بررسی مزایا و معایب انواع پروتکل‌های VPN

استفاده از وی پی ان‌ها به منظور حفظ حریم خصوصی کاربران است. پروتکل‌های وی پی ان بخش مهمی در این مسیر هستند که به شما کمک می‌کنند تا بتوانید فعالیت‌های خود را رمزگذاری شده انجام دهید.

در واقع پروتکل‌های وی پی ان بخش مهمی از هر سرویس وی‌ پی ان هستند. هنگامی که قصد راه‌اندازی وی پی ان روی موبایل یا کامپیوتر شخصی خود را دارید، با چند پروتکل مختلف روبرو می‌شوید اما کدام یک از آن‌ها برای شما مناسب است؟

با توجه به این‌که تعداد زیادی پروتکل وی پی ان وجود دارد، باید با آن‌ها آشنا شوید تا ببینید که کدام یک از آن‌ها به درد شما می‌خورد. پس اگر این سوال برای شما هم پیش آمده‌ است، در این مقاله همراه ما باشید تا به بررسی کامل انواع پروتکل‌های وی پی ان، مزایا و معایب آن‌ها بپردازیم.

پروتکل وی پی ان چیست؟

وی پی ان و پروتکل وی پی ان اصولاً یکسان نیستند و تفاوت‌های مهمی با هم دارند. بعضا کاربران هر اپلیکیشن وی پی ان را یک پروتکل می‌دانند اما واقعیت این است که تقریباً همه سرویس‌دهنده‌های وی پی ان از پروتکل‌های یکسانی استفاده می‌کنند.

این موضوع که نام اپلیکیشن یا ارائه‌دهنده فرق می‌کند به این معنی نیست که به طور کلی ساختار وی پی ان یا همان پروتکل‌ها متفاوت هستند. یک سرویس وی پی ان مناسب باید به کاربران اجازه دهد که از پروتکل مناسب از میان چندین پروتکل موجود استفاده کنند.

به صورت کلی دو نوع وی پی ان وجود دارد:

وی پی ان دسترسی از راه دور

اولین نوع وی پی ان دسترسی از راه دور است که اطلاعات را روی موبایل ارسال یا دریافت می‌کند. در این روش همه چیز رمزگذاری می شود و هیچ‌کس نمی‌تواند به راحتی به اطلاعات شما دسترسی پیدا کند. همه وی پی ان‌هایی که کاربران استفاده می‌کنند از این نوع هستند.

وی پی ان سایت به سایت

این نوع وی پی ان با هدف گسترش شبکه میان موقعیت‌های جغرافیایی مختلف به کار می‌رود. این مورد بیشتر توسط شرکت‌های بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد که برای کاربران معمولی کاربرد ندارد.

به‌طور کلی عملکرد وی پی ان‌ها فارغ از نوع آن‌ها به این صورت است که از طریق تونل‌های رمزگذاری شده، اطلاعات را به سرور منتقل می‌کنند و در نهایت به شما یک IP جدید که همان آی پی سرور است تخصیص داده می‌شود.

حال پروتکل‌های وی پی ان به شما کمک می‌کنند تا فرآیند تشکیل تونل و انتقال اطلاعات به صورت قاعده‌مند انجام شود. در واقع این موضوع که اطلاعات شما در وضعیت امن منتقل می‌شوند، به واسطه پروتکل وی پی ان است.

البته لازم است بگوییم که هیچ‌کدام از پروتکل‌های وی پی ان به صورت کامل امن نیستند و هر کدام ممکن است در شرایطی آسیب‌پذیر باشند.

بیشتر بخوانید : آموزش ساخت کانکشن VPN

انواع پروتکل‌های وی پی ان کدام هستند؟

اگر بخواهیم خیلی ساده به موضوع وی پی ان‌ها نگاه کنیم، در نهایت همه آن‌ها قرار است به ما کمک کنند تا اطلاعات خود را به صورت رمزگذاری شده انتقال دهیم.
پس چرا چند نوع پروتکل مختلف وجود دارد؟ دلیل آن امنیت است.

