آیا برای ویندوز 10 به آنتی ویروس نیاز داریم؟

شاید برای شما هم این سوال ایجاد شده باشد که به هنگام استفاده از ویندوز 10، آیا نیازی به یک آنتی ویروس خواهید داشت؟ جواب این سوال بله است.

صفحه Windows Security در ویندوز 10

مطمئنا دلایل خوبی برای استفاده از آنتی ویروس وجود دارد. محبوبیت سیستم عامل ویندوز بالاست و همین امر سبب می‌شود هدفی بزرگ برای هکرها و سازندگان بدافزار به شمار رود.

مایکروسافت همواره در تلاش بوده امنیت ویندوز را تا حد زیادی حفظ کند اما با این وجود استفاده از یک آنتی ویروس جانبی خالی از لطف نیست. در ادامه به بیان دلایلی خواهیم پرداخت که نشان دهد چرا به آنتی ویروس نیاز داریم.

ویندوز هدفی بزرگ برای هکرها و سازندگان بدافزار

ویندوز 10 پراستفاده‌ترین سیستم عامل دسکتاپ در جهان بوده و به عنوان سیستم عامل اصلی بسیاری از رایانه‌های شخصی، هدفی بزرگ و جذاب برای هکرها و سازندگان بد افزار به شمار می‌رود.

اگر شخصی بدافزاری بنویسد که جامعه هدف آن دارندگان ویندوز 10 باشد، می‌تواند تعداد زیادی از کاربران دنیای وب را هدف خود قرار داده و به وسیله‌ این بدافزار به ویندوز آن‌ها  نفوذ کند. تعجبی ندارد که کاربران ویندوز ( مخصوصا ویندوز 7 ) مورد حمله هکرها قرار گیرند.

مایکروسافت به کاربرانی که از ویندوز 7 استفاده می‌کنند، اعلام کرده بود که بهتر است ویندوز خود را آپدیت کرده زیرا دیواره امنیتی ویندوز 7 دیگر آپدیت نخواهد شد؛ به همین دلیل این ورژن ویندوز آسیب پذیرتر از ورژن‌های دیگر است.

البته درست است که در سال گذشته مک، سیستم عامل اپل هم مورد حمله هکرها قرار گرفته اما هنوز ویندوز بیشتر مورد تهدید قرار می‌گیرد. یکی از مشکلاتی که کاربران اغلب با آن دست و پنجه نرم می‌کنند PUP‌ها (مخفف Potentially Unwanted Program) هستند.

PUP ها می‌توانند مرورگرهای وب را به دست گرفته و به عنوان دروازه‌ای برای سایر بدافزارها و نرم افزارهای تبلیغاتی عمل کنند. سیستم عامل مک با بدافزارها مانند PUP‌ها رفتار کرده و به راحتی اجازه نصب و نفوذ به سیستم عامل را نمی‌دهد. از همین جهت بیشترین حملات بدافزار به سمت سیستم عامل ویندوز روانه می‌شود.

Malwarebytes در ویندوز 10

میزان خطر

با توجه به آخرین گزارش “وضعیت بدافزار” منتشر شده از Malwarebytes در سال 2019، تعداد بدافزارها مانند آمار سال گذشته است. اما این موضوع نگرانی‌ها را رفع نمی‌کند زیرا هر ساله این بدافزارها پیچیده‌تر شده و هنوز هم تعداد زیادی از آن‌ها در دنیا وجود دارد. ( البته نرم‌افزارهای امنیتی دیگر مانند Kaspersky تعداد بدافزارها را نسبت به سال گذشته بیشتر اعلام کردند.)

واضح است که حتی با وجود Malwarebytes باز هم نرم افزارهای مخرب و تروجان‌ها همچنان یک مشکل اساسی برای سیستم عامل ویندوز به شمار می‌روند.

علاوه بر این موارد استفاده از ابزار نفوذ (Hack Tool) تا 42٪ افزایش سالانه داشته است که یک نگرانی بزرگ محسوب شده و همانطور که از نامش پیداست ابزاری برای هک کردن رایانه‌های شخصی است.

باج افزار (Ransomware) هم تهدیدی بزرگ برای فایل‌های شما است. تمامی این بدافزارها در کنار هم باعث می‌شوند ویندوز آسیب پذیر باشد و امکان ایجاد مشکل برای کاربران آن وجود خواهد داشت. پیچیدگی روزافزون تهدیدها دلیل خوبی برای این خواهد بود که به شما ثابت کند، بهتر است سیستم امنیتی رایانه خود را با یک آنتی ویروس خوب تقویت کنید.

ویندوز دیفندر

با اثبات نیاز به آنتی ویروس در ویندوز 10، ما به سوال گسترده تری مبنی بر اینکه آیا در سال 2020 به آنتی ویروس نیاز داریم یا خیر پرداختیم و پاسخ آن هم در یک کلمه “بله” است. حال به سراغ نکته‌ای می رویم که ممکن است خیلی از افراد در مورد آن بحث کنند.

آنتی ویروس ویندوز 10، ویندوز دیفندر

شما از ویندوز 10 به وسیله ویندوز دیفندر محافظت خواهید کرد. شاید به دلیل وجود سیستم امنیتی ویندوز با نام دیفندر خیالتان راحت است و دیگر به دنبال تهیه یک آنتی ویروس جانبی نخواهید گشت اما آیا این روش صحیح است و واقعا برای حفاظت از ویندوز نیاز به نصب هیچ نرم افزاری نخواهید داشت؟

جواب به این سوال بله و خیر است. در گذشته دیفندر قابلیت منحصر بفرد خاصی نداشت اما ورژن امروزی آن از امنیت بسیار بالایی برخوردار بوده و می‌تواند به معنای واقعی کلمه از ویندوز محافظت کند.

با این حال حقیقت این است که اگرچه Windows Defender راه حل مناسبی بنظر می‌رسد و می‌توانید به آن اعتماد کنید، اما آنتی ویروس‌های دیگری وجود دارند که قابلیت‌های بیشتری را ارائه داده و به صورت رایگان قابل استفاده خواهند بود.

بنابراین اگر تمایل دارید دیوار دفاعی بهتری برای کامپیوتر خود بسازید، بهتر است یکی از بهترین برنامه‌های آنتی ویروس رایگان را جایگزین Windows Defender کنید تا از ویژگی‌های بیشتر و امنیت بالاتر برخوردار شوید.

البته اگر بخواهید با استفاده از آنتی ویروس، سطح امنیتی رایانه خود را به میزان قابل توجهی در برابر تروجان‌ها، ویروس‌ها و باج افزارها تقویت کنید، می‌توانید یک آنتی ویروس غیر رایگان در نظر بگیرید که امکانات گسترده‌تری را ارائه می‌دهند.

آیا واقعاً برای ویندوز 10 به آنتی ویروس نیاز دارم؟

به هر طریقی به قضیه نگاه کنید، به نظر می‌رسد تهیه یک آنتی ویروس برای ویندوز 10 و تقویت سطح امنیتی ویندوز که به صورت پیش فرض توسط Windows Defender تامین می‌شود، انتخاب عاقلانه ای خواهد بود.

نصب کردن یک برنامه رایگان مناسب به شما کمک خواهد کرد امنیت ویندوز را در برابر خطرهای آنلاین کاهش دهید.

بیشتر بخوانید : بهترین آنتی ویروس برای هارد اکسترنال