10 دلیل مهم برای آنکه یک مودم جدید بخریم!

دستگاه‌های الکترونیکی معمولاً طول عمر محدودی دارند. عملکرد این تجهیزات معمولاً پس از دو تا چهار سال کاهش می‌یابد و معمولا قبل از رسیدن به 10 سال عمرشان به پایان می‌رسد. مودم‌ها هم از این قاعده مستثنی نیستند. بنابراین هر چند سال یک‌بار باید آن‌ها را تعویض کنید.

اما چگونه می‌توانید بفهمید که زمان آن رسیده است که یک مودم جدید تهیه کنید؟ در این مقاله ده دلیل اصلی را برای تعویض مودم قدیمی ارائه خواهیم کرد. قطعاً در صورتی که از عمر مودم فعلی شما بیشتر از 7 سال گذشته و یا اتصال به اینترنت در آن غیرممکن و یا با مشکل مواجه شده است، وقت آن رسیده که مودم خود را تعویض کنید.

با این حال، اگر مودم شما فقط چند سال از عمرش گذشته و هنوز کار می‌کند، فقط در صورتی آن را تعویض کنید که یک مودم جدید با قابلیت‌های بهتر از جمله سرعت، برد و امنیت بیشتر نصیب‌تان شود. وقتی یک مودم جدید می‌خرید، احتمالاً ویژگی‌های جدیدتری مانند مدیریت پیشرفته کاربر و امکان اتصال دستگاه‌های بیشتر به شبکه خانگی خود خواهید داشت.

پیش از تعویض مودم قدیمی خود، ابتدا خوب بررسی کنید که مودم جدید به نیاز شما پاسخ می‌دهد تا هزینه اضافی برای خود نتراشید! همچنین، با تماس با پشتیبانی ارائه‌دهنده سرویس اینترنت، مطمئن شوید که ISP مورد نظر (ارائه دهنده سرویس اینترنت) از نسخه DOCSIS مودم پشتیبانی می‌کند.

علاوه بر این، اگر می‌خواهید انتخاب بهتری داشته باشید، تست سرعت اینترنت را روی چندین دستگاه متصل به مودم خود اجرا کنید. در نهایت، مشخصات دستگاه فعلی خود را با نمونه‌های جدیدتر موجود در بازار مقایسه کرده تا مطمئن شوید که محصول خریداری شده، جزو جدیدترین نمونه‌های بازار است.

با این توضیح مختصر، بیایید نگاهی بیندازیم به مهم‌ترین دلایلی که باعث می‌شود تصمیم به خرید یک مودم جدید بگیرید.

توجه: مودم‌های خانگی معمولاً سه فناوری در یک دستگاه هستند یعنی مودم، روتر و اکسس پوینت. با این حال، در این مقاله، ما از اصطلاح مودم استفاده می‌کنیم تا درک آن برای خواننده آسان‌تر باشد.

10 دلیل برای خرید یک مودم جدید

در این بخش، 10 دلیل اصلی را که نشان می‌دهد باید مودم خود را تعویض کنید، بیان می‌کنیم:

1. مودم روشن نمی‌شود

اتصال به اینترنت با استفاده از مودمی که روشن نمی‌شود غیرممکن است؛ با این حال، مودمی که روشن نمی‌شود لزوماً یک مودم از کارافتاده نیست. پیش از تصمیم‌گیری در مورد خرید یک مودم جدید، مطمئن شوید که سیم برق و آداپتور مودم تان درست است و به خوبی وصل شده است.

نقص آداپتور هم می‌تواند دلیل روشن نشدن مودم باشد. برای اطمینان، آداپتور مودم خود را روی مودم دیگری با همان مشخصات ولتاژ تست کنید. اگر مشکل از آداپتور مودم باشد، می‌توانید با صرف هزینه بسیار کمتر، یک آداپتور جدید بخرید بدون آنکه نیاز باشد مودم خود را عوض کنید.

البته دقت کنید که آداپتور جدید از نظر مشخصات ولتاژ و جریان خروجی درست مشابه آداپتور قبلی باشد. در غیر این صورت، ممکن است به محض وصل کردن دستگاه، مدارهای داخلی مودم را بسوزاند.

