7 نکته ضروری که قبل از خرید پاور گیمینگ باید بدانید!

سال به سال کیفیت بازی‌های ویدیویی افزایش پیدا می‌کنند و همین موضوع لزوم ارتقاء سخت‌افزار را نشان می‌دهد. خرید پاور گیمینگ مناسب یکی از این الزامات است.

برای ارتقاء یک سیستم گیمینگ اولین سخت‌افزارهایی که به ذهن خیلی از گیمرها خطور می‌کند، پردازنده، کارت گرافیک، رم یا حافظه است. اما شاید بتوان پاور یا منبع تغذیه را به عنوان یکی از اصلی‌ترین سخت‌افزارها برای ارتقاء به شمار آورد.

پاور که به آن PSU هم گفته می‎شود انواع گوناگونی دارد و قطعا اگر در موقعیت خرید پاور گیمینگ قرار گرفته باشید با طیف وطیعی از پاورها در بازار مواجه می‌شود.

چطور مناسب‌ترین و بهترین پاور گیمینگ را برای سیستم خود انتخاب کنیم؟ در این مقاله نکاتی که قبل از خرید پاور گیمینگ باید بدانید را بیان می‌کنیم.

اگر قصد خرید پاور کامپیوتر گیمینگ را دارید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا دو مدل از پرفروش‌ترین پاورهای گیمینگ بازار ایران را به شما معرفی کنیم.

7 نکته ضروری قبل از خرید پاور گیمینگ

قبل از اینکه اقدام به خرید پاور مخصوص بازی برای کامپیوتر خود کنید، حتما نکاتی که در زیر گفته شده را با دقت مطالعه کنید تا انتخابی بهتر داشته باشید.

1. پاور گیمینگ چیست؟

می‌دانید پاور گیمینگ چیست؟ این پاور چه تفاوتی با پاورهای معمولی کامپیوتر دارد؟ آیا برای خرید آن باید اطلاعات تخصصی درباره سخت‌افزار گیمینگ داشته باشید؟

بهتر است اول از همه بدانید پاور گیمینگ دقیقا به چه نوع پاوری گفته می‌شود. پاورهایی که به بازار عرضه می‌شوند در مدل‌های مختلفی وجود دارند.

برخی از این پاورها امکانات و قدرت کمتری دارند که از این نوع پاورها برای کاربری‌های معمولی استفاده می‌شود. برخی دیگر به دلیل امکانات و قدرت زیادی که دارند در دسته پاورهای حرفه‌ای جای می‌گیرند.

پاورهای حرفه‌ای برای سیستم‌هایی که سخت‌افزارهای سنگین مانند رم، پردازنده و کارت گرافیک سطح بالا دارند مناسب هستند.

در واقع گیمرها به دلیل استفاده از سخت‌افزارهای سنگین روی کامپیوتر، به پاوری با قدرت بالاتر نیاز دارند.

بنابراین تنها تفاوت پاورهای معمولی با پاورهای گیمینگ در قدرت و امکانات بیشتر آنهاست. البته قیمت این پاورها هم بیشتر است!

2. آیا گیمر حرفه‌ای هستید یا مبتدی؟

حالا که خود را یک گیمر می‌دانید و قصد داریم پاور گیمینگ خریداری کنید، باید سطح خود را هم مشخص کنید.

آیا گیمر حرفه‌ای هستید و از این راه کسب درآمد می‌کنید یا صرفا برای اوقات فراغت خود بازی می‌کنید؟

این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که پاورهای گیمینگ در طیف توانایی متنوعی تولید می‌شوند. اگر گیمر حرفه‌ای باشید قطعا بهترین و قدرتمندترین پاور موجود در بازار را انتخاب می‌کنید چون روی کار شما تاثیر مستقیم دارد.

اما اگر گیمر تازه کار باشید نیازی نیست خیلی هزینه کنید و با خرید یک پاور معمولی هم کار شما راه می‌افتد.

بیشتر بخوانید : راهنمای خرید پاور کامپیوتر (منبع تغذیه) در ایران {آپدیت 2023}

پاور کامپیوتر گیمینگ

3. هماهنگی با کارت گرافیک‌های نسل جدید

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در هنگام انتخاب پاورهای گیمینگ باید توجه کنید، سازگاری آن با کارت گرافیک‌های جدید است.

این موضوع به ویژه برای گیمرهای حرفه‌ای اهمیت زیادی دارد چون دائم در حال ارتقاء سیستم خود هستند.

