راهنمای خرید بهترین ذخیره ساز تحت شبکه 2021

ذخیره ساز تحت شبکه یا NAS حافظه‌ای همه‌کاره و انطباق‌پذیر است ولی این تنها یکی از مزیت‌های پرشمار خرید ذخیره ساز تحت شبکه است. در این مقاله به انتخاب بهترین ذخیره ساز تحت شبکه 2021 می‌پردازیم تا بتوانید بهترین گزینه را برای خانه یا کسب‌وکار کوچک خود بخرید.

چرا به ذخیره ساز تحت شبکه نیاز داریم ؟

در این دوره و زمانه که عکس‌ها کیفیت بالایی دارند و ضبط ویدئو تقریبا کاری همیشگی است، حافظه کامپیوترها، موبایل‌ها و تبلت‌ها سریع‌تر از همیشه پر می‌شود. البته مسلما می‌توانید از یک هارد اکسترنال برای انتقال فایل‌ها و خالی کردن حافظه و بکاپ گرفتن استفاده کنید. ولی اگر هارد اکسترنال را از دستگاه خود جدا کنید و آن را در دفتر کار بگذارید دیگر نمی‌توانید از مکانی دیگر به آن فایل‌ها دسترسی داشته باشید. نه شما و نه هیچ‌کس دیگر هم نمی‌تواند. البته راه هایی برای به اشتراک گذاری فایل های روی هارد با دیگران وجود دارد. اما این قضیه نه تنها می‌تواند چالش‌برانگیز باشد بلکه خطرات امنیتی را نیز به همراه دارد.

در عوض، یک دستگاه ذخیره ساز تحت شبکه (network-attached storage) را جایگزین کنید. همانطور که از نام آن پیداست یک ذخیره ساز تحت شبکه (به اختصار NAS) حافظه‌ای با ظرفیت بالا است که به شبکه‌ی خانگی یا شبکه‌ی دفتر کار شما وصل می‌شود. بنابراین شما و دیگر کاربرانی که مورد تأیید شما هستند، می‌توانید از طریق موبایل و تبلت و کامپیوترهای شخصی به فایل‌های خود دسترسی داشته باشید. در ادامه نحوه‌ی انتخاب ذخیره ساز تحت شبکه مناسب را شرح می‌دهیم.

دستگاه NAS چه کاربردی دارد؟

وقتی به این نتیجه رسیدید که به ذخیره‌ی فایل‌ها در یک حافظه تحت شبکه نیاز دارید، باید بفهمید که چه کاری از آن‌ها می‌خواهید. به این ترتیب می‌توانید مشخص کنید که کدام نوع ذخیره ساز تحت شبکه (NAS) نیاز شما را برطرف می‌کند.

انواع ذخیره ساز تحت شبکه

به عنوان مثال می توانید برای همکاران دسترسی به فایل های اکسل و ورد را ایجاد کنید. سپس NAS به صورت منظم از کامپیوترهای مشخص و منتخب بکاپ تهیه می کند.  انجام همه‌ی این کارها برای دستگاه NAS نسبتا ساده است. سطوح مختلف امنیتی برای داده‌ها و ارائه‌ی فایل‌ها به تعداد نسبتا زیادی کاربر، نکاتی هستند که شرکت‌ها باید درباره‌ی ذخیره ساز تحت شبکه نسبت به آن‌ها محتاط باشند.

کاربران خانگی شاید نگران تعداد زیاد کاربران نباشند ولی آنچه این روزها اهمیت دارد، تعداد کاربرانی است که به طور همزمان به NAS وصل می‌شوند. اگر از ذخیره ساز تحت شبکه برای بکاپ گرفتن از لپ‌تاپ‌های خود در طول شب استفاده می‌کنید، این کاربرد بسیار ساده و راحت است. اما اگر ویدئوهای HD بر روی شبکه به طور همزمان به دو تبلت، یک لپ‌تاپ و یک تلویزیون هوشمند ارسال می‌شود به ذخیره ساز NAS با رم و پردازنده‌ی بهتر و قابلیت‌های شبکه‌ای بیشتر نیاز دارید. همچنین اگر می‌خواهید مجموعه‌ای عظیم از فایل‌های تصویری داشته باشید مثل مجموعه‌ای از 100 هزار عکس حرفه‌ای برای استودیوی هنری، به ذخیره‌ساز تحت شبکه‌ی قدرتمندتر احتیاج خواهید داشت.

