راهکارهایی برای افزایش کارایی و عمر هارد دیسک

راهکارهای افزایش عمر و کارایی هارد دیسک

به طور کلی هرچه فضای خالی بیشتری روی هارد کامپیوتر خود داشته باشید، عملکرد آن بهتر خواهد بود. کامپیوترهای جدید از حافظه رم (RAM) برای ذخیره‌ی موقت داده‌ها استفاده می‌کنند.بنابراین سیستم‌عامل و برنامه‌ها می‌توانند داده‌ها را سریع‌تر پردازش کنند.

وقتی رم پر شود، بخشی از هارددیسک به جای آن استفاده می‌شود. اگر به میزان کافی فضای خالی در هارد درایو وجود نداشته باشد، سرعت کامپیوتر کاهش می‌یابد و عملکرد آن را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

هرچقدر فضای خالی در هارددیسک کمتر باشد، میزان استفاده از هارد دیسک بیشتر می‌شود که این امر آن را به سرعت فرسوده می‌کند. در این مقاله به چندین راهکار و نکته ساده که موجب افزایش کارایی و عمر هارد دیسک سیستم شما می شود اشاره می کنیم.

پر شدن حافظه کامپیوتر

راهکارهایی برای خالی کردن هارددیسک

برای عملکرد بهتر توصیه می‌کنیم که حداقل 10 تا 20 درصد حجم کل هارددیسک را خالی بگذارید تا کارهای کامپیوتر به خوبی انجام شود. اگر فضای خالیِ هارد درایو کامپیوتر شما که می‌تواند هارد دیسک یا حافظه SSD باشد، کمتر از 20 درصد از ظرفیت کل آن بود، بهتر است فورا به خالی کردن فضای هارد کامپیوتر خود اقدام کنید.

به این ترتیب، کامپیوتر بهتر کار می‌کند و استفاده از هارد درایو در حد متعادل نگه داشته می‌شود.

فایل‌های غیرضروری را پاک کنید تا عمر هارد دیسک شما افزایش یابد

پاک کردن فایل های غیر ضروری از روی هارددیسکدر ابتدا هارد دیسک را بررسی کنید و فایل‌ها و فولدرهای غیرضروری را پیدا کنید. شاید تصاویر، ویدئوها و اسنادی قدیمی را نگه داشته‌اید که دیگر نیازی به آن‌ها ندارید. همچنین فایل‌های نصبی برنامه‌ها هم ممکن است دیگر به کارتان نیایند. این فایل‌ها را حذف کنید تا فضای هارد دیسک خالی شود.

علاوه بر فایل‌های بلا استفاده شاید نرم‌افزارهایی را پیدا کنید که روی کامپیوتر شما نصب شده‌اند ولی به احتمال زیاد هرگز از آن‌ها استفاده نخواهید کرد.

برای خالی کردن فضای بیشتر روی هارددیسک می‌توانید این نوع نرم‌افزارها را از کامپیوتر خود پاک کنید. هرچقدر بیشتر از کامپیوتر خود استفاده کنید فایل‌های بیهوده‌ی بیشتری از جمله فایل‌های موقت (temporary files) ایجاد می‌شوند که در بخش‌های مختلف هارد دیسک شما پخش می‌شوند.

این فایل‌ها کم‌کم انباشته می‌شوند و کامپیوتر شما را تحت فشار قرار می‌دهند. چون حذف دستی این فایل‌ها راحت نیست، می‌توانید از ابزار disk cleanup که در کامپیوتر به صورت پیش‌فرض وجود دارد، کمک بگیرید. و یا میتوانید از نرم‌افزارهایی که مخصوص پاک کردن فایل‌های غیرضروری هستند، استفاده کنید و این نوع فایل‌ها را پیدا و حذف کنید.

دیفرگ کردن هارد دیسک

پس از اینکه فایل‌های اضافی و بیهوده را پاک کردید، برای افزایش عمر هارد دیسک باید به سراغ قابلیت دیفرگمنت (defragment) بروید تا هارد دیسک شما سروسامان بیشتری بگیرد. هنگامی که به فایل‌ها دسترسی پیدا می‌کنید، معمولا یک تکه‌ی واحد از داده، خرد می‌شود (به لاتین، fragmented) و در بخش‌های مختلف ذخیره می‌گردد. هرچقدر این خرد شدن بیشتر باشد، کامپیوتر شما به حافظه رم بیشتری برای دسترسی به اطلاعات موجود بر روی هارد دیسک نیاز دارد.

با قابلیت دیفرگمنت می‌توانید فایل‌های پراکنده را به هم پیوند بزنید و در یک محل قرار دهید. با این عمل، کارایی کامپیوتر شما بهبود پیدا می‌کند. کامپیوتر شما باید ابزار دیفرگ کردن را داشته باشد. مثلا ویندوز 10 به صورت خودکار یک‌بار در هفته دیفرگمنت را انجام می‌دهد.

