7 کاربرد پورت USB در مودم + معرفی مودم USB دار

امروزه بسیاری از مودم‌های خانگی و اداری با پورت USB تولید می‌شوند. در واقع وجود یک پورت USB 3.0 روی بدنه مودم تبدیل به یک امر روتین شده و کاربران در مودم‌هایی که خریداری می‌کنند به دنبال این پورت هستند.

اما کاربرد USB مودم واقعا چیست؟‌ چرا مودم‌ها به پورت USB مجهز شده‌اند؟ آیا کاربردهای خاصی برای این پورت USB روی مودم در نظر گرفته شده که کاربران عادی از آن بی‌خبر هستند؟‌

در این مقاله همه آنچه درباره پورت USB مودم باید بدانید را مورد بررسی قرار داده‌ایم. همچنین 7 کاربرد USB در مودم را معرفی کردیم تا با این پورت بیشتر آشنا شوید. تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

پورت USB مودم چیست؟‌

مودم‌ها به مجموعه‌ای از پورت‌ها مجهز شده‌اند. اگر به بدنه مودم‌های وایرلس یا سیمی نگاهی بیندازید، این پورت‌ها را مشاهده می‌کنید. پورت‌های اترنت، پورت مربوط به برق و پورت USB همگی روی بدنه مودم دیده می‌شوند.

پورت USB یکی از جدیدترین پورت‌هایی‌ست که برای مودم‌ها در نظر گرفته می‌شود. این پورت اغلب USB نسخه 3.0 بوده و سرعت انتقال بالایی در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

این پورت برای اتصال دستگاه‌های مختلف و فلش مموری استفاده می‌شود. اما کاربرد USB در مودم بسیار گسترده‌تر از آن چیزی‌ست که تصویر می‌کنید.

کاربردهای پورت USB مودم

در این بخش کاربرد USB در مودم را معرفی کرده‌ایم تا بیشتر با آن آشنا شوید و هر زمان به فکر خرید مودم افتادید، به دنبال پورت USB روی آن باشید. این کاربردها عبارت‌اند از:‌

1. اشتراک‌گذاری پرینتر در شبکه

اولین و مهم‌ترین کاربرد USB مودم، اشتراک‌گذاری پرینتر در یک شبکه است. شما به راحتی می‌توانید کابل USB پرینتر را به جای اتصال به کامپیوتر یا لپ‌تاپ به مودم متصل کنید.

با این کار، پرینتر شما در شبکه قرار گرفته و افرادی که به مودم متصل هستند به راحتی می‌توانند پرینت خود را انجام دهند.

البته بسیاری از پرینترهای مدرن دارای ویژگی‌هایی هستند که امکان چاپ از طریق Wi-Fi را فراهم می‌کند. اما برای اینکه پرینتر قدیمی خود را به این قابلیت مجهز کنید باید از پورت USB مودم استفاده شود.

پس از اتصال پرینتر به مودم، باید به بخش تنظیمات مودم رفته و پرینتر را در آن پیکربندی کرده و به اشتراک بگذارید. تنها در این صورت پرینتر برای سایر کسانی که در شبکه حضور دارند قابل مشاهده است.

2. اشتراک‌گذاری فایل‌ها در شبکه NAS

یکی از کارهایی که خیلی از افراد حاضر در خانه یا محیط‌های اداری برای ارسال فایل به یکدیگر انجام می‌دهند این است که فایل را از طریق ایمیل، تلگرام، واتساپ یا روش‌های دیگر برای هم ارسال می‌کنند. این روش قدیمی، امروزه خیلی کارآمد نیست و روش‌های بهتری هم وجود دارد.

اگر مودمی داشته باشید که پورت USB دارد، به راحتی می‌توانید از فلش مموری به عنوان حافظه تحت شبکه (NAS) استفاده کنید. در واقع انگار یک هارد دیسک را در شبکه با سایر کسانی که به شبکه دسترسی دارند به اشتراک گذاشته‌اید.

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های این شیوه ایجاد شبکه‌ای با سطح امنیت بالاست. در واقع شما می‌توانید به کاربران مختلف، سطح دسترسی متفاوتی بدهید.

برخی از کاربران می‌توانند فایل‌هایی که در شبکه به اشتراک گذاشته شده را فقط ببینند و برخی دیگر می‌توانند فایل‌های جدیدی روی حافظه ذخیره کنند. این تنها بخش کوچکی از قابلیت‌های اشتراک‌گذاری فایل‌ها در شبکه NAS محسوب می‌شود.

بنابراین، به لطف وجود پورت USB در مودم به راحتی می‌توانید حافظه‌ای به مودم اضافه کنید تا اطلاعات شما در یک شبکه محلی به اشتراک گذاشته شود.

بیشتر بخوانید : راهنمای تنظیمات شبکه برای اشتراک پرینتر و فایل‌ها

3. استفاده به عنوان مدیا سنتر

این روزها دستگاه‌های هوشمند زیادی مانند تلویزیون‌های هوشمند در خانه وجود دارند که می‌توانید فایل‌های صوتی و تصویری را از طریق شبکه در دسترس آنها قرار دهید. بنابراین با اتصال یک فلش مموری یا هارد به مودم و آپلود فایل‌ها روی حافظه، تلویزیون هم به آنها دسترسی خواهد داشت.

در واقع با این کار، حافظه خارجی به مودم اضافه می‌کنید تا دانلود و آپلود فایل‌ها از طریق مودم راحت‌تر انجام شود. از سوی دیگر، می‌توانید برنامه‌هایی که در تلویزیون پخش می‌شود را به سرعت ضبط کرده و در حافظه‌ای که به مودم متصل است با دستگاه‌های دیگر به اشتراک بگذارید.