بیشتر بخوانید : 5 روش طلایی برای حفاظت از داده‌ها هنگام دورکاری

ذخیره ساز NAS هم همانند همه‌ی لوازم جانبی کامپیوتری، انواع مختلفی دارد که هرکدام امکاناتی برای پاسخگویی به نیازهای مختلف کاربران دارند. بنابراین قبل از خرید ذخیره ساز تحت شبکه باید ویژگی‌ها و قابلیت‌های آن‌ها را بشناسید.

الفبای خرید ذخیره ساز تحت شبکه

دستگاه NAS در ساده‌ترین شکل ممکن، یک محفظه است که یک یا چند هارد دیسک در داخل آن قرار می‌گیرد. (با کمی قابلیت های بیشتر). به همین دلیل اولین مشخصه برای هر ذخیره ساز تحت شبکه حداکثر ظرفیتِ آن برای ذخیره‌سازی اطلاعات است. این ظرفیت در درجه‌ی اول براساس تعداد اسلات‌های درایو که هر NAS دارد تعیین می‌شود. در درجه‌ی دوم، به نوع درایوهایی که می‌تواند در خود جای دهد، بستگی دارد. اکثر NAS هایی که برای استفاده‌ی شخصی و خانگی به کار می‌روند، یک یا دو اسلات دارند.این عدد در مدل‌هایی که برای دفتر کار شرکت‌ها طراحی شده‌اند چهار یا بیشتر از چهار اسلات است. البته این ویژگی یک وحی مُنزل نیست به خصوص که امروزه NASهای جدیدتر از درایوهای 2.5 اینچیِ مناسب لپ‌تاپ هم پشتیبانی می‌کنند که می‌تواند از هر دو نوع هارد دیسک یا SSD باشد. این درایوهای 2.5 اینچیِ جمع‌وجور به تولیدکنندگانِ ذخیره ساز تحت شبکه این امکان را می‌دهد که تعداد درایو بیشتری در داخل NAS جای دهند. بنابراین ظرفیت ذخیره‌سازی اطلاعات برای مدت طولانی‌تری کفاف می‌دهد.

ما به طور کلی حافظه‌های ذخیره ساز تحت شبکه با یک درگاه درایو را پیشنهاد نمی‌دهیم، مگر اینکه از آن‌ها فقط برای بکاپ گرفتن اطلاعات کامپیوترهای موجود روی شبکه استفاده شود. این امر به دلیل نبود کاربردهای اضافی‌تر است. (به همین دلیل است که برخی از ذخیره‌سازهای تحت شبکه با یک اسلات درایو به شما اجازه می‌دهند یک دستگاه NAS دیگر یا یک هارد اکسترنال را اضافه کنید) . قطعا شما هم نیمخواهید تنها کپی اطلاعاتتان روی یک هارد اکسترنال وجود داشته باشد.

بیشتر بخوانید : آموزش اتصال هارد اکسترنال به شبکه

NAS در سایزهای مختلف

جذابیت ذخیره ساز متصل به شبکه در این است که می‌تواند از برخی از انواع RAID استفاده کند. این تکنولوژی به نرم‌افزار اجازه می‌دهد تا NAS را به شکلی مدیریت کند که اطلاعات و دیتاها به شکلی متناسب روی هاردهای مختلف دستگاه ذخیره شوند. در واقع اگر یکی از درایوها به طور کامل از کار افتاد، سیستم RAID می‌تواند به سادگی یک درایو جدید و کاملا خالی را جایگزین کند و آن را با داده‌هایی که در درایوِ ازکارافتاده وجود داشت، پر کند. سطوح مختلفی از RAID وجود دارد که بسته به نیاز کاربر این کار را به شکل‌های گوناگون انجام می‌دهند.

