راهنمای خرید بهترین درایو اس اس دی

هارد درایوهای قدیمی، همچنان توسط افراد بسیاری به کار گرفته می‌شوند. اما تنوع و کاهش قیمت SSDها، سبب شده تا کاربران رفته رفته روی به استفاده از این حافظه‌های سریع بیاورند. در این مقاله قصد داریم تا یک راهنمای خرید بهترین اس اس دی را به شما ارائه دهیم.

آشنایی با انواع اس اس دی

شاید تا چند سال اخیر، کاربران SSDها را یک حافظه سریع اما با ظرفیت پایین و قیمت بالا می‌دانستند. اما این روزها این داستان، شکل دیگری پیدا کرده است. چرا که با چرخی در بازار، SSDهایی را مشاهده می‌کنیم که هم از نظر ظرفیت و هم از نظر قیمت، بسیار مناسب هستند.

تکنولوژی که در گذشته بیشتر توسط شرکت‌های بزرگ و مشتریانی خاص مورد استفاده قرار می‌گرفت، امروزه به وفور در سیستم‌های کامپیوتر خانگی و لپ‌تاپ‌ها پیدا می‌شود. جایگزینی هارد درایو با یک SSD می‌تواند سرعت یک کامپیوتر قدیمی را به طرز چشمگیری افزایش دهد.

بیشتر بخوانید: بهترین راه ارتقا و به روزرسانی سیستم

بدون شک سرعت انتقال اطلاعات در یک SSD‌ در مقایسه با هارد درایو، بیشتر است. اما باید به این نکته اشاره کرد که لزوما تمام SSDها مشابه نیستند. به عبارت دیگر، علاوه بر شکل ظاهری، ممکن است تکنولوژی‌های به کار رفته در SSDهای مختلف، با یکدیگر متفاوت باشند. ما در این مقاله سعی کردیم تا اطلاعات و اصطلاحات مورد نیاز در زمان خرید SSD را به شما آموزش دهیم. با دانستن این فاکتورها، می‌توانید یک خرید مطمئن و راحت را تجربه کنید.

به دنبال به روز رسانی لپ تاپ هستید یا دسکتاپ؟

درابتدا، بیایید نگاهی به تفاوت SSDهای اینترنال (internal) و اکسترنال (External) داشته باشیم. همانطور که از نام این محصولات مشخص است، SSDهای اینترنال، به عنوان حافظه اصلی یا جانبی در داخل دسکتاپ و یا لپ تاپ قرار می‌گیرند. این در حالی است که SSDهای اکسترنال به وسیله یک کابل و از طریق پورت‌های USB به سیستم متصل می‌شوند. برای اینکه تفاوت بین این دو نوع SSD را به خوبی درک کنیم، بیایید نگاهی به تفاوت سرعت آن‌ها داشته باشیم.

انواع ssd اکسترنال

همانطور که گفتیم، SSDهای اکسترنال هیچ ارتباطی به سخت‌ افزارهای داخلی سیستم شما نداشته و با استفاده از یک کابل USB یا Thunderbolt 3 به دسکتاپ یا لپ‌ تاپ متصل می‌گردند. اولین نکته‌ای که در طراحی SSDهای اکسترنال مورد توجه قرار می‌گیرد، قابلیت حمل آسان آن‌هاست. محدودیت‌های موجود در تکنولوژی انتقال اطلاعات باعث شده تا میانگین سرعت SSDهای اکسترنال در زمان خواندن اطلاعات ۲۵۰۰ مگابایت بر ثانیه و در هنگام نوشتن، ۲۰۰۰ مگابایت بر ثانیه باشد. این عدد در زمان برقراری ارتبط از طریق USB 3.1 Gen 2 به ۱۰۰۰ مگابایت بر ثانیه کاهش می‌یابد.

آشنایی با انواع SSD اینترنال

SSDهای اینترنال، ساختار پیچیده‌تری دارند. این SSDها در سه دسته بندی گوناگون به چشم می‌خورند.

