مقایسه SSD و هارد دیسک

فضای ذخیره‌سازی مرز نهایی دستگاه‌های الکترونیکی است. برای هرکسی که با فایل‌های الکترونیکی و مدیا سروکار دارد روزی فرامی‌رسد که باید به فکر تهیۀ فضای ذخیره‌سازی بیشتری باشد.

حتی اگر فضای کافی برای ذخیره کردن تصاویر، ویدیوها بازی‌ها یا اسناد شما وجود داشته باشد، ذخیره‌سازی و فضای مربوط به آن واقعیتی است که در جهان رسانه‌ای محور امروز، همۀ افراد با آن برخورد می‌کنند، مگر اینکه متعصب و پیشرفت‌گریز باشند. در این میان، مقایسه SSD و هارد دیسک به عنوان دو گزینه اصلی شما برای ذخیره سازی و ابزاری که در انتخاب میان سرعت و فضای زیاد آن دو مردد خواهید ماند، چیزی است که در ادامه انجام شده است.

مقایسه SSD و هارد دیسک

انتخاب فضای ذخیره درست و متناسب با نیازهای شما می‌تواند کمی پیچیده باشد. هنگام خرید فضای ذخیره‌سازی، خریداران با گزینه های زیادی روبرو می‌شوند: از انواع هارد اکسترنال‌ کوچک و بزرگ گرفته تا انواع مختلف درایوهای اینترنال. در اینجا به نکاتی اشاده می کنیم که هنگام تصمیم گیری برای خرید کار را برای شما ساده تر می کند.

مقایسه SSD و هارد دیسک: کدام یک بهتر است؟

این سؤال خیلی مهمی است مخصوصاً وقتی به درایوهای اینترنال نگاه کنید هرچند که در مورد درایوهای اکسترنال هم به کار می‌رود. اول‌ازهمه اجازه دهید تا تفاوت‌های آن‌ها را شرح دهیم. درایو دیسک سخت یا هارد درایو مانند تایگر وود درایوها است. سابقه‌ی طولانی دارد و مدت‌هاست که وجود دارد در ابتدا فوق‌العاده بود اما الآن به کارآمدی و فراوانی که قبلاً بود نیست. هارد درایوها قدیمی اصولاً برای نوشتن از پلترهای فلزی، سطح مغناطیسی و قسمت‌های متحرک استفاده می‌کردند. برخلاف آن‌ها درایوهای حالت‌جامد ssd از دیسک‌های گردان استفاده نمی‌کنند و معمولاً برای انجام این کار به حافظه‌ی فلش اتکا می‌کنند.

بعد از آن‌ها درایو حالت  جامد هیبریدی sshd راداریم که هر دو تکنولوژی را باهم ترکیب کرده تا از مزایای هردوی آن‌ها در یک بسته و به‌صورت یکجا استفاده کند. هرچند در مقایسه با فضای ذخیره‌سازی که کاملاً HDD یا SDD آن‌طور که می‌گویند و به نظر می‌رسد نیست، به یاد داشته باشید که SSHD ها هرچند هم در مقیاس کمتر، اما می‌توانند نقاط ضعف و کاستی‌های هر دو تکنولوژی را نیز داشته باشند؛ بنابراین کدام‌یک گزینۀ مناسب‌تری برای شما خواهد بود؟

بیشتر بخوانید : درایو SSD بهترین جایگزین هارد

مقایسه SSD و هارد دیسک: قیمت و هزینه

همانطور که می‌دانید تکنولوژی و فناوری‌های جدید اغلب گران‌تر از نسخۀ قدیمی‌تر خود هستند، در این مورد هم هارد دیسک‌های (HDD) قدیمی بسیار ارزان‌تر از درایوحالت‌جامد (SSD) است. امروزه می‌توانید با کمتر از 100 دلار و گاهی فقط با 55 دلار یک هارد اکسترنال 1 ترا بایتی تهیه کنید که در مقایسه باقیمت پنج سال پیش همین هارد قیمت امروز آن بی‌نهایت خوب است.

قیمت درایو حالت‌جامد (SSD) مشابه این HDD و با همین مشخصات می‌تواند 4 تا 8 برابر آن باشد، هرچند در سال‌های اخیر قیمت این محصولات کمی پایین‌تر آمده است. درایوهای هایبریدی ازلحاظ قیمت میان دو محصول دیگر قرار دارند .

مقایسه SSD و هارد دیسک: سرعت

اگر قیمت برایتان مهم نیست و فقط نهایت سرعتی که درایو ذخیره‌سازی مورد نظرتان می‌تواند داشته باشد اهمیت دارد، درایو حالت‌جامد (SSD) گزینۀ به مراتب بهتری است. این موضوع برای دوستانی صدق می‌کند که با فایل‌های حجیم و بزرگ مانند ویدیوها سروکار دارند یا دائما با عملیات ویرایش و ادیت سرو کار دارند.

به‌عنوان نمونه سرعت انتقال و ثبت داده در SSD قابل‌حمل و پرتابل XPG SD700X حدودا 5 برابر هارددیسک‌های اکسترنال است.  هنگام انتخاب درایو اکسترنال به این موضوع هم توجه داشته باشید که دو فرمت و قالب USB 2.0 و USB 3.0 برای آن‌ها وجود دارد که USB 3.0 سریع‌تر است.

بیشتر خوانید : 6 مزیت پنهان SSD که به آن فکر نمی کنید

مقایسه SSD و هارددیسک: ظرفیت

وقتی پای ظرفیت در میان باشد، هارددیسک‌های قدیمی حداقل ازلحاظ هزینه گزینه‌های بیشتری را ارائه می‌دهند. خیلی راحت و با صرف هزینۀ کمتری می‌توانید یک هارد درایو با ظرفیت بالا تهیه کنید درحالی‌که تهیۀ SSD با همین ظرفیت یا بیشتر از آن به این راحتی نیست یا حداقل هزینۀ آن با توجه ظرفیت بسیار بالاتر است و کلی هزینه دارد.

مقایسه SSD و هارددیسک: قابلیت حمل

اگر بخواهیم درایوها را بر اساس قابلیت حمل و ویژگی‌های اکسترنال آن‌ها مقایسه کنیم درایوهای حالت‌جامد (SSD) به‌راحتی برندۀ این رقابت خواهند بود. علیرغم تمام پیشرفته‌های که صورت گرفته یک هارد درایو اکسترنال یک ترا بایتی هنوز هم می‌تواند بسیار حجیم و بزرگ باشد درحالی‌که در مقایسه با آن یک SSD با همان ویژگی‌ها بسیار کوچک‌تر خواهد بود.

در ظرفیت‌های پایین‌تر از یک ترابایت، حافظه‌های فلش که در (SSD) به کار می‌رود مانند فلش مدل UD330 ای دیتا که بسیار کوچک است و می‌تواند تا 128 گیگابایت ظرفیت داشته باشد. به راحتی می توانید ظرفیت بالایی را در جیب و یا کیف پول خود به همراه داشته باشید.

مقایسه SSD و هارددیسک: استقامت و دوام

به دلیل عدم وجود قطعات متحرک در SSDها این درایوها در مقابل بد استفاده کردن و اتفاقاتی مانند افتادن یا قرار گرفتن در دمای بسیار زیاد نسبت به هارد درایوهای قدیمی مقاومت بیشتری دارند. شاید این موضوع در مورد درایو اینترنالی که در کامپیوترهای رومیزی (PC) قرار دارد و در معرض حمل و نقل و تکان‌های شدید نیست، خیلی اهمیت نداشته باشد اما در مورد  لپ‌تاپ‌ها می‌تواند موضوع مهمی باشد و باید در نظر گرفته شود.

استقامت و دوام یکی از فاکتورهای مهم در مورد فضاهای ذخیره‌سازی اکسترنال است، به‌ویژه برای علاقه‌مندان به فعالیت‌هایی که در فضای باز انجام می‌شود یا عکاسان و فیلم‌برداران. توجه داشته باشید که SSD ها هم می‌توانند از بین بروند و خراب شوند.

مقایسه SSD و هارد دیسک: عمر باتری

این مورد به‌اندازۀ موردهایی که تاکنون مطرح شده است، مهم و قابل‌توجه نیست به‌جز برای افرادی که بیشتر با لپ‌تاپ و بیرون از خانه کار می‌کنند، عدم وجود قطعات متحرک در SSDها باعث شده که درایوهای حالت‌جامد (SSD) در این زمینه قدرتمندتر از درایوهای قدیمی (HDD) ظاهر شوند.