بیشتر بخوانید: RAID Controller چیست؟

هنوز هم برای اکثر کاربران خانگی که طرفدار پروپا قرص نگه‌داریِ فایل‌های ویدئویی نیستند یک NAS با دو درایو باید کفایت کند. البته به این شرط که اگر قابلیت mirroring را فعال می کنید، از همان ابتدا هارد دیسک‌هایی با ظرفیت بالا بخرید. خرید هارد دیسک با ظرفیت بالاتر گران‌تر تمام می‌شود ولی مسلما دوست ندارید مجبور شوید که دوباره دو هارد درایو برای NAS بخرید تا بتوانید ظرفیت لازم برای کپی کردن اطلاعات را افزایش دهید. به خاطر داشته باشید که mirroring به حداقل دو هارد فیزیکی نیاز دارد.

خرید NAS از نوع بدون هارد یا مجهز به هارد؟

برخی از ذخیره‌سازهای تحت شبکه با هارد دیسک‌هایی که به طور آماده در داخل آن‌ها است، به فروش می‌رسند.  اکثر مواقع برای استفاده در یک پیکربندی خاصِ RAID قالب‌بندی و فرمت شده‌اند. بسیاری دیگر بدون هارد دیسک یا به اصطلاح «بدون دیسک» (diskless) فروخته می‌شوند. به عنوان مثالذخیره ساز تحت شبکه مدل DNS-340L دی لینک یه NAS بدون هارد با قابلیت اضافه کردن 4 هارد و RAID کردن است.

چندین سال قبل این مسئله در هنگام خرید بسیار مهم بود؛ زیرا تولیدکنندگانِ ذخیره ساز تحت شبکه که هارد دیسک هم تولید می‌کردند، تنها اجازه می دادند تا هارددیسک های با برند خودشان روی NAS های خودشان کار کند. امروزه این موضوع فقط درباره‌ی برند وسترن دیجیتال (Western Digital) مصداق دارد؛ چرا که اکثر قریب به اتفاق دستگاه‌های NAS که امروزه در بازار وجود دارند، با هر هارد دیسکی کار می‌کنند و نگرانی خاصی از بابت برند آن وجود ندارد. چون بیشتر این دستگاه‌ها مدل بدون هارد دیسک دارند. در هنگام خرید ذخیره ساز تحت شبکه کافیست به ظرفیت کلی هاردهای NAS، تکنولوژی رابط و پورت آن‌ها و میزان هزینه‌ی اضافی که خرید هارد دیسک به قیمت ذخیره ساز تحت شبکه اضافه می‌کند،دقت کنید.

اگر یک ذخیره ساز متصل به شبکه به دو صورت بدون هارد و مجهز به هارد قابل خرید بود، توصیه می‌کنیم که تفاوت قیمتی آن‌ها را محاسبه کنید. همچنین مطمئن شوید که هارد دیسک‌هایی که در مدل مجهز به هارد قرار داده شده‌اند، کیفیت مناسبی دارند. در دستگاه‌های NAS که مجهز به هارد هستند، تفکیک قیمت هارد دیسک‌ها از قیمت کلی ذخیره ساز تحت شبکه مشکل‌تر است.

از کدام هارد دیسک ها برای ذخیره ساز تحت شبکه استفاده کنیم؟

سازندگان NAS که ذخیره‌سازهای تحت شبکه‌ی بدون هارد تولید می‌کنند، مدل‌ها یا گروه خاصی از هارد دیسک‌ها را که تست شده‌اند برای استفاده در NASهای برند خود پیشنهاد می‌دهند. این مدل‌ها می‌تواند همان هاردهایی باشد که همان شرکت‌ها تولید کرده‌اند یا اصلا اینطور نباشد. قبل از اینکه ذخیره ساز تحت شبکه بخرید، نگاهی به فهرست این هاردهای سازگار با NAS بیندازید. اگر هم‌اکنون تعدادی هارد دیسک دارید که می‌خواهید روی ذخیره ساز متصل به شبکه نصب کنید، به دنبال چنین تأییدیه‌ای خواهید گشت. اگر نام هارد دیسک شما در فهرست نبود، به معنای این نیست که آن هارد دیسک‌ها با آن NAS کار نمی‌کنند. اما اگر خواستید هارد جدیدی بخرید، بهتر است هاردی را انتخاب کنید که نامش در فهرست پیشنهادیِ سازندگانِ ذخیره ساز تحت شبکه وجود داشته باشد.