  • SSDهای ۲.۵ اینچی
  • SSDهای M.2
  • SSDهای add-in-board یا (AIB)

هر کدام از این SSDها، برای کاربرد خاصی طراحی شده و تفاوت‌های مشهودی با هم دارند. SSDهای M.2 و AIB برای جا به جایی اطلاعات بین حافظه و کامپیوتر، از یکی از انواع گذرگاه‌های اطلاعاتی (Bus) استفاده می‌کنند: گذرگاه Serial ATA و گذرگاه PCI Express.

در هنگام خرید یک SSD اینترنال، شما نیاز دارید تا ظرفیت‌های سیستم خود را در نظر بگیرید. پیش از اینکه اقدام به خرید SSD بکنید، از خود بپرسید که آیا سیستم شما فقط از گذرگاه SATA پشتیبانی می‌کند؟ آیا درگاه M.2 بر روی مادربرد شما وجود دارد؟ در صورت پشتیبانی از M.2 شما باید از چه گذرگاهی استفاده کنید؟ پاسخ دادن به این سوالات می‌تواند فرآیند خرید شما را سریع‌تر کند.

اگر به دنبال این هستید که سرعت حافظه لپ‌ تاپ‌تان را افزایش دهید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که به جای استفاده همزمان از هارد درایو و SSD، تنها از SSD به عنوان حافظه اصلی دستگاه‌تان استفاده کنید. پیش از خرید یک SSD اینترنال برای لپ تاپ، باید با مراجعه به وبسایت شرکت سازنده یا باز کردن پشت لپ تاپ، از امکان جایگزینی هارد درایو با SSD اطمینان حاصل کنید.

شما در هنگام به روز رسانی لپ تاپ، بر خلاف سیستم‌های دسکتاپ، آزادی عمل کمتری دارید. از آنجایی که بیشتر لپ تاپ‌ها از یک درگاه M.2 و یا یک درگاه ۲.۵ اینچی پشتیبانی می‌کنند، شما راهی جز جایگزین کردن هارد درایو با یک SSD با ظرفیت و سرعت بالاتر نخواهید داشت.

داستان در خصوص به روز رسانی سیستم‌های دسکتاپ، اندکی متفاوت است. اگر قصد دارید از ابتدا یک سیستم برای خود بسازید، بدون شک به حداقل یک درگاه M.2 و یا درگاه ۲.۵ اینچی SATA نیاز خواهید داشت. با این حال، بیشتر مادربردهای امروزی حداقل یک درگاه M.2 را در خود جای داده‌اند. استفاده از چنین درگاهی در مادربرد، فضای فراوانی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. البته شما همچنان می‌توانید از درایو اس اس دی به عنوان یک حافظه جانبی و تنها در زمان بالا آمدن سیستم استفاده کنید. بدون شک سرعت بالا آمدن سیستم عامل از طریق SSD، شما را شگفت زده خواهد کرد.

بهترین درایو اس اس دی برای ما کدام است ؟

تا بدین جای کار، ما در خصوص مدل‌های M.2 و درایو‌های 2.5‌ اینچی صحبت کردیم. حال می‌خواهیم جزییات بیشتری را درباره آن‌ها با شما در میان بگذاریم.

 SSDهای ۲.۵ اینچی

سرعت بالای درایو SU650

 

SSDهای ۲.۵ اینچی با اتصال Serial ATA بدون شک متداول‌ترین SSDهای موجود در بازار هستند. تکنولوژی به کار رفته در این مدل دستگاه‌ها،‌ قدمت زیادی دارد و همچنان در میان محصولات پرطرفدار بازار درایو اس اس دی قرار گرفته‌اند. با اینکه بخش الکترونیکی دستگاه فضای زیادی اشغال نمی‌کند، اما محفظه اطراف این بخش، اندکی از ۲.۵ اینچ بیشتر است. اما همچنان می‌توان این SSDها را در همان محفظه‌ موجود برای هارد درایو، قرار داد. این مدل از SSDها همچنین پرطرفدارترین گزینه برای افرادی هستند که قصد به روز رسانی لپ تاپ‌های قدیمی خود را دارند. علاوه بر کاربران لپ تاپ، کسانی که از سیستم‌های دسکتاپ هم استفاده می‌کنند، این قابلیت را دارند تا SSDهای ۲.۵ اینچی را به راحتی در داخل مادربرد خود قرار دهند.