تعویض مودم به دلیل روشن نشدن

از سوی دیگر، اگر با تعویض آداپتور مودم باز هم کار نکرد، با یک تکنسین مشورت کنید. در برخی موارد، آن‌ها می‌توانند برد الکترونیکی مودم را مجدداً تنظیم کرده یا یک تعمیر اولیه روی آن انجام دهند، اما احتمال موفقیت آن بسیار کم است و شاید لازم باشد یک مودم جدید بخرید.

2. اتصال اینترنت برقرار نمی‌شود

ساده‌ترین راه‌حل زمانی که اتصال شما به اینترنت قطع می‌شود این است که مودم خود را از برق بکشید، چند ثانیه صبر کرده و دوباره آن را وصل کنید. این فرآیند باعث می‌شود که حافظه کش مودم پاک شده و تنظیمات آن از حافظه دائمی فراخوانی شود.

اما اگر با چند بار خاموش و روشن کردن، باز هم اتصال اینترنت برقرار نشد، چه باید کرد؟ خب احتمالاً مشکل جدی‌تر است.

تعویض مودم به دلیل عدم اتصال به اینترنت

برای اطمینان از مشکل مودم، باید سایر دلایل نرم‌افزاری و سخت‌افزاری رایج را چک کنید. در اینجا چند راه‌حل برای این منظور ارائه می‌دهیم:

الف. اتصال اینترنت را روی چند دستگاه مختلف چک کنید

اگر حداقل یکی از دستگاه‌ها اتصال اینترنت داشته باشد، مودم شما کار می‌کند و باید تنظیمات آن را بررسی کنید تا ببینید محدودیتی وجود دارد یا خیر. مثلاً تنظیمات فایروال دستگاه و مودم خود را بررسی کنید.

همچنین VPN یا تنظیمات DNS سفارشی نیز می‌تواند اتصال شما را مختل کند. در صورت امکان تنظیمات مودم و دستگاه خود را به حالت پیش‌فرض برگردانید.

ب. چراغ‌های مودم خود را بررسی کنید

اکثر مودم‌ها حداقل دو نشانگر دارند: یکی برای اتصال به اینترنت و دیگری برای اتصال خط ADSL. اگر نشانگر خط ADSL سبز است، اما چراغ اینترنت خاموش یا قرمز است، احتمالاً مشکل از تنظیمات مودم است. به عبارت دیگر با کانفیگ کردن مودم می‌توانید مشکل را حل کنید.

اما اگر نشانگر خط ADSL روشن نیست، با ISP خود تماس بگیرید. ممکن است مشکل گسترده‌تر بوده و از سمت شما نباشد و یا تنظیمات مربوط به تخصیص پهنای باند برای خط شما توسط ISP عوض شده و نیاز به بازبینی داشته باشد.

ج. با کابل اترنت وصل شوید

معمولاً همه مودم‌ها دو راه برای اتصال به اینترنت دارند، یکی از طریق وای‌فای و دیگری از طریق کابل اترنت. گاهی اوقات تنظیمات WiFi خراب می‌شود و اتصال اینترنت از بین می‌رود. از طرف دیگر، ممکن است تداخل سیگنال وجود داشته باشد، یا ممکن است کانال خیلی شلوغ باشد، به خصوص اگر از کانال فرکانسی 2.4 گیگاهرتز استفاده می‌کنید.

بسیاری از دستگاه‌ها، از مانیتور گرفته تا تلویزیون‌های هوشمند، از طریق این محدوده فرکانسی ارتباط برقرار می‌کنند. همه سیگنال‌های موجود در این کانال می‌توانند اتصال اینترنت از طریق مودم را مختل کند. برای اطمینان از عدم مشکل از این نظر، می‌توانید کامپیوتر یا لپ تاپ خود را از طریق کابل اترنت به مودم متصل کنید.

اگر از طریق اترنت به اینترنت دسترسی دارید، وارد داشبورد مودم خود شده و تنظیمات WiFi را بازنگری کنید. همچنین، اگر مودم و سایر دستگاه‌ها از آن پشتیبانی می‌کنند، در محیط داشبورد به باند فرکانسی 5.0 گیگاهرتز سوئیچ کنید. در این صورت احتمال تداخل سیگنال کمتر خواهد شد.

همچنین می‌توانید یک تقویت‌کننده سیگنال برای تقویت امواج مودم نصب کرده تا دستگاه‌های مختلف بدون هیچ مشکلی با آن ارتباط برقرار کنند. نصب اپلیکیشن WiFi analyzer نیز می‌تواند به شما کمک کند که میزان تقویت سیگنال را به کمک تقویت‌کننده تخمین بزنید.

