راهنمای خرید پاور کامپیوتر در ایران (آپدیت 2023)

خرید پاور کامپیوتر اغلب در فرآیند جمع کردن سیستم نادیده گرفته می‌شود؛ اما باید بدانید که پاور یا منبع تغذیه یکی از اجزای حیاتی هر کامپیوتری به حساب می‌آید.

اگرچه در فرایند خرید کامپیوتر بیشتر به پردازنده، رم، گرافیک یا هارد توجه می‌شود اما پاور کامپیوتر می‌تواند روی تمام این بخش‌ها تاثیر خوب یا مخرب داشته باشد.

خرید پاور ارزان و بی‌کیفیت می‌تواند هزینه برق مصرفی کامپیوتر را افزایش دهد؛ علاوه بر این، توزیع نامناسب انرژی ممکن است به طور غیرمستقیم روی عملکرد سایر قطعات تاثیر منفی بگذارد.

بنابراین به یک راهنمای خرید پاور کامپیوتر نیاز دارید تا هر آنچه در هنگام خرید منبع تغذیه نیاز است بدانید را پوشش دهد.

اگر شما هم قصد خرید پاور کامپیوتر دارید پیشنهاد می‌کنیم ادامه این مطلب را بخوانید. در انتهای مقاله سه نمونه از پرطرفدارترین پاورهای کامپیوتر در ایران را به شما معرفی می‌کنیم.

نکات مهم هنگام خرید پاور کامپیوتر

خرید پاور کامپیوتر را از کجا باید شروع کنیم؟ قبل از اینکه به فروشگاه یا سایت‌های فروش پاور سر بزنید، کافیست اطلاعاتی درباره پاور داشته باشید.

در ادامه برخی از مهم‌ترین نکاتی که درباره منبع تغذیه کامپیوتر باید بدانید را بیان کرده‌ایم.

اتصالات روی منبع تغذیه

اولین قدم شناخت پورت‌ها و اتصالات روی پاور کامپیوتر است. ممکن است پاور کامپیوتر شما یک یا چند مورد از موارد زیر را داشته باشد:

  • پورت 24 پین مادربرد: این پورت برای تامین انرژی مورد نیاز برای مادربرد تعبیه شده و یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر پاور محسوب می‌شود.
  • پورت 4/8 پین پردازنده: این کانکتور برق CPU کامپیوتر را تامین می‌کند. پردازنده‌های مدرن نسبت به قدیمی‌تر ها، به انرژی بیشتری نیاز دارند، به همین دلیل است که کانکتور اضافی 4/8 پین روی پاورها قرار داده شده است.
  • پورت 6/8 پین برای GPU و PCIe: بسیاری از کارت گرافیک‌ها برای تامین انرژی از اسلات PCIe استفاده می‌کنند. اما وقتی پاور کامپیوتر شما پورت 6/8 پین داشته باشد می‌توانید از این پین‌ها برای تامین برق کارت گرافیک استفاده کنید.
  • پورت SATA: این کانکتور برای تامین برق دستگاه‌های ذخیره‌سازی SATA مورد استفاده قرار می‌گیرد.
بیشتر بخوانید : کانکتورهای مختلف برق PCIe در کارت های گرافیک

پاور کامپیوتر چند وات بخریم؟

یکی از رایج‌ترین سوالاتی که هنگام خرید پاور حرفه ای کامپیوتر پرسیده می‌شود این است که پاور چند وات بخریم؟

پاسخ به این سوال به میزان نیاز کاربران بستگی دارد. به طور کلی سیستم‌های پیچیده‌تر برای فعال کردن قطعات خود به برق بیشتری نیاز دارند.

به عنوان مثال یک کامپیوتر با مادربرد سطح بالا، دو پردازنده گرافیکی و یک سیستم خنک‌کننده مایع به برق بیشتری نیاز دارد تا یک کامپیوتر ساده.

