آیا 4 گیگابایت RAM برای اجرای ویندوز 11 کافی است؟

با ارائه ویندوز 11، مایکروسافت حداقل پیش‌نیازهای سیستمی لازم برای نصب این نسخه از سیستم عامل ویندوز را تغییر داده است. در بین تغییرات پیشنهادی مایکروسافت، حداقل CPU دو هسته‌ای و همچنین حداقل 4 گیگابایت رم پیشنهاد شده است.

در حال حاضر نیز برخی از کامپیوترها با 4 گیگابایت رم عرضه می‌شوند. آیا این مقدار حافظه RAM برای اجرای ویندوز 11 کافی است؟ در ادامه به این سؤال پاسخ خواهیم داد.

ویندوز 11 را می‌توان با 4 گیگابایت رم اجرا کرد، اما به سختی!

قبل از هر چیزی مشخصات کامپیوتری که قصد داریم ویندوز 11 را روی آن تست کنیم، توضیح می‌دهیم.

این کامپیوتر یک لپ تاپ با صفحه نمایش 11.6 اینچی است که از پردازنده Pentium Silver N5000 بهره می‌برد. این پردازنده بسیار کم‌مصرف بوده و با TDP از نوع 5 وات با سرعت پایه 1.10 گیگاهرتز کار می‌کند و حداکثر تا 2.70 گیگاهرتز نیز قابل ‌افزایش است.

همچنین یک حافظه SSD با ظرفیت 128 گیگابایتی روی آن نصب شده و حافظه RAM آن را نیز یک ماژول 4 گیگابایتی DDR4 تشکیل می‌دهد.

همانطور که مشخص است، این لپ تاپ مشخصات قدرتمندی ندارد. بنابراین برای اجرای ویندوز 11 خیلی هم جدید و کارآمد نیست. با این حال، تمهیدات لازم برای بروزرسانی‌های آینده برای آن در نظر گرفته شده است.

این لپ تاپ دارای TPM بوده و CPU آن نیز به اندازه کافی جدید است. در واقع چنین لپ تاپی، قدرت پردازش زیادی ندارد، اما ویندوز 11 در آن قابل اجراست. بطور کلی، انتظار شما از این لپ تاپ باید در حد جستجوی معمولی در وب و کار کردن با مرورگرها باشد.

با این وجود، این عملکرد تا زمانی قابل‌قبول است که حداکثر فضای RAM اشغال نشده و بارگذاری مجدد یا توقف برنامه‌ها در این سیستم مشاهده نشود.

عملکرد لپ تاپ با 4 گیگابایت رم در اجرای ویندوز 11

هنگام روشن شدن کامپیوتر، اگر Task Manager را باز کنید، می‌بینید که مقدار زیادی از حافظه رم توسط برنامه‌های پس‌زمینه اشغال شده‌اند. بطور کلی، در حالت عادی حتی زمانی که هیچ برنامه‌ای باز نباشد، تا 80% از حافظه RAM اشغال شده است.

حتی با باز کردن ابزارهایی مانند منوی جستجو یا گرفتن اسکرین‌شات، میزان فضای اشغال شده RAM به 90% هم خواهد رسید. بنابراین تنها 10% برای اجرای سایر برنامه‌ها و یا فرآیندهای در حال اجرای سیستم باقی خواهد ماند.

باز کردن مرورگر کروم باعث می‌شود تا فضای اشغال شده به 95٪ افزایش یابد. اگرچه مرورگرهایی نظیر کروم برنامه‌های روان و ساده‌ای هستند اما تنها می‌توان چهار صفحه را بطور همزمان در این حالت باز کرد. پس در این مرحله می‌توان نتیجه گرفت که اجرای چندین برنامه در ویندوز 11 روی یک سیستم دارای 4 گیگ رم عملاً غیرممکن است.

هرچند در چنین لپ تاپ‌هایی می‌توان برخی از نرم‌افزارهای دیگر مانند نرم‌افزارهای گرافیکی را نیز اجرا کرد، اما قطعا تجربه دل‌چسبی نخواهید داشت.

در نهایت آیا 4 گیگابایت رم برای ویندوز 11 کافی است؟

تا اینجا پاسخ این سؤال منفی است. در واقع 4 گیگابایت، حداقل حافظه RAM برای اجرای خود ویندوز 11 است!

به این معنی که با این میزان حافظه رم، می‌توانید سیستم عامل را نصب و بدون مشکل ‌اجرا کنید. اما در عمل تنها یک سری عملیات سبک را  به کمک این میزان RAM می‌توان انجام داد و به احتمال زیاد اجرای نرم افزارهای سنگین با مشکل همراه خواهد شد.

حداقل مشخصات RAM مناسب برای ویندوز 10، 1 گیگابایت برای نسخه 32 بیتی و 2 گیگابایت برای نسخه 64 بیتی در نظر گرفته شده بود (دقت داشته باشید که ویندوز 11 نسخه 32 بیتی ندارد).

اما برای ویندوز 11 حافظه رم 4 گیگابایت شاید کافی به نظر نرسد. به این دلیل که تنها 3 گیگابایت از این حافظه هنگام بوت شدن سیستم توسط فرآیندهای پس‌زمینه سیستمی اشغال خواهد شد.

