فرق بین سوئیچ‌ Active PoE و سوئیچ‌ Passive PoE چیست ؟

هدف از ساخت سوئیچ‌های PoE داشتن یک بستر مناسب برای انتقال اطلاعات (Data) و جریان برق (Power) از طریق کابل‌های اترنت به دستگاه‌هایی مانند دوربین‌های IP، تلفن‌های تحت شبکه و اکسس پوینت‌هاست که اصطلاحا به این دستگاه های PoE Powered Device کلمه PD هم گفته می شود. از آنجایی که امروزه استفاده از دستگاه‌های PD به میزان قابل توجهی افزایش یافته، می‌توان شاهد استفاده گسترده شرکت‌ها و دیتاسنترها از انواع مختلف سوئیچ‌های PoE بود. چرا که تکنولوژی PoE کمک می‌کند که شما در زمان کمتر و با هزینه ارزان‌تر، شبکه مورد نظرتان را راه اندازی کنید. دسته بندی‌های مختلفی برای سوئیچ‌های PoE در بازار وجود دارند. می توان سوئیچ های PoE را به دو دسته سوئیچ‌ Passive PoE و سوئیچ‌ Active PoE تقسیم بندی کرد به عبارت ساده تر سوئیچ های PoE به دو دسته Active  و Passive تقسیم بندی می شوند. ما در این مقاله این ۲ نوع سوییچ را با یکدیگر مقایسه می کنیم. همچنین موارد استفاده از هر کدام را نیز به شما معرفی خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید : سوییچ شبکه، از صِفر تا صَد ( قسمت اول )

سوییچ شبکه، از صِفر تا صَد ( قسمت دوم)

 Active PoE به چه معناست؟ سوئیچActive PoE به چه صورت کار می‌کند؟

عبارت Active PoE ( همان مخفف Active Power Over Ethernet) که در دنیای شبکه با نام PoE استاندارد نیز شناخته می‌شود، به هر نوع PoE گفته می شود که در آن سوئیچ‌های PoE به عنوان منبع جریان برق (PSE) پیش از ارسال جریان الکتریکی به دستگاه‌های PD، برای تعیین میزان ولتاژ اقدام به انجام عملیات مذاکره یا Negotiation می‌کنند. سوئیچ‌های PoE استاندارد در یکی از دسته‌های IEEE 802.3af،IEEE 802.3at و IEEE 802.3bt قرار می‌گیرند. نحوه کار به این صورت است که سوئیچ‌های PoE+، PoE و ++PoE پیش از ارسال جریان برق، اتصال بین سوئیچ و PD را بررسی می‌کنند. اگر شرایط برای ارسال جریان مهیا نباشد، سوئیچ از انجام این کار جلوگیری به عمل خواهد آورد. این پروتکل از بروز مشکلات احتمالی در دستگاه‌هایی که از تکنولوژی PoE استفاده نمی‌کنند، جلوگیری به عمل می‌آورد.

سوئیچ Active Poe

مفهوم Passive PoE چیست؟ سوئیچ‌ Passive PoE به چه صورت کار می‌کند؟

مفهوم Passive PoE که با نام PoE غیر استاندارد نیز شناخته می‌شود، نوعی از انتقال جریان الکتریکی با استفاده از کابل اترنت است که در آن سوئیچ بدون انجام هر گونه فرآیند اضافه، جریان برق را از طریق پورت به دستگاه‌های PD منتقل می‌کند. به عبارت دیگر، سوئیچ‌های Passive PoE بدون در نظر گرفتن استاندارد‌های IEEE جریان برق مورد نیاز دستگاه PD را تامین می‌کنند. در سناریو Passive،‌ برق همواره در کابل‌های اترنت جریان دارد. اما مسئله اصلی اینجاست که سوئیچ هیچ گونه توجهی به نوع دستگاهی که به پورت متصل می‌شود، ندارد. به این ترتیب اگر شما دستگاهی که از تکنولوژی PoE پشتیبانی نمی‌کند را به سوئیچ PoE متصل کنید، به احتمال زیاد به آن آسیب خواهید رساند. در نتیجه توصیه می‌کنیم که بدون اطمینان از پشتیبانی دستگاه‌های خود از تکنولوژی PoE به هیچ عنوان آن‌ها را به سوئیچ‌های Passive PoE متصل نکنید. به صورت خلاصه اینکه سوئیچ Passive PoE چک نمی کنه که دستگاهی که به آن متصل شده از PoE پشتیبانی می کند یا نه.