قطعاً ساختار، عملکرد و امنیتی آن‌ها تفاوت دارد و به همین دلیل بهتر است که پروتکل مناسب خود را انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید : هر آنچه که برای انتخاب وی پی ان مناسب باید بدانید!

در این بخش از مقاله می‌خواهیم به بررسی کامل انواع پروتکل‌های وی پی ان، مزایا و معایب آن‌ها بپردازیم تا ببینید که کدامیک برای شما مناسب است:

1. پروتکل PPTP

پروتکل PPTP مخفف کلمه Point-to-Point Tunneling بوده که از سال 1999 وجود داشته است. این پروتکل در واقع اولین پروتکل وی پی ان است که نرم افزارها معمولا در اختیار همه کاربران قرار می‌دهند.

امروزه استفاده از PPTP گسترش یافته و همین مسئله باعث شده تا این پروتکل روی اکثر اپلیکیشن‌های وی پی ان قرار داشته باشد. راه‌اندازی آن بسیار ساده است و نیازی به استفاده از نرم‌افزار خاصی نیست!

حتی بدون اپلیکیشن وی پی ان هم می‌توانید از آن استفاده کنید. کافی است آن را در تنظیمات موبایل، لپ تاپ یا دستگاه خود وارد کنید تا به صورت مستقیم به پروتکل متصل شوید.

پروتکل PPTP چیست؟

این پروتکل وی پی ان توسط مایکروسافت ایجاد شده و برای رمزگذاری نقطه به نقطه به همراه احراز هویت مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این پروتکل رمزگذاری به صورت 128 بیتی انجام می‌شود که امنیت بالایی ندارد.

با این حال، این پروتکل توسط کاربران زیادی استفاده شده اما اکنون مایکروسافت هم پیشنهاد می‌کند که از این پروتکل استفاده نکنید.

پیشنهاد مایکروسافت جایگزین کردن پروتکل SSTP یا L2TP/IPSec به جای PPTP است. استفاده از این پروتکل برای افرادی که نیاز به امنیت بالا دارند، مناسب نیست! چرا که به راحتی قابل رمزگشایی است.

بزرگ‌ترین مزیتی که می‌توان برای این پروتکل درنظر گرفت، سرعت بسیار بالا و سادگی استفاده از آن است. این پروتکل نیاز به قدرت پردازشی ندارد و همین مسئله باعث می‌شود که سرعت عملکرد آن بالا باشد.

در هر حال، امروزه بر اساس استانداردهایی که وجود دارد این پروتکل کاملاً ناامن شناخته می شود. تنها برای افرادی که به دنبال رفع فیلتر هستند مناسب بوده و برای افرادی که امنیت برای آن‌ها مهم است، توصیه نمی‌شود.

مزایای PPTP

  • سریع‌ترین پروتکل ممکن است.
  • به درد افرادی که برای رفع فیلتر یا تحریم‌ها به دلیل منطقه جغرافیایی هستند، می خورد.
  • با اکثر دستگاه‌ها سازگار است و می‌توانید به راحتی از آن استفاده کنید.

معایب PPTP

  • بسیار نا امن است و می‌تواند امنیت شما را خطر بیندازد.
  • کاملاً قابل کرک و رمزگشایی است و شرکت‌هایی در این زمینه فعالیت می‌کنند.
  • توسط فایروال‌های امنیتی مسدود شده‌اند که می‌تواند سرویس شما را مختل کند.

2. پروتکل L2TP/IPSec

یکی دیگر از پروتکل‌هایی که در اختیار کاربران قرار دارد، پروتکل L2TP/IPSec است. این پروتکل رمزگذاری یا احراز هویت خاصی انجام نمی‌دهد و به عنوان یک پروتکل تونل برای ارتباط بین شما و سرور وی پی ان استفاده می‌شود.

رمزگذاری ترافیک شما و مسائل دیگر همگی به IPSec وابسته است و همین مسئله باعث شده تا امنیت آن خیلی بالا نباشد.

پروتکل L2TP/IPSec چیست؟

مزایای L2TP/IPSec

  • این پروتکل امنیت بالایی ندارد اما سرعت بالایی دارد! در واقع در کمترین زمان ممکن بالا می‌آید و برای افرادی که امنیت برایشان مهم نیست و تنها می‌خواهند به دنیای بدون فیلتر دسترسی داشته باشند مناسب است.
  • در اختیار همه افراد قرار دارد! تقریباً هر فردی با هر سیستم عامل یا دستگاهی می‌تواند از این پروتکل استفاده کند و به دنیای اینترنت بدون فیلتر دسترسی داشته باشد.

معایب L2TP/IPSec

  • این پروتکل در اختیار گروه‌های مختلف قرار دارد و ممکن است اطلاعات شما کاملاً در خطر باشد. در واقع آسیب پذیری این پروتکل زیاد است و بهتر است استفاده نشود.
  • گاهی اوقات سرعت آن کمتر از پروتکل‌های دیگر است؛ البته در صورتی که بخواهید به امنیت بیشتر دسترسی داشته باشید.
  • با فایروال‌ها مشکل دارد و نمی‌تواند به خوبی آن را دور بزند. همین مسئله باعث می‌شود تا ارتباط شما مدام قطع شود.

3. پروتکل OpenVPN

اپن وی پی ان (OpenVPN) یکی از پروتکل‌های استاندارد صنعتی است که همیشه در حال بروزرسانی است و بهترین گزینه برای تامین امنیت شما محسوب می‌شود.

این پروتکل اولین توصیه کارشناسان وی پی ان است و چند دلیل مهم برای آن وجود دارد. مهم‌ترین جنبه آن امنیت است که این پروتکل به خوبی توانسته در این بخش بهترین نتایج را رقم بزند.

پروتکل OpenVPN چیست؟

جالب است بدانید که این پروتکل حتی در ضعیف‌ترین تنظیمات ممکن هم نسبت به بسیاری دیگر از پروتکل‌ها توانسته بهتر عمل کند. همچنین این پروتکل از رمزگذاری‌های مختلفی استفاده می‌کند که همین موضوع نشان‌دهنده امنیت بالای آن است.

جالب است بدانید که در این پروتکل تنظیمات مختلفی وجود دارد و به شما این امکان را می‌دهد که سرعت بیشتر یا امنیت بیشتر را انتخاب کنید. در واقع برخی پروتکل‌ها تنها امنیت یا سرعت را تامین می‌کنند اما این پروتکل با یک تیر دو نشان را زده است.

UDP از مهم‌ترین تنظیمات این پروتکل است که روی هر پورتی قابل اجرا است. TCP تنظیمات دیگری از آن است که بیشتر برای کشورهایی که فیلترینگ شدیدی دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جالب است بدانید که Open VPN متن باز است و شما می‌توانید به راحتی آن را برای پروژه‌های خود استفاده کنید و توسعه دهید. البته اپن سورس بودن آن می‌تواند خطرناک باشد اما تا به حال آن را با خطرات امنیتی جدی روبرو نکرده است.

در حال حاضر بسیاری از ارائه‌دهندگان وی پی ان، این پروتکل را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند. کاربران زیادی به اپن وی پی ان علاقه دارند و دلیل آن هم ویژگی‌ها و مزایای آن است.

توصیه ما این است که از اپن وی پی ان استفاده کنید و تنها زمانی به سراغ پروتکل‌های دیگر بروید که به این پروتکل دسترسی ندارید. اگر سرویس‌دهنده وی پی ان شما از OpenVPN پشتیبانی نمی‌کند، بهتر است به سراغ سرویس‌دهنده دیگری بروید.

مزایای OpenVPN

  • این پروتکل، متن باز است و هر کسی می‌تواند در آن تغییرات ایجاد کند.
  • سازگاری کامل با انواع پروتکل‌های رمزگذاری دارد. در واقع شما می‌توانید رمزگذاری مورد نظر خود را انتخاب کنید تا از امنیت یا سرعت بیشتر برخوردار شوید.
    امنیت بسیار بالایی دارد و کارشناسان آن را امن‌ترین پروتکل وی پی ان می‌دانند.
  • به راحتی فایروال‌های مختلف را دور می‌زند و این موضوع جلوی قطع شدن ارتباط شما را نمی‌گیرد.
  • در اکثر اپلیکیشن‌های مربوط به سرویس‌دهنده‌های وی پی ان وجود دارد و به راحتی می‌توانید به آن متصل شوید.

معایب OpenVPN

راه‌اندازی آن نسبت به سایر موارد کمی پیچیده‌ است و معمولاً از اپلیکیشن آن برای اتصال استفاده می‌شود. ممکن است کاربران عادی بدون اپلیکیشن OpenVPN نتوانند به آن متصل شوند اما نسخه رسمی نرم‌افزار آن برای پلتفرم‌های مختلف وجود دارد.

بیشتر بخوانید : آموزش راه‌اندازی VPN روی مودم نتربیت NWR-M920

4. پروتکل SSTP

SSTP یکی دیگر از پروتکل‌هایی است که سازگاری بسیار خوبی با سیستم عامل ویندوز دارد اما برخی نگرانی‌های امنیتی در مورد آن وجود دارد.

SSTP را می‌توان دومین تلاش مایکروسافت برای ساخت پروتکل وی پی ان دانست. SSTP مخفف Secure Socket Tunneling است و اولین بار در ویندوز Vista SP1 مورد استفاده قرار گرفت. همچنین از SSL 3.0 استفاده می‌کرد که سطح امنیتی بالاتری نسبت به PPTP داشت.

پروتکل SSTP چیست؟

این پروتکل حتی مورد استفاده سیستم عامل Mac OS هم قرار گرفته است اما در حال حاضر بیشتر در ویندوز کاربر دارد. راه‌اندازی این پروتکل بسیار ساده بوده و اگر سیستم عامل شما ویندوز است، می‌توان آن را یکی از بهترین پروتکل‌های ممکن دانست.

این نوع پروتکل به خوبی فایروال‌ها را مدیریت می‌کند و مانند پروتکل اپن وی‌ پی ان عملکرد خوبی دارد.

یکی از بزرگ‌ترین عیب‌هایی که این پروتکل دارد و باعث شده تا بسیاری از افراد دیگر از آن استفاده نکنند، این است که توسط برخی از گروه‌های بزرگ مهندسی اینترنت منسوخ اعلام شده است.

در نهایت، این پروتکل نسبت به PPTP عملکرد بهتری دارد اما باز هم دارای چند ایراد اساسی است. بنابراین کاربران باید خودشان تصمیم بگیرند که می‌خواهند از آن استفاده کنند یا خیر.

مزایای SSTP

  • این پروتکل توسط بزرگ‌ترین غول تکنولوژی دنیا (مایکروسافت) ارائه شده است و قطعاً عملکرد بسیار خوبی دارد.
  • راه‌اندازی آن روی دستگاه‌های ویندوزی به سادگی انجام می‌شود.
  • هماهنگی بسیار خوبی با سایر نرم‌افزارهای ویندوزی دارد.
  • کاملاً امن بوده و دلیل آن هم استفاده از پروتکل رمزگذاری AES-256 است.
  • فایروال‌ها را به خوبی دور می‌زند و می‌توانید ارتباط پایدار و خوبی را با استفاده از آن تجربه کنید.

معایب SSTP

این پروتکل متعلق به مایکروسافت است و همه دیتاهای آن در اختیار این شرکت قرار دارد. مایکروسافت در برخی موارد متهم به همکاری با سازمان‌هایی که قانون را زیر پا می‌گذارند، شده است. بسیاری از ارائه‌دهندگان وی پی ان به همین دلیل از ارائه این سرویس در اپلیکیشن‌های خود، خودداری می‌کنند.

5. پروتکل IKEv2

این پروتکل وی پی ان به عنوان پروتکلی مناسب و ایمن محسوب می‌شود اما قدرتمندترین آن‌ها نیست. IKEv2 در واقع حاصل تلاش‌های مشترک میان مایکروسافت و سیسکو است که تصمیم داشتند یک پروتکل امن و انعطاف‌پذیر ایجاد کنند.

این پروتکل به خودی خود یک تونل امن است که مشابه L2TP عمل می‌کند اما امنیت آن مربوط به بخش IPSec است. به همین دلیل است که نام اصلی آن هم IKEv2/IPSec بوده اما به صورت خلاصه با عنوان IKEv2 شناخته می‌شود.

اگر از کاربران ویندوز هستید، می‌توانید از این پروتکل روی ویندوز 7 و نسخه‌های بعدی، به راحتی استفاده کنید.

پروتکل IKEv2 چیست؟

همچنین در دستگاه‌های دیگری نظیر موبایل‌های اندروید، IOS و بلک بری هم می‌توانید از آن استفاده کنید. این پروتکل مستقل از مایکروسافت و سیسکو است؛ در واقع چیزی مانند لینوکس است که توسط سرویس‌دهندگان مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

البته برای اجرای آن گاهی اوقات ممکن است نیاز به اپلیکیشن‌های دیگر داشته باشید اما برخی موبایل‌ها و دستگاه‌ها امکان اتصال مستقیم را برای این پروتکل فراهم کرده‌اند. این پروتکل از پروتکل Mobility و Multihoming استفاده می‌کند که باعث می‌شود تا همیشه در حال تغییر اتصالات باشد. این موضوع امنیت خوبی را فراهم می‌کند!

پروتکل IKEv2 به تازگی توسعه پیدا کرده و به همین دلیل محبوبیت آن نسبت به L2TP کمتر است. با این حال قابل اعتمادتر بوده و امنیت بیشتری برای شما فراهم می‌کند.

اگر از آن دسته افرادی هستید که همیشه سفر می‌کنید و می‌خواهید با موبایل خود به یک پروتکل وی پی ان مناسب وصل شوید، این سرویس مناسب شما خواهد بود. همچنین برای موبایل‌های بلک بری تقریباً تنها پروتکلی است که می‌توانید استفاده کنید. چرا که بقیه نیاز به اپلیکیشن دارند و این سیستم عامل بسیار محدود است.

مزایای IKEv2

  • این پروتکل از ابزاری به نام IPSec برای اتصال استفاده می‌کند و همین مسئله باعث می‌شود تا امنیت شما تضمین شود. همچنین اتصال شما همواره پایدار بوده و کمتر دچار قطعی می‌شود.
  • امنیت این پروتکل توسط الگوریتم‌های رمزگذاری شده قدرتمند تامین می‌شود و همین مسئله باعث شده تا یکی از امن‌ترین وی پی ان‌ها باشد.
  • سرعت آن بسیار بالا است و پهنای باند کمی را اشغال می‌کند. سریع وصل می‌شود و اتصال شما برای مدت زمان طولانی پایدار خواهد بود.
  • این پروتکل از فایروال‌ها هم به راحتی عبور می‌کند و اختلالی در اتصال آن به وجود نخواهد آمد.

معایب IKEv2

این پروتکل با تمام دستگاه‌ها سازگار نیست. البته با توجه به این که پشت صحنه این پروتکل مایکروسافت قرار دارد، با سیستم عامل‌ ویندوز تداخلی ندارد اما در برخی دیگر از سیستم عامل‌ها عملکرد خوبی ندارد.

6. پروتکل WireGuard

جدیدترین و سریع‌ترین پروتکلی که وجود دارد، پروتکل WireGuard است. این پروتکل به قدری عالی است که تمام فعالان وی پی ان از آن صحبت می‌کنند.

