چگونه مدل پاور کامپیوتر را تشخیص دهیم؟

پاور یا منبع تغذیه کامپیوتر وظیفه برق‌رسانی به قطعات سخت‌افزاری کامپیوتر را بر عهده دارد. این برق‌رسانی باید به اندازه، منظم و با رعایت تمام اصول ایمنی انجام شود. اما چگونه باید مدل پاور کامپیوتر را تشخیص داد؟

خرید پاوری که مدل آن با سایر قطعات کامپیوتر سازگاری ندارد، یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی‌ست که ممکن است به قیمت آسیب دیدن سایر قطعات تمام شود.

بنابراین خوب است در قدم اول مدل پاور کامپیوتر خود را بشناسید یا اگر قصد خرید پاور کامپیوتر دارید، پاوری انتخاب کنید که مشخصات آن با مشخصات سایر قطعات شما همخوانی داشته باشد.

در این مقاله به این سوال مهم پاسخ می‌دهیم که چگونه مدل پاور کامپیوتر را بفهمیم؟ برای این کار 3 روش مختلف را به شما پیشنهاد خواهیم داد.

سپس دو سوال جانبی دیگر یعنی «پاور کامپیوتر چند آمپر است؟ پاور کامپیوتر چند وات است؟» را هم جواب خواهیم داد. تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

آشنایی با انواع پاور کامپیوتر

برای اینکه بتوانید مدل پاور کامپیوتر را تشخیص دهید در گام اول باید با ظاهر پاور آشنا شوید. توجه داشته باشید که همه پاورهای کامپیوتر به یک شکل نیستند!

پاور کامپیوتر به شکل جعبه‌ای مربع یا مستطیلی از جنس فلز یا پلاستیک ساخته شده و معمولا داخل کیس کامپیوتر (PC) قرار می‌گیرد.

این قطعه سخت‌افزاری به نام «منبع تغذیه کامپیوتر» هم شناخته می‌شود و برق ورودی به کامپیوتر مستقیم به این قطعه متصل می‌شود.

به بیان ساده‌تر، پاور کامپیوتر وظیفه دارد برق را از پریزهای برق دریافت کرده و سپس آن را با توجه به نیاز هر کدام از قطعات سخت‌افزاری (مانند CPU، کارت گرافیک، رم و … ) تقسیم کند.

پاورها از نظر شکل ظاهری انواع گوناگونی دارند که هرکدام مشخصات فنی و توانایی متفاوتی را ارائه می‌دهند.

چگونه مدل پاور کامپیوتر را بفهمیم

با توجه به فرم فاکتور یا شکل ظاهری ساختمان آنها، جزئیات هر کدام از پاورها با هم فرق می‌کند.

به عنوان مثال پاورهای BTX فن‌های خود را در نزدیک‌ترین نقطه به بیرون کیس (پشت پاور) قرار می‌دهند. این در حالی‌ست که پاورهای ATX فن‌ها را در بالا و پایین بُرد اصلی جاگذاری می‌کنند.

یکی دیگر از موضوعاتی که قبل از تشخیص مدل پاور باید بدانید، نوع اتصالات آن است. پاورها از این نظر به سه دسته تقسیم می‌شوند؛ ماژولار، نیمه ماژولار و غیر ماژولار.

پاورهایی که ماژولار نیستند تعداد زیادی کابل برق دارند که اغلب از یک پورت خارج می‌شود. اما پاورهای ماژولار و نیمه‌ماژولار پورت‌های جداگانه‌ای برای کابل‌های مختلف دارد که از نظر ظاهری کاملا قابل تشخیص است.

روش‌های تشخیص مدل پاور کامپیوتر

چگونه مدل پاور کامپیوتر را بفهمیم؟

حالا که با انواع پاورهای کامپیوتر و شکل ظاهری آنها آشنا شدید، نوبت آن رسیده تا مدل پاور را تشخیص دهیم.

تشخیص مدل پاور در موقعیت‌های مختلف به کمک شما می‌آید؛ اگر بخواهید کامپیوتر خود را ارتقاء دهید، اگر پاور شما سوخته باشد و بخواهید دقیقا همان مدل را خریداری کنید و یا زمانی که بخواهید یک سیستم تازه برای خود جمع کنید.

در هر حال برای تشخیص مدل پاور کامپیوتر سه روش وجود دارد که عبارت است از:

روش اول: بررسی فیزیکی مدل پاور

اولین و ساده‌ترین روش برای اینکه بفهمید مدل پاور کامپیوتر شما چیست، باز کردن کیس کامپیوتر است. البته این روش ممکن است برای افراد تازه‌کار و غیرحرفه‌ای خطرناک باشد.

