUS Bronze 82% 85% 82%
80 PLUS Silver 85% 88% 85%
80 PLUS Gold 87% 90% 87%
80 PLUS Platinum 90% 92% 89%
80 PLUS Titanium 90% 92% 94% 90%

حالا برای اینکه با انواع پاور کامپیوتر بیشتر آشنا شوید هرکدام از رتبه‌بندی‌ها را معرفی می‌کنیم:

پاور Plus 80

اولین و کم‌بازده‌ترین گواهینامه‌ای که به پاورهای کامپیوتر داده می‌شود، گواهینامه Plus 80 است.

وقتی روی یک پاور برچسب گواهینامه Plus 80 زده شده باشد یعنی منبع تغذیه کامپیوتر شما در حالت‌های مختلف لود سیستم میزان بازدهی 80 درصد دارد.

این یعنی در هر صورت 20 درصد از انرژی دریافتی پاور هدر می‌رود. این هدر رفت به شکل گرما ظاهر می‌شود و اگر به پشت کامپیوتر دست بزنید خواهید دید که قسمت پاور آن گرم شده است.

توجه داشته باشید که پاورهایی که این رتبه را دریافت کرده‌اند گرچه پایین‌ترین بازدهی را دارند اما بهتر از پاورهایی هستند که اصلا نتوانسته‌اند گواهینامه بین‌المللی را دریافت کنند.

پاور برنز: رتبه 80 Plus Bronze

در رتبه دوم از انواع پاور کامپیوتر، پاورهای برنز قرار می‌گیرند. این پاورها گرچه رتبه دوم را دارند اما جزو محبوب‌ترین منبع تغذیه‌هایی هستند که کاربران خریداری می‌کنند.

پاور برنز در حالت لود 20 درصدی سیستم حداقل 80 درصد بازدهی دارد و 18 درصد از انرژی را به گرما تبدیل می‌کند.

این پاور در حالت لود 50 درصد بازدهی 85 درصدی و در حالت لود 100 درصد، نهایتا می‌تواند بازدهی 82 درصدی داشته باشد.

یکی از مهم‌ترین دلایل محبوبیت و پرفروش بودن پاور برنز اطمینان عمومی به آنهاست. همچنین قیمت پایین این پاورها فروش آنها را دو چندان کرده است.

تفاوت انواع پاور کامپیوتر

پاور سیلور: رتبه 80 Plus Silver

برخلاف پاور برنز که محبوبیت بسیار زیادی دارد، پاور سیلور در کمال ناباوری اصلا محبوب نیستند! فروش این پاورها حتی از پاورهای با گواهینامه Plus 80 هم کمتر است.

هیچ پاسخ ساده‌ای برای این اقبال کم وجود ندارد اما اصل ماجرا اینجاست که پاور سیلور یا نقره‌ای قیمتی مشابه پاورهای طلایی دارند اما بازدهی آنها کمتر است.

همین یک دلیل کافیست تا محبوبیت پاورهای نقره‌ای کمتر از سایر پاورها باشد.

این مدل پاورها در حالت لود 20 درصد بازدهی 85 درصدی دارند و فقط 15 درصد از انرژی دریافتی را به گرما تبدیل می‌کنند.

همچنین برای لود 50 درصد، بازدهی 88 درصدی و برای لود 100 درصد، بازدهی 85 درصدی را ارائه می‌دهند.

بیشتر بخوانید : چگونه مدل پاور کامپیوتر (منبع تغذیه) را تشخیص دهیم؟

پاور گلد: رتبه 80 Plus Gold

در میان انواع پاور کامپیوتر رتبه گلد یا طلایی طرفداران زیادی دارد. امروز اکثر سیستم‌های میان‌رده تا بالارده از پاورهای با رتبه گلد استفاده می‌کنند.

پاور گلد قابلیت اطمینان بالا و قیمت نسبتا کمی دارد و به همین دلیل محبوب است. این پاورها حتی نسبت به پاورهای سیلور هم محبوبیت بیشتری دارند.

تولیدکنندگان منبع تغذیه کامپیوتر در پاور گلد شروع به استفاده از قابلیت‌های کاملا ماژولار می‌کنند.

حتما می‌دانید که پاورهای ماژولار امکانات بیشتری در اختیار شما قرار می‌دهند. به راحتی می‌توانید قطعات مختلف را به طور مستقیم به پاور متصل کرده و پاور خود را شخصی‌سازی کنید.

پاور گلد در حالت لود 20 و 100 درصد 87 درصدی بازدهی دارد و فقط 13 درصد از انرژی را به گرما تبدیل می‌کند.

این در حالیست که در حالت لود 50 درصد، بازدهی 90 درصدی دارد و در واقع فقط 10 درصد از انرژی را به صورت گرما هدر می‌دهد.

گواهینامه Plus 80

پاور پلاتینیوم: رتبه 80 Plus Platinum

به رتبه‌بندی‌های سطح بالا برای پاورهای کامپیوتر رسیده‌ایم. پاور پلاتینیوم یک شگفتی مهندسی در طراحی پاورها به حساب می‌آید.

وقتی به دنبال خرید پاور کامپیوتر هستید به ندرت پیش می‌آید که پاور پلاتینیوم را خریداری کنید. مگر اینکه واقعا به فکر صرفه‌جویی انرژی باشید و مصرف شما آنقدر زیاد باشد که این صرفه‌جویی برای شما ارزش بالایی داشته باشد.

در میان انواع پاور کامپیوتر، منبع تغذیه با سطح پلاتینیوم معمولا برای سرورهای بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این سرورها تمام طول شبانه‌روز روشن هستند و حتی چند درصد مصرف برق کمتر می‌تواند روی قبض برق کلی تاثیر فراوانی داشته باشد.