مفهوم Passive PoE

تفاوت سوئیچ‌  Active PoE و Passive PoE  چیست؟

علاوه بر تفاوت سوئیچ‌های Active و Passive در نحوه انتقال جریان برق به دستگاه‌های PD، این سوئیچ‌ها در موارد دیگری از قبیل میزان پتانسیل خروجی، پشتیبانی از کابل‌های اترنت و همچنین قیمت با یکدگیر متفاوت هستند.

 

Active PoE و Passive PoE: جدول مقایسه جریان برق 

  همانطور که می‌دانید، سوئیچ‌های PoE به ۳ روش جریان برق را از پورت به دستگاه PD انتقال می‌دهند که عبارتند از PoE Mode A، PoE Mode B و 4PPoE یا 4Pair Power over Ethernet.

در حالت PoE Mode A، جریان برق از طریق سیم‌های ۱، ۲، ۳ و ۶ کابل اترنت از پورت به سوئیچ منتقل می‌شود. در حالی که در حالت Mode B، برق از طریق پین‌های شماره ۴، ۵، ۷ و ۸ جریان می‌یابد. در حالت PoE 4-Pair نیز از هر ۸ پین موجود در کابل اترنت برای انتقال جریان برق استفاده می‌گردد. سوئیچ‌های Active PoE از هر سه حالت برقراری ارتباط پشتیبانی می‌کنند. در طرف مقابل اما سوئیچ‌های Passive تنها قابلیت برق رسانی به دستگاه‌های PoE Mode B را دارند.

Active PoE و Passive PoE: جدول مقایسه جریان برق

تفاوت کابل‌های اترنت در سوئیچ های اکتیو و پسیو

سوئیچ های Active PoE از اترنت‌های Cat5/Cat6 با سرعت انتقال 10/100/1000Mbps پشتیبانی می‌کنند. در حالی که سرعت انتقال اطلاعات در شبکه‌هایی با سوئیچ‌های Passive، به میزان 10/100Mbps است. هر دو این سوئیچ‌ها می‌توانند محدوده‌ای به مسافت ۱۰۰ متر را تحت پوشش خود قرار دهند. البته سوئیچ‌‌های Active قابلیت پشتیبانی از استاندارد‌ قدیمی 10/100BASE-T و همچنین استاندارد 1000BASE-T را هم دارند.

 

مقایسه قیمت دو نوع سوئیچ

سوئیچ‌های Active PoE برای تشخیص و دسته بندی دستگاه‌های PD، از یک کنترلگر داخلی استفاده می‌کنند. در حالی که سوئیچ‌های Passive PoE هیچ کنترلگری درون خود ندارند. در نتیجه کاملا منطقی به نظر می‌رسد که قیمت سوئیچ‌های Active PoE در مقایسه با Passive PoE، بیشتر باشد.

مقایسه سوییچ های اکتیو و پسیو در یک نگاه

برای این که شما درک درستی از تفاوت‌های سوئیچ‌های Passive و Active پیدا کنید، ما تفاوت های  اصلی این دو مدل سوئیچ را در جدول زیر جمع‌بندی کرده‌ایم.

سوئیچ‌های Passive PoE سوئیچ‌های Active PoE
ندارد IEEE 802.3af/at/bt استاندارد
به محض اتصال بعد از عملیات مذاکره یا Negotiation جریان برق
PoE Mode B PoE Mode A/PoE Mode B/ 4-Pair PoE نحوه انتشار جریان
10/100 BASE-T 10/100/1000BASE-T اترنت
۱۰۰ متر ۱۰۰ متر حداکثر فاصله
کم زیاد امنیت
کم متوسط هزینه

سوئیچ Active PoE یا سوئیچ Passive PoE : کدام سوئیچ را انتخاب کنیم؟

طبق چیزهایی که در بالا اشاره کردیم، به نظر می‌رسد به دلیل مسائل امنیتی، استفاده از سوئیچ‌های Active PoE بهترین گزینه برای اتصال دستگاه‌هایی مانند دوربین‌های IP، تلفن‌های VoIP و اکسس پوینت‌های بیسیم است. البته اگر به دنبال راهکاری ارزان برای راه اندازی یک شبکه کوچک هستید، می‌توانید از سوئیچ‌های Passive PoE نیز استفاده نمایید. یکی از نکاتی که پیش از خرید سوئیچ‌ باید مورد توجه قرار بگیرد، سازگاری سوئیچ با دستگاه‌های PD موجود در شبکه است. در غیر این صورت، این دستگاه‌ها در زمان اتصال به سوئیچ‌های Passive PoE با آسیب جدی مواجه خواهند شد. علاوه بر این، شما به هیچ عنوان نباید دستگاه‌هایی مانند کامپیوتر و یا تجهیزاتی که از تکنولوژی PoE پشتیبانی نمی‌کنند را از طریق اترنت به سوئیچ PoE متصل نمایید.