هر آنچه که برای انتخاب وی پی ان مناسب باید بدانید!

مدت زمان زیادی است که مردم از وی پی ان‌ها استفاده می‌کنند و در حال حاضر این صنعت به یک تجارت بزرگ تبدیل شده است. در حال حاضر مردم کشورهای مختلف از vpn به دلایل مختلف استفاده می‌کنند و کاربران ایرانی هم از این قاعده مستثنا نیستند.

دنیای وی پی ان دنیای گسترده‌ای است و اطلاعات بسیار زیادی در مورد آن وجود دارد. اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که از این سرویس‌ها استفاده می‌کنید، بهتر است نکات مهم درباره انتخاب وی پی ان مناسب را بدانید.

وی پی ان چیست و چگونه کار می‌کند؟

وی پی ان (VPN) در واقع مخفف شبکه‌های خصوصی مجازی (Virtual Private Network) است که به کاربران کمک می‌کند تا بدون دسترسی مستقیم از طریق اینترنت خود، بتوانند فعالیت کنند.

افراد مختلف از وی پی ان استفاده‌های مختلفی می‌کنند و در ایران هم کاربران زیادی از آن استفاده می‌کنند. در حال حاضر شما می‌توانید از وی پی ان‌های رایگان استفاده کنید یا این که با پرداخت هزینه از نوع پولی آن استفاده کنید.

در حال حاضر تقاضای استفاده از وی پی ان در کشور ما زیاد است؛ به این دلیل که بسیاری از سایت‌ها و پلتفرم‌ها کاربران ایرانی را تحریم کرده‌اند. برای راه‌اندازی وی پی ان هم نیازی به راه‌اندازی شرکت و زیرساخت خاصی نیست! تنها کافی است یک سرور اجاره کنید (اغلب رایگان) و تنظیمات آن را انجام دهید.

وی پی ان چه کار می‌کند؟

هنگامی که صحبت از vpn می‌شود، معمولاً منظور وی پی ان‌های تجاری و پولی هستند. چرا که در حال حاضر وی پی ان‌های رایگان سرعت پایینی دارند و عملکرد خوبی در اختیار کاربران قرار نمی‌دهند، به همین دلیل است که کاربران ترجیح می‌دهند از وی پی ان‌های پولی استفاده کنند.

اما این موارد چگونه کار می‌کنند؟ هنگامی که وی پی‌ان خود را روشن می‌کنید در واقع نوعی اتصال رمزگذاری بین دستگاه شما و سرور ارتباطی برقرار می‌شود. هنگام اتصال، اطلاعات روی سرور بارگذاری می‌شود و در نهایت از طریق اینترنت به کامپیوتر شما ارسال می‌شود.

بنابراین شما می‌توانید از طریق این اتصال رمزگذاری شده اطلاعات را دریافت کنید و در نهایت روی موبایل، لپ‌تاپ یا سیستم خود خود دریافت کنید.

عملکرد وی پی ان به چه صورت است؟

عملکرد vpn به این صورت است که اطلاعات روی سرور دیگری دریافت می‌شود. در واقع این سرور از نظر فیزیکی در یک موقعیت جغرافیایی دیگری قرار گرفته است؛ مثلاً اگر شما از وی پی ان کشور کانادا استفاده می‌کنید، سخت افزارهای آن سرور در این کشور قرار گرفته‌اند. در این کشور هم اینترنت محدودیت خاصی ندارد و همه نوع اطلاعاتی را به راحتی می‌توانید در آن پیدا کنید.

بنابراین اطلاعات مورد نظر شما روی آن سرور دریافت شده و در نهایت به صورت اطلاعات رمزگذاری شده برای شما ارسال می‌شود.

افزایش سرعت وی پی ان

البته حواستان باشد که گاهی اوقات برخی وی پی ان‌ها امن نیستند و نمی‌توانند ترافیک شما را پنهان کنند. در واقع ناظران و افرادی که وی پی ان ارائه می‌کنند امکان دریافت محتوای مورد نظر شما را دارند. بنابراین باید حواستان باشد که وی پی ان شما به دست افرادی که نباید به اطلاعات شما دسترسی پیدا کنند (از جمله هکرها)، راه اندازی و ارائه نشده باشد.