اگر پاوری خریداری کنید که نتواند برق مورد نیاز برای کارت گرافیک‌های نسل جدید را تامین کند قطعا از خرید این پاور پشیمان خواهید شد.

نکته مهم دیگر این است که پاور گیمینگ باید بتواند خروجی 12+ ولت را به گونه‌ای ایمن و پایدار در اختیار سیستم قرار دهد. این بالاترین میزان خروجی مورد نیاز برای سخت افزارهای گیمینگ است.

بیشتر بخوانید : محاسبه پاور مناسب برای کامپیوتر ؛ پاور چند وات بخریم؟

4. بی‌صدا یا کم‌صدا بودن

سر و صدای فن‌ها و پاور می‌تواند تمرکز گیمرها را در حین انجام بازی‌های دشوار به هم بزند. به همین دلیل همیشه توصیه می‌شود در هنگام انتخاب پاور گیمینگ به بی‌صدا یا کم‌صدا بودن آن توجه کنید.

پاورهای جدید به گونه‌ای طراحی می‌شوند که اندازه فن آنها خیلی کوچکتر باشد و در عین حال فقط زمانی روشن شوند که پاور واقعا به فرایند خنک‌سازی نیاز داشته باشد.

به این نکته هم توجه داشته باشید که هر چقدر آلودگی صوتی پاور کامپیوتر گیمینگ شما کمتر باشد قطعا از انجام بازی لذت بیشتری خواهید برد.

5. به رتبه بازدهی پاور دقت کنید

نکته‌ای که در هنگام خرید پاور گیمینگ نادیده گرفته می‌شود، توجه به رتبه بازدهی پاور است. همه پاورها با رتبه بازدهی مشخصی روانه بازار می‌شوند.

این رتبه به صورت یک کلمه روی جعبه پاور حک شده و نشان می‌دهد که پاور شما چه میزان از انرژی دریافتی را به صورت گرما هدر داده و چه میزان را به صورت مفید مصرف می‌کند.

در جدول زیر رتبه بازدهی پاورها و میزان مصرف بهینه آنها نوشته شده است:

رتبه بازدهی سطح کارایی
80+ (White) 20% Load: 80%

50% Load: 80%

100% Load: 80%

80+ Bronze 20% Load: 82%

50% Load: 85%

100% Load: 82%

80+ Silver 20% Load: 85%

50% Load: 88%

100% Load: 85%

80+ Gold 20% Load: 87%

50% Load: 90%

100% Load: 87%

80+ Platinum 20% Load: 90%

50% Load: 92%

100% Load: 89%

80+ Titanium 20% Load: 90%

50% Load: 92%

100% Load: 94%

6. بهترین برند پاور گیمینگ را بشناسید

پاوری انتخاب کنید که شرکت تولید کننده آن در بازار منطقه شما به عنوان بهترین برند پاور گیمینگ شناخته شود.

در بازار ایران پاورهای گیمینگ زیادی وجود دارند که خیلی از آنها توسط برندهای ناشناخته و گمنام ساخته شده‌اند.

اما دو مورد از مطمئن‌ترین برندهایی که در ایران هم نمایندگی فعال دارند، پاورهای برند MSI و XPG هستند.

این دو کمپانی طیف وسیعی از پاورهای گیمینگ و حرفه‌ای را تولید و روانه بازار کرده است که تقریبا همه مدل‌های آن در بازار ایران وجود دارند.

7. به گارانتی پاور گیمینگ توجه کنید

نکته آخری که قبل از خرید پاور کامپیوتر برای بازی باید بدانید، گارانتی پاور است. دقت کنید پاورهای گیمینگ جزو سخت‌افزارهای حساس و قیمتی هستند.

اگر محصولی که خریداری می‌کنید گارانتی نداشته باشد، تمام مدتی که از آن استفاده می‌کنید دلهره خراب شدن آن را خواهید داشت.

خوشبختانه پاورهای گیمینگ دو برند MSI و XPG در بازار ایران با گارانتی 10 ساله آونگ عرضه شده‌اند تا خیال مشتریان را راحت کنند.

آونگ یکی از معروف‌ترین شرکت‌های ارائه دهنده گارانتی در ایران است که محصولات MSI و XPG را با گارانتی طولانی مدت ضمانت می‌کند.