رمزگذاری پیشرفته روی اطلاعاتی که از طریق آن رد و بدل می‌شود مهم‌ترین ویژگی آن است که باعث شده به پروتکل شماره یک بازار تبدیل شود. البته هنوز افراد کمی از آن استفاده می‌کنند و حتی اغلب سرویس‌های وی ‌پی ان هنوز هم آن را به کاربران ارائه نمی‌دهند.

گفته می‌شود که این پروتکل هنوز در حال گذراندن مرحله آزمایش است تا جلوی آسیب‌پذیری‌های آن کاملاً گرفته شود.

پروتکل WireGuard چیست؟

مزایای WireGuard

  • این پروتکل رایگان و اپن سورس است و هر کسی می‌تواند تغییراتی در کدهای آن ایجاد کند. همچنین امکان پیدا کردن اشکالات آن توسط افراد دیگر هم وجود دارد.
  • سریع و مدرن بودن آن یک مزیت مهم است! گفته می‌شود که این پروتکل تنها از 4 هزار خط کد تشکیل شده که به عنوان پروتکل وی پی ان با کمترین کد شناخته می‌شود. جالب است بدانید که اپن وی پی ان 100 برابر بیشتر خط‌های کدنویسی دارد!

معایب WireGuard

این پروتکل هنوز ناقص بوده و تکمیل نشده است! پیاده‌سازی آن در مرحله اولیه قرار دارد و احتمالاً مدت زیادی طول می‌کشد تا به بهترین حالت خود برسد. با این حال، این پروتکل وی پی ان امن‌ترین پروتکل شناخته شده است و قطعاً با رسیدن آن به دست کاربران طرفداران بسیار زیادی پیدا می‌کند.

سوالات متداول

بهترین پروتکل وی پی ان کدام است؟

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که کاربران می‌پرسند این است که بهترین پروتکل وی پی ان کدام است؟! واقعیت این است که بهترین پروتکل وی پی ان وجود ندارد. همه چیز بستگی به استفاده، نیاز و البته اینترنت شما دارد تا بتوانید بهترین گزینه را انتخاب کنید.

به عنوان مثال اگر جزو کاربرانی هستید که همیشه در یوتیوب فیلم مشاهده می‌کنید، سرعت وی پی ان برای شما مهم است. در چنین شرایطی شاید امنیت مهم نباشد؛ پس پروتکلی که سرعت بیشتری دارد به شما کمک می‌کند.

گاهی اوقات امنیت حرف اول را می‌زند و سرعت بالا مهم نیست. در چنین شرایطی به سراغ پروتکلی می‌روید که امنیت شما را تامین می‌کند.

سریع‌ترین پروتکل وی پی ان کدام است؟

در حال حاضر WireGuard به عنوان سریع‌ترین پروتکل وی پی ان شناخته می‌شود. زمان اتصال و اتصال مجدد آن بسیار سریع است و همچنین استفاده آن از باتری‌های موبایل و لپ‌تاپ هم بسیار ناچیز است.

پس از آن پروتکل وی پی ان IKEv2 قرار دارد. با این پروتکل می‌توانید در کمترین زمان ممکن به دنیای اینترنت بدون فیلتر دسترسی داشته باشید و کارهای خود را انجام دهید.

IKEv2 حتی از OpenVPN هم سریع‌تر است و دلیل آن استفاده کمتر آن از CPU برای پردازش داده‌ها است. البته نباید فراموش کرد که مسائل دیگری هم روی سرعت وی پی ان تاثیرگذار هستند و همه چیز به پروتکل مربوط نمی‌شود.

به عنوان مثال اگر سرعت اینترنت شما پایین باشد، روی سرعت VPN هم تاثیر دارد. با این حال در دسترس‌ترین و پرسرعت‌ترین پروتکلی که می‌توانید در حال حاضر استفاده کنید، پروتکل IKEv2 است.

امن‌ترین پروتکل وی پی ان کدام است؟

بسیاری از کارشناس‌ها Open VPN را امن‌ترین پروتکل وی پی ان می‌دانند. دلیل آن هم استفاده از رمزگذاری 256 بیتی در این پروتکل است. البته رمزنگاری‌های دیگری نظیر 3DES، Blowfish، CAST-128 و AES را نیز ارائه می‌کند.

پایدارترین پروتکل وی پی ان کدام است؟

اگر به دنبال پایدارترین پروتکل وی پی ان هستید، پیشنهاد ما IKEv2 است. این پروتکل اتصال بسیار قدرتمندی دارد و به کاربران اجازه می‌دهد تا بدون به خطر انداختن امنیت خود، فعالیت داشته باشند.

آسان‌ترین پروتکل وی پی ان برای راه اندازی کدام است؟

تقریباً ساده‌ترین پروتکلی که می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید، پروتکل PPTP است. این پروتکل توسط اکثر ارائه‌دهنده‌ها به فروش می‌رسد و شما می‌توانید از آن استفاده کنید.

با این حال استفاده از آن برای زمانی که به امنیت بالا نیاز دارید، توصیه نمی‌شود و بهتر است در چنین شرایطی به سراغ WireGuard یا IKEv2/IPsec بروید. در هر حال، پروتکل PPTP به راحتی و در کمترین زمان ممکن راه‌اندازی می‌شود و می‌توانید برای رفع فیلترینگ از آن استفاده کنید.

بیشتر بخوانید : نکات مهم برای نصب و راه‌اندازی وی پی ان (VPN)

بهترین مودم با قابلیت راه‌اندازی VPN کدام است؟

مودم نتربیت NWR-920 یکی از جدیدترین مودم‌های موجود در بازار ایران است که به شما اجازه راه‌اندازی وی پی ان روی مودم را می‌دهید. این مودم فوق العاده با پشتیبانی از سیم کارت، 3 پورت LAN و 4 آنتن وای‌فای می‌توانید تمام نیازهای شما را برطرف کند.

چند نکته کاربردی که توسط کارشناسان ارائه شده است!

اگر قصد استفاده از وی پی ان را دارید، باید ببینید که کدام پروتکل می‌تواند نیاز شما را برطرف کند.

کارشناسان چند توصیه ساده در مورد استفاده از پروتکل‌های VPN می‌کنند:

  • اگر OpenVPN در دسترس است، حتماً از آن استفاده کنید.
  • تا جایی که می‌توانید از PPTP دور باشید.
  • در صورت امکان اصلاً از سرویس SSTP استفاده نکنید.
  • اگر L2TP به درستی اجرا شود گزینه مناسبی است اما در کل پیشنهاد نمی‌شود.
  • اگر به اپن وی پی ان دسترسی ندارید، از IKEv2 استفاده کنید.
  • اپن وی پی ان در حال حاضر امن‌ترین پروتکل وی پی ان است و استانداردهای لازم را دارد.

با رعایت این نکات به راحتی می‌توانید بدون هیچ دردسر و مشکلی از وی پی ان‌ها استفاده کنید.

جمع بندی

شاید تا پیش از این مقاله نمی‌دانستید که پروتکل‌های مختلفی برای وی پی ان وجود دارد یا حداقل با ویژگی‌های آن‌ها آشنا نبودید.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی کامل پروتکل‌های وی پی ان بپردازیم تا بتوانید متناسب با کاربری خود بهترین گزینه را برای خودتان انتخاب کنید.

در حال حاضر ارائه‌دهنده‌های وی پی ان معمولاً پروتکل‌های مختلفی را در اختیار شما قرار می‌دهند تا بتوانید هر کدام را که نیاز دارید استفاده کنید. اگر سوالی در مورد پروتکل‌های VPN دارید، از طریق بخش نظرات مطرح کنید تا شما را راهنمایی کنیم.