‌اگر به دنبال به روز رسانی سخت افزاری یک لپ‌ تاپ قدیمی هستید، باید ضخامت SSDهای ۲.۵ اینچی را هم در نظر بگیرید. امروزه بیشتر SSDهای موجود در بازار، ضخامتی معادل ۷ میلیمتر دارند. این در حالی است که ضخامت هاردهای SATA قدیمی، تقریبا ۹ میلیمتر است. به همین دلیل برخی سازندگان SSD، به خریداران خود یک محفظه جداگانه با ضخامت بیشتر می‌دهند تا این فضای خالی از این طریق پوشش داده شود.

SSDهای M.2

ssd اینترنال

امروزه در بسیاری از مادربردها و لپ تاپ‌های جدید، می‌توان SSDهای M.2 را مشاهده کرد. به زبان ساده، درایو اس اس دی M.2 عملکردی نسبتا مشابه با مدل قبلی یعنی درایو اس اس دی ۲.۵ اینچی دارد. اما نکته اینجاست که این SSDها ابعاد کوچکتری داشته و پیچیدگی بیشتری دارند.

اولین موضوعی که در خصوص آن بحث خواهیم کرد، نوع گذرگاره (BUS) است. SSDهای M.2 از گذرگاه‌های SATA و PCI Express استفاده می‌کنند. پیش از خرید یک SSD M.2 باید اتصالات و درگاه‌های موجود بر روی مادربرد را به خوبی بررسی کنید.

SSDهای M.2 از لحاظ ابعاد نیز با یکدیگر متفاوت هستند. بسیاری از SSDهای M.2 موجود در بازار، ۲۲ میلیمتر عرض و ۸۰ میلیمتر طول دارند. به همین دلیل است که به آن‌ها Type-2280 نیز گفته می‌شود. البته SSDهای دیگری هم وجود دارند که از این استاندارد تبعیت نمی‌کند. به صورت کلی، طول یک SSD M.2 می‌تواند در بازه ۳۰ الی ۱۱۰ میلیمتر قرار بگیرد. بیشتر SSDهای موجود در بازار، شکل ساده‌ای داشته و از دو بخش حافظه و کنترلگر تشکیل می‌شوند. هر چند امروزه مدل‌هایی نیز وجود دارد که سازندگان برای کاهش دمای SSD، از یک هیت سینک (Heat Sink) بر روی آن استفاده می‌کنند.

چه نوع گذرگاهی (Bus) برای ما مناسب است؟

حال نوبت این است که بیشتر در خصوص گذرگاه‌های انتقال اطلاعات (BUS) صحبت کنیم. در بسیاری از موارد، شما نیازی به دانستن انواع مختلف گذرگاه در کامپیوتر ندارید. اما داشتن اطلاعاتی در این خصوص، می‌تواند شما را در یافتن بهترین اس اس دی برای سیستم‌تان کمک کند.

SATA یک استاندارد قدیمی

Serial ATA به صورت کلی هم به صورت گذرگاه و هم به صورت یک درگاه فیزیکی در کامپیوترها قرار دارند. SATA اولین درگاهی بود که کاربران در گذشته، از آن برای اتصال درایو اس اس دی خود به مادربرد استفاده می‌کردند. از اتصال SATA همچنان به عنوان اصلی‌ترین درگاه برای وصل‌ کردن SSDهای ۲.۵ اینچی استفاده می‌شود.

بهترین درایو اس اس دی sata

در بهترین حالت، سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات از طریق درگاه‌های SATA به چیزی در حدود ۶۰۰ مگابایت بر ثانیه می‌رسد. آزمایش‌های ما نشان می‌دهد که سرعت انتقال از طریق این درگاه در دنیای واقعی، بین ۵۰۰ الی ۵۵۰ مگابایت در ثانیه است.

PCI Express با سرعت انتقال بالا

نحوه قرارگیری SSDهای کارت مانند بر روی درگاه PCI Express به این صورت است که SSD از طریق درگاه مشخصی به مادربرد متصل می‌گردد. البته اگر به دنبال اتصال درایورهای M.2 دیگری به سیستم خود هستید، می‌توانید از Carrier cardها هم استفاده کنید.

امروزه بیشتر درگاه‌های M.2 موجود در مادربردها، از اتصال PCIe هم پشتیبانی می‌کنند. در نتیجه شما می‌توانید بدون نیاز به عوض کردن مادربرد، SSDهایی با تکنولوژی اتصالی PCIe را به درگاه‌های M.2 متصل نمایید.

بیشتر بخوانید: NVMe SSD، هر آنچه شما از یک درایو ذخیره‌سازی مافوق سریع انتظار دارید!

نکته دیگر در خصوص گذرگاه‌های PCIe، این است که امروزه بسیاری از درایورهای جدید از یک پروتکل ارتباطی به روز با نام (NVMe (Non-Volatile Memory Express پشتیبانی می‌کنند. NVMe را می‌توان نسخه به روز شده AHCI دانست. در نتیجه اگر دوست دارید با خرید یک درایو اس اس دی بیشترین سرعت را تجربه کنید، مطمئن شوید که دستگاه شما با پروتکل NVMe سازگاری دارد. در نظر داشته باشید پیش از خرید این نوع SSDها، حتما از هماهنگی درگاه‌های سیستم با این پروتکل اطمینان حاصل نمایید.

حافظه اس اس دی S50

طی سال‌های اخیر، استفاده از SSDهایی با تکنولوژی PCIe 3.0 NVMe در میان کاربران بسیار مرسوم بوده است. اما جدیدا و با رونمایی از نسل سوم پردازنده‌های Ryzen توسط AMD، ما شاهد پیدایش نسل چهارم PCIe  هستیم. این تکنولوژی جدید توانسته رکوردهای خارق العاده‌ای را در آزمایش‌های مختلف به جای بگذارد. به صورت کلی در بازار SSD، شما با سه مدل مختلف از حافظه‌های PCI Express مواجه خواهید شد. PCIe 3.0 x2، PCIe 3.0 x4 و PCIe 4.0 x16 (عددی که جلو حرف x نوشته می‌شود، نشان دهنده تعداد مسیرهای موجود برای انتقال اطلاعات است).

در حال حاضر، بیشتر کاربران به دنبال خرید مدل‌ PCIe 3.0 x4 هستند. به یاد داشته باشید که برای استفاده از نسل چهارم PCIe، سیستم شما باید مجهز به پردازنده Ryzen شرکت AMD با چیپست X570 و یا TRX40 باشد.

بیشتر بخوانید: مقایسه انواع SSD از PCIe گرفته تا SATA

بدون شک SSDهایی که از گذرگاه PCIe 3.0 پشتیبانی می‌کنند، در مقایسه با SATA، سرعت فوق‌العاده بیشتری دارند. همچنین این امید وجود دارد که در آینده‌ای نزدیک، شرایط استفاده از PCIe 4.0 برای کاربران بیشتری فراهم شود که همین امر می‌تواند تقاضای بازار برای این تکنولوژی را افزایش دهد.

میزان ظرفیت مورد نیاز چقدر است؟ به ازای هر گیگابایت، چه مبلغی پرداخت کنیم؟

موضوع بعدی که در هنگام خرید SSD باید به آن توجه کنید، ظرفیت ذخیره سازی آن است. به عنوان مثال، افرادی که از سیستم‌عامل‌های مک یا ویندوز برای انجام کارهای روزانه استفاده می‌کنند، می‌توانند با یک حافظه ۲۵۰ و یا ۵۰۰ گیگابایتی، مشکلات خود را حل کنند. این در حالی است که گیمرها و تولید کنندگان محتوا به یک حافظه ۱ ترابایتی نیاز خواهند داشت. چرا که به عنوان مثال،‌ بیشتر گیمرها دوست دارند بازی‌های خود را با بالاترین کیفیت ممکن اجرا کرده و اطلاعات را به سرعت ذخیره کنند. با توجه به شرایط بازی‌های موجود در بازار، بیشتر گیمرها به خرید SSDهای ۲ ترابایتی روی می‌آورند. همچنین افرادی که در زمینه تولید محتوای ویدیویی فعالیت می‌کنند، ممکن است به حافظه‌ای بیش از ۲ ترابایت نیز نیاز پیدا کنند. (برای اینکه درک درستی از این موضوع داشته باشید، باید اشاره کنیم که یک ساعت ویدیو خام با کیفیت 8K، چیزی در حدود ۸ ترابایت حجم نیاز دارد)

بدون شک به هر میزان که ظرفیت یک حافظه بیشتر ‌شود، به همان میزان به قیمت آن نیز اضافه خواهد شد. پس اطلاع از قیمت و این موضوع که شما برای هر گیگابایت اطلاعات، چه مبلغی را می‌پردازید، موضوع دیگری است که باید در هنگام خرید درایو اس اس دی به آن توجه داشته باشید. بدون در نظر گرفتن ظرفیت کلی دستگاه، هزینه استفاده از هر گیگابایت حافظه، می‌تواند فاکتور خوبی برای ارزیابی دو SSD متفاوت باشد.

تعداد لایه‌های (layers) موجود در داخل یک SSD نیز در سال‌های گذشته، توانسته تاثیر زیادی در کاهش قیمت این دستگاه‌ها داشته باشد. فرآیند تولید SSDها در سالیان اخیر، دستخوش تغیییرات فراوانی شده که مهم‌ترین آن، پیدایش یک تکنولوژی با نام 3D NAND است. این تکنولوژی در فرآیند ساخت، باعث می‌شود که سلول‌های حافظه به جای قرار گیری به صورت افقی در کنار هم، بتوانند روی یکدیگر سوار شوند. با استفاده از این روش، امکان استفاده از لایه‌های بیشتر در یک فضای محدود فراهم می‌شود. امروزه سه دسته بندی مشخص در خصوص SSDهایی با تکنولوژی 3D NAND وجود دارد. SSDهای ۳۲ لایه، ۶۴ لایه و ۹۶ لایه در سالیان گذشته، بخش عمده‌ای از محصولات بازار را پوشش می‌دهند. البته باید تاکید کنیم که تعداد لایه‌های بیشتر لزوما به معنی عملکرد بهتر SSD نیست و تنها می‌تواند بر روی قیمت این دستگاه تاثیر داشته باشد.

بیشتر بخوانید: مقایسه پایداری SSD و HDD در عصر SSD QLC ( قسمت اول )

مقایسه پایداری SSD و HDD در عصر SSD QLC ( قسمت دوم )

آخرین موردی که بر روی قیمت SSD در بازار تاثیر می‌گذارد، نحوه ذخیره اطلاعات در حافظه است. روش‌های ذخیره سازی در چهار گروه تک بخشی (SLC)، دو بخشی (MLC)، سه بخشی (TLC)، چهار بخشی (QLC) تقسیم بندی می‌شوند. نام هر گروه، تعداد بیت‌هایی که در هر سلول ذخیره می‌شوند را نشان می‌دهد. مدل‌های SLC‌ علی رغم سرعت بالا و دوام بیشتر در مقایسه با گروه‌ها دیگر، به ندرت در بازار دیده می‌شوند که همین موضوع سبب شده تا قیمت بالاتری نسبت به سایرین داشته باشند. به همین دلیل توجه بیشتر خریداران به سمت SSDهای دو بخشی یا همان MLC جذب شده است. چرا که در مقایسه با عملکردشان، قیمت نسبتا معقولی دارند.