نکات زیر درباره میزان وات پاور کامپیوتر مهم است:

  • توصیه دقیقی برای خرید پاور با میزان وات مشخص وجود ندارد. باید یک ماشین حساب بردارید و ببینید برای تامین انرژی CPU، کارت گرافیک، رم و سایر قطعات سخت‌افزاری حداکثر به چه میزان برقی نیاز دارید.
  • اگر محاسبه کردید و دیدید که سیستم شما حدود 500 وات برق نیاز دارد، بهتر است پاوری با توان خروجی 600 تا 650 وات خریداری کنید.
  • خروجی وات بالاتر لزوماً به معنای مصرف انرژی بیشتر نیست! اگر قطعات کامپیوتر شما از تمام توان پاور استفاده نکند، شما عملا پاور اشتباهی خریداری کرده‌اید.

خرید پاور کامپیوتر

به کارایی منبع تغذیه توجه کنید

قطعا یکی از مهم‌ترین نکاتی که در هنگام خرید منبع تغذیه کامپیوتر باید توجه کنید، میزان وات آن است؛ اما راندمان یا کارایی موثر پاور به همان اندازه اهمیت دارد.

راندمان پایین پاور به هدر رفتن انرژی و تولید گرمای بیشتر منجر می‌شود که به طور بالقوه می‌تواند طول عمر قطعات کامپیوتر شما را کاهش دهد.

رتبه‌بندی خاصی برای مشخص کردن راندمان پاورهای کامپیوتر وجود دارد. ممکن است عبارت Plus 80 را روی خیلی از پاورها دیده باشید. خوب است با این رتبه‌بندی آشنا شوید.

هر پاور کامپیوتر برای دریافت این رتبه‌بندی، باید حداقل 80 درصد کارایی داشته باشد و این یعنی حداکثر 20 درصد از برق را به گرما تبدیل کرده و هدر دهد.

این سیستم رتبه‌بندی شامل موارد زیر می‌شود:

  • 80 پلاس
  • 80 PLUS برنز
  • 80 PLUS نقره ای
  • 80 PLUS طلا
  • 80 پلاس پلاتینیوم
  • 80 پلاس تیتانیوم

هرچقدر پاور کامپیوتر شما کارآمدتر باشد، انرژی کمتری مصرف کرده و اتلاف انرژی هم کاهش پیدا می‌کند. با این اوصاف راندمان بالاتر معمولا به معنای قیمت بالاتر پاور کامپیوتر است.

توجه داشته باشید که حتی کارآمدترین پاورهای کامپیوتر هم گرما تولید می‌کنند. اما بیشتر این گرما از طریق فن‌ها به بیرون از کیس هدایت می‌شود.

بسیاری از پاورهای کامپیوتر به گونه‌ای طراحی می‌شوند که فن‌ها (خنک کننده‌ها) فقط در مواقع نیاز روشن شوند؛ یعنی زمانی که پاور به آستانه گرمای خاصی برسد.

چنین ویژگی‌هایی به کاهش ایجاد صدای مزاحم هم کمک فراوانی می‌کند.

فرم فاکتور و تنظیمات کابل‌کشی

مانند اکثر قطعات سخت‌افزاری کامپیوتر، منبع تغذیه هم با ظاهر متنوع تولید و به بازار عرضه شده است.

یکی از مهم‌ترین نکات درباره فرم فاکتور پاورهای کامپیوتر اندازه فیزیکی آنهاست. اکثر پاورهای استاندارد ATX بهترین اندازه برای کیس‌های رایج در بازار است.

مورد مهم بعدی کابل‌کشی مورد نیاز برای پاور است. باید در هنگام خرید پاور به این نکته توجه کنید که کیس یا مادربرد شما به چه شکل کابل‌کشی شده است.

آیا می‌توانید کابل‌ها پاور را خودتان در کیس قرار دهید یا از قبل مسیرهای کابل‌کشی مشخص است. تمام این نکات در انتخاب نوع پاور کامپیوتر تاثیرگذار است.

معرفی بهترین پاورهای کامپیوتر بازار ایران

حالا که نکات لازم برای خرید پاور کامپیوتر را مطالعه کردید، نوبت به معرفی سه مورد از بهترین پاورهای کامپیوتر موجود در بازار ایران رسید:

1. خرید پاور ام اس آی MAG A500DN

اولین پاور کامپیوتری که در این بخش معرفی می‌کنیم، پاور مدل MAG A500DN است.