با ظرفیت باقی‌مانده تنها می‌توان مرورگرهای سبک مانند کروم را باز کرده و چند صفحه محدود وب را جستجو کرد، یا اینکه یک فایل ورد را اجرا کرد و یک متن را از طریق ایمیل ارسال نمود.

بیشتر بخوانید : سخت افزار مورد نیاز برای ویندوز 11 (روش‌های بررسی)

چه مقدار حافظه RAM برای ویندوز 11 مناسب است؟

پاسخ ساده است! حداقل 8 گیگابایت و در صورت امکان، تا 16 گیگابایت هم پیشنهاد می‌شود. 4 گیگابایت رم اساسا فضای خالی برای برنامه‌های شما باقی نمی‌گذارد، پس گزینه مناسبی نیست.

به عنوان مثال، زمانی که چندین تب را بطور همزمان در مرورگر کروم باز کنید، به تنهایی 2 گیگابایت از RAM شما اشغال خواهد شد. بنابراین حداقل به 4 گیگابایت فضای خالی در RAM نیاز خواهید داشت تا سایر برنامه‌ها را بدون مشکل اجرا کنید.

نکته مهم اینجاست که با 8 گیگابایت حافظه رم نیز همچنان یک سری از برنامه‌ها قابل‌اجرا نخواهند بود. اما حداقل مطمئن هستید که برنامه‌هایی نظیر کروم و سایر مرورگرها به راحتی اجرا شده و می‌توانید چندین صفحه وب را به صورت همزمان باز کنید.

بیشتر بخوانید : یکبار برای همیشه؛ چه میزان حافظه رم (RAM) مناسب است؟
در نهایت اگر می‌خواهید تجربه دل‌پذیری از کار با ویندوز 11 داشته باشید، 16 گیگابایت رم احتمالاً گزینه بهتری است. به کمک یک حافظه رم 16 گیگابایتی می‌توان کروم و چندین برنامه را به طور همزمان اجرا کرد.

RAM کامپیوتر من 4 گیگابایت است. چاره کار چیست؟!

اگر می‌خواهید ویندوز 11 را بر روی کامپیوتر خود نصب کنید، باید حافظه RAM خود را ارتقا دهید.

در صورتی که از لپ‌تاپ استفاده می‌کنید، ابتدا از طریق اینترنت بررسی کنید که آیا RAM لپ تاپ‌تان قابل ارتقاء هست یا خیر. اگر در این کار تجربه دارید، با باز کردن پشت لپ تاپ هم می‌توانید این مورد را بررسی نمایید.

نکته مهم: باز شدن لپ‌تاپ توسط شما یا تعمیرکاران به احتمال زیاد گارانتی را باطل می‌کند و باید قبل از ارتقای لپ‌تاپ با شرکت گارانتی آن تماس بگیرید.

در برخی از لپ تاپ‌ها، حافظه RAM لحیم شده است، بنابراین اگر اسلات خالی رم را روی مادربرد مشاهده کنید، خوش شانس هستید! در این صورت می‌توانید یک حافظه رم 4 گیگ خریداری کرده و RAM لپ تاپ‌تان را به 8 گیگ ارتقا دهید.

اگر دو اسلات رم در لپ تاپ دارید، (که یکی از آن‌ها و یا هر دو اشغال شده است)، در این صورت به جای دو رم 4 گیگ، یک رم 8 گیگ یا دو رم 8 گیگابایت سازگار بخرید.

یکی از بهترین ارائه دهندگان رم لپ تاپ در سال‌های اخیر، برند تایوانی ADATA است. ای دیتا با ارائه انواع مختلفی از حافظه‌های رم، طیف وسیعی از کاربری‌ها را پوشش می‌دهد. محصولات این شرکت تحت برندهای ADATA و XPG به بازار جهانی عرضه شده‌اند.

حافظه‌های متوسط، حرفه‌ای و گیمینگ با استانداردهای DDR4 ،DDR3 و حتی DDR5 سبد کامل محصولات RAM ای دیتا را تشکیل می‌دهند. این حافظه‌ها با گارانتی آونگ در سراسر ایران قابل تهیه هستند. جهت مشاهده به لیست رم های ADATA مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید : رم های ای دیتا
اما اگر لپ تاپ شما قابل ارتقاء نیست، می‌توانید ویندوز 11 را نصب کنید اما توصیه می‌کنیم همچنان از ویندوز 10 استفاده کنید.

راهکار دیگر، استفاده از سیستم‌های عامل جایگزین است. به عنوان مثال، برخی از توزیع‌های سیستم عامل لینوکس گزینه مناسبی هستند. برخی از فورک‌های Chrome OS نظیر Neverware CloudReady و FydeOS نیز پیشنهاد می‌شوند.

جمع بندی

با وجود پشتیبانی و توصیه مایکروسافت، استفاده از ویندوز 11 در یک سیستم دارای 4 گیگابایت رم تجربه خوشایندی نخواهد بود.

اگر از این میزان حافظه RAM استفاده کنید، احتمالا دائما با مشکلات نرم‌افزاری و کندی برنامه‌ها مواجه خواهید شد. به این دلیل که برنامه‌های سیستم، هیچ بخشی از حافظه RAM را برای اجرا شدن در اختیار ندارند.

بنابراین اگر می‌خواهید ویندوز 11 را روی سیستم خود نصب کنید، حداقل 8 گیگابایت حافظه رم را برای آن در نظر بگیرید.