نکات مهم برای نصب و راه‌اندازی وی پی ان (VPN)

چند سالی است بازار استفاده از وی پی ان توسط کاربران داغ است و گاهی اوقات هم استفاده از آن بیشتر می‌شود. برای استفاده از وی پی ان نیاز به هیچ‌گونه دانش خاصی ندارید و به راحتی می‌توانید آن را روی موبایل یا لپ‌تاپ خود راه‌اندازی کنید.

گاهی اوقات در شرایط خاص، افراد بیشتری به دنبال استفاده از وی پی ان هستند اما راه‌اندازی وی پی ان چگونه امکان‌پذیر است؟ در این مقاله می‌خواهیم به بررسی راه‌اندازی وی‌ پی ان بپردازیم تا ببینید که چطور می‌توانید به دنیای آزاد اینترنت دسترسی داشته باشید.

آیا به وی پی ان نیاز دارید؟

در گذشته دسترسی به وی پی ان‌های خوب کار ساده‌ای نبود اما در حال حاضر این کار بسیار راحت است. دلیل آن هم این است که در گذشته تعداد کمی از vpn ها وجود داشتند و بسیاری از آن‌ها با محدودیت‌های مختلفی روبرو بودند.

این در حالی است که اکنون صدها وی پی ان وجود دارند که به راحتی و تنها با یک کلیک می‌توانید آن‌ها را نصب و استفاده کنید. جالب است بدانید که استفاده از وی پی ان‌ها در اکثر کشورها به دلیل افزایش امنیت است. به همین دلیل در گزارشی که در مورد سرویس‌دهنده‌های اینترنت وجود دارد، در مورد وی پی ان آمده است:

“کاربران هنگامی که به اینترنت متصل می‌شوند، ما متوجه می‌شویم که در چه سایتی فعالیت می‌کنند و در کدام پلتفرم‌ها فعال هستند. در واقع تمام عادت‌ها و رفتارهای آن‌ها در مورد اینترنت را می‌دانیم! البته این موضوع تا زمانی است که به وی پی ان متصل نباشند. در این صورت تنها می‌توانیم بفهمیم که به کدام سرور وصل شده‌اند و پس از آن نمی‌توانیم به فعالیت‌های آن‌ها دسترسی داشته باشیم.”

چرا به وی پی ان نیاز دارم؟

بنابراین اگر می‌خواهید ارتباط امنی داشته باشید یا این که می‌خواهید سرویس‌دهنده‌های اینترنت از فعالیت‌های شما مطلع نشوند، لازم است که از یک وی پی ان استفاده کنید.

با روشن کردن وی پی ان تمام فعالیت‌های شما به صورت یک تونل رمزگذاری شده به سرور هدایت می‌شود و همه چیز بین وی پی ان و سرور موجود رد و بدل می‌شود. بنابراین اپراتورها یا افراد دیگر نمی‌توانند فعالیت‌های شما را زیر نظر بگیرند.

چرا باید از وی پی ان استفاده کنیم؟

استفاده‌های مختلفی از وی پی ان می‌شود و بستگی دارد که هدف شما در استفاده از آن چه چیزی باشد. در حالت کلی دو استفاده مهم از وی پی ان‌ها می‌شود که عبارتند از:

  • دسترسی به دنیای آزاد در شرایط تحریم
  • جلوگیری از ردیابی و افزایش امنیت

در ادامه به بررسی بیشتر هر کدام از این موارد می‌پردازیم:

دسترسی به دنیای آزاد در شرایط تحریم

یکی از مهم‌ترین مسائلی که باعث می‌شود تا افراد زیادی از وی پی ان استفاده کنند، محدودیت‌های اینترنت در برخی کشورهاست. در برخی کشورها دسترسی به برخی سایت‌ها و پلتفرم‌ها محدود شده است و از طرف دیگر، برخی کشورها هم توسط کشورهای دیگر تحریم هستند.

به عنوان مثال بسیاری از پلتفرم‌های خارجی، دسترسی کاربران ایرانی را محدود کرده‌اند. پس یکی از دلایلی که باعث می‌شود تا کاربران ایرانی از وی‌ پی ان استفاده کنند، دسترسی به دنیای آزاد است. دنیایی که در آن فیلتر و تحریم پلتفرم‌ها وجود ندارد و همه چیز آزادانه در اختیارتان قرار می‌گیرد.

جلوگیری از ردیابی و افزایش امنیت

یکی دیگر از مسائلی که باعث می‌شود کاربران زیادی از وی پی ان استفاده کنند، افزایش امنیت است. وی پی ان‌ها به کاربران کمک می‌کنند تا اطلاعات آن‌ها به صورت رمزگذاری شده رد و بدل شود.

همین مسئله در نهایت جلوی هرگونه استفاده از اطلاعات کاربران را می‌گیرد. البته این مسئله به این معنی نیست که با اتصال به اینترنت کاملاً غیر قابل ردیابی می‌شوید! بلکه به این معنی است که دسترسی به اطلاعات رد و بدل شده توسط شما بسیار سخت‌تر از حالت عادی و بدون استفاده از وی پی ان است.

وی پی ان چگونه کار می‌کند؟

اولین کاری که یک وی پی ان برای شما انجام می‌دهد، این است که آی پی شما را پنهان می‌کند.

در واقع آی پی عددی است که برای هر کاربر اینترنت متفاوت است و از طریق آن به راحتی می‌توانند افراد را ردیابی کنند. در حالی که اگر شما از یک وی پی ان استفاده کنید، آی پی نمایشی شما همان آی پی سروری است که به آن متصل شده‌اید.

بنابراین ردیابی شما بسیار سخت‌تر از حالت عادی می‌شود؛ چرا که به جای آی پی شما، یک آی پی غیر واقعی که مربوط به سرور است نمایش داده می‌شود. برای مثال اگر در ایران به وی پی انی با سرور فرانسه متصل شوید، مانند این است که شما از فرانسه به اینترنت دسترسی دارید.

کاربرد وی پی ان

یکی از مسائلی که کاربران به آن فکر می‌کنند، این است که استفاده از وی پی ان آن‌ها را کاملاً غیر قابل ردیابی می‌کند اما واقعاً این‌طور نیست. درست است که استفاده از وی پی ان ردیابی شما را بسیار مشکل می‌کند اما در نهایت شما قابل ردیابی هستید!

البته اگر به جای آن که داده‌های شما از طریق یک کانال منتقل شوند، از طریق چند کانال و سرور منتقل شوند ردیابی شما تقریباً غیرممکن خواهد بود. برخی از وی پی ان‌ها از پروتکل‌های امنیتی بسیار قدرتمند استفاده می‌کنند که این مفاهیم در آن‌ها به‌کار گرفته می‌شود تا بتوانید بدون امکان ردیابی فعالیت کنید.

بیشتر بخوانید : 10 تا از بهترین پروتکل‌های VPN

چگونه یک وی پی ان انتخاب کنیم؟

اگر قصد انتخاب یک وی پی ان را دارید، چند فاکتور مهم وجود دارد که شما می‌توانید با کمک آن‌ها یک سرویس عالی را برای خودتان انتخاب کنید:

رایگان یا پولی بودن

یکی از فاکتورهایی که هنگام انتخاب وی پی ان باید در نظر بگیرید، رایگان یا پولی بودن آن است. برخی از وی پی ان‌ها رایگان هستند؛ یعنی برای استفاده از آن نیازی به پرداخت هزینه نیست.

برخی دیگر از وی پی ان‌ها نیز پولی هستند و برای استفاده باید هزینه‌ای را به صورت ماهیانه یا سالیانه پرداخت کنید. شاید بپرسید که با وجود وی پی ان‌های رایگان چرا باید وی پی ان پولی خریداری کنیم؟

دلیل آن کیفیت و سرعت وی پی ان‌های پولی است. چرا که تعداد کاربران هر سرور کمتر بوده و همین مسئله باعث افزایش سرعت و کیفیت وی پی ان مورد نظر می‌شود.

نوع سرویس وی پی ان

یکی دیگر از فاکتورهایی که هنگام انتخاب وی پی ان باید در نظر داشته باشید، این است که وی پی ان مورد نظر چه سرویس‌هایی دارد. گاهی اوقات وی پی ان شما دارای چند سرویس است و به شما کمک می‌کند تا سرویس مناسب را انتخاب کنید.

معمولاً وی پی ان‌های پولی به این صورت هستند و چند سرویس مختلف را اختیار شما قرار می‌دهند. این در حالی است که وی پی ان‌های رایگان معمولاً تعداد کمتری سرویس در اختیار شما قرار می‌دهند. پس هنگام انتخاب وی پی ان حتماً حواستان به تعداد سرویس‌هایی که وی پی ان در اختیار شما قرار می‌دهد، باشد.

وی پی ان پولی

داشتن اپلیکیشن اختصاصی

وی پی ان‌های رایگان، معمولاً اپلیکیشن اختصاصی در اختیار شما قرار می‌دهند. اما اگر از وی پی ان‌های پولی استفاده کنید، ممکن است اپلیکیشنی در اختیار شما قرار نگیرد و لازم باشد به صورت دستی متصل شوید.

در اپلیکیشن اختصاصی سرویس‌دهنده، شما می‌توانید تمام سرویس‌ها را به صورت یک‌جا در اختیار داشته باشید و تنها با یک کلیک متصل شوید. در حالی که در وی پی ان‌هایی که اپلیکیشن ندارند، باید اطلاعات را به صورت دسترسی وارد کنید.

تعداد کاربران فعال

در وی پی ان‌های رایگان هزاران کاربر به یک سرور متصل می‌شوند و باری که سرور تحمل می‌کند بسیار زیاد است. در حالی که در وی پی ان‌های پولی این مسئله محدود بوده و تعداد کاربران یک سرور محدود می‌شوند.

همین مسئله باعث می‌شود تا کیفیت و سرعت وی پی ان‌های پولی بیشتر باشد. البته بهتر است هنگام تهیه وی پی ان حتماً در مورد این موضوع تحقیق کنید. گاهی اوقات وی پی ان‌های پولی هم تعداد زیادی کاربر را روی سرور میزبانی می‌کنند و همه این موارد باعث می‌شود تا سرعت وی پی ان کمتر از سرعت مورد انتظار شما باشد.

تعداد لوکیشن‌های در دسترس

هنگام تهیه وی پی ان حتماً در مورد تعداد لوکیشن‌ها و سرورهای در دسترس تحقیق کنید. در وی پی ان‌های پولی معمولاً ده‌ها سرور در اختیار شما قرار دارد که می‌توانید به سرور دلخواه وصل شوید.

در حالی که در وی پی ان‌های رایگان تنها یک یا چند سرور محدود وجود دارد که هزاران کاربر به آن‌ها وصل می‌شوند. پس فراموش نکنید که تعداد لوکیشن‌های در دسترس بسیار مهم است و هر چقدر بیشتر باشد، بهتر است. البته اگر سرور کشور خاصی را در نظر دارید، باید تحقیق کنید که آن سرور توسط ارائه‌دهنده ارائه می‌شود یا نه.

بیشتر بخوانید : هر آنچه که برای انتخاب وی پی ان مناسب باید بدانید!

آیا برای استفاده از وی پی ان باید هزینه کنیم؟

برای استفاده از وی پی ان شما می‌توانید هزینه کنید یا این که از وی پی ان‌های رایگان استفاده کنید!

اما واقعیت این است که تعداد وی پی ان‌های رایگان محدود است. شما می‌توانید چندین وی پی ان رایگان را تست کنید و اگر سرعت و کیفیت آن‌ها مناسب بود، دیگر نیازی به پرداخت هزینه نیست.

اما اگر سرعت آن‌ها پایین بود، پیشنهاد می‌کنیم از وی پی ان‌های پولی استفاده کنید تا حداکثر سرعت و کیفیت را دریافت کنید. هزینه این سرویس‌ها معمولا زیاد نیست اما با توجه به کیفیتی که دریافت می‌کنید، واقعاً ارزشش را دارد.

مراحل راه‌اندازی وی پی ان (VPN)

راه‌اندازی وی پی ان کار چندان سختی نیست و با کمی تلاش می‌توانید دستگاه خود را به اینترنت آزاد و بدون فیلتر متصل کنید.

راه‌های مختلفی برای استفاده از وی‌ پی ان وجود دارد و قطعاً هر روش برای دستگاه خاصی پاسخ می‌دهد. مثلاً ممکن است اتصال موبایل به وی پی ان کمی با اتصال لپ‌تاپ متفاوت باشد اما روندی که باید در تمام آن‌ها طی کنید یکسان است.

در این بخش از مقاله می‌خواهیم مراحل راه‌اندازی وی پی ان را بررسی کنیم تا بتوانید دستگاه خود را به آن وصل کنید:

انتخاب وی پی ان مناسب

اولین قدم برای آن که بتوانید به وی پی ان متصل شوید، انتخاب وی پی ان مناسب است. در واقع تا زمانی که وی پی ان مناسبی انتخاب نکرده باشید، نمی توانید به آن وصل شوید.

وی پی ان شما ممکن است یک وی پی ان پولی باشد یا رایگان. در هر صورت شما می‌توانید به آن متصل شوید و از دنیای بدون فیلتر استفاده کنید.

یکی از نکاتی که باید در نظر بگیرید، این است که گاهی اوقات برخی از سرویس‌ها ممکن است با دستگاه شما هم‌خوانی نداشته باشد. در چنین شرایطی می‌توانید از یک وی پی ان دیگر استفاده کنید.

استفاده از اپلیکیشن اختصاصی یا عمومی

اگر وی پی ان مورد نظر شما اپلیکیشن اختصاصی دارد، به راحتی می‌توانید آن را در موبایل یا لپ‌تاپ خود نصب کنید. در چنین اپلیکیشن‌هایی معمولاً لیست سرورها و سرویس‌هایی که می‌توانید دسترسی داشته باشید کاملاً مشخص است.

همچنین شما می‌توانید با کمک نرم‌افزارهای عمومی نظیر اپن وی پی ان (Open VPN) یا سیسکو (Cisco) هم به سرور مورد نظر خود متصل شوید. در چنین شرایطی کافی است نام کاربری یا رمز عبور داشته باشید تا به اینترنت بدون فیلتر دسترسی پیدا کنید.

انتخاب سرویس مناسب

یکی دیگر از موضوعاتی که برای راه‌اندازی وی پی ان اهمیت زیادی دارد، این است که سرویس مناسب خودتان را انتخاب کنید. مثلاً افرادی که ترید می‌کنند، نیاز به یک سرور آی پی ثابت دارند که در این صورت Open VPN برای آن‌ها مناسب است.

در حالی که اگر نیاز به آی پی ثابت ندارید، ممکن است سرویس‌های مناسب دیگری هم برای شما مناسب باشند. بنابراین انتخاب سرویس یکی از مهم‌ترین مراحل راه‌اندازی وی پی ان است. با کمی تست کردن می‌توانید بهترین و پرسرعت‌ترین سرویس را انتخاب کرده و از آن استفاده کنید.

بیشتر بخوانید : آموزش راه‌اندازی VPN روی مودم نتربیت NWR-M920

سرویس‌دهی وی پی ان

اتصال دستگاه به وی پی ان

پس از آن که وی پی ان مورد نظر را تهیه، نرم‌افزار مورد نظر خود را پیدا کرده و سرویس مناسب خودتان را یافتید، زمان آن می‌رسد که دستگاه خود را به وی‌ پی ان متصل کنید.

کافی است یورز و پسورد حساب کاربری‌تان را در نرم‌افزار مربوط به وی پی ان وارد کنید و به آن متصل شوید. البته اگر وی پی ان شما رایگان است، احتمالاً بدون هیچ اطلاعاتی می‌توانید وارد آن شوید و از سرویس‌های ارائه شده استفاده کنید.

این مراحل، در واقع مراحل کلی راه‌اندازی وی پی ان هستند که در برخی دستگاه‌ها ممکن است کمی متفاوت باشند. اما در نهایت، مسیری که برای اتصال و راه‌اندازی وی پی ان باید طی کنید، همین است.

بیشتر بخوانید : نحوه فعال سازی VPN روی روتر تندا

راه اندازی وی پی ان در ویندوز 10 و 11

در حال حاضر اکثر کاربران از ویندوز 10 استفاده می‌کنند و برخی هم از ویندوز 11؛ اگر شما هم از کاربران ویندوز هستید و می‌خواهید روی لپ‌تاپ خود وی پی ان نصب کنید دو راه‌کار وجود دارد.

در این بخش از مقاله قصد داریم به بررسی این دو راه‌کار بپردازیم تا بتوانید به راحتی سیستم خود را به اینترنت آزاد متصل کنید:

1. استفاده از نرم افزار وی پی ان

اولین راه‌کار برای اتصال به اینترنت بدون محدودیت استفاده از نرم‌افزارهای وی پی ان است. برای این کار باید ابتدا نوع وی پی ان خود را مشخص کنید.

اگر قرار است از وی پی ان رایگان استفاده کنید، معمولاً اپلیکیشن اختصاصی دارند و به راحتی می‌توانید آن را روی لپتاپ خود نصب کنید. پیشنهاد می‌کنیم این نرم‌افزارها را حتماً از سایت ارائه‌دهنده VPN دانلود کنید تا خیالتان بابت امن بودن نرم‌افزار راحت باشد.

دانلود نرم افزار وی پی ان

پس از دانلود، احتمالاً از شما می‌خواهد که در آن سایت ثبت‌نام کنید و اطلاعات خود را که شامل ایمیل و رمز عبور می‌شود وارد کنید. البته اگر از وی پی ان پولی استفاده کنید، باید حواستان باشد که اطلاعات مربوط به سرویس خریداری شده را وارد کنید.

این اطلاعات معمولاً شامل نام کاربری و رمز عبور است که در سایت ارائه‌دهنده سرویس وی پی ان وارد کرده‌اید.

سپس زمان آن می‌رسد که سرویس مورد نظر خود را انتخاب و آن را فعال کنید. اکنون سیستم شما به اینترنت بدون فیلتر دسترسی دارد و می‌توانید از هر سایت یا پلتفرمی بدون هیچ‌گونه محدودیت استفاده کنید.

استفاده از وی پی ان به صورت دستی

یکی دیگر از راه‌کارهایی که برای استفاده از وی پی ان در سیستم وجود دارد، استفاده به صورت دستی است. اگر شما می‌دانید که قرار است از کدام سرویس استفاده کنید، دیگر نیازی به اپلیکیشن ارائه‌دهنده نیست.

کافی است نرم‌افزار مربوط به سرویس خود را دانلود کنید، سپس آدرس سرور و اطلاعاتی که از شما می‌خواهد را به صورت مستقیم وارد کنید. سرویس‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید به صورت دستی از آن‌ها استفاده کنید و ما به بررسی چند مورد از مهمترین آن‌ها خواهیم پرداخت:

سرویس PPTP / L2TP

یکی از سرویس‌هایی که طرفداران زیادی دارد و به راحتی می‌توانید به آن وصل شوید، همین سرویس است. البته ارائه‌دهندگان به صورت مستقیم روی این سرویس تمرکز نکرده‌اند؛ دلیل آن هم این است که این سرویس قدیمی است و امنیت کمتری دارد.

با این حال برخی کاربران به آن علاقه دارند و به همین دلیل برخی سرویس‌دهندگان آن را هم در اختیار کاربران قرار داده‌اند.

سرویس IKEv2

یکی دیگر از سرویس‌هایی که در اختیار کاربران قرار دارد، سرویس IKEv2 است. بسیاری از دستگاه‌ها از این سرویس پشتیبانی می‌کنند و شما می‌توانید از آن به عنوان vpn استفاده کنید.

این سرویس امنیت نسبتاً خوبی دارد و به‌راحتی می‌تواند شما را به سرور موردنظر متصل کند.

سرویس OpenVPN و WireGuard

این دو سرویس از جمله سرویس‌های اوپن سورسی هستند که شما می‌توانید از آن به عنوان vpn استفاده کنید. این سرویس‌ها جلوی هرگونه آسیب‌پذیری و ردیابی را تا حد زیادی می‌گیرند و البته با ویندوز 11 هم کاملاً سازگار هستند.

به خصوص برای افرادی که می‌خواهند از یک وی پی ان IP ثابت استفاده کنند، Open VPN می‌تواند گزینه بسیار خوبی باشد.

راه‌اندازی سرویس Open VPN

سایر سرویس‌ها

علاوه بر سرویس‌هایی که در بالا معرفی کردیم، احتمالاً سرویس‌های دیگری هم توسط ارائه‌دهندگان ارائه می‌شود. اما واقعیت این است که بهترین و پرطرفدارترین وی پی ان‌هایی که وجود دارند همین موارد هستند.

با این حال اگر از سرویس‌های دیگری استفاده می‌کنید، باز هم می‌توانید به اینترنت بدون فیلتر دسترسی داشته باشید.

پس از آن که نرم‌افزار مربوط به هر کدام از وی پی ان‌ها را نصب کردید، زمان آن می‌رسد که اطلاعات سرویس، نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کنید. اتصال به وی پی ان از طریق این نرم‌افزارها انجام می‌شود و در کم‌ترین زمان ممکن می‌توانید به سرویس مورد نظر خود دسترسی داشته باشید.

اگر حس می‌کنید که سرعت وی پی ان شما پایین است، ابتدا سرور و سپس سرویس خود را تغییر دهید و تست کنید. معمولاً برخی سرویس‌ها و سرورها با برخی ارائه‌دهندگان اینترنت سازگاری کامل ندارند و همین موضوع باعث می‌شود تا سرعت پایینی را تجربه کنید.

بیشتر بخوانید : 10 تا از بهترین پروتکل‌های VPN

چگونه یک سرور خوب برای وی پی ان انتخاب کنیم؟

در اپلیکیشن‌های وی پی ان معمولا بهترین سرور به شما پیشنهاد می‌شود اما ممکن است نخواهید از آن استفاده کنید. در واقع ممکن است شما به سرور یک کشور خاص نیاز داشته باشید یا این که سرعت سرور پیشنهادی برای شما پایین باشد. در چنین شرایطی می‌توانید یک سرور دیگر را انتخاب کنید.

در وی پی ان‌های رایگان برای استفاده از سرورهای مختلف باید هزینه پرداخت کنید؛ چرا که تنها چند سرور محدود به صورت رایگان در اختیار شما قرار دارند.

انتخاب سرور وی پی ان

این در حالی است که اگر شما از یک وی پی ان پولی استفاده کنید، به راحتی می‌توانید به سرورهای متعدد و مختلفی دسترسی داشته باشید و هر کدام را که خواستید استفاده کنید.

  • اگر می‌خواهید سرور شما سرعت بالایی داشته باشد، باید سروری را انتخاب کنید که در نزدیکی کشور شما باشد.
  • اگر می‌خواهید امنیتی بیشتری داشته باشد، بهتر است سروری را انتخاب کنید که از شما دور باشد.

بنابراین انتخاب سرور کاملاً بستگی به هدف شما و کاری که می‌خواهید انجام بدهید، دارد.

آیا امکان تنظیم VPN روی مودم وجود دارد؟

جالب است بدانید که علاوه بر امکان نصب نرم افزارهای وی پی ان، می‌توانید تنظیمات VPN روی مودم خود فعال کرده و دیگر درگیر نصب نرم افزار نباشید.

البته این کار صرفا با استفاده از مودم‌هایی قابل انجام هستند که چنین قابلیتی را داشته باشند. به این ترتیب با اعمال تنظیمات وی پی ان روی مودم، براحتی امکان دسترسی به همه سایت‌ها و محتواهای فیلتر شده از جمله یوتیوب را دارید.

برای این کار ما به شما مودم نتربیت مدل NWR-M920 را پیشنهاد می‌کنیم. با در اختیار داشتن این مودم می‌توانید بدون نصب نرم افزار مستقیما به محتوای آنلاین مورد نیاز خود دسترسی داشته باشید.

جمع بندی

در گذشته پیدا کردن یک وی پی ان عالی کار ساده‌ای نبود اما در حال حاضر به لطف ارائه‌دهندگان مختلف شما به راحتی می‌توانید وی پی ان مناسبی را انتخاب کنید.

با کمک وی پی ان می‌توانید به پلتفرم‌هایی که کشور ما را تحریم کرده‌اند، دسترسی پیدا کنید. همچنین با کمک آن شما تقریباً غیرقابل ردیابی می‌شوید و این مسئله هم بسیار ارزشمند است.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی کامل راه‌اندازی وی پی ان در دستگاه‌های مختلف بپردازیم تا بتوانید موبایل یا لپ‌تاپ خود را بدون محدودیت به اینترنت متصل کنید.