کاربرد USB در مودم

4. تهیه نسخه پشتیبان

یکی دیگر از کارهایی که به لطف وجود پورت USB پشت مودم می‌توانید انجام دهید این است که از اطلاعات و فایل‌های خود نسخه پشتیبان تهیه کنید. کافی‌ست یک فلش مموری یا هارد اکسترنال به مودم متصل کنید تا کار بکاپ گیری آغاز شود.

در مرحله بعد باید به تنظیمات کامپیوتر خود بروید و با استفاده از نرم‌افزارهایی که به عنوان واسط بین مودم و کامپیوتر عمل می‌کند، حافظه را به مودم بشناسانید.

بنابراین به راحتی می‌توانید فایل‌ها یا پوشه‌هایی را روی کامپیوتر انتخاب کنید و به شکل دوره‌ای از آن‌ها نسخه پشتیبانی تهیه کنید. با این کار دیگر نیازی نیست نگران پاک شدن اطلاعات مهم خود باشید و همیشه آخرین نسخه از اطلاعات شما در حافظه مودم ذخیره خواهد شد.

5. استفاده از سیم‌کارت برای فعالسازی مودم

یکی دیگر از قابلیت‌هایی که می‌توان به عنوان کاربرد USB مودم معرفی کرد، قابلیت اضافه کردن مودم‌های سیم‌کارتی به آن است.

فرض کنید مودم شما از طریق کابل تلفن ثابت به اینترنت دسترسی پیدا کرده و حالا اینترنت ثابت منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنید دچار اختلال شود یا سرعتش به طور چشمگیری کاهش پیدا کند.

در صورتی که مودم شما پورت USB داشته باشد و البته از این تکنولوژی پشتیبانی کند، می‌توانید از یک مودم سیم کارت‌خور که خروجی USB دارد به عنوان مودم دوم استفاده کرده و مودم اصلی را فعال کنید.

برای این کار باید یک مودم سیم‌کارخور همراه داشته باشید که سیم‌کارت روی آن فعال باشد. حالا با اتصال این مودم به مودم خانگی و انجام تنظیمات مودم، مودم اصلی شما فعال شده و داده‌ها را از طریق سیم‌کارت دریافت کرده و به دستگاه‌های دیگر انتقال می‌دهد.

6. آپدیت کردن سیستم عامل مودم

از دیگر کاربردهای پورت USB در مودم این است که می‌توانید مودم خود را آپدیت کنید. خوشبختانه خیلی از شرکت‌های تولیدکننده مودم به صورت دوره‌ای، فایل آپدیت سیستم عامل مودم خود را ارائه می‌دهند.

کافیست فایل آخرین نسخه از سیستم عامل مودم را از اینترنت دانلود کرده و روی فلش مموری بریزید. حالا با اتصال فلش مموری به مودم، به راحتی می‌توانید مودم را به آخرین نسخه‌ای که عرضه شده، به روز رسانی کنید.

7. شارژ کردن دستگاه‌های دیگر

دیگر کاربرد USB مودم این است که می‌توانید دستگاه‌های با مصرف برق کم را شارژ‌ کند. بنابراین به راحتی می‌توانید دستگاه‌هایی مانند موبایل یا تبلت را از طریق این پورت شارژ‌ کنید.

البته باید توجه داشته باشید که شارژ‌ کردن دستگاه‌هایی که به توان ورودی بالایی نیاز دارند از طریق این پورت شارژ‌ نمی‌شوند. برای شارژ این دستگاه‌ها باید از شارژرهایی با توان خروجی بالا استفاده کنید.

شارژ کردن موبایل یا تبلت با پورت USB مودم از شارژ‌ بیش از حد باتری آنها جلوگیری کرده و فشار کمتری هم به دستگاه وارد می‌کند.

قابلیت USB Sharing چیست؟‌

وجود پورت USB‌ روی مودم، باعث به وجود آمدن قابلیتی به نام USB Sharing می‌شود. این قابلیت که در بخش قبل هم به نوعی توضیح داده شد، حافظه‌ای به مودم اضافه می‌کند و از طریق آن می‌توانید فایل‌های خود را در شبکه به اشتراک بگذارید.

کافیست فلش مموری یا هارد اکسترنال خود را از طریق پورت USB‌ به مودم متصل کرده و پیکربندی‌های لازم برای فعال کردن USB را در مودم انجام دهید. حالا تمام کسانی که به مودم متصل باشند می‌توانید به فایل‌ها دسترسی داشته باشند.

بیشتر بخوانید : آموزش استفاده از USB Sharing در روتر های تندا

یکی از مودم‌های با کیفیت بازار ایران که دارای USB بوده و به شما امکان استفاده از امکانات گفته شده در این مقاله را می‌دهد، مودم روتر نتربیت مدل ND-4230NU است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این مودم کلیک کنید.

مودم نتربیت ND-4230NU دارای USB

سخن پایانی

کاربرد USB مودم فقط به اشتراک‌گذاری فایل‌ها تحت شبکه خلاصه نمی‌شود و می‌توانید استفاده‌های بیشتری از این پورت داشته باشید. در این مقاله تمام کاربردهای پورت USB در مودم را معرفی کردیم.

توجه داشته باشید که همه مودم‌ها پورت USB ندارند و در صورتی که می‌خواهید از این قابلیت‌های مودم استفاده کنید، قبل از خرید از وجود این پورت روی مودم مطمئن شوید. همچنین می‌توانید نظرات، سوالات و پیشنهادات خود درباره کاربرد USB مودم را در بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید.