بررسی روتر بی سیم دی لینک DIR-867

نقطه قوت :سرعت پایدار در هر دو فرکانس 2.4GHz و 5GHz. دارای بسیاری از آخرین ویژگی های 802.11ac مانند کنترل والدین، پشتیبانی از VPN و کیفیت خدمات (QoS) برای اولویت بندی دستگاه های شما است.

ویژگی شاخص: نسبت به روترهای همرده خود دارای بسیاری از ویژگی های استاندارد 802.11ac است.

روترهای جدید با آخرین امکانات روز، قیمت زیادی دارند؛ اما این موضوع در مورد روتر بی سیم دوباند دیلینک DIR-867 صدق نمیکند. با توجه به قیمت مناسبی که دارد، با خرید آن، سرعت بالا، پوششدهی وسیع و هر آنچه که برای شبکهی خانگی اینترنت نیاز دارید، به دست میآورید. اگر قیمت این مودم را به نسبت امکانات آن در نظر بگیریم، باید بگوییم برای هرکسی که نیاز به تعویض روتر دارد، گزینهای ایدهآل محسوب میشود.

طراحی استاندارد

طراحی ظاهری روتر DIR-867 با رنگ مشکی، بسیار شبیه به مدل دیلینک AC2600 است. این روتر 4 آنتن خارجی دارد که قابلیت جدا شدن ندارند. شکل ظاهری آن مانند آن چیزی است که از روترها انتظار دارید. اگرچه منحنیها و زوایایی در طراحی ظاهری این روتر به چشم میخورد، اما نمیتوان آن را شبیه به مدل عنکبوتی و قرمزرنگ همین شرکت به نام AC3200 دانست.

در این روتر 1 پورت گیگابایتی WAN و 4 پورت گیگابایتی LAN وجود دارد که این پورتهای LAN برای دستگاههای باسیم مناسب هستند. پورت USB برای ذخیرهسازی شبکه (network storage) یا اتصال پرینتر در این روتر وجود ندارد؛ البته باید توقع داشته باشید که با این قیمت، چند ویژگی حذف شده باشد. یک ویژگی مثبت دیگر، براکتهای دیواری این روتر است که به شما امکان میدهد آن را در هر مکانی که میخواهید نصب کنید.

نصب و راهاندازی دی لینک آسان است

مراحل تنظیم و راه اندازی روتر DIR-867 بسیار استاندارد است. تنها نیاز است که با وای فای یا با یک کابل اترنت، به مودم وصل شوید و پس از آن میتوانید از اپلیکیشن وای فای دیلینک استفاده کنید یا به رابط وب آن (فقط باید http://dlinkrouter.local را در مرورگر وارد نمایید) مراجعه کنید. دستورالعملها را دنبال کنید و بعد از چند دقیقه به مقصود خود خواهید رسید. ممکن است در ابتدای نصب نیاز باشد تا فریمور دستگاه را به روزرسانی کنید. در روتر DIR-867 میتوانید با مراجعه به بخش « Management > Upgrade > Check for new Firmware» این کار را انجام دهید

رابط کاریری تحت وب، همهی گزینههای لازم را داراست؛ از امکاناتی مثل تغییر رمز وای فای و کنترلهای مورد نیاز والدین گرفته تا کیفیت سرویس (QoS) که تعیین میکند کدام دستگاهها میتوانند پهنای باند بیشتری را در اختیار داشته باشند. حتی یک ویژگی امنیتی نیز وجود دارد که به شما اجازه میدهد یک تایید هویت گرافیکی (کپچا) را برای ورود به تنظیمات روتر ایجاد کنید. استفاده از منوی کاربری بسیار راحت و کاربرپسند است.
استفاده از اپلیکیشن وای فای دی-لینک نیز بسیار آسان است. شما می‌توانید تنظیمات پایه‌ای مثل تغییر رمزها، روشن کردن وای فای مهمان و فعال کردن Smart Connect (گزینه‌ای برای تغییر بین دو باند 2.4 گیگاهرتز و 5 گیگاهرتز وای فای) را که به روتر اجازه می‌دهد بهترین شبکه را برای دستگاه‌ها انتخاب کند، به کمک این برنامه انجام دهید. این اپلیکیشن گزینه‌هایی نیز برای والدین دارد تا موارد کنترلی را برای فرزندان اعمال کنند. همچنین امکان به روزرسانی فریمور از گوشی موبایل نیز در این اپلیکیشن فراهم شده است.

استفاده از منوی کاربری بسیار راحت و کاربرپسند استاستفاده از اپلیکیشن وای فای دیلینک نیز بسیار آسان است. شما میتوانید تنظیمات پایهای مثل تغییر رمزها، روشن کردن وای فای مهمان و فعال کردن Smart Connect (گزینهای برای تغییر بین دو باند 2.4 گیگاهرتز و 5 گیگاهرتز وای فای) را که به روتر اجازه میدهد بهترین شبکه را برای دستگاهها انتخاب کند، به کمک این برنامه انجام دهید. این اپلیکیشن گزینههایی نیز برای والدین دارد تا موارد کنترلی را برای فرزندان اعمال کنند. همچنین امکان به روزرسانی فریمور از گوشی موبایل نیز در این اپلیکیشن فراهم شده است.

امکاناتی پیشرفته بیشتر از حد انتظار

مودم دوباند DIR-867 بیشتر ویژگیهای استانداردی را که در مودمهای گران قیمت دیده میشود، یدک میکشد. ویژگیهایی مثل Beamforming که برای دریافت و ارسال سیگنال به کار میرود (در برند دی لینک با نام Advanced AC SmartBeam شناخته میشود)، MU-MIMO که برای مدیریت اتصال چندین کاربر استفاده میگردد، پشتیبانی از VPN و سوییچ بین دو باند 2.4 گیگاهرتز و 5 گیگاهرتز (band steering)، از امکاناتی هستند که در این روتر به چشم میخورد

مودم AC1750 سه جریان داده را عرضه میکند. سرعت 450 مگابیت بر ثانیه را در فرکانس 2.4 گیگاهرتز و 1300 مگابیت بر ثانیه را روی فرکانس 5 گیگاهرتز فراهم مینماید. این روتر در آزمایشات مربوط به سنجش سرعت، عملکرد شگفت انگیزی داشته و سرعتهای بسیار بالایی را ثبت کرده است

انتظار نداریم که ویژگیهای امنیتی فوق العادهای مانند آنچه در مودم گران قیمت ایسوس RT-AC86U وجود دارد، در روتر DIR-867 نیز تعبیه شده باشد؛ اما با این حال، این روتر از VPN و پروتکل امن WPA2 و فایروال پشتیبانی میکند. با توجه به حملات سایبری که امروزه رواج یافته است، ویژگیهای امنیتیِ بیشتر، به کار میآیند. اگرچه با پولی که با خریدن این مودم مقرون به صرفهی دیلینک ذخیره میکنید، میتوانید نرمافزارهایی برای محافظت از دستگاههای متصل به شبکه خریداری کنید.

این روتر بسیار شبیه به مدل DIR-882 دیلینک است که عملکرد خوبی از خود نشان داده است. تفاوتی که روتر DIR-867 دارد، نداشتن پورت USB، اپلیکیشن متفاوت برای تنظیمات و دارا بودن 3 جریان داده فرکانسی به جای 4 جریان داده است که سرعت این روتر را به نسبت آن مدل، کمی کمتر میکند. منو کاربری این دو، گزینههای یکسانی را در اختیار شما میگذارند، از جمله IP نسخهی 6 (Ipv6) برای امنیت بیشتر. ایرادی که در هردوی این مدلها وجود دارد، این است که نمیتوان از آنها به عنوان اکسس پوینت شبکه یا تقویت کننده استفاده کرد.

مزیت برجستهی این روتر در سرعت آن است

وقتی که مودم DIR-867 را آزمایش میکردیم، با اینکه از سه جریان داده پشتیبانی میکند، عملکرد آن در هر دو باند 2.4 و 5 گیگاهرتز، بسیار متحیرکننده بود. در باند فرکانسی 2.4 گیگاهرتزی، در مجموع پیرامون سرعت 163 مگابیت بر ثانیه در نوسان بود و تنها در فاصلهی 15 متری، به سرعت 139 مگابیت بر ثانیه نزول کرد. این میزان پوششدهی، حتی برای خانههای بزرگ نیز ایدهآل است.

در فرکانس 5 گیگاهرتز، سرعت این روتر به بیش از 800 مگابیت بر ثانیه رسید و در فاصلهی 15 متری و دو اتاق دورتر، سرعت 200 مگابیت بر ثانیه را ثبت کرد. این نتایج نشان میدهد که سطح پوششدهی وای فای برای همهی دستگاهها بسیار مطلوب خواهد بود.

آیا باید این روتر را خریداری کرد؟

وقتی قیمت این روتر را با نمونههای مشابه مقایسه کنید، به ارزش آن پی میبرید. این روتر عملکرد مناسبی دارد و قابلیتهای زیادی را ارائه میکند که تنها در مودمهای گران قیمتتر یافت میشود.

اگر میخواهید روتر قدیمی خود را عوض کنید و به پورت USB برای پرینتر یا ذخیرهسازی شبکه نیاز ندارید، این روتر گزینهی مناسبی برای شماست. رابط مبتنی بر وب در این روتر، امکانات پیشرفتهای را برای کاربران حرفهای روتر فراهم کرده است. اپلیکیشن آن نیز برای افرادی که تنها میخواهند شبکه را راه اندازی و استفاده کنند، مناسب است.