این منبع تغذیه با ظاهر جذابی که دارد، می‌تواند برای سیستم‌های کامپیوتری خانگی و اداری استفاده شود.

راندمان 80 درصد

این پاور توانسته استاندارد جهانی 80PLUS را دریافت کند. در واقع این محصول راندمان 80 درصد دارد.

مجهز به سیستم‌های حفاظتی

مجموعه‌ای از سیستم‌های حفاظتی برای این پاور در نظر گرفته شده تا در حین کار آسیبی به قطعات دیگر کامپیوتر وارد نشود.

مجهز به فن خنک کننده

همچنین یک فن 120 میلی‌متری درون این پاور قرار داده شده است تا گرمای پاور را به بیرون هدایت کند. این فن به گونه‌ای ساخته شده که نویز بسیار کمی دارد و می‌تواند اتلاف گرمای دستگاه را به مقدار قابل توجهی کم کند.

وجود کابل‌های تخت

از دیگر ویژگی‌های منبع تغذیه MAG A500DN وجود کابل‌های تخت به همراه این پاور است که کابل‌کشی پاور درون کیس را راحت‌تر می‌کند.

وات اسمی 500

نکته آخر و بسیار مهم درباره این منبع تغذیه، میزان وات آن است. مقدار وات اسمی این محصول 500 وات در نظر گرفته شده است.

بنابراین در هنگام خرید پاور توجه داشته باشید که حداکثر 500 وات در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

2. خرید پاور گیمینگ MSI MEG Ai1300P PCIE5

در بازار ایران پاورهایی که به عنوان یک منبع تغذیه مناسب برای سیستم‌های گیمینگ مناسب باشند بسیار کم پیدا می‌شود.

کمپانی خوشنام MSI یکی از این پاورها را تولید کرده است. پاور مدل MEG Ai1300P PCIE5 با مقدار وات اسمی 1300 وات یکی از قدرتمندترین پاورهای بازار ایران به شمار می‌رود.

راندمان بالا

این پاور کامپیوتر توانسته رتبه بازدهی 80PLUS Platinum را دریافت کند. در واقع راندمان این پاور حدود 92 درصد است و فقط 8 درصد از انرژی را به گرما تبدیل می‌کند

طراحی ماژولار

طراحی به شکل کاملا ماژولار و پشتیبانی از کارت گرافیک‌های انویدیا سری RTX 40 از دیگر ویژگی‌های جذاب این پاور به حساب می‌آید.

این پاور سری MEG یک پورت خروجی دارد که با PCIe نسخه 5.0 و ATX نسخه 3 سازگاری دارد. بنابراین این منبع تغذیه گیمینگ می‌تواند تا 600 وات برق را به کارت گرافیک‌ها برساند.

بیشتر بخوانید : نگاهی به فناوری PCIe نسل 5 و مقایسه آن با نسل‌های قبلی

نرم‌افزار اختصاصی

یکی دیگر از جذابیت‌های این منبع تغذیه توسعه نرم‌افزار اختصاصی برای آن است.

کمپانی MSI نرم‌افزاری برای ارزیابی عملکرد این پاور توسعه داده است که کاربران می‌توانند وضعیت برق مصرفی پاور را به صورت لحظه‌ای رصد کنند.

پشتیبانی از همه کارت‌های گرافیک

فرقی نمی‌کند از کارت گرافیک انویدیا استفاده می‌کنید یا AMD؛ این منبع تغذیه به گونه‌ای طراحی شده که می‌توانید همه مدل کارت گرافیک را روی آن نصب کنید.

مجهز به بلبرینگ هیدرودینامیک

یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های این منبع تغذیه MSI طراحی بلبرینگ‌های هیدرودینامیک برای آن است.

این بلبرینگ‌ها از اصطکاک قطعات داخلی پاور جلوگیری می‌کنند و طول عمر فن‌های پاور را به طور چشمگیری افزایش می‌دهند.

