سه راه برای حفاظت از SSD و افزایش عمر مفید آن

بسیاری از سازندگان کامپیوتر در حال کوچ از HDD به SSD هستند. SSDها کوچک‌تر و سریع‌تر هستند و به دلیل نداشتن قطعات متحرک در درون خود، سخت‌تر خراب می‌شوند. اما با تمام این مزایا، SSDها هم مشکلات خاص خودشان را دارند. برای این که بتوانید از SSD خود برای زمانی طولانی استفاده کنید و مانع خراب شدن آن بشوید، لازم است چند نکته را مد نظر داشته باشید. اما پیش از آن که به این نکات بپردازیم، لازم می‌دانیم کمی در ارتباط با SSD و نحوه کارکرد آن صحبت کنیم. همراه ما باشید.

یک SSD چقدر می‌تواند عمر کند؟

SSDها نوعی ذخیره‌ساز مبتنی بر فلش هستند؛ به این معنا که در آن هیچ قطعه متحرکی وجود ندارد و تمام عملیات مربوط به خواندن و نوشتن در آن به صورت الکترونیکی صورت می‌گیرد. مثل سایر ذخیره‌سازهای مبتنی بر فلش، SSD نیز برای دفعات محدودی می‌تواند این عملیات را انجام دهد و پس از آن که عمرش تمام شد، غیرقابل استفاده می‌شود.

مطالعه بیشتر: این 5 علامت می‌گویند عمر SSD شما رو به پایان است!

وقتی می‌گوییم «دفعات محدود»، نباید به اعدادی مثل ده یا صد فکر کنید. خوشبختانه علم مدام در حال پیشرفت است و چیزی که جانشین HDDهای افسانه‌ای شده است، از لحاظ عمر عملکرد کاملاً رضایت بخش است. این ذخیره‌سازها برای دفعات بسیار زیاد و برای نگه‌داری از حجم بسیار زیادی از اطلاعات در طول عمر خود طراحی شده‌اند. با این حساب، نیازی نیست پیش از استفاده در این ابعاد، نگران عملکرد نامناسب و خرابی SSD خود شوید.

افزایش عمر SSD

سایت های معتبری مانند Tech Report توانسته‌اند با انجام آزمون‌های عملی، عمر عملکرد تقریبی این ذخیره‌سازها را تعیین کنند. بسیاری از نمونه‌های مورد استفاده در این آزمایش توانسته‌اند تا 2 پتابایت دیتا را بدون هرگونه مشکلی بنویسند و این مقدار به هیچ وجه کم نیست. پس توجه داشته باشید که هرچند کاهش تعداد دفعات چرخه‌های خواندن و نوشتن می‌تواند به افزایش عمر SSD کمک کند، اما مسئله عمر مفید یک SSD چیزی نیست که راجع به آن نگران باشید؛ حتی اگر درایو ذخیره‌سازتان از نوع MLC است.

به زبان ساده و به صورت کلی، عمر SSDها از HDDها بیشتر است؛ اما همچنان کارهایی هست که انجامشان می‌تواند این عمر بیشتر را بیشتر هم بکند.

جلوگیری از قرار گرفتن SSD در معرض حرارت بالا

SSDها نسبت HDDها در برابر دما، چه گرما و چه سرما، مقاومت بالاتری دارند. برای مثال، دمای عملکرد ADATA SX8200 Pro در بازه‌ای در حدود 0 تا منفی 70 درجه سانتی‌گراد است؛ در حالی که بازه دمایی عملکرد  Western Digital Black HDD بین 5 تا 55 درجه سانتی‌گراد است. 

 SSDها  نیز در حرارت بالا با مشکلاتی مواجه می‌شود؛ مخصوصا اگر برای مدتی طولانی در معرض این حرارت باشد. پس اگر در کویر لوت زندگی می‌کنید، بهتر است SSD خود را در فصل تابستان زیر آفتاب رها نکنید؛ زیرا باعث کاهش عمر آن می‌شود. از سوی دیگر، زمستان‌های قطب جنوب هم می‌توانند به همان میزان در عمر مفید SSD تاثیر منفی ایجاد کنند.

تغییرات ناگهانی دمایی برای هیچ‌یک از وسایل برقی خوشایند نیست. سعی کنید درایو ذخیره‌ساز خود را از این بلا حفظ کنید. لازم است بدانید که دمایی که SSD در آن در حال فعالیت است، بستگی مستقیمی با سرعت عملکرد آن در بازیابی اطلاعات دارد.