جالب است بدانید که برای افزایش امنیت وی پی ان‌ها گاهی از https استفاده می‌کنند که امنیت آن تا حد زیادی افزایش پیدا می‌کند و امکان ردیابی شما بسیار سخت‌تر خواهد شد. با این حال باید حواستان باشد که هیچ ابزاری نمی‌تواند شما را به صورت کامل محافظت کند.

بیشتر بخوانید : 15 روش افزایش امنیت مودم که جلوی هک شدن را می‌گیرد

چگونه سرعت وی پی ان را افزایش دهیم؟

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که بسیاری از کاربران با آن روبرو هستند، سرعت پایین وی پی ان‌ها است. اما چطور می‌تواند این مشکل را حل کرد؟

3 مسئله مهم وجود دارد که اگر به آن‌ها دقت کنید، به راحتی می‌توانید سرعت وی پی ان خود را افزایش دهید:

انتخاب موقعیت مکانی مناسب سرور

هنگام انتخاب موقعیت مکانی سرور باید این موضوع را در نظر داشته باشید که هر چقدر سرور از جایی که شما هستید دورتر باشد، مسیریابی فعالیت شما بیشتر طول می‌کشد. دلیل آن هم این است که اطلاعات باید مسیر طولانی تری را طی کنند؛ زیرا هر کدام از آن‌ها نیازمند شناسایی و ردیابی هستند.

بنابراین اگر شما می‌خواهید اطلاعاتی را ارسال کنید که برایتان اهمیت زیادی دارد، باید حواستان باشد سرور دورتری را انتخاب کنید. از طرف دیگر، هر چقدر سرور از شما دورتر باشد، محتوا دیرتر برای شما ارسال می‌شود.

در واقع دورتر بودن موقعیت مکانی سرور، باعث کند شدن سرعت وی پی ان می‌شود. اما اگر امنیت برایتان مهم است، سروری در کشورهای دورتر را انتخاب کنید.

بررسی استفاده کلی از سرور

یکی دیگر از مسائلی که که روی سرعت vpn تاثیر زیادی دارد، تعداد کاربران آن است. اگر تعداد زیادی از کاربران از یک سرور مشخص به صورت هم‌زمان استفاده کنند، در واقع اطلاعات بین تمام آن کاربران و سرور در حال رد و بدل شدن است. این موضوع باعث می‌شود تا سرعت پاسخگویی تا حد زیادی کاهش پیدا کند.

بنابراین اگر شما در حال تهیه vpn هستید، حتماً حواستان باشد که در مورد تعداد کاربرانی که از سرور استفاده می‌کنند سوال کنید. البته در حال حاضر برخی از خدمات‌دهندگان یک سرویس اتوماتیک بر روی خدمات خود اعمال می‌کنند!

سرویس اتوماتیک به این صورت است که اگر سرور انتخابی بار مشخصی را دریافت کرد، به صورت خودکار شما را به سرور دیگری وصل می‌کند تا سرعت خوبی را تجربه کنید.

بررسی پروتکل‌های امنیتی

یکی دیگر از عواملی که روی سرعت اینترنت تاثیر بسیار زیادی دارد، پروتکل‌های امنیتی است. گاهی اوقات پروتکل‌های امنیتی ارائه شده توسط ارائه دهنده به نحوی است که باعث کاهش سرعت وی پی ان می‌شود.

پروتکل‌های امنیتی برای رمزگذاری به قدری پیچیده و پیشرفته هستند که امنیت را تا حد زیادی افزایش می‌دهد اما فرآیند آن طولانی و زمان‌بر است. البته اگر ارائه‌دهنده شما اپلیکیشن در اختیار شما قرار داده باشد، معمولاً این گزینه را هم در اختیارتان قرار می‌دهد تا بتوانید میزان امنیت را مشخص کنید.