در این روش باید اول کامپیوتر را از برق کشیده و مطمئن شوید که هیچ کابل برقی به پاور متصل نیست.

سپس پیچ‌های قاب کیس خود را باز کنید. اکثرا با باز کردن قاب سمت چپ کیس (از سمت شما) می‌توانید تمام قطعات سخت‌افزاری نصب شده روی مادربرد را مشاهده کنید.

پس از باز کردن قاب، پاور کامپیوتر در قسمت انتهایی کیس قابل مشاهده است. اکثرا پاور را در بالا و انتهای کیس قرار می‌دهند.

حالا که پاور را پیدا کردید باید به دنبال برچسب مشخصات فنی آن باشید. اگر برچسب مشخصات فنی پاور از این طریق قابل دیدن نبود باید پیچ‌های پاور را باز کرده و آن را از کیس خارج کنید.

در تصویر زیر نمونه‌ای از پاور کامپیوتر که مشخصات فنی روی برچسب آن قید شده است را مشاهده می‌کنید. ولتاژ، شدت جریان و رتبه‌بندی میزان بازدهی پاور به راحتی روی برچسب دیده می‌شود.

تشخیص مدل پاور رایانه

روش دوم: جستجو مدل پاور در سایت سازنده

اگر روش اول برای شما سخت بود و نگران آسیب رساندن به قطعات کامپیوتر هستید ما روش دوم را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

البته باید توجه داشته باشید که این روش فقط برای کامپیوترهایی جواب می‌دهد که به صورت کامل توسط یک کمپانی خاص عرضه شده باشند.

بسیاری از کیس‌های کامپیوتر که در بازار ایران وجود دارند، توسط افراد حرفه‌ای (اصطلاحا) جمع می‌شوند.

به زبان ساده‌تر، این افراد مادربرد را از یک کمپانی، کارت گرافیک، رم، CPU و پاور را از کمپانی‌های مختلف انتخاب کرده و روی هم سوار می‌کنند و به فروش می‌رسانند.
بنابراین روش دوم برای چنین کامپیوترهایی به هیچ عنوان جواب نمی‌دهد.

در این روش، اگر کیس کامپیوتر شما به طور کامل توسط یک برند معروف مانند MSI تولید شده باشد، برای اطلاع از مدل پاور آن کافیست به سایت MSI سری بزنید.

پس از مراجعه به سایت و وارد کردن مدل کامپیوتری که خریداری کرده‌اید، تمام قطعات و مشخصات فنی کامپیوتر به شما نشان داده می‌شود.

پاور کامپیوتر چند وات است؟

روش سوم: خواندن دفترچه راهنما یا جعبه پاور

اگر پاور کامپیوتر را قبلا به صورت جداگانه خریداری کرده‌ و روی کامپیوتر نصب کرده باشید، حتما جعبه یا دفترچه راهنمای آن را در خانه دارید.

مشخصات فنی پاور پشت جعبه یا داخل دفترچه راهنمای آن به طور دقیق نوشته شده و می‌توانید از این روش هم استفاده کنید.

روی برچسب پاور کامپیوتر چه اطلاعاتی نوشته شده است؟

همانطور که در بالا اشاره کردیم یکی از ساده‌ترین روش‌ها این است که برچسب مشخصات فنی پاور را مشاهده کنید.

روی این برچسب تمام آنچه لازم است درباره پاور بدانید نوشته شده است. البته باید بدانید که هر کدام از این اطلاعات به چه معنی هستند. در ادامه این اطلاعات را مرور می‌کنیم.

بیشتر بخوانید : پاور کامپیوتر MSI؛ انتخاب گیمرها و کاربران حرفه‌ای!

قیمت پاور کامپیوتر MSI

1. نام و شماره مدل پاور

نام و شماره مدل پاور اغلب با فونت درشت و برجسته در قسمت بالای برچسب نوشته می‌شود. برخی از شرکت‌های تولید کننده پاور Wattage را هم به صورت درشت در کنار نام و مدل پاور می‌نویسند.

کافیست نام و مدل پاور را از این قسمت پیدا کنید. برای اینکه اطلاعات بیشتری درباره همین پاور داشته باشید می‌توانید به اینترنت سر زده و جستجویی درباره این مدل منبع تغذیه بخصوص انجام دهید.

این کار به ویژه برای زمان‌هایی که اطلاعات دیگری بجز نام و شماره مدل روی پاور قید نشده بسیار کاربرد دارد.