معرفی 2 مورد از بهترین پاورهای گیمینگ بازار ایران

حالا که با نکات مهم قبل از خرید پاور گیمینگ آشنا شدید خوب است دو نمونه از پاورهای مطمئن و پرطرفدار بازار ایران را هم بشناسید.

منبع تغذیه (پاور) گیمینگ XPG CYBERCORE

اولین پاور گیمینگی که به شما معرفی می‌کنیم یکی از هیجان‌انگیزترین پاورهای موجود در بازار ایران است. پاور XPG CYBERCORE با امکانات فوق‌العاده خود طرفداران زیادی پیدا کرده است.

در ادامه برخی از ویژگی‌های مهم این پاور را معرفی می‌کنیم.

1. عرضه شده با دو توان مختلف

کمپانی XPG این پاور را با دو توان مختلف عرضه کرده است تا گیمرها با توجه به بودجه‌ای که دارند یکی از مدل‌ها را انتخاب کنند.

این پاور با توان‌های 1000 و 1300 وات تولید شده است. در زمان انتخاب نوع پاور باید به این نکته توجه کنید که کدام مدل برای سخت‌افزارهای سیستم شما مناسب‌تر است.

در واقع خرید یک پاور با توان بیشتر همیشه به معنی خرید بهتر نیست!

2. استفاده از فن‌های VENTO PRO 120

یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر پاور کامپیوتری فن‌های آن است. هرچقدر کیفیت و طول عمر فن‌های پاور بیشتر باشد قطعا پاور با کیفیت‌تری خواهید داشت.

در پاور گیمینگ CYBERCORE از فن‌های ویژه‌ای استفاده شده است. این فن‌ها که به نام VENTO PRO 120 شناخته می‌شوند توسط کمپانی Nidec ساخته شده‌اند.
از ویژگی‌های مهم این فن‌ها ابعاد کوچک آنهاست که در عین کوچکی اندازه، می‌توانند خنک‌سازی پاور را با قدرت انجام دهند.

3. دارای گواهینامه ETA PLATINUM و -LAMBDA A

پاور Cybercore توانسته دو گواهینامه برای کاهش اندازه و کاهش صدا دریافت کند. حتما یادتان هست که در بخش قبل گفتیم یکی از نکاتی که باید در خرید پاور گیمینگ توجه کنید کم‌صدا یا بی‌صدا بودن است.

این پاور XPG توانسته گواهینامه -LAMBDA A (استاندارد نویز) را دریافت کند که به معنی کاهش صدای پاور است.

از سوی دیگر، برچسب گواهینامه ETA PLATINUM هم روی جعبه این محصول حک شده که یعنی این پاور کمترین مصرف برق در اندازه کوچک را داراست.

بیشتر بخوانید : نگاهی به پاور XPG ؛ قدرتمندترین پاور کامپیوتر در جهان!

راهنمای خرید پاور کامپیوتر

4. دارای رتبه بازدهی 80 Plus Platinum

در بخش قبل درباره رتبه بازدهی پاورها صحبت کردیم. اگر جدولی که در آن بخش وجود دارد را نگاه کنید می‌بینید که رتبه پلاتینیوم یکی از بالاترین رتبه‌های بازدهی پاور است.

خوشبختانه این محصول XPG توانسته رتبه بازدهی پلاتینیوم را دریافت کند که یعنی در حالت 50 درصدی لود سیستم، کارایی آن به 92 درصد می‌رسد.

به بیان ساده‌تر در این حالت پاور تنها 8 درصد از انرژی دریافتی را به صورت گرما هدر می‌دهد و تا 92 درصد آن مستقیما به سخت‌افزارها انتقال داده می‌شود.

5. دارای 8 استاندارد صنعتی برای محافظت از کامپیوتر

نوسانات برق می‌تواند آسیب‌های جدی به پاور کامپیوتر وارد کند. فارغ از اینکه کامپیوتر خود را طریق پریزهای محافظ، به برق متصل کرده باشید یا نه، خود پاور هم باید ایمنی لازم را داشته باشد.

خوشبختانه پاور گیمینگ XPG به 8 استاندارد صنعتی مختلف برای محافظت در برابر نوسانات برقی مجهز شده است.

از جمله این استانداردها می‌توان به محافظت در برابر نوسانات شدت جریان، ولتاژ، اتصال کوتاه و افزایش دمای شدید اشاره کرد.