3. قطعی‌های پی‌درپی اتصال اینترنت

ممکن است قطعی‌های پی‌درپی اتصال اینترنت علامت مشکل‌دار بودن مودم شما باشد. اگر اتصال اینترنت شما برای چند دقیقه مدام افت می‌کند، باید روشی مشابه بخش قبل را در پیش بگیرید یعنی قبل از اینکه به این نتیجه برسید که مودم باید تعویض شود، دلایل دیگر را چک کنید.

تعویض مودم به دلیل قطعی‌های پی‌درپی اتصال اینترنت

در این بخش، دلایلی را بررسی می‌کنیم که نشان می‌دهد، مشکل از خود مودم است:

الف. کمبود منابع فیزیکی

مودم‌ها کامپیوترهای کوچکی هستند که برای هدف خاصی ساخته شده‌اند. مانند یک کامپیوتر، یک مودم هم دارای CPU، RAM و ورودی و خروجی است. همچنین یک سیستم عامل در هر مودم وجود دارد که مسئول مدیریت بسته‌ها و مسیریابی است.

درست مانند اینکه باز کردن برنامه‌ها و تب‌های مرورگر می‌توانند کامپیوتر شما را کند کنند، اتصال بیش از حد دستگاه‌ها به یک مودم می‌تواند باعث انباشت بارگذاری روی سیستم عامل شده و آن را دچار مشکل کند. بسته به نوع طراحی، مودم‌های قدیمی می‌توانند تا چهار یا هشت اتصال هم‌زمان را پشتیبانی کنند.

با احتساب دستگاه‌های متصل به مودم از قبیل کامپیوتر، تلفن هوشمند، تبلت، تلویزیون و غیره می‌توانید مشخص کنید که آیا منابع موجود مودم محدود شده است یا خیر.

برای اطمینان، برنامه‌های تست سرعت را روی کامپیوتر و تلفن خود اجرا کنید. سپس تمام دستگاه‌های خود را به جز یکی از آن‌ها از مودم جدا کنید و دوباره تست سرعت را انجام دهید. اگر بهبود قابل‌توجه در کیفیت اتصال اینترنت مشاهده کردید، احتمالاً مودم شما با کمبود منابع برای پاسخ به همه دستگاه‌ها مواجه است.

ب. گرم شدن بیش از حد

همه دستگاه‌های الکتریکی مقداری گرما تولید می‌کنند. طبیعی است که مودم شما هم کمی گرم باشد، اما اگر گرمای آن سوزاننده و آزاردهنده محسوب می‌شود، مشکل جدی است. از وجود تهویه در محل نگه‌داری مودم مطمئن شده و همچنین بررسی کنید که مسیرهای جریان هوای داخل قاب مودم با گردوغبار و یا سیم‌ها و کابل‌ها مسدود نشده باشد.

افزایش گرمای قطعات داخلی مودم می‌تواند روی عملکرد آن و اتصال اینترنت تأثیر بگذارد. ممکن است انتقال مودم به یک جای خنک‌تر با تهویه مطلوب مشکل را حل کند. در صورت ادامه گرمای برد الکترونیکی مودم، ممکن است خازن‌های رگلاتور آن سوخته و عملاً عمر مودم‌تان به پایان برسد.

برای جلوگیری از این مسئله، از یک تکنسین کمک بگیرید. این افراد می‌توانند خازن‌های در معرض سوختن را تشخیص داده و در صورت امکان آن‌ها را تعویض کنند.

ج. پیکربندی غلط DHCP

پروتکل پیکربندی دینامیکی هاست یا به اختصار DHCP یک پروتکل کانفیگ کردن مودم است که به ISP ها این امکان را می‌دهد آدرس‌های IP را برای مدتی محدود به مودم‌ها اختصاص دهند که معمولاً 24 ساعت است.

به این ترتیب، آن‌ها می‌توانند تعداد زیادی از کاربران را با تعداد محدودی آدرس IP مدیریت کنند زیرا همیشه همه کاربران آنلاین نیستند.