3. خرید پاور گیمینگ XPG CYBERCORE

یکی دیگر از قدرتمندترین منبع تغذیه‌های موجود در بازار که برای کاربری گیمینگ هم می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد پاور XPG CYBERCORE است.

این پاور کامپیوتر در دو نسخه با توان‌های اسمی 1000 و 1300 وات تولید و به بازار عرضه شده است. از دیگر ویژگی‌های این پاور کامپیوتر باید به موارد زیر اشاره کرد.

بازدهی بالای 92 درصد

این محصول کمپانی XPG توانسته استاندارد بین‌المللی 80PLUS Platinum را دریافت کند. یعنی پس از دریافت انرژی، تا 92 درصد آن را به طور بهینه و برای تامین انرژی قطعات سخت افزاری کامپیوتر استفاده می‌کند.

تنها 8 درصد از انرژی مصرف شده توسط این پاور کامپیوتر به گرما تبدیل شده و هدر می‌رود.

استفاده از فن‌های مخصوص

در این پاور کامپیوتر از فن‌های مدل XPG VENTO PRO 120 استفاده شده است. این فن‌ها توسط شرکت Nidec و به طور اختصاصی برای پاورهای با این توان تولید می‌شوند.

این فن‌ها هم اندازه بسیار کمی دارند و هم می‌توانند پاور کامپیوتر را با هدایت هوای گرم به بیرون، خنک نگه دارند.

دارای استانداردهای «کم‌مصرف» و «بی‌صدا بودن»

مصرف انرژی و تولید سر و صدا در بسیاری از پاورهای کامپیوتر دیده می‌شود. خوشبختانه این مدل از پاورهای XPG توانسته گواهینامه‌های مختلفی را برای حذف این مشکلات دریافت کند.

پاور گیمینگ XPG CYBERCORE دارای گواهینامه‌های ETA PLATINUM و -LAMBDA A بوده که اولی برای کم‌مصرف بودن و دومی مخصوص پاورهای با نویز بسیار کم است.

مجهز به خازن‌های ژاپنی با تحمل دمای 105 درجه

پاورهای سری Cybercore Platinum از کمپانی XPG یک ویژگی جذاب هم دارند؛ برای ساخت این پاورها از خازن‌های ژاپنی با تحمل دمای تا 105 درجه سانتیگراد استفاده شده است.

مقاومت بالای این خازن‌ها در برابر دما خیال کاربران را از بابت طول عمر و کیفیت منبع تغذیه راحت می‌کند.

دارای گارانتی 10 ساله آونگ

پاور گیمینگ XPG CYBERCORE با گارانتی 10 ساله آونگ در بازار ایران عرضه شده است.

آونگ یکی از قدیمی‌ترین و خوشنام‌ترین شرکت‌های ارائه دهنده گارانتی در ایران است. این شرکت به طور اختصاصی برای تمام محصولات کمپانی MSI و زیرمجموعه‌های این شرکت گارانتی در نظر می‌گیرد.

شرکت XPG یکی از زیرمجموعه‌های MSI است که قطعات سخت‌افزاری حوزه گیمینگ را تولید می‌کند.

با گارانتی 10 ساله آونگ می‌توانید با خیال راحت این محصول را خریداری کرده و نگران نقص فنی آن نباشید.

سخن پایانی

در این مقاله راهنمای خرید پاور کامپیوتر، تمام آنچه درباره این قطعه سخت‌افزاری باید می‌دانستید را بیان کردیم.

گرچه انتخاب و خرید پاور ارزان و البته با کیفیت کار ساده‌ای به نظر می‌رسد اما باید به نکاتی که در این مقاله گفته شد در حین خرید توجه کنید تا مناسب‌ترین پاور کامپیوتر را خریداری کنید.

در این مقاله 3 مورد از بهترین پاورهای کامپیوتر موجود در بازار ایران را هم به شما معرفی کردیم. می‌توانید تجربه یا نظرات خود درباره این پاورها را با ما در میان بگذارید.