انتخاب هارد مناسب برای NAS

برخی از هارد دیسک‌ها به طور اختصاصی برای استفاده در NAS طراحی شده‌اند. اکثر این هاردهای تأیید شده برای ذخیره ساز تحت شبکه برای کار کردن به صورت شبانه‌روزی در 365 روز سال تست شده‌اند. طبیعتا این هاردها برای استفاده کاربران عادی بیش از حد نیاز است.

بیشتر بخوانید : تاثیر SSDها روی بازی­ های کامپیوتری، DVR ها و دستگاه های NAS

هریک از مدل‌های SSD یا هارد دیسک برای یک کاربرد مناسب‌تر هستند. مثلا برخی از آن‌ها برای کاربرد خانگیِ NAS گزینه‌ای بهتر هستند.  برخی دیگر برای کاربردهای تجاری که به سرعت SSD برای عملکرد حرفه‌ای و سریع نیاز دارند، استفاده می‌شوند. با توجه به نوع دراوی که انتخاب می‌کنید، ظرفیت‌های مختلفی هم برای آن‌ها در نظر گرفته شده است. SSD ها و هاردها می توانند از 240 گیگابایت تا 18 ترابایت فضای ذخیره سازی داشته باشند.

ذخیره ساز تحت شبکه، فضای ذخیره سازی امن

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، یکی از مزیت‌های اصلی اکثر دستگاه‌های NAS تهیه‌ی نسخه‌های پشتیبان یا همان redundancy است، به طوری که در NASهای دو هاردی و چهار هاردی هارد دیسک‌های اضافی می‌توانند به سادگی محتوای هارد دیگر را عینا کپی کنند. به این کار به اصطلاح «mirroring» گفته می‌شود و به معنای آینه کردن است. با توجه به اینکه کدام سطح از RAID را انتخاب می‌کنید، ویژگی mirror بر ظرفیت کلی ذخیره ساز تحت شبکه تأثیر می‌گذارد. در نتیجه ظرفیت نهایی با ظرفیت هارد دیسک‌های نصب شده بر روی آن را تفاوت خواهد داشت. مثلا ذخیره‌سازی را در نظر بگیرید که دو درگاه (bay) دارد که در هرکدام یک هارد دیسک 4 ترابایتی قرار گرفته است. در این مثال یکی از آن‌ها محتوای دیگری را کپی و آینه می‌کند. در این حالت فضای در دسترس تنها 4 ترابایت خواهد بود. در واقع هارد دیسک دوم مخفی و غیرقابل مشاهده است؛ زیرا در پس‌زمینه برای ایجاد کپی دوم از همه‌ی فایل‌هایی که روی هارد دیگر قرار دارند، استفاده می‌شود.

striping چیست ؟

معمولا کاربر این اختیار را دارد که هر زمان که تمایل داشت هارد درایوها را دوباره پیکربندی کند تا بتواند از ظرفیت هارد دوم نیز استفاده کند. یکی از راه‌هایی که می‌توانید این کار را انجام دهید از طریق «striping» است که داده را در هر دو هارد پخش می‌کند. روش striping (به معنای تقسیم داده به چند قسمت و ذخیره‌ی هر قسمت در مکانی جداگانه است که باعث دسترسی موازی به داده‌ها می‌شود) در ماهیت خود به شانس و اقبال هم بستگی دارد و مثلا در شرایطی می‌تواند به افزایش سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات کمک کند چرا که به طور همزمان به دو هارد دسترسی دارید؛ اما اگر هریک از هارد دیسک‌ها خراب شوند، این احتمال وجود دارد که همه‌ی اطلاعات شما از بین برود. بنابراین ما این روش را توصیه نمی‌کنیم. این راهکار اساسا ریسک خرابی را دو برابر می‌کند.

JBOD چیست ؟

بسیاری از دستگاه‌های NAS از حالت JBOD هم پشتیبانی می‌کنند که مخفف Just a Bunch of Disks و به معنای «فقط یک دسته هارد دیسک» است. با این حالت می‌توانید هر هارد دیسک را به عنوان یک درایو جداگانه آدرس‌دهی کنید و به وسیله‌ی ذخیره ساز تحت شبکه اطلاعات را در هاردهای مجزا ذخیره کنید. این روش به مراتب امن‌تر از روش striping است اما هنوز هم اطلاعاتی که روی این هاردها ذخیره می‌کنید، در برابر خرابیِ آن مکانیسمِ خاص آسیب‌پذیر هستند. برای کاستن از این مشکل، برخی از نرم‌افزارهای مدیریت JBOD در ذخیره ساز تحت شبکه به کاربران اجازه می‌دهند که هاردها را به صورت یک یا چند درایو منطقی (logical volumes) ترکیب کنند. همچنین می توانند قابلیت نسخه‌های پشتیبان (redundancy) را بر روی این درایوها اِعمال کنند. این امر معمولا به طور کامل به نرم‌افزاری بستگی دارد که برای مدیریت NAS استفاده می‌شود. پس بهتر است قبل از خرید ذخیره ساز تحت شبکه از قابلیت‌های نرم‌افزار آن اطلاع داشته باشید. به خصوص اگر دستگاه ذخیره ساز متصل به شبکه را برای کسب‌وکار کوچک خود می‌خرید.

نکاتی درباره مدیا استریمینگ

اگر فکر می‌کنید که با یک حافظه NAS می‌توانید هر نوع فایل تصویری را استریم کنید و در هر دستگاه یا تلویزیونی پخش کنید، باید در نظر داشته باشید که هر دستگاهی فقط فرمت‌های تصویریِ خاصی را پخش می‌کند. بنابراین برای اینکه بتوانید این فایل‌ها را پخش کنید باید نرم‌افزار و سخت‌افزاری داشته باشید که با هم کار کنند و سازگار باشند.

به عنوان مثال، اگر فیلم سگ‌کشیِ بهرام بیضایی را با کیفیت دی‌وی‌دی ریپ (DVD rip) دارید که فرمت آن AVI است، بدون کمی تغییر در آن نمی‌توانید آن را در گوشی آیفون باز کنید. (باید فرمت آن را به MP4 تغییر دهید تا در دستگاه شناخته شود.) نرم‌افزار می‌تواند چنین مشکلی را برطرف کند که ابزارِ همیشه به‌دردبخور VLC Media Player از جمله این نرم‌افزارها است. همچنین برخی از دستگاه‌های ذخیره ساز تحت شبکه با کرومکست (Chromecast)، اپل تی‌وی (Apple TV) و روکو (Roku)، موبایل‌ها و تبلت‌های اندروید و دیگر مدل‌های سخت‌افزار کار می‌کنند. با این حال باز هم تضمین اینکه یک فایل خاص یا یک فرمت خاص بر روی یک دستگاه پخش شود، پیچیده است و می‌تواند با اما و اگر همراه باشد. پس بهتر است به مشخصات ذخیره ساز تحت شبکه با دقت نگاه کنید تا از امکانات آن مطمئن شوید.

از جدیدترین پیشرفت‌ها در تولید ذخیره ساز نس (NAS) پشتیبانی از پخش ویدئوهایی با کیفیت 4K است. جدول مشخصات ذخیره ساز تحت شبکه در این مورد بسیار واضح است. برخی از دستگاه‌های NAS با قابلیت 4K، ویدئوهایی را که این رزولوشن بالا را دارند به فرمت‌هایی با بیت‌ریت (bit rate) پایین‌تر تبدیل می‌کنند. در نتیجه برای دستگا‌هایی که آن ویدئوها را درخواست کرده‌اند، مثل موبایل‌های هوشمند، پخش مناسب‌تری خواهند داشت. این ویژگی یک نیاز ذاتی است ولی باید بگوییم که برخی از تولیدکنندگان NAS برای چنین ویژگی‌هایی هزینه‌ی اشتراک می‌گیرند. این نوع تغییر فرمتِ در لحظه برای رزولوشن‌هایی غیر از 4K هم امکان‌پذیر است. این کاربرد همان جایی است که پردازنده‌ای (CPU) که ذخیره ساز تحت شبکه را تغذیه می‌کند، وارد میدان می‌شود و مثلا یک پردازنده‌ی رده پایین Intel Atom در مقابل یک پردازنده‌ی بسیار قوی‌ترِ Core i3 قرار می‌گیرد.