در حالی که بسیاری از افرادی که از SSD به صورت هرروزه استفاده می‌کنند، نباید چندان نگران این مسائل باشند؛ اما کاربران صنعتی که حجم بسیاری از اطلاعات را قرار است برای مدت بسیار زیادی نگه دارند، باید بدانند که یک درایو ذخیره‌ساز SSD که خیلی گرم شده باشد، سرعت پایین‌تری در عملیاتی مانند بازیابی اطلاعات خواهد داشت.

جلوگیری از قطعی برق

هر قطعه‌ای از رایانه می‌تواند با قطعی برق با دردسری بزرگ روبرو شود و SSDها هم از این قضیه مستثنا نیستند. اگر جریان برق یک SSD طی چرخه نوشتن قطع شود، در بهترین حالت، تنها ممکن است آن فایل را از دست بدهید؛ اما بدترین حالتی هم هست: سوختن SSD. در مطالعه‌ای که در سال 2013 صورت گرفت، دلیل بیشتر مشکلاتی که منجر به از دست رفتن دیتا شده بود، همین قطع شدن برق بود.

افزایش عمر SSD

حالا چطور می‌توانیم از بروز این مشکل جلوگیری کنیم؟در مصارف خانگی مشکلات مربوط به نوسان جریان برق همیشه یک تهدید به حساب می‌آیند. استفاده از یک محافظ جریان هیچ وقت ایده بدی نبوده و نیست و می تواند از بروز بسیاری از مشکلات احتمالی پیشگیری کند.
در محیط های حرفه ای و اداری استفاده از یک UPS ساده‌ترین راه حل است. UPS مانند یک محافظ است که درون خود یک باتری بزرگ جا داده باشد. در صورتی که جریان برق قطع شود، این باتری می‌تواند برق کافی برای تمام کردن فرآیند نوشتن را تامین کند و سپس دستگاه را در حالتی مناسب خاموش کند تا اطلاعات آسیب نبینند.

مقداری فضای خالی نگه دارید

با این که به ندرت پیش آمده است که خواندن و نوشتن اطلاعات باعث ایجاد مشکلی برای SSDها شده باشند؛ اما می‌توانید با انجام چند کار ساده، ریسک این چرخه‌ها را به صفر مایل کنید.

به منظور این کار، فناوری Wear Leveling به وجود آمده است که کمک می‌کند رایانه شما به صورت برابر روی فضاهای موجود بخواند و بنویسد. این کار باعث می‌شود از خراب شدن سریع‌تر سلول‌هایی که در دستر‌س‌تر هستند، جلوگیری شود. تنها مشکلی که وجود دارد این است که Wear Leveling تنها بر روی سلول‌های باز کار می‌کند. اگر یکی از سلول‌های درایو شما برای ذخیره کردن فایلی برای مدتی طولانی مورد استفاده قرار می‌گیرد، درایو وقتی به فضا نیاز دارد، مجبور می‌شود مجددا از سایر سلول‌ها استفاده کند و این امر باعث می‌شود آن سلول‌ها بیشتر در چرخه خواندن/نوشتن درگیر شوند و عمرشان کاهش پیدا کند.

با پاک کردن فایل‌های غیرضروری از روی رایانه خود یا انتقال دادن فایل‌هایی که قرار است برای مدتی نگه دارید به هاردهای اکسترنال، می‌توانید فضایی بیشتر در اختیار SSD خود قرار دهید تا عملیات Wear Leveling به صورتی کاربردی‌تر صورت بگیرد.

برای داشتن بهترین عملکرد، از SSD خود محافظت کنید

اگر از SSD خود به صورتی صحیح و با استفاده از ابزار مناسب مراقبت کنید، می‌توانید از آن انتظار داشته باشید برای مدتی طولانی، عملکردی عالی داشته باشد؛ حتی احتمالا بیشتر از تمام اجزای دیگر رایانه! اما دمای بالا، نوسان برق و پر کردن درایو می‌تواند عمر و عملکرد آن را دست‌خوش تغییراتی منفی کند.

مطالعه بیشتر: محاسبه طول عمر درایو SSD

انجام این اقدامات ساده می‌تواند عمر درایو ذخیره‌ساز شما را افزایش دهد و خیال شما را از آینده آن راحت‌تر کند.