2. مقدار نیروی برق بر حسب وات (Wattage)

همانطور که گفته شد در بیشتر مواقع میزان نیروی برق پاور در کنار نام و شماره مدل آن نوشته شده است.

در غیر این صورت این پارامتر را به صورت فونت درشت و پررنگ مانند 200W یا 500W روی برچسب حک می‌کنند.

این پارامتر نشان می‌دهد پاور کامپیوتر شما چه میزان توان خروجی یا توانایی در تامین برق برای قطعات کامپیوتر دارد.

هرچقدر این پارامتر بیشتر باشد، پاور شما قدرت بیشتری برای تامین انرژی قطعات قوی‌تر خواهد داشت.

بنابراین به میزان این پارامتر روی برچسب مشخصات فنی پاور توجه ویژه‌ای داشته باشید.

3. ولتاژ پاور (ولت)

ولتاژ می‌تواند به دو صورت ورودی یا خروجی باشد. ولتاژ ورودی به این معنی است که پاور شما چه مقدار برق نیاز دارد تا از پریز دریافت کند.

این پارامتر عمدتا به منطقه جغرافیایی شما بستگی دارد. به عنوان مثاله این عدد در آمریکا 110 ولت و در اروپا و بین 200 تا 240 ولت متغیر است.

ولتاژ خروجی پارامتر دیگری‌ست که عدد آن روی برچسب مشخصات فنی پاور قید می‌شود. این عدد هم بسیار متنوع است و برخی از پاورها 5.5V، 3.3V یا 12V را به عنوان ولتاژ خروجی ارائه می‌دهند.

ولتاژ خروجی در واقع میزان انرژی مورد نیاز برای قطعات سخت‌افزاری کامپیوتر است.

4. حداکثر توان پاور

از حاصل ضرب ولتاژ در شدت جریان، حداکثر توان پاور به دست می‌آید. این پارامتر به چه درد می‌خورد؟

برای کسانی که می‌خواهند خودشان سیستم کامپیوتر خود را سر هم کنند، دانستن حداکثر توان پاور بسیار اهمیت دارد.

5. حداکثر شدت جریان

روی برچسب پاور و در جدولی که برای مشخصات فنی پاور قرار داده شده، حداکثر شدت جریان پاور هم نوشته می‌شود.

این پارامتر نشان می‌دهد که پاور تا چه میزان شدت جریان را تحمل می‌کند. در صورتی که شدت جریان ورودی به پاور بیشتر از این حد باشد، پاور از کار می‌افتد یا کامپیوتر خاموش می‌شود تا به قطعات دیگر آسیبی وارد نشود.

بیشتر بخوانید : نگاهی به پاور XPG ؛ قدرتمندترین پاور کامپیوتر در جهان!

قیمت خرید منبع تغذیه XPG

6. رتبه‌بندی بازدهی

یکی دیگر از اطلاعات مفید و کاربردی که روی برچسب پاور نوشته می‌شود، رتبه‌بندی میزان بازدهی آن است.

این سیستم رتبه‌بندی جهانی بوده و پاورها با رتبه‌های مختلف بازدهی به بازار عرضه می‌شوند. اعداد و اسامی مختلفی برای این پارامتر در نظر گرفته می‌شود.

به عنوان مثال به پاورها با توجه به میزان بازدهی آنها القابی مانند تیتانیوم، پلاتین، طلا، برنز، نقره، برنز و +80 در نظر می‌گیرند.

هرچقدر میزان بازدهی یک پاور بیشتر باشد، انرژی کمتری را به گرما تبدیل کرده و هدر می‌دهد. به عنوان مثال پاورهای با رتبه‌بندی پلاتین تا 92 درصد از انرژی دریافتی را به قطعات انتقال داده و فقط 8 درصد از آن را به صورت گرما هدر می‌دهند.

سخن پایانی

تشخیص مدل پاور کامپیوتر کار چندان دشواری نیست. اگر کامپیوتر خود را از یک برند معروف مانند MSI خریداری کرده باشید تمام اطلاعات سخت‌افزاری آن در سایت یا روی جعبه محصول به طور کامل قید شده است.

در این مقاله سه روش برای تشخیص مدل پاور کامپیوتر معرفی کردیم که روش اول مرسوم‌تر است. البته برای خواندن برچسب مشخصات فنی پاور، باید اطلاعاتی داشته باشید که در این مقاله بیان کردیم.

شما هم می‌توانید نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید؟ آیا روش دیگری برای تشخیص مدل پاور کامپیوتر می‌شناسید؟