سرعت SSD چقدر اهمیت دارد؟

شرکت‌های سازنده SSD (درایو اس اس دی) برای صحبت از سرعت عملکرد محصولات خود، یکی از دو راه زیر را انتخاب می‌کنند.

  • صحبت در خصوص ماکزیمم سرعت خواندن و نوشتن به صورت ترتیبی که به صورت مگابایت بر ثانیه نشان داده می‌شود.
  • صحبت در خصوص ماکزیمم سرعت خواندن و نوشتن تصادفی که با ارسال بسته‌های ۴ کیلوبایتی اندازه گیری می‌شود و با نماد IOPS به معنای ورود/خروج انجام شده در هر ثانیه، به نمایش در می‌آید.

با بررسی سرعت خواندن و نوشتن ترتیبی، ما می‌توانیم درک درستی از عملکرد SSD در زمان انتقال‌ فایل‌های بزرگ (مانند فیلم‌هایی با کیفیت بالا) داشته باشیم. این در حالی است که بررسی سرعت خواندن و نوشتن 4K به ما کمک می‌کند تا در خصوص زمان load بازی یا عملکرد کلی سیستم عامل، اطلاعاتی به دست بیاوریم.

بیشتر بخوانید: IOPS به زبان ساده

بیشترین سرعت انتقال اطلاعات در یک اتصال SATA به ۶۰۰ مگابایت در ثانیه می‌رسد. البته این عدد تنها در شرایط آزمایشگاهی مشاهده می‌شود. همانطور که کمی قبل‌تر هم اشاره کردیم، قضیه در شرایط دنیای واقعی اندکی متفاوت است. در طرف دیگر ماجرا، SSDهایی با قابلیت اتصال PCIe 3.0 x4 هستند که عملکردی به مراتب سریع‌تر از هاردهای SATA دارند. بیشترین سرعت انتقال فایل در این SSDها (شرایط آزمایشگاهی) ۳۹۴۰ مگابایت بر ثانیه اعلام شده است. البته در شرایط تست، هنوز هیچ یک از SSDهای تولید شده نتوانسته‌اند به این رکورد برسند.

بیشترین رکورد انتقال فایل در میان SSDها، مخصوص دستگاه‌هایی است که از تکنولوژی PCIe 4.0 پشتیبانی می‌کنند. در نظر داشته باشید که برای رسیدن به سرعت انتقال شگفت انگیز ۳۱۵۰۰ مگابایت بر ثانیه، هر دو دستگاه مبدا و مقصد باید از مادربرد به روز شده و چیپست AMD X570 استفاده کنند. برای آشنا شدن با سریع ترین اس اس دی جهان روی این لینک کلیک کنید.

خدمات پس از فروش و دوام یک SSD

یکی از مواردی که باید در هنگام خرید SSD توجه ویژه‌ای به آن داشت، فاکتوری بسیار مهم به نام Terabytes written یا همان TBW است. با توجه به این که قطعات الکترونیکی SSD پس از مدتی شروع به فرسایش می‌کنند و ظرفیت کلی دستگاه رفته رفته کاهش می‌یابد، مقدار TBW تعیین کننده میزان مقاومت SSD در مقابل این دو پدیده است. بازه استاندارد TBW در بیشتر دستگاه‌های موجود در بازار نیز بین 100 TWB تا 3500 TWB است. میزان TBW به شرکت سازنده، ظرفیت کلی و همچنین کاربری دستگاه بستگی دارد.

فاکتور TWB شاید برای کاربران معمولی از اهمیت خیلی بالایی برخوردار نباشد. اما اگر قصد دارید تا از یک SSD در مواردی مانند ادیت فیلم و یا هاستینگ سرور استفاده کنید، بدون شک دوام SSD برای شما یک عامل بسیار مهم خواهد بود.

بیشتر بخوانید: قابلیت اطمینان و طول عمر یک درایو SSD

شرکت‌ها با فروش هر SSD، متعهد می‌شوند که از ۳ تا ۵ سال خدمات پس از فروش به مشتریان خود ارائه دهند.اما شما می توانید اس اس دی های ای دیتا را با ۳ تا ۶ سال گارانتی تعویض آونگ خریداری نمایید.

