آشنایی با مشخصات بهترین رم برای رندرینگ

رندرینگ یکی از کاربردهای اختصاصی کامپیوترهای قدرتمند است که معمولاً هر کامپیوتری برای اجرای آن می‌بایست یک سری مشخصه‌های حداقلی داشته باشد. حافظه رم یکی از مشخصه‌های مهم در تعیین سرعت رندرینگ یک کامپیوتر یا لپ تاپ است.

انتخاب بهترین رم برای رندرینگ مستلزم در نظر گرفتن پارامترهای مختلفی است که رم‌ها را نسبت به هم متمایز می‌سازد. هر ماژول رم دارای یک سری مشخصه‌های ساختاری و داخلی نظیر ظرفیت، سرعت، فرکانس، تعداد کانال و غیره است که تعیین‌کننده عملکرد رم در کاربردهای مختلف است.

در این مقاله تمرکز ما روی کاربردهای رندرگیری و ادیت فایل‌های ویدئویی است که برای اجرای سریع به رم بالایی نیاز دارد.

اگر شما هم به عنوان یک ادیتور حرفه‌ای فیلم مشغول هستید یا می‌خواهید کامپیوتر خود را برای انجام رندرینگ ارتقاء دهید و به دنبال بهترین رم برای رندر هستید، پیشنهاد ما این است که این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

مشخصه‌های بهترین رم برای رندرینگ

همان‌طور که گفته شد، هر ماژول رم دارای یک سری مشخصه‌های اختصاصی است که استفاده از آن را برای کاربردهای مختلف ممکن می‌سازد. به عنوان مثال فرکانس رم، ظرفیت و فناوری باس رم از جمله مشخصه‌هایی است که باید متناسب با کاربرد مورد نظر انتخاب شود.

در ادامه، تأثیر هر یک از این مشخصه‌ها را به صورت خاص برای رندرگیری و عملکرد سیستم بررسی خواهیم کرد.

ارتباط سرعت رم و سرعت رندرینگ

آیا تعداد کانال فاکتور مهمی است؟

اول از همه باید به این سؤال پاسخ دهیم که منظور از تعداد کانال رم چیست؟ کانال‌های حافظه را می‌توان مانند صف‌های مختلف در بانک یا سوپر مارکت تصور کرد. وجود مسیرهای متعدد باعث کاهش حجم ترافیک شده و سرعت دسترسی به خدمات بانک یا سوپرمارکت را افزایش خواهد داد.

بنابراین تعداد کانال بیشتر به معنی سرعت بیشتر انتقال داده‌ها بین CPU و ماژول رم است. اما آیا تعداد کانال بیشتر برای اجرای بهتر عملیات رندرینگ بهتر است؟

بررسی‌ها نشان داده که این‌طور نیست و سرعت رندرگیری در حالت تک کاناله و دو کاناله تفاوت چندانی با هم ندارد.

تفاوت اصلی این دو پیکربندی زمانی است که چندین عملیات به صورت همزمان در کامپیوتر اجرا می‌شوند، مانند اجرای بازی، چت آنلاین، استریم و غیره.

همچنین این مشخصه به خصوص برای سیستم سرور که مسئول پاسخگویی همزمان به چندین کاربر است، اهمیت دارد.

آیا فرکانس رم، فاکتور مهمی است؟

وقتی برای خرید رم جدید اقدام می‌کنید، اغلب با فاکتوری تحت عنوان فرکانس روی برچسب ماژول رم مواجه می‌شوید که بر حسب مگاهرتز ذکر شده است.

به‌ طور کلی، تایمینگ و زمان تأخیر در رم به فاکتورهای فرکانس رم، تعداد سیکل‌های کلاک و سرعت کلاک بستگی دارد.

این پارامترها به زبان ساده مدت زمانی را مشخص می‌کنند که طول می‌کشد تا درخواست و پاسخ درخواست بین رم و CPU رد و بدل شود.

در مورد ارتباط فرکانس رم با عملکرد رندرینگ باید گفت که سرعت انتقال بیشتر داده‌ها می‌تواند روی تایمینگ رم تأثیر گذاشته و در مراحل همگام‌‌سازی که بخشی از پروسه رندرگیری است، این فاکتور بسیار مهم خواهد بود.

بنابراین، فرکانس یا به عبارتی همان سرعت رم یکی از فاکتورهای تأثیرگذار و مهم در انتخاب بهترین رم برای رندرینگ است.

بیشتر بخوانید : منظور از تایمینگ و زمان تاخیر در رم چیست؟

آیا ظرفیت رم فاکتور مهمی است؟

طبق آزمایش‌هایی که صورت گرفته است، ظرفیت ذخیره‌سازی که همان تعداد بایت‌های ذخیره شده در ماژول حافظه را نشان می‌دهد، یک فاکتور مهم در انتخاب بهترین رم برای رندر است.

از آنجایی که حافظه رم یک حافظه موقت است که برای اجرای هر برنامه‌ای، داده‌های آن برنامه در این حافظه ذخیره می‌شود، با افزایش ظرفیت ماژول رم، تعداد بایت‌های داده قابل ذخیره‌سازی برای اجرای سریع‌تر برنامه بیشتر خواهد شد.

این مسئله به صورت مستقیم روی عملکرد اجرای برنامه به خصوص برای اجرای نرم‌افزارهای سنگین رندرگیری تأثیرگذار است.

سایر فاکتورها

سایر مشخصه‌های ماژول رم نظیر ولتاژ کار، سیستم خنک سازی یا همان هیت سینک، باس رم و غیره عملاً فاکتورهایی هستند که در عملکرد رندرگیری تأثیر قابل‌ ملاحظه‌ای ندارند.

همچنین باید خاطر نشان کرد که با رونمایی از رم DDR5، عملاً بسیاری از محدودیت‌های موجود در نسخه‌های قبلی از جمله DDR4 از نظر فرکانس و ظرفیت حل شده است و در صورتی که مادربرد کامپیوتر از این نسخه جدید استاندارد DDR پشتیبانی کند، قطعاً برای کاربردهای رندرگیری، استفاده از یک رم DDR5 توصیه می‌شود.

اما در صورتی که مادربرد شما از رم DDR5 پشتیبانی نکند، باز هم راه چاره وجود دارد.

در ادامه دو محصول کارآمد را معرفی خواهیم کرد که با اکثر مادربردهای فعلی سازگار بوده و به راحتی از پس برنامه‌های سنگین نظیر رندرگیری بر می‌آیند.

به دلیل تنوع بالای محصولات رم موجود در بازار، در این بخش به معرفی دو محصول که به عنوان بهترین رم برای رندرینگ شناخته می‌شوند، خواهیم پرداخت.

رم DDR4 مدل XPG SPECTRIX D50 ای دیتا با نورپردازی RGB

رم XPG SPECTRIX D50 با حداکثر ظرفیت 32 گیگابایت و فرکانس 4800 مگاهرتز توسط شرکت آونگ در ایران عرضه و گارانتی شده است.

ظرفیت و سرعت بالای این رم باعث می‌شود بدون آنکه نگران سرعت رندرینگ و یا اجرای برنامه‌های مربوط به آن باشید، بتوانید با خیال راحت از آن برای رندرگیری استفاده کنید.

به دلیل پشتیبانی از XMP 2.0، اورکلاک کردن رم به راحتی قابل انجام است. استفاده از هیت سینک فلزی، سازگاری با RoHS و سازگاری با نرم‌افزارهای مدیریت مادربرد، از جمله ویژگی‌های این ماژول رم است.

بیشتر بخوانید : راهنمای اورکلاک رم (RAM)؛ چرا و چگونه رم خود را اورکلاک کنیم؟

ماژول رم XPG تمام RGB مدل SPECTRIX D60G ای دیتا

رم XPG SPECTRIX D60G با استاندارد DDR4 و با فرکانس 3000 تا 4133 مگاهرتز در بازار ایران موجود بوده و توسط شرکت آونگ به صورت مادام‌العمر گارانتی می‌شود.

مانند رم XPG D50، این رم نیز با پشتیبانی از XMP 2.0، به راحتی از طریق سیستم عامل اورکلاک می‌شود.

همچنین این ماژول در مقایسه با نمونه‌های مشابه DDR4 به دلیل مصرف توان کمتر معادل 20%، بازدهی بسیار بیشتری دارد. در نهایت سازگاری با کلیه مادربردهای موجود در بازار ایران، از ویژگی‌های منحصر به فرد این محصول است.

جمع‌بندی

اگر به دنبال ارتقاء رم کامپیوتر خود برای رندرگیری با سرعت بالا هستید، باید مشخصه‌های مختلفی را برای رم انتخابی خود بررسی کنید.

همانطور که گفته شد، سرعت و ظرفیت دو فاکتور مهم در انتخاب بهترین رم برای رندرینگ هستند. در حالی که پارامتری نظیر تعداد کانال رم یا ولتاژ کار چندان تأثیری در عملکرد و سرعت رندرینگ ندارد.

با ورود رم‌های DDR5 به بازار، به دلیل برتری این رم‌ها نسبت به نسخه‌های قبلی از نظر سرعت و ظرفیت، توصیه می‌شود که برای اجرای برنامه‌های رندرگیری از این رم‌ها استفاده کنید.

البته پیش از خرید یک رم DDR5 حتماً چک کنید که مادربرد و سیستم عامل شما از این رم پشتیبانی می‌کند یا خیر.