اگر سرعت برایتان مهم‌تر است، می‌توانید از امنیت پایین‌تر استفاده کنید تا سرعت بیشتری دریافت کنید. در ابتدایی‌ترین وی پی ان ها هم IP شما مشخص نیست و می‌توانید حداکثر سرعت را دریافت کنید.

بیشتر بخوانید : 10 تا از بهترین پروتکل‌های VPN

آیا واقعاً می‌توان به وی پی ان‌ها اعتماد کرد؟

شاید در نگاه اول مهم‌ترین دغدغه ارائه‌دهندگان وی پی ان، تکنولوژی باشد اما واقعیت این است که مشکل افراد اعتماد است. اگر شما به یک ارائه دهنده شک کنید که شاید از اطلاعات شما سوء استفاده می‌کند، دیگر از آن استفاده نمی‌کنید و به سراغ سرویس‌های دیگری می‌روید.

در واقع هر کاری که شما از طریق وی پی ان انجام می‌دهید، امکان بررسی اطلاعات آن توسط شرکت ارائه‌دهنده خدمات وی پی ان وجود دارد و می‌تواند از این دیتاها برای هر هدفی استفاده کند و حتی اطلاعات شما را به شرکت‌های دیگر بفروشد. پس اعتماد مسئله مهمی است و باید آن را در نظر داشته باشید.

افزایش امنیت وی پی ان

بسیاری از سرویس‌دهنده‌ها مشتاق هستند که اعتماد کاربران را جلب کنند! چرا که اگر کاربران به آن‌ها اعتماد نداشته باشند، نمی‌توانند سرویس‌های خود را به فروش برسانند چه برسد به آن که بخواهند از اطلاعات شما استفاده کنند.

در بخش سیاست حفظ حریم خصوصی هر شرکت یا ارائه دهنده تا حدودی می‌توان به این موضوع پی برد. البته باید حواستان باشد که آن‌ها هم می‌توانند واقعیت را پنهان کنند اما برای مقایسه میان چند سرویس‌دهنده خوب است.

در این مورد از آن‌ها سوال کنید و ببینید که چه پاسخی به شما می‌دهند. با بررسی این موارد به راحتی می‌توانید ببینید که آن ارائه‌دهنده قابل اعتماد است یا نه.

چند سوال مهم در مورد استفاده از وی پی ان

اکنون که اطلاعات نسبتاً کاملی در مورد وی پی ان به دست آوردید، زمان آن رسیده که به چند سوال مهم و کلیدی پاسخ دهیم.

این سوالات می‌تواند به شما کمک کند تا مسیر خوبی را برای انتخاب وی پی ان انتخاب کنید. این سوالات عبارتند از:

آیا استفاده از وی پی ان شما را غیر قابل شناسایی می‌کند؟

وی پی ان، فعالیت‌ها و ترافیک شما را رمزگذاری می‌کند و همین مسئله باعث می‌شود که شناسایی شما سخت‌تر شود! اما واقعیت این است که با وجود رمزگذاری، ردیابی شما برای ارائه‌دهندگان غیرممکن نیست.

در واقع آن‌ها می‌توانند به اطلاعات شما دسترسی داشته باشند که اگر حریم خصوصی شما رعایت نشود، این موضوع می‌تواند برای شما خطرناک باشد. حال فرض کنید حریم خصوصی شما رعایت نشود و داده‌های شما به ازای دریافت پول در اختیار شرکت‌های دیگر قرار بگیرد!

قطعاً هیچکس دوست ندارد چنین اتفاقی بیفتد. با این حال اگر از یک ارائه‌دهنده معتبر استفاده کنید، خیالتان بابت این موضوع راحت است. با این حال، معمولا در همه وی پی ان‌ها، آی‌پی واقعی شما پنهان می‌شود و این موضوع برای افرادی که تنها می‌خواهند آی‌پی آن‌ها نشان داده نشود مناسب است.

اما باید حواستان باشد که کاملاً ناشناس نیستید و ارائه‌دهنده می‌تواند ببیند که آی‌پی واقعی شما چه چیزی است. حتی می‌تواند اطلاعات دیگری نظیر مرورگر و نسخه آن، نوع دستگاه و … را هم شناسایی کند. اما تا حد زیادی شناسایی شما دشوار خواهد بود و با توجه به این که در کشور ما بسیاری از ابزارها با آی‌پی ایران در دسترس نیستند، گاهاً مجبوریم از آن‌ها استفاده کنیم.

آیا استفاده از وی پی ان شما را در برابر بد‌ افزار ایمن می‌کند؟

برخی از خدمات‌دهندگان وی پی ان ادعا می‌کنند که ساختار سرویس‌های آن‌ها به شکلی است که تا حدود زیادی جلوی بد افزارها را می‌گیرد و فایل‌های خراب را شناسایی می‌کند.

در واقع این ادعا به ما نشان می‌دهد که ابزار آنتی ویروس روی وی پی ان‌ها وجود دارد و برخی شرکت‌ها با استفاده از آن، جلوی عملکرد بدافزارها را می‌گیرند. البته این موضوع به این معنی نیست که همه شرکت‌های ارائه دهنده چنین سرویسی دارند یا می‌توانند همه بدافزارها را شناسایی و جلوی عملکرد آن را بگیرند.

استفاده از وی پی ان برای جلوگیری از فیشینگ

بهترین راهکار برای آن که جلوی عملکرد منفی بدافزارها گرفته شود، این است که روی کامپیوتر یا موبایل خود ابزارهای آنتی ویروس داشته باشید تا جلوی بدافزارها به صورت کامل گرفته شود.

در واقع دلیل استفاده از وی پی ان چیز دیگری است و نباید از آن انتظار جلوگیری از بدافزارها را داشته باشید. پس بهترین انتخاب این است که شما از یک وی پی ان ایمن استفاده کنید اما در کنار آن آنتی‌ویروس هم روی سیستم خود نصب کنید.

آیا استفاده از وی پی ان امنیت شما را افزایش می‌دهد؟

استفاده از وی پی ان به شما کمک می‌کند تا ترافیک از دید سرویس‌دهنده‌های اینترنت پنهان بماند و همین موضوع ردیابی شما را برای چنین شرکت‌هایی سخت می‌کند.

مهم‌ترین فایده وی پی ان این است که جلوی کلاه‌برداری، محدودیت و بد افزار را تا حد زیادی می‌گیرد و بهتر است از آن انتظار کاملاً امن و پنهان بودن را نداشته باشید.

البته جلوگیری از چنین مواردی هم تا حدودی امکان‌پذیر است و خودتان هم باید حواستان به این موضوع باشد. در واقع با استفاده از وی پی ان نباید انتظار داشته باشید که جلوی هر گونه کلاه‌برداری گرفته شود.

به جای آن بهتر است از ابزارهایی که مرورگر در اختیار شما قرار می‌دهد استفاده کنید! مثلاً می‌توانید از آنتی‌ویروس یا ابزارهایی که صفحه فیشینگ را شناسایی می‌کنند استفاده کنید. پس استفاده از وی پی ان می‌تواند تا حدودی امنیت آنلاین بودن شما را فراهم کند اما این مسئله به صورت صددرصد نیست.

اجازه دهید از زاویه دیگری نگاه کنیم! برخی از وی پی ان‌ها به همین دلایل به وجود آمده‌اند و در تبلیغات آن‌ها پیشنهادات وسوسه انگیزی وجود دارد! در نهایت متوجه می‌شوید که این موضوع تنها نوعی کلاه‌برداری بوده و هیچ سودی برای شما ندارد.

