سوییچ شبکه، از صِفر تا صَد

در قسمت قبل این مقاله به توضیح مفاهیم اولیه در مبحث سوییچ پرداختیم. در این قسمت به بررسی انواع مختلف سوییچ (managed,unmanaged,smart) می پردازیم و به شما کمک می کنیم تا برای شبکه خانگی خود گزینه درستی را انتخاب کنید.

انواع مختلف سوییچ

انتخاب بین انواع مختلف سوییچ می‌تواند به امری بسیار گیج‌کننده تبدیل شود. اول از همه، باید تصمیم بگیرید که قرار است چه نوع شبکه ای پیاده سازی کنید. امروزه دو نوع شبکه در سطوح سازمانی و پیشرفته بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد: فیبر نوری و اترنت. اجرای این شبکه ها از لحاظ هزینه تفاوت بسیار زیادی با یکدیگر دارد. به همین دلیل، استفاده از سوییچ‌های اترنتی در کنار کابل‌های فیبرنوری به عنوان کابل ترانک (trunk) به‌منظور افزایش سرعت و پهنای باند بسیار متداول است. مخاطب این نوشتار، مصرف‌کننده خانگی است و به همین دلیل، از این‌جا به بعد صحبت ما در ارتباط با سوییچ‌های اترنت معمول خواهد بود. پس از این که تعیین کردید از چه نوع شبکه‌ای قرار است استفاده کنید، باید نوع سوییچی که می‌خواهید استفاده کنید را هم تعیین کنید. برای سهولت امر، به‌صورت کلی می‌گوییم در شبکه سه نوع سوییچ وجود دارد: سوییچ های managed یا قابل مدیریت ( که به نام مدیریتی نیز شناخته می شوند)، سوییچ های unmanaged یا غیرقابل مدیریت ( که با نام غیر مدیریتی نیز شناخته می شوند) و سوییچ های Smart یا هوشمند.

سوییچ unmanaged ساده‌ترین نوع سوییچ است و اکثر مصرف‌کنندگان خانگی سراغ آن خواهند رفت؛ زیرا به کم‌ترین تجهیزات جانبی نیاز دارد و قیمتش بسیار کم‌تر از سایر انواع سوییچ است. همان‌طور که از اسمش پیداست، سوییچ unmanaged،unmanaged است. این نوع سوییچ قابل‌برنامه‌ریزی نیست و تمامی تنظیمات آن به‌صورت داخلی انجام می‌شود. سوییچ unmanaged بلافاصله بعد از خروج از جعبه، قابل استفاده است. بسیاری از مصرف‌کنندگان تنها به این منظور به دنبال خرید سوییچ هستند که تعداد دستگاه‌هایی که می‌توانند به شبکه متصل شوند را افزایش دهند. سوییچ unmanaged برای این افراد بهترین انتخاب است؛ زیرا به کم‌ترین میزان هزینه از منظر مالی و زمانی نیاز دارد.

سوییچ رومیزی مدل DGS-108

سوییچ رو میزی گیگابیتی هشت پورت مدل DGS-108 دی-لینک

سوییچ‌های اسمارت یا هوشمند را می‌توان چیزی مابین سوییچ‌های unmanaged و سوییچ‌های managed دانست؛ این سوییچ ها به صورت محدودی قابل شخصی سازی هستند، اما همچنان بسیاری از قابلیت‌های سوییچ‌های managed را دارند. این گزینه می‌تواند برای بسیاری از افرادی که می‌خواهند بر روی شبکه خود کنترل بیشتری داشته باشند، مناسب است. با توجه به نوع سوئیچ، می‌توانید به تنظیمات مختلفی از جمله QoS و VLAN دسترسی داشته باشید.اگر در خانه خود از تلفن های تحت شبکه یا همان IP Phone ها استفاده می کنید، یا مایل هستید بخش های مختلف شبکه را از یکدیگر مجزا کنید، این قابلیت ها به کمک شما می آیند. انتخاب این نوع سوییچ‌ها برای کاربران خانگی نیز می‌تواند انتخاب صحیحی باشد؛ زیرا تغییر تنظیمات این دستگاه‌ها بسیار آسان است و نسبت به سوییچ‌های unmanaged، اختیارات بیشتری برای کاربر ایجاد