با این حال، خودتان هم می‌توانید هر زمان که خواستید، از قابلیت دیفرگمنت استفاده کنید. ما توصیه می‌کنیم که به عنوان یک اقدام احتیاطی، قبل از انجام دیفرگمنت از اطلاعات مهم خود بکاپ بگیرید.

دیفرگ کردن هارد دیسک

استفاده از درایو اکسترنال

حافظه ذخیره‌سازی اکسترنال و جانبی در ظرفیت‌ها و اندازه‌های مختلفی وجود دارد؛ از فلش مموری به اندازه‌ی یک بند انگشت گرفته تا حافظه‌ی ذخیره‌سازی تحت شبکه (NAS) و فضای ابری.

به کمک این ابزار می‌توانید به ظرفیت هارددیسک و عمر هارد دیسک خود اضافه کنید و با توجه به اینکه یک محل دیگر برای ذخیره‌ی اطلاعات خود دارید. در صورتی که کامپیوتر شما دچار مشکل و خرابی شد، اطلاعات مهم شما محفوظ خواهند ماند. این حافظه ذخیره‌سازی جانبی می‌تواند هارد اکسترنال یا حافظه SSD باشد.

یک حافظه‌ی NAS هم می‌تواند امکانات بیشتری مثل بکاپ خودکار و ابزارهایی برای مدیریت فایل‌های بلااستفاده و بیهوده داشته باشد.

برای راه‌حل‌های بیشتر، این مطلب را بخوانید: 7 گام برای خالی کردن فضای هارد دیسک

اگر از کامپیوترهای مک اپل استفاده می‌کنید، این مطلب را بخوانید: ۸ ترفند سریع و آسان برای ایجاد فضای خالی در مک

اقدامات احتیاطی برای مراقبت از هارد دیسک

با حذف داده‌های غیرضروری و دیفرگ کردن هارد دیسک به صورت منظم، به کامپیوتر خود کمک می‌کنید که بدون مشکل به کار خود ادامه دهد و از هارد درایو مراقبت می‌کنید طول عمر هارد دیسک را افزایش می دهید.

از یاد نبرید که هارد دیسک، یک راه‌حل دائمی برای ذخیره‌ی اطلاعات نیست. اگرچه ممکن است یک هارددیسک تا سال‌ها دوام بیاورد، اما در نهایت همه‌ی هارد دیسک‌ها خراب می‌شوند. وقتی یک هارد به پایان عمر خود می‌رسد، دیگر نمی‌توانید به اطلاعاتی که روی آن قرار دارد، دسترسی داشته باشید یا داده‌های دیگری بر روی آن ذخیره کنید.

اگر نسبت به طول عمر هارد دیسک خود مطمئن نیستید، توصیه می‌کنیم در اسرع وقت آن را عوض کنید. هرچقدر داده‌های خود را مدت زمان بیشتری بر روی هارد دیسک نگه دارید، بکاپ گرفتن و حذف فایل‌های زائد  بسیار مهم‌تر می‌شود. نمی‌توانید فقط روی ذخیره‌ی اطلاعات بر روی هارد دیسک کامپیوتر حساب باز کنید.

حافظه‌های جانبی مثل هارد اکسترنال و حافظه SSD و یا فضای ابری، گزینه‌های بسیار خوبی برای ایمن شدن در برابر از دست دادن اطلاعات هستند.

این گزینه‌ها فقط در زمان اتفاقاتی مثل خراب شدن هارد دیسک به کمک شما نمی‌آیند، بلکه در خطراتی مثل حمله‌ی باج‌افزار (ransomware) هم از داده‌های شما محافظت می‌کنند.

اقدامات احتیاطی برای مراقبت از هارددیسک

راهکار مراقبتی

باج‌افزارهای جدید فقط به داده‌های شما حمله نمی‌کنند بلکه گزینه‌های بازیابی (restore points) را هم در صورت وجود پاک می‌کنند. اگر برای حمله‌ی باج‌افزار آماده نشده باشید، این احتمال وجود دارد که داده‌های مهم و ضروری خود را از دست بدهید.

پیشنهاد می‌کنیم یک محل کاملا مجزا برای نگه‌داری فایل‌های بکاپ در نظر بگیرید تا بتوانید از مهمترین اطلاعات خود محافظت کنید. به این ترتیب اگر حمله‌ی باج‌افزار یا خرابی هارد دیسک اتفاق افتاد، می‌توانید داده‌های خود را بازیابی کنید و اصلا لازم نیست بد به دل خود راه دهید.

اگر روی هارد دیسک کامپیوتر خود فضای کافی ندارید و نمی‌خواهید فایل‌های خود را حذف کنید، می‌توانید از هارد اکسترنال استفاده کنید و فایل‌های خود را به آن انتقال دهید. انواع هارد اکسترنال ای دیتا را می‌توانید با ضمانت آونگ تهیه کنید.