پورت ها و کانکتورهای ذخیره ساز تحت شبکه

اکثر ذخیره سازهای تحت شبکه یک یا دو پورت USB دارند که می‌توانید از آن‌ها برای اتصال یک پرینتر یا حافظه‌های اکسترنال استفاده کنید. در نتیجه می توانید این وسایل را از طریق NAS در شبکه به اشتراک بگذارید. یک مثال از سناریویی متداول این است که یک ذخیره ساز متصل به شبکه یک پورت USB 2.0 دارد که معمولا برای به اشتراک گذاشتن پرینتر استفاده می‌شود. همچنین  یک پورت USB 3.0 دارد که برای حافظه اکسترنال به کار می‌رود. USB 2.0 بسیار کندتر از USB 3.0 است اما یک پرینتر به پورتی سریع نیاز ندارد. بنابراین پورت USB 2.0 برای این کار کفایت می‌کند.

کلید های NAS

برخی از دستگاه‌های NAS دکمه‌ای هم برای کپی کردن (به نام copy) دارند که در پنل جلویی آن‌ها قرار دارد. این کلید برای کپی کردن محتواهای یک حافظه اکسترنال مثل فلش مموری طراحی شده است و این کار تنها با فشار یک دکمه انجام می‌شود. فقط کافی‌ست آن حافظه را به ذخیره ساز تحت شبکه وصل کنید و دکمه را بزنید. به این ترتیب هرچیزی که روی حافظه اکسترنال بوده، بدون مشکل بر روی مکانی از حافظه NAS که از پیش تعیین شده است، کپی می‌شود.

کاربرد پورت LAN در ذخیره ساز

ذخیره‌سازهای متصل به شبکه طبق تعریف، حداقل یک پورت اترنت دارند. اغلب آن‌ها برای تهیه‌ی نسخه‌های تکراری (redundancy) یا اشتراک کانال (اساسا ترکیب دو مسیر اترنت کوچک‌تر در یک مسیر بزرگ و منطقی) دارای دو پورت اترنت هستند. دستگاه‌های NAS تمایل ندارند که ارتباط بی‌سیم برقرار کنند؛ زیرا فقط ارتباطات باسیم است که جریان ترافیک روانی را فراهم می‌کند که NASها برای عرضه‌ی داده‌ها به آن نیاز دارند. این نیاز به‌خصوص برای استریم کردن داده به چندین گیرنده با سرعتی مطلوب احساس می‌شود. مدل‌های حرفه‌ای که به تازگی عرضه شده‌اند به قدری پیشرفت کرده‌اند که سرعت 10 گیگابیتی را برای اترنت ارائه می‌کنند. این عدد نرخی خیره‌کننده برای سرعت انتقال است. البته این سرعت زمانی به کار می‌آید که بقیه‌ی شبکه نیز با سرعت 10 گیگابیت بر ثانیه یا حداقل ترافیک ورودی مورد نظر کار کنند. باید اضافه کنیم که توان عملیاتی و سرعت هارد دیسک‌های مغناطیسی، این بحثِ تفاوت سرعت را برای اکثر کاربران خانگی و عادی به میان می‌آورد. (تعداد کمی از مدل‌هایی که مجهز به اسلات PCI هستند امکان دارد به شما اجازه دهند که یک کارت شبکه پیشرفته نصب کنید.)

پورت های DNS-345

رابط های کاربری ذخیره ساز تحت شبکه (NAS) مدل DNS-345 دی لینک

مدل‌های کمی هم هستند که پورت HDMI دارند. وجود این پورت به شما این امکان را می‌دهد که از ذخیره ساز تحت شبکه به عنوان یک سرور تصویری استفاده کنید. در این حالت می توانید دستگاه NAS را مستقیما به یک تلویزیون با کیفیت HD و پورت HDMI وصل کنید.