6. عرضه شده با 10 سال گارانتی

این محصول کمپانی XPG با 10 سال گارانتی تعمیر و تعویض عرضه شده است. گارانتی محصولات XPG در ایران را شرکت آونگ بر عهده دارد.

آونگ به عنوان قدیمی‌ترین شرکت ارائه دهنده گارانتی قطعات سخت‌افزاری در ایران شناخته می‌شود. این شرکت نمایندگی‌های متعددی در سراسر ایران دارد و به صورت 24 ساعته پاسخگوی مشتریان است.

منبع تغذیه (پاور) گیمینگ MSI MEG Ai1300P PCIE5

پاور دومی که در این مقاله معرفی می‌کنیم یک محصول فوق‌العاده از شرکت معروف MSI است. پاور گیمینگ MEG Ai1300P PCIE5 با قابلیت‌های مختلفی تولید شده و به همین دلیل خیلی زود جای خود را در قلب گیمرها باز کرد.

در زیر برخی از ویژگی‌های برجسته این پاور گیمینگ را معرفی می‌کنیم:

1. پشتیبانی از کارت گرافیک‌های NVIDIA و AMD

پاور MEG Ai1300P PCIE5 به گونه‌ای ساخته شده که هم با کارت گرافیک‌های NVIDIA سازگاری دارد و هم کارت گرافیک‌های AMD.

نکته جالب اینجاست که این پاور از کارت‌های نسل جدید NVIDIA یعنی کارت گرافیک‌های GeForce RTX 40 پشتیبانی می‌کند.

بنابراین اگر می‌خواهید بازی‌های سنگین را روی کامپیوتر خود اجرا کنید و قصد خرید کارت گرافیک سری 40 انویدیا را دارید، با پاور MEG Ai1300P PCIE5 انرژی مورد نیاز کارت گرافیک تامین می‌شود.

2. دارای گواهینامه 80 PLUS PLATINUM

این پاور هم مانند پاور قبلی توانسته رتبه بازدهی پلاتینیوم را دریافت کند. بنابراین مانند مدل قبلی، در حالت اجرای 50 درصد کامپیوتر، این پاور می‌تواند تا 92 درصد کارایی داشته باشد.

3. پایش لحظه‌ای پاور

کمپانی MSI برای اکثر سخت‌افزارهای خود نرم‌افزاری اختصاصی تولید کرده تا همه‌چیز تحت کنترل خود کاربران باشد.

پاور MEG Ai1300P PCIE5 هم از این قاعده مستثنی نیست. با استفاده از نرم‌افزار MSI Center کاربران می‌توانند به صورت لحظه‌ای وضعیت پاور را زیر نظر داشته باشند.

در این نرم‌افزار میزان دمای پاور، میزان مصرف برق و ورودی و خروجی‌های آن به شکل گرافیکی نمایش داده می‌شود.

بیشتر بخوانید : پاور کامپیوتر MSI؛ انتخاب گیمرها و کاربران حرفه‌ای!

پاور مناسب برای مادربرد

4. دارای حالت هوشمند فن‌ها

روشن شدن فن‌های پاور یعنی افزایش مصرف برق و در عین حال زیاد شدن سر و صدای سیستم. پاور MSI حالت هوشمندی برای فعالسازی فن‌های خود دارد.

این پاور فقط در صورتی فن‌ها را روشن می‌کند که دمای پاور به بالای 70 درجه برسد. البته این عدد در موقعیت‌های مختلف تغییر می‌کند و ممکن است بالاتر یا پایین‌تر بیاید.

5. دارای بلبرینگ HYDRO-DYNAMIC

یکی دیگر از ویژگی‌های این پاور MSI وجود بلبرینگ‌های هیدرودینامیک در آن است. این بلبرینگ‌ها از اصطکاک قطعات موجود در پاور به طور چشمگیری جلوگیری می‌کند.

در واقع با وجود این بلبرینگ‌ها طول عمر فن‌های پاور افزایش پیدا می‌کند و این موضوع روی افزایش طول عمر پاور هم تاثیرگذار خواهد بود.

سخن پایانی

در این مقاله 7 نکته ضروری که قبل از خرید پاور کامپیوتر گیمینگ نیاز بود بدانید را بیان کردیم. سپس 2 مورد از پرطرفدارترین پاورهای گیمینگ موجود در بازار و ویژگی‌های هر کدام به شما معرفی شد.

شما هم می‌توانید نکات و پیشنهادات خود در این باره را در بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید.