9 روش جدید برای حل مشکل کندی ویندوز 10

شما هم درست مثل میلیون­ها کاربر دیگر، مدتی پس از نصب ویندوز متوجه کند شدن و یا کاهش سرعت آن می­ شوید. بنابراین به دنبال راهکارهایی می­ گردید که با توسل به آنها بتوانید سرعت ویندوز خود را افزایش دهید. ما در این نوشتار راهکارهایی به شما ارائه می­ دهیم تا بتوانید با استفاده از آنها مشکل کند بودن ویندوز 10 خود را حل کنید و سرعت عملکرد ویندوز خود را به میزان چشمگیری افزایش دهید. پس تا انتهای این نوشتار با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید : حل مشکل کندی ویندوز 7 

۱-گردگیری کنید و از طریق آن مشکل کند بودن ویندوز 10 خود را حل کنید.

گرد و غباری که روی قطعات رایانه می­نشیند، به مرور زمان عملکرد سخت افزارها را تحت تاثیر قرار داده و باعث افت عملکرد آنها می­شود. از طرفی موجب می­شود قطعات رایانه سریعتر کهنه شده و  کیفیت و کارایی خود را از دست دهند. به عنوان مثال گرد و غبار موجود روی فن­ها باعث گرم شدن بیش از حد رایانه شده و فراینده بوت شدن ویندوز 10 را کندتر می­نماید. بنابراین سعی کنید به طور مرتب با استفاده از دستگاه­های دمنده ( بلوور)  و یا برس­های مخصوص رایانه را گردگیری نمایید و از طریق آن سرعت بوت شدن رایانه را به میزان قابل توجهی افزایش دهید.

۲- با ریستارت کردن سیستم، مشکل کند بودن ویندوز 10 را حل نماید.

روشی که ممکن است بسیاری از شماها برای حل مشکل کند بودن ویندوز 10 از آن غافل باشید، راه اندازی مجدد یا ریست کردن سیستم است. با راه اندازی مجدد سیستم، برنامه های موجود در کش ویندوز پاک می­ شود و سیستم فرصت می­یابد شروع به کار بهتر نماید. پس اگر کندی سیستم، شما را به شدت کلافه کرده است، حتماً این روش را برای افزایش سرعت عملکرد آن امتحان نمایید.

۳- برنامه‌های سنگین و پر مصرف را شناسایی کرده، آنها را ببندید.

از آنجایی که برنامه­ های سنگین و پر مصرف می­توانند تا میزان 99 درصد از CPU را به خود اختصاص دهند، سرعت عملکرد ویندوز را به شدت تحت تاثیر قرار داده و باعث کندی آن می ­شوند. لذا برای این که بتوانید مشکل کند بودن ویندوز 10 خود را حل کنید، باید این برنامه­ها را شناسایی کرده و آنها را ببندید. برای شناسایی برنامه­های سنگین و پر مصرف می­توانید به روش زیر عمل کنید:

  1. دکمه­ های Ctrl+Shift+Escape را فشار دهید تا کادرTask Manager باز شود.
  2. در این کادر برنامه­ هایی که پر مصرف هستند، به صورت رنگی نشان داده می­ شوند. برنامه­ هایی که درصد بالایی از حافظه، CPU و رم را اشغال کرده ­اند. برای بستن این برنامه ­ها، یک بار بر روی آنها کلیک کنید و دکمه End Task را بزنید.

۴- در سیستم حالت عملکرد سریع را فعال نمایید.

در برخی مواقع که شما با مشکل کند بودن ویندوز 10 مواجه هستید و در عین حال با مصرف زیاد انرژی و مبلغ زیاد قبض برق مشکلی ندارید، می­توانید با پیمودن راه زیر حالت عملکرد سریع را فعال کنید و سرعت عملکرد سیستم خود را بهبود بخشید:

  1. روی دکمه Start کلیک راست کنید.
  2. از فهرستی که باز شده است، گزینه Power Options را انتخاب نمایید.
  3. روی گزینه Show additional plans در پنجره control Panel کلیک کرده و گزینه High performance را انتخاب نمایید.

با این کار سرعت عملکرد سیستم شما در قبال مصرف انرژی بیشتر افزایش می­ یابد. فقط به این نکته نیز توجه کنید که اگر سیستم شما خیلی قدیمی باشد، ممکن است چنین گزینه ­ای نداشته باشد.

بیشتر بخوانید : 7 روش برای غیر فعال کردن آپدیت خودکار ویندوز 10

۵- میانبرهای درایو C و فایل‌ها را مدریت کنید.

هر بار که شما سیستم را بوت می­کنید، برنامه­ های واقع در قسمت Startup، از درایو C بارگذاری می­ شوند. حال زمانی را در نظر بگیرید که برنامه­ های زیادی را در درایو C نصب کرده ­اید، در این صورت ویندوز 10 برای این که بتواند این برنامه­ ها را اجرا کرده و در حافظه قرار دهد، به زمان زیادی نیاز دارد. زمانی که باعث می­‌شود فرایند بوت شدن طولانی­ تر شود. برای این که چنین مشکلی پیش نیاید، شما باید میانبرهای درایو C و فایل ها را از طریق زیر مدیریت کنید:

  1. فایل­هایی که بدون استفاده هستند و در درایو C قرار دارند را پاک کنید.
  2. فایل­های غیر ضروری را از سیستم حذف نمایید.
  3. سعی کنید نرم افزارها را روی درایوهای دیگر نصب کنید. با این کار از اشغال شدن حجم زیاد درایو C جلوگیری می­کنید و مشکل کند بودن ویندوز 10 را به میزان زیادی حل می­نمایید.
  4. سعی کنید همزمان چند نرم افزار ضد ویروس را روی سیستم نصب نکنید. این نرم افزارها فضای زیادی از حافظه RAM را به خود اختصاص می­ دهند و از طرفی قبل از شروع به کار ویندوز در حافظه بارگذاری می­ شوند، لذا می­توانند نقش اساسی در سرعت عملکرد ویندوز داشته باشند.

۶- برنامه­‌های Startup را غیرفعال نمایید.

برنامه­ های Startup برنامه ­هایی هستند که پس از بالا آمدن ویندوز به صورت خودکار اجرا می­ شوند. بنابراین می­توانند تا میزان زیادی سرعت عملکرد ویندوز را تحت تاثیر قرار دهند. برای این که از اجرای خودکار این برنامه­ ها جلوگیری کنید و از طریق آن سرعت عملکرد سیستم را بهبود بخشید باید به روش زیر عمل کنید:

  1. دکمه­ های  Ctrl+Shift+Esc را به طور همزمان فشار دهید تا برنامه Task Manager اجرا شود.
  2. روی دکمه More details کلیک نمایید.
  3. سپس روی زبانه Startup کلیک کرده تا تمامی برنامه ­هایی که به محض بالا آمدن ویندوز اجرا می­ شوند، نمایش داده شوند.
  4. روی هر برنامه­ ای که نیاز به اجرای خودکار آن ندارید و در صورت نیاز به آن می­توانید مستقیماً به برنامه آن مراجعه کرده و آن را اجرا کنید، کلیک راست کنید و گزینه Disable انتخاب کنید. در ستون Status وضعیت آن را از حالت Enabled به حالت Disabled تغییر دهید. با این کار برنامه مورد نظر به محض بالا آمدن ویندوز به صورت خودکار اجرا نمی­شود و سرعت ویندوز به میزان چشمگیری افزایش می­یابد.

۷- انیمیشن­‌ها، سایه‌ها و سایر افکت­‌های بصری که در ویندوز 10 وجود دارند را غیرفعال نمایید.

همانطور که می­دانید ویندوز 10 پر است از افکت­های بصری همچون انواع انیمیشن­ ها و سایه­ های زیبا. افکت­ های بصری که کار با ویندوز 10 را برای هر کاربر زیباتر و جذاب­ تر می­ نماید. استفاده از این جلوه­ های بصری ممکن است روی عملکرد رایانه­ های جدید تاثیر زیادی نداشته باشد، اما در سیستم­ هایی که قدیمی ­تر هستند این تفاوت عملکرد محسوس است و می­تواند روی عملکرد سیستم اثرگذار باشد. بنابراین اگر سیستم شما قدیمی است، می­توانید با غیر فعال کردن آنها که کاری بسیار ساده است، به میزان زیادی سرعت عملکرد سیستم را بهبود ببخشید و مشکل کند بودن ویندوز 10 را حل نمایید. برای این کار کافی است طبق روش زیر عمل کنید:

  1. در قسمت جست و جوی ویندوز عبارت cpl را جست و جو نمایید.
  2. وقتی این کار را انجام دادید، منوی System Properties برای شما باز می­ شود.
  3. تب Advanced را بزنید و از بخش Performance روی گزینه Setting کلیک کنید. با این کار به منوی Performance Options دسترسی خواهید یافت. در این قسمت فهرست کاملی از انیمیشن­ ها و افکت­ های بصری را مشاهده خواهید کرد که هر کدام قابلیت فعال و یا غیر فعال شدن دارند.
  4. حال می­توانید هر کدام از انیمیشن­ها و افکت­های بصری را که دوست دارید، غیر فعال نمایید و با این کار مشکل کند بودن ویندوز 10 خود را حل کنید.

۸- از درایو SSD استفاده نمایید.

یکی دیگر از راه­ هایی که شما با توسل به آن می­ توانید مشکل کند بودن ویندوز 10 خود را حل نمایید، استفاده از درایو SSD است. درایو SSD که به آن درایو حالت جامد یا دیسک الکترونیکی نیز گفته می ­شود، یک ابزار حافظه است که از تراشه جهت ذخیره سازی دائمی داده ­ها استفاده می­ نماید.  SSDحافظه مبتنی بر حافظه فلش، در واقع جایگزین درایو سخت شد و توانست جای خود را در بازار و در بین کاربران باز نماید. این حافظه نسبت به دیسک سخت برق کمتری مصرف می­نماید، سرعت عملکرد و کارایی بالاتری دارد و به علت این که هیچ کدام از اجزای داخلی­ اش چرخان نیستند، از مقاومت بیشتری نیز برخوردار است. معمولاً نسبت به درایو سخت گران قیمت­تر است و برای ذخیره سازی داده­ها ظرفیت کمتری نبست به درایو سخت دارد. بنابراین اگر شما می­خواهید سرعت ویندوز 10 خود را افزایش دهید، می­توانید از این روش که در واقع روش ارتقا سخت افزاری سیستم می­باشد، استفاده کنید. همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم، درایوهای SSD سرعت بسیار بالایی در خواندن و نوشتن روی حافظه دارند، لذا می­توانند سرعت اجرای سیستم عامل را از زمانی که بوت می­شود تا زمانی که به حالت Stable می­رسد را به میزان زیادی افزایش دهند.

بیشتر بخوانید : SSD بهترین جایگزین برای هارددیسک 

۹- از سیستم رفع مشکل ویندوز استفاده نمایید.

سیستم رفع مشکل ویندوز ابزار کمتر شناخته شده­ای است که می­تواند با تشخیص مشکلات موجود، مشکل کند بودن ویندوز 10 شما را حل نماید. اگر می­ خواهید از این ابزار استفاده نمایید، کافی است به روش زیر عمل کنید:

  1. در قسمت جست و جو عبارت troubleshooting را جست و جو نمایید.
  2. روی گزینه Troubleshooting Control Panel کلیک کنید.
  3. گزینهRun maintenance tasks  را در قسمتSystem and Security بزنید.
  4. در پنجره باز شدهTroubleshoot and help prevent computer problems دکمه Next را بزنید. با اجرای این برنامه کلیه فایل­ها و میانبرهای غیرضروری که از آنها کمتر استفاده می­نمایید، تشخیص داده می­شوند و نیز مشکلات عملکرد در سیستم پیدا می­شوند، که شما به راحتی می­توانید آنها را پیدا کرده و رفع نمایید و سرعت عملکرد سیستم خود را بهبود ببخشید.