می‌کنند.سویچ هوشمند گیگابیتی ۸ پورت DGS-1100-08 دی-لینک

در بالاترین رده، سوییچ‌های fully managed قرار می‌گیرند.اکثر این سوییچ ها دارای تمام امکانات مورد نیاز مهندسین شبکه هستند. سوییچ‌های fully managed امکان تنظیمات بسیار جزیی مانند port security، access control list و قابلیت های بیشتری برای VLAN را در اختیار کاربر قرار می دهند. با این حال، خیلی بعید است که یک کاربر خانگی بخواهد از این سوییچ‌ها استفاده کند؛ زیرا تنظیمات این سوییچ‌ها نیازمند دانش کافی و زمان زیادی است و بسیاری از امکانات آن‌ها کارایی خاصی در محیط خانه ندارد. علاوه بر تمام این موارد، این سوییچ‌ها نسبت به نمونه‌های ساده‌تر، قیمت بسیار بیشتری دارند.

سوییچ DXS-3600-32S دی-لینک

نکاتی که باید پیش از خرید سوییچ به آن‌ها توجه کنید

انتظارات هر کسی از شبکه خانگی‌اش‌ با انتظارات دیگران متفاوت است. ممکن است برای یک نفر تعداد پورت‌های در دسترس مهم باشد و برای شخصی دیگر، تنظیمات بسیار جزیی روی هر پورت و هر دستگاه متصل. مهمتر از همه لیستی از تجهیزاتی است که دارید و تجهیزاتی که برای داشتن یک شبکه بهتر و در دسترس تر نیاز دارید.. مسئله بعدی این است که باید آینده‌نگر باشید. درست است که ممکن است امروز تنها 5 دستگاه در خانه شما باشد که نیاز به شبکه‌شدن داشته باشد؛ اما این عدد ممکن است با گذشت زمان بیشتر شود.

اندازه سوییچ مسئله بسیار مهمی است. از آن‌جا که امروزه سوییچ‌ها در ابعاد و اشکال متنوعی راهی بازار می‌شوند، بهتر است پیش از خرید، این عامل را هم مد نظر قرار داده باشید. ممکن است سوییچ چهار پورتی یک برند با همان محصول از یک برند دیگر بسیار متفاوت باشد. آیا برای قرار دادن سوییچ و لوازم جانبی آن فضای کافی دارد؟ به‌صورت کلی، هرچه تعداد پورت‌های سوییچ بیشتر باشد، اندازه آن هم افزایش می‌یابد. از طرف دیگر، تمام سوییچ‌ها برای خنک شدن در اطراف خود به فضای کافی نیاز دارند و باید این مسئله را هم مد نظر قرار دهید.

در ارتباط با پورت‌ها، تعداد آن‌ها مهم‌ترین چیزی است که باید مد نظر قرار دهید. در این زمینه آینده‌نگر باشید. پس از رسیدن به حد اکثر ظرفیت یک سوییچ، باید برای خرید یک سوییچ دیگر اقدام کنید. ممکن است حالا به فکر خرید دیوایس دیگری نباشید؛ اما هیچ‌کس از آینده خبر ندارد. شاید خیلی زود بخواهید به دیوایس‌های خود یک دوربین IP یا یک کنسول بازی اضافه کنید.