دسترسی از راه دور NAS؛ ارسال فایل‌ها از اینجا به هرجای دیگر

علاوه بر ویژگی‌های اشتراک‌گذاری که تا اینجا به آن‌ها اشاره کردیم، با اکثر دستگاه‌های ذخیره ساز تحت شبکه می‌توانید لینک‌های وب را برای افراد ارسال کنیداز این طریق آن‌ها اجازه دهید که از راه دور به فایل‌ها یا فولدرهای مشخصی که روی NAS قرار دارند، دسترسی داشته باشند. به این ترتیب ذخیره ساز تحت شبکه مثل گوگل درایو یا دراپ‌باکس خصوصی شما عمل می‌کند. با این تفاوت که ظرفیتی به مراتب بیشتر دارد و احتیاجی به پرداخت اشتراک ماهانه هم ندارید. بسیاری از تولیدکنندگان NAS برای تبلیغ محصول خود روی این ویژگی دست می‌گذارند. (درباره‌ی این ویژگی دنبال اصطلاح دهان‌پرکن «فضای ابری شخصی» باشید)

روش های مختلف دسترسی از راه دور

نحوه‌ی عرضه‌ی این قابلیت می‌تواند توسط هر برند متفاوت باشد. برخی ممکن است قابلیتی ابتدایی مثل یک FTP manager ساده را به عنوان یک اپلیکیشن یا یک command line ساده ارائه کنند. این روش مطمئنا کار می‌کند ولی باید اطلاعاتی درباره‌ی پیکربندی یک سرور FTP به صورت امن داشته باشید؛ تا مطمئن شوید که اطلاعات شما به صورت اتفاقی در دسترس همه‌ی افرادی که به اینترنت دسترسی دارند، قرار نمی‌گیرد. NASهای بهتر اپلیکیشن‌هایی دارند که دسترسی راه دور از طریق اینترنت را مدیریت می‌کنند. این اپلیکیشن‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که کاربر به راحتی کار با آن‌ها را یاد بگیرد و امکانات پیشرفته‌ی امنیتی هم دارند. این امکانات امنیتی شامل رمزگذاری روی هر فایلی می‌شود که روی فضای ابری یا همان کلود قرار می‌دهید.

دسترسی از ریموت به ذخیره ساز تحت شبکه

با استفاده از این قابلیت می‌توانید از هرجایی که به اینترنت وصل شده‌اید و نه فقط از طریق شبکه‌ی محلی خود، به NAS دسترسی داشته باشید. در نتیجه، می‌توانید فایل‌هایی را که نیاز دارید، در خیابان و در خودرو دانلود کنید یا فیلم و آهنگی را که روی دستگاه NAS در خانه‌ی شما قرار دارد، در هتلی در آن سوی جهان بر روی لپ‌تاپ خود پخش کنید. البته به شرطی که اینترنت شما به اندازه‌ی کافی سریع باشد. اکثر ذخیره‌سازهای تحت شبکه و نه همه‌ی آن‌ها این نوع امکانات را ارائه می‌کنند. بنابراین اگر به این ویژگی نیاز دارید، حتما قبل از نهایی کردن خرید خود از وجود آن مطمئن شوید. (اگر از ما بپرسید، باید بگوییم که هیچ‌وقت ذخیره‌سازی نمی‌خریم که این ویژگی را نداشته باشد.)

در بین انواع NAS هم مدل‌های خانگی یافت می‌شود و هم مدل‌هایی که چندین درگاه برای هارد دارند و می‌توانند به ده‌ها کاربر در محیط اداری سرویس دهند. فرقی نمی‌کند که می‌خواهید فایل‌های تصویری را به سایر نقاط خانه ارسال کنید و فایل‌های داکیومنت را در یک محل واحد و قابل دسترس قرار دهید یا از زندگی دیجیتالی خود بر روی کامپیوترها، تبلت‌ها و موبایل‌ها بکاپ بگیرید. در هر صورت می‌توانید ذخیره ساز تحت شبکه‌ی مناسبِ خود را پیدا کنید. اگر هم خرید یه درایو اکسترنال نیاز شما را برطرف می کند، راهنمای خرید درایو اکسترنال را مطالعه کنید.

در ویدیوی زیر با زبانی ساده فرق بین NAS (ذخیره ساز تحت شبکه) و SAN (سرور ذخیره سازی اطلاعات) را توضیح داده ایم.