چگونه ارور فرمت اجباری هارد اکسترنال را برطرف کنیم؟

چرا با ارور فرمت اجباری هارد دیسک اکسترنال یا فلش مموری مواجه می شویم ؟  فایل سیستم مانند فهرستی است که داده‌هایی از قبیل محل قرارگیری، حجم و توضیحات یک فایل را در خود نگهداری می‌کند. بدون این اطلاعات، سیستم عامل‌ها امکان دسترسی و اجرای فایل‌های موجود بر روی حافظه را نخواهند داشت. در هنگام آسیب دیدن فایل سیستم، کامپیوتر به کاربر پیشنهاد می‌کند تا هارد خود را مجددا فرمت کرده و به حالت اولیه بازگرداند. مشکل اینجاست که با فرمت کردن هارد درایو، تمام اطلاعات ذخیره شده بر روی آن نیز از بین خواهد رفت. در نتیجه ما تصمیم گرفتیم در این مقاله، روشی را معرفی کتیم که با استفاده از آن، بتوان بدون از دست دادن اطلاعات مهم، یک درایو را فرمت کرد. در ابتدا به این سوال پاسخ می‌دهیم که چرا سیستم عامل یک پیام خطا مربوط با فرمت کردن هارد را به شما نمایش می‌دهد؟ و در ادامه تلاش می کنیم تا فایل های صدمه دیده را بازیابی کنیم.

رفع ارور فرمت اجباری هارد اکسترنال

برخی از دلایل مشاهده ارور فرمت اجباری هارد اکسترنال:

  • وجود مشکل در فایل سیستم :

اگر یک فایل یا دایرکتوری مربوط به آن آسیب ببیند و یا سیستم عامل توانایی خواندن آن را نداشته باشد، پیام “The Volume does not contain file system” در کامپیوتر به نمایش درخواهد آمد. این موضوع ثابت می‌کند که سیستم عامل در دسترسی به فایل سیستم با مشکلات جدی مواجه است. در نتیجه سیستم از کاربر درخواست می‌کند تا با فرمت کردن هارد، آن را به حالت اولیه بازگرداند.

  • بد سکتور :

با بد سکتور شدن بخش‌هایی از هارد، دسترسی سیستم‌ عامل به فایل‌های ذخیره شده در آن قسمت‌ها محدود می‌شود. به همین دلیل کاربر با این پیام مواجه خواهد شد “ You need to format the disk in drive X:before using it”

  • وجود بد افزار یا ویروس

وجود بد افزارها می‌تواند یک تهدید بسیار جدی برای فایل‌های ذخیره شده بر روی سیستم باشد. این موضوع باعث می‌شود تا پیام ارور فرمت اجباری هارد برای کاربر به نمایش دربیاید و وی مجبور به انجام این کار شود.

  • انطباق پذیری:

شاید برای شما هم اتفاق افتاده است که یک درایو USB و یا SD card را به کامپیوتر وصل کردید اما هیچ یک از فایل‌های موجود بر روی آن‌‌ در سیستم نمایش داده نشده است. دلیل این امر، تفاوت فایل سیستم حافظه اکسترنال و فایل سیستم کامپیوتر است. برای رفع این مشکل،‌ کاربر باید مجددا حافظه‌ اکسترنال را با فایل سیستم مشابه کامپیوتر خود فرمت کند.

روش هایی برای حل مشکل ارور فرمت اجباری هارد :

  • اسکن کامپیوتر به وسیله آنتی ویروس

کمی قبل‌تر هم اشاره کردیم که ویروس‌ها می‌توانند به فایل سیستم آسیب وارد کنند و موجب دیده شدن ارور فرمت اجباری هارد شوند. در نتیجه استفاده از یک آنتی ویروس به منظور بررسی تمام بخش‌ها و پاکسازی سیستم از تمامی ویروس‌ها، می‌تواند یک روش مناسب برای تضمین سلامت سیستم باشد. با استفاده از این راه حل،‌ دیگری نیازی به فرمت مجدد هارد وجود ندارد.

  • رفع ارور فرمت اجباری هارد با استفاده از روش CHKDSK

این روش با بهره‌گیری از قابلیت‌های خود سیستم عامل، می‌تواند هشدار “The file directory is corrupted or unreadable”  را برطرف سازد. دستورات مورد استفاده در این روش علاوه بر مشخص کردن وضعیت بد سکتور در هارد، قسمت‌هایی از فایل سیستم که دستکاری شده‌اند را نیز تشخیص می‌دهد. برای حل مشکل نمایش پیام خطا مربوط به فرمت کردن هارد، مراحل زیر را اجرا کنید:

  • دکمه‌های ترکیبی Window+R را فشار دهید
  • سپس در قسمت جستجو، عبارت cmd را یادداشت کنید
  • در صفحه command prompt، عبارت “chkdsk H:/f” را وارد کرده و دکمه Enter را فشار دهید (به جای H، از نام درایوی که نیاز به فرمت دارد استفاده نمایید)

پس از این که تمام مراحل انجام شد و اسکن به پایان رسید، کامپیوتر را ریست کنید. حال می‌توان مشاهده کرد که سیستم عامل بدون هیچ مشکلی، می‌‌تواند به فایل‌های آن درایو دسترسی پیدا کند. البته استفاده از روش CHKDSK در هارد‌های RAW کارساز نیست و پس از راه اندازی مجدد سیستم، پیام “CHKDSK not available for raw drives” به نمایش در می‌آید. در نتیجه chkdsk یک روش ۱۰۰ درصد تضمینی به شمار نمی‌رود.

اگر عملیات اسکن ناموفق بود، چاره‌ای به جز فرمت کردن مجدد هارد باقی نمی‌ماند. البته این امکان وجود دارد که بتوان اطلاعات یک هارد تازه فرمت شده را مجددا بازیابی کرد.

بازیابی اطلاعات و حل مشکل فرمت دیسک

حال پس از آشنا شدن با روش حل مسئله پیام خطا در خصوص فرمت کردن هارد دیسک، وقت آن است که شیوه بازیابی کردن اطلاعات را یاد بگیریم. به عبارت دیگر، در ادامه به این سوال پاسخ می‌دهیم که چگونه اطلاعات قبلی را از یک هارد تازه فرمت شده استخراج می‌کنیم؟

مهم‌ترین ابزار برای انجام این کار، نرم افزارهای حرفه‌ای بازیابی اطلاعات هستند که علاوه بر فرمت کردن هارد، به شما اجازه بازیابی فایل‌های ذخیره شده را می‌دهند. حال سوال اینجاست که کدام نرم افزار می‌تواند بهترین عملکرد را ارائه دهد؟ چرا که اساسی‌ترین بحث در انتخاب نرم افزار، امنیت و قابل اعتماد بودن آن است.

ما در این مقاله از نرم افزار Remo استفاده کرده ایم. این نرم افزار در مارکت بازیابی اطلاعات عملکرد قابل دفاعی ارائه داده و جوایزی هم در این زمینه دریافت کرده است.

چگونگی بازیابی اطلاعات پیش از فرمت کردن هارد

فرمت کردن هارد به منزله ایجاد یک فایل سیستم کاملا جدید و از بین رفتن تمام اطلاعات ذخیره شدن بر روی آن است. به همین دلیل پیش از انجام این کار، تمام اطلاعات باید به مکانی امن منتقل شوند.

برای شروع، نرم افزار Remo را دانلود کرده و بر روی سیستم خود نصب نمایید. سپس مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید.

  • پس از اجرای نرم افزار، از منو نمایش داده شده وارد بخش Recover Partition شوید
  • سپس نام درایوی که نیاز به بازیابی اطلاعات دارد را انتخاب کرده و گزینه Scan را انتخاب کنید
  • پس از اتمام فرآیند اسکن درایو، فایل‌های بازیابی شده به دو صورت File Type View و Data View به نمایش درمی‌آیند. با انتخاب طبقه بندی مورد نظر، می‌توانید به سرعت به فایل‌ها دسترسی داشته باشید
  • اگر پس از این مرحله همچنان فایل مورد نظر شما یافت نشد، گزینه Deep Scan را انتخاب کنید
  • پس از این مرحله، با کلیک بر روی فایل، می‌توانید خلاصه‌ای از اطلاعات آن را به صورت preview مشاهده نمایید
  • با کلیک بر روی گزینه Save اطلاعات بازیابی شده در آدرسی که شما تعیین کرده‌اید، ذخیره می‌شوند

نکته: به هیچ عنوان اطلاعات بازیابی شده را در درایوی که قصد فرمت کردنش را دارید، ذخیره نکنید

پس از اتمام تمام این مراحل، به روشی که در ادامه به شما آموزش می‌دهیم، مشکل نمایش ارور فرمت اجباری هارد را برطرف سازید.

بیشتر بخوانید : 7 راهکار ساده برای فرمت کردن فلش مموری (حتی write protected)

چگونه مشکل نمایش پیام مربوط به ارور فرمت اجباری هارد را حل کنیم ؟

مشکل نمایش پیام مربوط به ارور فرمت اجباری هارد اکسترنال

  • به قسمت پایین سمت چپ صفحه رفته و گزینه Start را انتخاب کنید
  • عبارت Disk management را وارد کنید
  • با انجام کلیک راست بر روی نام درایو، امکان فرمت کردن درایو مورد نظر مهیا می‌شود
  • در بخش Value label می‌توانید نام درایو مورد نظرتان را انتخاب کنید
  • فایل سیستم NTFS را به عنوان فایل سیستم درایو جدید انتخاب نمایید

رفع ارور فرمت اجباری هارد یا فلش و انتخاب سیستم فایل

  • تیک کنار گزینه Perform a quick format را انتخاب کرده و بر روی Ok کلیک کنید
  • پس از اتمام فرآیند فرمت درایو، سیستم را ریست کنید تا درایو جدید نمایش داده شود

سخن آخر

وقتی حافظه اصلی کامپیوتر شما با مشکل مواجه می‌شود، بهتر است پیش از فرمت کردن کامل هارد، مشکل را بررسی و پیدا کنید. استفاده از یک آنتی ویروس مناسب برای اسکن کل سیستم و یا بهره‌گیری از تکنیک chkdsk می‌تواند شما را در حل این مسئله کمک کند. اگر این پیام خطا ( ارور فرمت اجباری هارد ) در هنگام اتصال یک USB یا یک هارد اکسترنال بر روی سیستم شما به نمایش در می‌آید، بهتر است پیش از انجام عملیات فرمت، هارد یا USB را به سیستم‌های دیگری هم وصل کنید. در صورتی که این اطلاعات بدون هیچ مشکلی در سیستمی دیگر به نمایش دربیاید، نیازی به فرمت کردن حافظه اکسترنال نیست.

با استفاده از نرم افزارهای بازیابی اطلاعات نظیر Remo، شما می‌توانید تمام اطلاعاتی که در فرآیند فرمت از روی هارد پاک شده را بازیابی نمایید. پس جایی برای نگرانی وجود ندارد.