هنگامی که یک IP تخصیص یافته منقضی می‌شود، ISP به طور خودکار آن را تمدید می‌کند یا یک IP متفاوت به مودم شما اختصاص می‌دهد. با این حال، اگر دستگاه شما به دلایلی نتواند آدرس IP جدید را دریافت کند، اتصال اینترنت از طریق مودم قطع خواهد شد.

معمولاً با جدا کردن مودم و وصل مجدد آن پس از چند ثانیه مشکل برطرف می‌شود زیرا مودم یک آدرس IP جدید درخواست می‌کند. با این حال، اگر این مشکل به طور مکرر رخ می‌دهد، ممکن است مودم شما به دلیل اتصالات زیادی که تمام منابع آن را مصرف می‌کند، در دریافت آدرس IP جدید مشکل داشته باشد.

د. فریمور قدیمی

اگر هیچ یک از راه‌حل‌ها فوق جواب نداد، به وب‌سایت سازنده مودم خود وارد شده و به دنبال نسخه به‌روزرسانی سیستم عامل یا فریمور آن باشید. گاهی اوقات خطاهای نرم‌افزاری می‌تواند باعث عدم برقراری اتصال اینترنت شود که با به‌روزرسانی مودم، مشکل حل خواهد شد.

بسته به مدل و برند مودم، معمولاً به‌روزرسانی فریمور با دانلود نسخه جدید و آپلود آن در داشبورد مودم انجام خواهد شد. در مورد مودم‌های خاص، دستورالعمل این کار در دفترچه راهنما یا وب‌سایت سازنده آن یافت می‌شود.

برای این منظور شاید لازم باشد که از طریق کابل اترنت متصل شوید زیرا اتصال وای‌فای معمولاً فرآیند به‌روزرسانی را طولانی‌تر می‌کند.

4. صدای وزوز یا نویز

هنگامی که یک یا چند خازن در یک قطعه الکترونیکی به پایان عمر خود نزدیک می‌شوند، معمولاً صداهای وزوز یا نویز از دستگاه مورد نظر شنیده می‌شود. وظیفه اصلی یک خازن ذخیره انرژی و تأمین آن در مدار است. هر بار که یک خازن چرخه شارژ/دشارژ را طی می‌کند، بخش کوچکی از ظرفیت خود را از دست می‌دهد.

وقتی خازن به پایان عمر خود می‌رسد، هوای داخل خازن شروع به خروج از سوراخ‌های میکروسکوپی روی سطح آن کرده که باعث تولید صداهای وزوز می‌شود.

صدای وزوز خازن نشان می‌دهد که مودم شما احتمالاً ظرف چند روز یا چند هفته آینده از کار خواهد افتاد، البته مشروط به اینکه کدام خازن در شرف از کار افتادن است. بهتر است مودم را نزد یک تکنسین ببرید تا خازن‌های مشکوک را شناسایی کرده و در صورت امکان آن‌ها را تعویض کند.

اگر مودم قابل تعمیر نیست، باید یک مودم جدید بخرید زیرا نویز آن آزاردهنده‌تر شده و در آینده احتمال خرابی آن را بیشتر می‌کند. دستگاه‌هایی که قطعات با کیفیت بالاتری دارند، کمتر با این دست مشکلات مواجه می‌شوند.

5. نیاز به سرعت اتصال بیشتر

گاهی اوقات، مودم شما مشکلی ندارد، اما برای پاسخ به نیازهای شما ساخته نشده است.

به عنوان مثال، ممکن است برای پخش یک ویدیوی 4K و اجرای هم‌زمان بازی در چندین دستگاه به یک اتصال پرسرعت با پهنای باند گیگابایتی نیاز داشته باشید. در این حالت، یک مودم با حداکثر سرعت 300 مگابیت بر ثانیه کافی نخواهد بود.

تعویض مودم به دلیل نیاز به سرعت اتصال بیشتر

اگر نیازهای شما تغییر کرده است و دستگاه فعلی شما آن‌ها را برآورده نمی‌کند، وقت آن رسیده که به یک مودم قوی‌تر فکر کنید. برای یافتن دستگاهی که فراتر از انتظارات فعلی‌تان باشد، تحقیق کاملی انجام دهید.

دستگاه‌ها، فناوری‌ها و حداکثر سرعت‌های پشتیبانی‌ شده برند مورد نظر خود را بررسی کنید. همچنین پول خود را صرف خرید یک مودم پیشرفته که فراتر از پشتیبانی‌های ISP است هدر ندهید.

