محاسبه پاور مناسب برای کامپیوتر؛ پاور چند وات بخریم؟

وقتی می‌خواهید کامپیوتر مخصوص به خود را جمع کنید و به دنبال بهترین قطعات (مادربرد، پردازنده، رم، کارت گرافیک و … ) هستید، سوال مهمی مطرح می‌شود: «پاور مناسب برای کامپیوتر من چیست؟»

اگر این سوال را بخواهیم کمی دقیق‌تر مطرح کنیم باید بپرسیم: «پاور چند وات بخریم؟» وقتی قطعات اصلی کامپیوتر خود را انتخاب کردید حالا نوبت خرید پاور با توجه به میزان مصرف برق قطعات است.

پاورها از نظر میزان وات برقی که می‌توانند به سخت‌افزار کامپیوتر بدهند تنوع بسیار زیادی دارند. کاربران معمولی از پاورهایی با میزان وات پایین‌تر و کاربران حرفه‌ای و گیمرها از پاورهایی با میزان بالاتر استفاده می‌کنند.

البته باید به این نکته هم توجه داشت که خرید یک پاور با وات بالاتر که استفاده‌ای از آن نمی‌کنید به هیچ وجه کار درستی نیست.

در این مقاله به این سوال پاسخ می‌دهیم که چگونه پاور مناسب انتخاب کنیم؟ و سپس شیوه محاسبه پاور مناسب سیستم را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

اگر قصد خرید پاور کامپیوتر دارید پیشنهاد می‌کنیم ادامه این مطلب را بخوانید.

پاور کامپیوتر به زبان ساده

قبل از اینکه شیوه انتخاب پاور مناسب برای سیستم را بیان کنیم مهم است که ابتدا به طور خلاصه و ساده با پاور کامپیوتر یا همان PSU آشنا شویم.

پاور یا منبع تغذیه کامپیوتر برق مورد نیاز برای تمام قطعات را تامین می‌کند. این قطعه از طریق کابل به پریز برق متصل می‌شود و سپس آن را بین قطعات پخش می‌کند.

میزان وات پاورهای کامپیوتر با هم تفاوت دارد. هرچقدر میزان وات یک پاور بیشتر باشد، قطعات سخت‌افزاری بیشتر و قدرتمندتری را می‌توان روی مادربرد نصب کرد.

به عنوان مثال یک پاور 300 واتی تنها برای کامپیوترهای معمولی با استفاده روزمره کافیست. اما یک پاور 1000 واتی می‌تواند مادربرد، کارت گرافیک و رم‌های قدرتمندتری را پشتیبانی کند.

چگونه پاور مناسب برای کامپیوتر انتخاب کنیم؟

برای اینکه میزان وات مورد نیاز برای پاور کامپیوتر خود را بشناسید، باید قبل از آن به یک سری نکات درباره خرید پاور مناسب توجه داشته باشید. در زیر این نکات بیان شده‌اند:

به سخت‌افزار توجه کنید

اولین و مهم‌ترین نکته برای انتخاب پاور مناسب برای کامپیوتر، سخت‌افزار آن است. اغلب در زمان خرید پاور کامپیوتر این سوال پرسیده می‌شود که پاور مناسب برای مادربرد X چیست؟

یا پاور مناسب برای کارت گرافیک‌های NVIDIA چیست؟ این سوالات باعث می‌شود به یک نکته کلیدی در هنگام خرید پاور توجه کنید و آن نوع سخت‌افزار شماست.

بنابراین برای اینکه میزان وات مورد نیاز برای خرید پاور کامپیوتر خود را بدانید ابتدا باید سخت‌افزارهایی که انتخاب کرده‌اید را بررسی کنید.

باید ببینید هرکدام از قطعات شما به چه میزان انرژی برق نیاز دارند. اگر سیستمی مخصوص گیمینگ با قطعات قدرتمند انتخاب کرده‌اید حتما باید پاوری با میزان وات بالا هم خریداری کنید.

بیشتر بخوانید : چگونه مدل پاور کامپیوتر (منبع تغذیه) را تشخیص دهیم؟

پاور مناسب برای مادربرد

آیا سیستم را ارتقاء خواهید داد؟

سوال مهمی‌ست! حالا که به فکر جمع کردن سیستم یا خرید پاور کامپیوتر هستید باید به این سوال پاسخ دهید که فکر می‌کنید در آینده همین سیستم را ارتقاء بدهید؟

اگر پاسخ شما منفی باشد با خیال راحت می‌توانید با توجه به سخت‌افزاری که دارید پاور را انتخاب کرده و روی سیستم نصب کنید.

اما اگر پاسخ شما به این سوال مثبت باشد کار کمی دشوار می‌شود. اگر قصد دارید در آینده سیستم خود را ارتقا دهید باید محدوده زمانی مشخص کنید. مثلا بگویید تا 5 سال آینده سیستم را ارتقا می‌دهید یا تا 2 سال آینده این کار انجام می‌شود.

اگر جزو کاربرانی هستید که به ارتقاء دائمی سیستم اعتقاد دارید، بهتر است پاوری خریداری کنید که حداقل تا دو برابر نیاز سخت‌افزارهای فعلی، برق در اختیار کامپیوتر قرار دهد.

این کار باعث می‌شود تا چند سال نیازی به خرید پاور نداشته باشید و با همین پاور بتوانید کامپیوتر خود را ارتقاء داده و استفاده کنید.

نوع کاربری خود را انتخاب کنید

شاید نیاز بود قبل از همه این کارها، نوع کاربری خود را انتخاب کنید! چه نوع کاربری هستید؟ سوال ساده‌تر این است که از کامپیوتر برای چه کاری قرار است استفاده کنید؟

آیا می‌خواهید با کامپیوتر فیلم تماشا کنید، موزیک گوش دهید و هر از چند گاهی چند فایل ورد یا فتوشاپ اجرا کنید؟

در این صورت شما نیازی به پاور با وات بالا نخواهید داشت و حتی یک پاور معمولی 300 واتی کار شما را راه می‌اندازد. البته کماکان باید به قطعات سخت‌افزاری که انتخاب کرده‌اید توجه داشته باشید.

اگر گیمر یا کاربر حرفه‌ای هستید، قطعا باید نگاهی جدی‌تر به خرید پاور مناسب برای کامپیوتر داشته باشید. کاربران حرفه‌ای به دقت محاسبه می‌کنند هر قطعه سخت‌افزاری آنها به چه میزان وات برقی نیاز دارد و بهترین پاور را انتخاب می‌کنند.

برندهای معتبر را بشناسید

گام بعدی در انتخاب مناسب ترین پاور برای کامپیوتر شناخت برندهای معتبر تولید کننده پاور است. باید سری به سایت‌های فروش آنلاین یا فروشگاه‌های موجود در شهر خود بزنید.

با این کار اسامی بهترین برندهای تولید کننده پاور در منطقه خود را متوجه خواهید شد. اگر یک برند در بازار منطقه شما فروش بالایی دارد قطعا امتحان خود را پس داده و بهتر است از همان برند خریداری کنید.

به عنوان مثال در بازار ایران پاورهای XPG و MSI طرفداران زیادی دارند. این دو برند جزو پرفروش‌ترین برندهای تولید کننده پاور حرفه‌ای در بازار هستند.

نکته جالب اینجاست که هر دو برند نمایندگی‌های زیادی در ایران دارند که وظیفه فروش و خدمات پس از فروش پاورهای این دو شرکت را بر عهده گرفته‌اند.

بیشتر بخوانید : پاور کامپیوتر MSI؛ انتخاب گیمرها و کاربران حرفه‌ای!

پاور با گارانتی مطمئن خریداری کنید

نکته آخر که در خرید پاور مناسب برای کامپیوتر به آن توجه داشته باشید، گارانتی پاور است. در هنگام انتخاب برند معتبر به این نکته هم توجه کنید که آیا آن برند گارانتی مناسبی در ایران دارد؟

ممکن است یک پاور فوق‌حرفه‌ای از یک برند عالی انتخاب کرده باشید اما آن شرکت در بازار ایران نمایندگی نداشته باشد.

دو برندی که در بخش قبل معرفی کردیم یعنی پاورهای XPG و MSI به طور اختصاصی توسط شرکت آونگ در ایران گارانتی می‌شوند.

آونگ یکی از قدیمی‌ترین و شناخته شده‌ترین شرکت‌های ارائه دهنده گارانتی در ایران است که پاورهای کامپیوتر را تا 10 سال گارانتی می‌کند.

بیشتر بخوانید : نگاهی به پاور XPG ؛ قدرتمندترین پاور کامپیوتر در جهان!

مناسب ترین پاور برای کامپیوتر

پاور چند وات بخریم؟

حالا که راهنمای خرید پاور مناسب برای کامپیوتر را مطالعه کردید نوبت به شیوه محاسبه پاور مناسب سیستم شما رسید.

سوال این است: «پاور چند وات برای کامپیوتر خود بخریم؟» برای پاسخ به این سوال باید به چند نکته زیر توجه کنید:

تعیین پاور مناسب برای کامپیوتر با تخمین مصرف برق قطعات

برای اینکه متوجه شوید کامپیوتر شما به چند وات برق نیاز دارد باید بنشینید و محاسبه کنید. برای این کار باید بدانید تک تک قطعات کامپیوتر شما چه مقدار برق نیاز دارند.

میزان برق مورد نیاز قطعات مختلف روی آنها نوشته شده است. کافیست برق مورد نیاز قطعات اصلی مانند مادربرد، پردازنده، کارت گرافیک و رم را روی یک کاغذ بنویسید.

حالا می‌توانید با یک تخمین و در نظر گرفتن درصد خطا، عدد مورد نیاز برای خرید پاور را بدست آورید.

استفاده از سایت‌های آنلاین برای تعیین پاور مناسب برای کامپیوتر

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای محاسبه پاور مناسب سیستم استفاده از سایت‌های آنلاین است. خوشبختانه سایت‌های زیادی وجود دارند که به شما می‌گویند به پاور چند واتی نیاز دارید.

شیوه کار به این شکل است که باید وارد این سایت‌ها شوید، مدل هرکدام از قطعات سخت‌افزاری کامپیوتر خود را انتخاب کنید و سپس با توجه به مدل سخت‌افزارها، این سایت بهترین میزان وات پاور را پیشنهاد می‌دهد.

کافیست عبارت «Power Supply Calculator» را در گوگل جستجو کنید تا با تعداد زیادی از این سایت‌های محاسبه آنلاین مواجه شوید.

پاور مناسب برای کامپیوتر (کارت گرافیک NVIDIA و AMD)

برای اینکه کار شما را کمی ساده‌تر کنیم پیشنهاد ویژه‌ای داریم. در زیر جدولی از کارت گرافیک‌های برتر شرکت‌های NVIDIA و AMD قرار داده شده است.

رو به روی هر کدام از کارت گرافیک‌ها میزان واتی که این کارت گرافیک نیاز دارد نوشته شده است. این میزان وات به عنوان حداقل در نظر گرفته شده است.

توجه: میزان وات پیشنهادی برای کل سیستم بوده، نه فقط کارت گرافیک.

برند کارت گرافیک میزان وات پیشنهادی
NVIDIA RTX 3050 550W+
NVIDIA RTX 3060 550W+
NVIDIA RTX 3060Ti 600W+
NVIDIA RTX 3070 650W+
NVIDIA RTX 3070Ti 750W+
NVIDIA RTX 3080 750W+
NVIDIA RTX 3080Ti 750W+
NVIDIA RTX 3090 750W+
NVIDIA RTX 3090Ti 850W+
AMD RX 6500XT 400W+
AMD RX 6600 450W+
AMD RX 6600XT 500W+
AMD RX 6650XT 500W+
AMD RX 6700XT 650W+
AMD RX 6750XT 650W+
AMD RX 6800 650W+
AMD RX 6800XT 750W+
AMD RX 6900XT 850W+
AMD RX 6950XT 850W+

سخن پایانی

محاسبه پاور مناسب برای سیستم کار ساده‌ای نیست. اگر خودتان این کار را انجام دهید احتمال خطا بسیار بالا خواهد بود. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم انتخاب میزان وات پاور خود را به افراد خبره بسپارید.

در این مقاله برخی از نکات ضروری قبل از خرید پاور کامپیوتر را بیان کردیم و در ادامه شیوه محاسبه میزان وات مناسب برای کامپیوتر را مورد بررسی قرار دادیم.
شما هم می‌توانید نظرات و پیشنهادات خود درباره انتخاب پاور مناسب برای کامپیوتر را در بخش دیدگاه‌ها برای ما بنویسید.