با این حال پاورهای پلاتینیوم اکثر قیمت بسیار بالایی دارند و به همین دلیل کاربران معمولی خیلی به سمت آنها کشیده نمی‌شوند.

پاور پلاتینیوم در حالت لود 20 درصد، بازدهی 90 درصدی دارد و فقط 10 درصد از انرژی را به گرما تبدیل می‌کند.

این پاور در حالت‌های لود 50 درصد، بازدهی 92 درصدی و در حالت لود 100 درصد، بازدهی 89 درصدی ارائه می‌دهد.

پاور تیتانیوم: رتبه 80 Plus Titanium

به قله این کوه رسیدیم و قدرتمندترین منبع تغذیه با بالاترین بازدهی پیش روی شماست؛ پاور تیتانیوم

همانطور که در بخش قبل گفتیم پاورهای پلاتینیوم و تیتانیوم برای کاربران معمولی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

این پاورها اغلب برای سرورها استفاده می‌شود و خرید آن توسط کاربران عادی غیرضروری است. مگر اینکه عدد بازدهی آن شما را تحریک کند تا یکی از این مدل‌ها را بخرید.

پاورهای تیتانیوم را با قطعات با کیفیت بالا می‌سازند تا دوام آن خیلی زیاد شود. بسیاری از این پاورهای دارای ضمانت 8 تا 10 ساله عرضه می‌شوند.

دلیل این ضمانت طولانی مدت این است که تولید کنندگان پاور تیتانیوم به کیفیت و طول عمر محصولات خود خیلی اطمینان دارند.

بازدهی این پاورها در حالت لود 10 درصد، 90 درصد و در حالت لود 20 درصد به 92 درصد می‌رسد. این یعنی هنوز سیستم از تمام قابلیت‌های خود استفاده نکرده و پاور بالا 90 درصد بازدهی دارد.

این پاور در حالت لود 50 درصدی بازده 94 درصد و در حالت لود 100 درصدی به بازده 90 درصد می‌رسد.

کدامیک از انواع پاور کامپیوتر را انتخاب کنیم؟

حالا که با رتبه‌بندی بازدهی پاورها آشنا شدید نوبت به پرسیدن این سوال رسیده که کدامیک را بخریم؟

برای پاسخ به این سوال باید سه پارامتر را در نظر بگیرید که در ادامه بیان شده است.

1. قیمت برق

قیمت برق در ایران نسبت به سایر کشورها بسیار پایین‌تر است. بنابراین خرید یک پاور با گواهینامه Plus 80 یا Plus 80 Bronze هم برای شما کافی خواهد بود.

البته اگر به صرفه‌جویی در مصرف برق اعتقاد دارید بهتر است پاورهایی با بازدهی بالاتر خریداری کنید که برق کمتری هم مصرف کنید.

با این حال، اکثر مردم در ایران (بجز افرادی که سیستم‌های قدرتمند یا سرور دارند) ترجیح می‌دهند پول کمتری خرج کنند و پاور ارزان‌تر بخرند چون هزینه برق چندان زیاد نیست.

بیشتر بخوانید : 7 نکته ضروری که قبل از خرید پاور گیمینگ باید بدانید!

2. دمای محیط

برخلاف کشورهای اروپایی که دمای محیط در آنها معتدل و خنک است، در بیشتر مناطق کشور ما هوا در بیشتر ماه‌های سال گرم است.

خرید پاوری که گرمای کمتری تولید کند برای کاربرانی که در محیط‌های خیلی گرم زندگی می‌کنند به صرفه‌تر است.

هرچقدر دمای محیط بیشتر باشد، کارایی پاور کمتر شده و طول عمر آن هم کاهش می‌یابد. همچنین سر و صدایی که از طرف فن‌های پاور تولید می‌شود هم ممکن است برای شما آزاردهنده شود.

به همین دلیل در مناطق گرم بهتر است پاورهایی خریداری کنید که بازدهی بالاتری دارند و گرمای کمتری تولید می‌کنند.

3. بودجه برای خرید انواع پاور کامپیوتر

خرید پاور کامپیوتر ارتباط مستقیمی با بودجه شما دارد. اگر بودجه زیادی نداشته باشید فرقی نمی‌کند در مکانی هستید که برق گرانی دارد یا شهری که دمای زیادی داشته باشد.

خرید پاور با قیمت پایین‌تر شاید در وهله اول خیلی معقول به نظر برسد اما اگر بدانید که پاورهای ارزان‌تر برق بیشتری مصرف کرده و گرمای بیشتری هم تولید می‌کنند، شاید منصرف شوید.

با این حال اگر نگاه بلند مدت ندارید و جزو کاربران معمولی کامپیوتر محسوب می‌شوید که در طول روز شاید کمتر از 2 ساعت با آن کار کنید، نیازی نیست نگران باشید.

یک پاور با گواهینامه Plus 80 خریداری کنید که قیمت ارزان‌تری دارد. این پاور برای کاربران کم‌مصرف مناسب است.

سخن پایانی

در این مقاله شما را با انواع پاور کامپیوتر از نظر رتبه‌بندی بازدهی (راندمان) آشنا کردیم. پاورها از این نظر در چند دسته از Plus 80 معمولی تا Plus 80 Titanium قرار می‌گیرند.

هرچقدر میزان بازدهی یک پاور بیشتر باشد، گرمای تولید آن کمتر، طول عمر آن بیشتر و البته قیمت گران‌تری هم خواهد داشت.
شما کدام مدل را انتخاب می‌کنید؟ نظرات خود را در بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید.