سونی اعلام کرد PS5 به حافظه SSD مجهز می شود

استفاده از SSD در PS5 سونی

اخیراً شرکت سونی اطلاعات جزئی‌تری از نقشه‌اش درباره نسل جدید پلی‌استیشن، که احتمالاً همان پلی‌استیشن 5 باشد، منتشر کرده است. یکی از بزرگ‌ترین تغییراتی که در دستور کار شرکت قرار گرفته است تغییر در سخت‌افزار فضای ذخیره سازیست که قرار است از هارد درایوهای استاندارد به درایو حالت‌جامد سفارشی (SSD) تغییر کند. در واقع استفاده از SSD در PS5 قطعی است !

بیشتر بخوانید : SSD چیست ؟

مزایای استفاده از SSD در PS5 ( پلی استیشن 5)

SSDها معمولاً در لپ‌تاپ و بیشتر در دستگاه‌هایی مثل PC که جابجا نمی‌شوند استفاده می‌شوند. بااین‌وجود هنوز استفاده از آن‌ها در کنسول‌های بازی مرسوم نیست. اگر به تاریخچه کنسول‌های بازی نگاهی بی اندازید خواهید دید که تا به امروز بیشتر هارد درایوهای مکانیکی مورداستفاده قرارگرفته‌اند ولی این قضیه نباید باعث شود که از کنار مزایای کلیدی SSD بی‌تفاوت گذشت. تفاوت بین این دو دستگاه همان تفاوت بین CD و فلش است که یکی همه‌چیز را دارد ولی به یک دلیل موجه محبوبیتش را بین اکثر مردم از دست می‌دهد.

یکی از نقاط مثبت SSD که در مصاحبه با مهندس سخت‌افزار مارک کرنی ( یکی از مدیران طراحی PS 4) به آن اشاره می‌شود همان زمان بارگیری یا لودینگ است. او مرد عنکبوتی شرکت مارول را مثال می‌زند که سریع‌ترین بارگیری تصویر در PS4 PRO 15 ثانیه طول می‌کشد ولی در  PS5  با  Dev Kit این اتفاق در کمتر از 1 ثانیه می‌افتد. با فرض اینکه سخت‌افزار جدید با بازی‌های قدیمی سازگار باشد، اگر دستگاهتان را ارتقاء دهید زمان بارگذاری را کاهش خواهید داد. ( هر چند در گذشته ظاهرا سونی اعتقادی به پشتیبانی از نسخه های قبلی نداشت، به نظر می رسد در PS5 که در اواخر ماه می سال 2020 به بازار عرضه می شود تصمیم دارد این ویژگی را در نظر بگیرد)

بارگذاری سریع‌تر به معنای رندرگیری سریع‌تر است که درنتیجه در بازی‌های سریع‌تر، تکستچرها و فضاها با سرعت بیشتری ساخته می‌شوند. در این قسمت هم بازی مرد عنکبوتی به‌عنوان‌مثال در نظر گرفته شد تا مشخص شود که در آن با افزایش سرعت دوربین، سرعت رندرگیری شهر چقدر سریع است.

عدم وجود قسمت‌های متحرک در درایو های SSD باعث می‌شود که کمتر به خنک‌سازی احساس نیاز شود. صاحبان کنسول می‌دانند که در هر بازی قسمت‌هایی وجود دارد که فشار زیادی به سخت‌افزار می‌آورند و موجب کار کردن فن‌ها و ایجاد سروصدا می‌شوند. در این بخش‌ها از بازی، هارد درایوهای قدیمی به‌علاوه سایر قسمت‌های مولد گرما باید خنک شوند. بااینکه ما تابه‌حال پلی‌استیشن 5 را در عمل ندیده‌ایم ولی می‌توانیم این احتمال را دهیم که باوجود درایو SSD ،  کم صداتر از گذشته باشد؛ که این خودش یک امتیاز بزرگ محسوب می شود.

بیشتر بخوانید : حافظه مناسب برای بازی چیست؟ SSD یا هارد دیسک