سوییچ ها دارای تعداد پورت های بسیار متنوعی هستند

سرعت و پایایی نیز عوامل بسیار مهمی هستند. در سطح خانگی، کاربران معمولاً به دنبال سوییچ‌هایی با سرعت 10، 100 یا 1000 مگابیت بر ثانیه هستند. مدل‌های قدیمی‌تر که تا سرعت 10 تا 100 مگابیت بر ثانیه را پشتیبانی می‌کنند، گزینه‌های ارزان‌تری هستند که همچنان برای استفاده در زمینه مدیا مناسب‌اند. با این حال، امروزه انتخاب مدل‌های گیگابیتی انتخاب عاقلانه‌تری به‌نظر می‌رسد؛ زیرا تفاوت قیمتی چندانی با مدل‌های 10/100 مگابیتی ندارند. انتقال اطلاعات در کلاس گیگابیتی برای بسیاری از کاربران مهم است؛ مخصوصا اگر به یک شبکه دیگر قرار است وصل شوید و یا حجم بالایی اطلاعات را بین دستگاه های مختلف جا به جا کنید.سرعت بیشتر می‌تواند در درازمدت مابه‌التفاوت هزینه سوییچ سریع‌تر را با صرفه‌جویی در زمان کاربر به او برگرداند. با گذشت زمان، سوییچ‌های صنعتی امروزی با سرعت‌هایی در حدود 10 گیگابیت بر ثانیه دچار افت قیمت خواهند شد. امروزه اما این سوییچ‌ها هنوز قیمت بالایی دارند و با توجه به نیاز اکثریت کاربران خانگی، نسبت هزینه/ عملکرد توجیه پذیر نیست.

اتصالات بی‌سیم نسبت به اتصالات کابلی معمولاً سرعت و پایایی کمتری دارند و از منظر محدودیت‌های محیطی هم می‌توانند کاربران را با مشکل مواجه کنند. اگر سرعت برای شما مهم‌ترین فاکتور است، قطعاً به شبکه‌ای نیاز دارید که پایا باشد و ثبات بالایی نیز داشته باشد.

نتیجه‌گیری

خرید یک سوییچ شبکه می‌تواند هر کسی را سردرگم کند؛ زیرا گزینه‌های بسیاری پیش روی شما است. اما این کار می‌تواند راحت هم باشد؛ به این شرط که بدانید چه انتظاری از سوییچ خود دارید و کمی آن‌ها را بشناسید. فراموش نکنید که آینده هم بخشی از زندگی است و به‌زودی فرا خواهد رسید؛ پس تنها برای امروز خرید نکنید و به بعد هم فکر کنید. دستگاه‌ها تغییر می‌کنند و دستگاه‌های جدیدی به قبلی‌ها اضافه می‌شوند که نیازمند ظرفیت بیشتر سوییچ است.

در نظر گرفتن مشخصه‌هایی مانند سرعت، تعداد پورت، ابعاد و پایایی اتصال بسیار مهم‌اند. هر سوییچ جدیدی که بخواهید بگیرید، نیازمند متحمل شدن هزینه بیشتر است. مانند هر عملیات دیگری که بخواهید برای شبکه خود انجام بدهید، خرید یا تعویض سوییچ نیز نیازمند هزینه است. با در نظر گرفتن این که اضافه کردن سوییچ تا چه حد می‌تواند برای شما هزینه در پی داشته باشد و تا چه حد می‌تواند برای شما صرفه داشته باشد، ممکن است خرید سوییچ به کل برای شما توجیه نداشته باشد. در چنین مواردی، استفاده از ادوات بی‌سیم همچنان می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. البته باید معایب آن را هم همچنان مد نظر داشته باشید.

فناوری بی‌سیم به بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی ما بدل شده است. با این وجود، اتصال کابلی در مجموع می‌تواند با حذف نقاط ضعف اتصالات بی‌سیم مانند محدودیت محیطی، رضایت بیشتر شما را در پی داشته باشد. اتصال کابلی پایایی بیشتری دارد و تداخل اطلاعاتی آن نسبت به اتصالات بی‌سیم، بسیار کمتر است. انتخاب یک سوییچ گیگابیتی تنظیم‌نشده با هشت پورت، می‌تواند نیاز بسیاری از کاربران برای شبکه کردن دیوایس‌هایی مانند رایانه شخصی، کنسول‌های بازی و ذخیره‌سازهای شبکه‌ای را رفع کرده و اتصالات آن‌ها را مرکزی کند.