تاثیر کنترلر در انتخاب بهترین اس اس دی 

بیشتر خریداران معمولی SSD، توجهی به مدل کنترلگر دستگاه خود ندارند. اما به هر حال کنترلگر یکی از عواملی است که تاثیر زیادی بر روی عملکرد SSD‌ دارد. کنترلگر در ساختار یک SSD، مانند یک پردازنده عمل می‌کند. به عبارت دیگر، قابلیت‌هایی مانند اصلاح خطا (ECC) و تشخیص هوشمند از طریق کنترلگر مدیریت می‌شوند.

تاثیر کنترلر در انتخاب بهترین اس اس دی

برخی شرکت‌های تولید کننده SSD، از کنترلگرهای خودشان بر روی محصولات‌شان استفاده می‌کنند. این در حالی است که سازندگان دیگر ترجیح می‌دهند از کنترلگرهای تولید شده توسط سایر شرکت‌ها (مانند Phison) استفاده نمایند. اطلاعات مربوط به کنترلگر معمولا در داخل دفترچه دستگاه درج می‌شود. همچنین وبسایت‌هایی که عملکرد محصول را بررسی می‌کنند، در گزارش‌های خود در خصوص کنترلگر دستگاه صحبت می‌کنند.

یکی دیگر از مواردی که در هنگام خرید SSD باید به آن توجه کنید، نرم افزار پشتیبانی SSD است. صرف نظر از شرکت تولید کننده SSD، به یاد داشته باشید که این نرم افزار باید قابلیت‌هایی از قبیل پاک کردن امن، به روز رسانی Firmware و انتقال فایل به صورت ایمن را به کاربران ارائه دهد. نرم افزار انحصاری SSD Toolbox ای دیتا به شما کمک می کند تا به راحتی فایل های خود را از هارد به SSD جدید خود منتقل کنید.

تفاوت U.2، mSATA و HHHL در SSDهای اینترنال

تا به این جای مقاله، در خصوص اتصالات زیادی صحبت کرده‌ایم. اما دستگاه‌هایی هم وجود دارند که از هیچ کدام از نمونه‌هایی که تا به حال نام برده‌ایم، پشتیبانی نمی‌کنند.

شیوه اتصال U.2، یکی از روش‌هایی است که به صورت بسیار محدود در بازار وجود دارد. درایو‌های U.2 مانند SSD سری 750 شرکت اینتل، از طریق یک پورت U.2 به مادربرد متصل می‌شوند. البته این درایو‌های SSD با استفاده از یک آداپتور مخصوص، می‌توانند از طریق یک کابل تبدیل، به درگاه PCI Express M.2 هم متصل شوند.

اس اس دی mSATA

حالت دیگر اتصال درایو‌های SSD به مادربردها، از طریق درگاه mini-SATA یا همان mSATA انجام می‌پذیرد. این درگاه‌های اتصال که پیش از پیدایش M.2 به وجود آمده‌اند، در برخی لپ تاپ‌ها و کامپیوترهای قدیمی یافت می‌شوند. امروزه از mSATA به عنوان یک تکنولوژی منسوخ نام برده می‌شود.

انتخاب بهترین اس اس دی کار آسانی نیست اما ما به شما کمک می کنیم :

امروزه استفاده از SSDها به طرز ویژه‌ای افزایش یافته است. با هر هدفی که از SSD استفاده می‌کنید، شما به راحتی می‌توانید تفاوت سرعت را در مقایسه با هاردهای HDD احساس کنید. در این مقاله به مرور عواملی که در انتخاب بهترین اس اس دی موثر هستند پرداختیم. اما تنوع محصولات موجود در بازار انتخاب را سخت می کند . ما به شما توصیه می کنیم با استفاده از نرم افزار اختصاصی سامانه انتخاب SSD آونگ با توجه به نوع کاربری خود بهترین اس اس دی را انتخاب کنید.