البته این یک احتمال است و در تعداد بسیاری از کمی وی پی ان‌ها دیده می شود اما باید حواستان باشد. پیشنهاد می‌کنیم از ورود دو مرحله‌ای برای ورود به پلتفرم‌‌ها و حساب‌های خود استفاده کنید تا مشکل خاصی برای شما به وجود نیاید.

آیا وی پی ان، فعالیت‌های آنلاین شما را پنهان می‌کند؟

با فعال کردن یک وی پی ان روی سیستم خود، تمام فعالیت‌ها و ترافیک های شما رمزگذاری می‌شود. این موضوع به این معنی است که سرویس‌دهنده اینترنت شما نمی‌تواند سایت‌هایی که بازدید می کنید یا فایل‌هایی که در حال جابجا کردن هستید را مشاهده کند.

با این حال سرویس‌دهنده متوجه می‌شود که شما در حال استفاده از پهنای باند زیادی هستید و در واقع متوجه می‌شود که در حال فعالیت هستید. اما اغلب تشخیص نمی‌دهد که شما چه فعالیتی می‌کنید و این موضوع هم خلاف شرایط و ضوابط برخی از سرویس‌دهنده‌های اینترنت است.

البته مشکل خاصی برای شما به وجود نمی‌آورد مگر آن که چیزی برای آن‌ها ثابت شود. بنابراین اگر به دنبال پنهان کردن فعالیت‌های آنلاین خود هستید، استفاده از وی پی ان کمک زیادی به شما می‌کند.

آیا وی پی ان، موقعیت مکانی شما را تغییر می‌دهد؟

عملکرد وی پی ان را در ابتدای مقاله بررسی کردیم و همانطور که گفتیم هنگام اتصال به وی پی ان در واقع شما به سروری که در کشور دیگری وجود دارد متصل می‌شوید. در واقع موقعیت مکانی شما در جایی نشان داده می‌شود که در حقیقت آنجا نیستید و سروری که به آن متصل شده‌اید آنجاست.

به‌طور کلی با کمک IP می‌توان فهمید که فرد در کجا قرار دارد. اما از طرف دیگر، هنگامی که شما به سرور متصل می‌شوید، هر سایت یا پلتفرمی که باز کنید آی پی شما همان آی‌پی سرور نشان داده می‌شود و آی‌پی واقعی شما برای کسی آشکار نیست.

جالب است بدانید که حتی برخی از افراد در کشورهای دیگر برای آن‌که آی پی واقعی آن‌ها دیده نشود، به سروری در همان کشور یا حتی شهر وصل می‌شوند. در این صورت آی‌پی غیر واقعی در پلتفرم‌ها نشان داده می‌شود و مشکلی برای آن فرد به وجود نخواهد آورد.

البته در مورد این موضوع باید حواستان باشد! چرا که برخی از سرویس‌ها نظیر سرویس‌های پرداخت روی آی‌پی حساس هستند و اگر متوجه شوند که Ip شما عوض شده است، بررسی‌های امنیتی بیشتری انجام می‌دهند تا جلوی هرگونه سوء استفاده را بگیرند. حتی گاهی اوقات می‌تواند منجر به بسته شدن حساب شما باشد که خوشایند نیست.

آیا سرعت وی پی ان پولی نسبت به وی پی ان رایگان بیشتر است؟

واقعیت این است که وی پی ان‌های رایگان از نظر تعداد سرورها محدود هستند و با توجه به رایگان بودن، افراد زیادی از آن استفاده می‌کنند. به همین دلیل است که احتمالاً هنگام استفاده از وی پی ان رایگان متوجه سرعت پایین آن می‌شوید.

البته این موضوع برای تمام ارائه‌دهندگان وی پی ان وجود ندارد اما در اکثر مواقع این طور است. دلیل آن هم این است که سرورها محدود هستند و افراد زیادی به آن متصل می‌شوند. ارائه‌دهنده هم محدودیتی برای هر کاربر در نظر نگرفته است و همین مسئله در نهایت باعث می‌شود تا سرعت سرور تا حد زیادی کم شود.

این در حالی است که وی پی ان‌های پولی سرورهای زیادی دارند و افرادی که از سرورها استفاده می‌کنند، محدود هستند. بنابراین سرعت آن تا حد زیادی افزایش پیدا می‌کند و نسبت به وی پی ان‌های رایگان رضایت شما را بیشتر جلب می‌کند.

البته در کنار سرعت، تنظیمات آن هم مهم است تا امنیت حداکثر را در اختیار شما قرار دهد. پس فراموش نکنید که همه‌ چیز سرعت نیست، بلکه امنیت و پروتکل‌های امنیتی استفاده شده هم اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت.

آیا بدون نصب نرم افزار، امکان دسترسی به VPN وجود دارد؟

در حالیکه ممکن است در ابتدا چنین سوالی مسخره بنظر بیاید و با خود بگویید که بدون نصب نرم افزار یا اعمال تغییرات نرم افزاری امکان استفاده از قابلیت‌های وی پی ان وجود ندارد، اما باید بگوییم که اشتباه می‌کنید!

در حال حاضر راه دیگری نیز برای استفاده از VPN بدون نصب نرم افزار یا اکستنشن وجود دارد و آن چیزی نیست جز: خرید مودم با قابلیت VPN.

در واقع مودم‌هایی وجود دارند که می‌توانید تنظیمات وی پی ان را روی آ‌ن‌ها اعمال کنید و سپس با روشن کردن مودم و اتصال آن به سیستم، بدون نصب هیچگونه نرم افزاری، به اینترنت بدون فیلتر دسترسی داشته باشید.

به این ترتیب تمام پهنای باندی که در اختیار شما قرار دارد بدون محدودیت بوده و دیگر نگرانی قطعی فیلترشکن به‌خصوص برای امور حساس مانند ترید وجود ندارد.

برای خرید مودم با قابلیت تنظیم VPN، ما مودم نتربیت مدل NWR-M920 را به شما پیشنهاد می‌کنیم. این مودم با بهره‌مندی از شیار سیم کارت، امکان استفاده از نت همراه را نیز علاوه بر اینترنت ثابت در اختیار شما قرار می‌دهد.

همچنین با وجود 4 آنتن وای‌فایجهت افزایش برد اینترنت بی‌سیم و 3 پورت LAN، تمام دستگاه‌های خود را می‌توانید به این مودم همه‌چیز تمام متصل کنید.

در نهایت، آیا واقعاً به یک وی پی ان نیاز دارید؟

تا چند سال گذشته vpnها بسیار ساده بودند و تنها از نمایش IP جلوگیری می‌کردند اما در حال حاضر این سرویس‌ها بسیار پیشرفته شدند. تا جایی که می‌توانند داده‌های شما را در اختیار ارائه دهنده قرار دهند و همین موضوع می‌تواند منجر به جاسوسی شرکت‌های مختلف شود.

به همین دلیل، در حال حاضر پیدا کردن یک وی پی انی که بتوانید به آن اعتماد کنید کار چندان ساده ای نیست.

با این حال بسیاری از ما به استفاده از وی پی ان‌ها نیاز داریم! به خصوص در کشور ما که اغلب سرویس‌ها تحریم هستند و نمی‌توان بدون VPN به آن‌ها دسترسی پیدا کرد.

بنابراین اگر به سرویس‌های فیلتر یا تحریم شده نیاز ندارید احتمالا به وی پی ان هم نیاز نخواهید داشت. با این حال هنگام انتخاب وی پی ان باید حواستان باشد که نکات بررسی شده در این مقاله را مدنظر داشته باشید تا مشکل خاصی برای شما به وجود نیاید.

زمانی که بهترین وی پی ان را انتخاب کنید، دیگر نگران از دست رفتن اطلاعات یا سرعت پایین آن نخواهید و این موضوع برای بسیاری از کاربران ارزش زیادی دارد. اگر شما هم تجربه استفاده از وی پی ان یا مشکلات مربوط آن را دارید، از طریق بخش نظرات با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.