6. نیاز به امنیت بالاتر

بسیاری از کاربران از دسترسی غیرمجاز به وای‌فای توسط همسایگان‌شان با وجود رمزهای عبور قوی شکایت دارند. داشتن رمز عبور قوی تنها بخشی از مسئله امنیت است. بخش مهم‌تر، پروتکل رمزگذاری است که از رمز عبور شما در برابر حملات brute force محافظت می‌کند.

اگر مودم شما از پروتکل امنیتی WiFi Protected Access II یا همان WPA2 پشتیبانی نمی‌کند، به یک مودم جدید نیاز دارید زیرا پروتکل‌های WPA و WEP برای استانداردهای مدرن بسیار ضعیف هستند. نسخه سوم WPA در اواسط سال 2020 منتشر شد، اما همچنان از استقبال بالایی برخوردار نبوده است.

تعویض مودم به دلیل نیاز به امنیت بیشتر

اگر مودم جدیدی خریداری کرده‌اید که از WPA3 پشتیبانی می‌کند، مطمئن شوید که تلفن‌های هوشمند، تلویزیون و سایر دستگاه‌های شما نیز می‌توانند از این پروتکل رمزگذاری استفاده کنند.

برخی از مودم‌های مدرن دارای ویژگی‌های مدیریت منطقه هستند که به شما این امکان را می‌دهد تا شبکه خود را به چندین منطقه جداگانه تقسیم کنید.

برای مثال، می‌توانید تمام دوربین‌های IP خود را طوری تنظیم کنید که به همان منطقه تعلق داشته باشند در حالی که تلویزیون و کنسول بازی شما در منطقه دیگری هستند. به این ترتیب، اگر یک هکر به کنسول بازی شما دسترسی پیدا کند، نمی‌تواند امنیت دوربین شما را به خطر بیندازد.

7. بهره‌مندی از ویژگی‌های جدیدتر

گاهی اوقات ممکن است به ویژگی‌هایی نیاز داشته باشید که مودم فعلی شما آن‌ها را ارائه نمی‌دهد.

به عنوان مثال، ممکن است مهمان‌های زیادی در منزل شما رفت‌وآمد داشته باشند و شما نمی‌خواهید آن‌ها از تمام پهنای باند شبکه استفاده کنند یا رمز وای‌فای را داشته باشند.

تعویض مودم به دلیل بهره‌مندی از ویژگی‌های جدیدتر

یک دستگاه جدیدتر با قابلیت‌های مدیریت کاربر پیشرفته به شما این امکان را می‌دهد تا پسورد جداگانه را برای مهمان تنظیم کنید و تعداد داده‌هایی را که کاربران مهمان می‌توانند دانلود کنند محدود نمایید.

از سوی دیگر، ممکن است برای اتصال چندین دوربین، تلویزیون، تلفن و کامپیوتر با شرایط خاص، ویژگی‌های مسیریابی و امنیتی پیشرفته‌ای را لازم داشته باشید. یا ممکن است بخواهید بسته‌های دانلود یک برنامه یا بازی خاص را اولویت‌بندی کنید تا دانلود آن با وقفه مواجه نشود.

این ویژگی‌ها در مودم‌های ارزان‌قیمت وجود ندارند. بنابراین، شاید وقت آن رسیده که روی یک مودم جدیدتر و البته گران‌تر سرمایه‌گذاری کنید.

8. تغییر ISP یا ارائه‌دهنده سرویس‌های اینترنت

وقتی ارائه‌دهنده سرویس‌های اینترنتی یا ISP خود را تغییر می‌دهید، شاید لازم باشد که مودم خود را هم تعویض کنید. اولین دلیل این است که احتمالاً مودم را از ISP قبلی اجاره کرده‌اید، پس باید آن را برگردانید.

با این حال حتی اگر مودم متعلق به خودتان است، شاید باز هم مجبور شوید آن را تعویض کنید زیرا شرکت‌های ISP مختلف از مودم‌های اختصاصی خود برای اتصال DSL پشتیبانی می‌کنند. بنابراین باید یک مودم جدید و سازگار با خدمات ISP جدید بخرید.

تعویض مودم به دلیل تغییر ISP

9. بهره‌مندی از استانداردهای جدید شبکه

مهندسان به طور مداوم استانداردها و پروتکل‌های شبکه را بهبود می‌بخشند تا قابلیت اطمینان، سرعت و امنیت را افزایش دهند. تقریباً هر دو تا سه سال یک‌بار یک نسخه جدید از پروتکل‌های شبکه منتشر می‌شود.

معمولاً این به‌روزرسانی‌ها با نسخه‌های قبلی سازگار هستند، به این معنی که فناوری جدید، فناوری قدیمی‌تر را پشتیبانی می‌کند.

تعویض مودم به خاطر بهره‌مندی از استانداردهای جدید شبکه

با این حال ممکن است برای بهره‌مندی از پروتکل‌ها و استاندارد جدید شبکه، مجبور شوید مودم خود را عوض کرده و یک مودم جدیدتر بخرید.

برخی از پروتکل‌هایی که با گذر زمان تغییر می‌کنند عبارت‌اند از:

الف. DOCSIS

پروتکل مشخصات رابط سرویس داده روی کابل یا DOCSIS یک نمونه از پروتکل‌هایی است که به شرکت‌های کابلی اجازه می‌دهد اینترنت پرسرعت را از طریق خطوط کواکسیال موجود ارائه دهند.

نسخه جدید این پروتکل 4.0 است که در سال 2019 منتشر شد، اما سازندگان مودم هنوز از آن استفاده نکرده‌اند. نسخه 3.1 در حال حاضر محبوب‌ترین نسخه است که حداکثر سرعت 10 گیگابیت بر ثانیه را ارائه می‌دهد.

اگر مودم شما قبل از سال 2013 ساخته شده، بر پروتکل DOCSIS 3.0 متکی است که فقط می‌تواند تا 1 گیگابیت در ثانیه را پشتیبانی کند. مودم‌های قدیمی 2006 یا قبل از آن فقط سرعت 40 مگابیت در ثانیه را پشتیبانی می‌کنند.

ب. وای‌فای

مانند همه پروتکل‌های شبکه، استاندارد وای‌فای نیز دائماً در حال تغییر است. نسخه فعلی پروتکل وای‌فای، WiFi 6 نام دارد که توسط استاندارد فنی 802.11ax در سال 2020 تصویب گردید. بسته به فاصله و وجود موانع، پهنای باند WiFi 6 می‌تواند تا سرعت 9.6 گیگابیت بر ثانیه برسد.

در مقابل، نسخه‌های قبلی تنها تا 600 مگابیت بر ثانیه می‌رسند، به خصوص وای‌فای 4 (802.11n)، که در سال 2008 منتشر شد و هنوز هم رایج‌ترین نسخه است.
اگر به پهنای باند بالا برای چندین دستگاه نیاز دارید، یک مودم ساده که قبل از سال 2020 ساخته شده است، احتمالاً پهنای باند کافی برای شما نخواهد داشت، بلکه به یک مودم با راه‌اندازی پیچیده‌تر و چندین اکسس پوینت نیاز خواهید داشت.

10. ظاهر جذاب‌تر

در نهایت، ممکن است مودم فعلی شما کاملاً مناسب باشد، با سرعت بالا کار کند و تمام ویژگی‌های لازم را ارائه دهد، اما شاید از ظاهر آن خسته شده باشید.

شاید یک مودم جدید با ظاهری مدرن و تعداد آنتن‌های بیشتر بخواهید که در آینده هم پاسخ نیازهای شما را بدهد. در کنار این مسئله، می‌توانید مودم قدیمی خود را هم نگه داشته و حتی از آن به عنوان یک اکسس پوینت برای پوشش دهی بهتر وای‌فای استفاده کنید.

با وجود تمام این تفاسیر اگر به دنبال یک مودم با کیفیت، دارای امکانات متنوع و مهمتر از همه با قیمت مناسب هستید، ما به شما مودم مودم روتر نتربیت مدل ND-4230NU را پیشنهاد می‌کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر از این مودم، کلیک کنید.

سخن آخر

در پایان باید گفت که برای تعویض مودم و خرید یک مودم جدید، باید هزینه صرف کنید و اول از همه باید ببینید که صرف هزینه بیشتر، چه مزایایی برای شما به دنبال دارد.

محدودیت‌های مربوط به خط تلفن، پهنای باند و یا محدودیت سرویس‌های ISP ممکن است بهره‌برداری حداکثری از قابلیت‌های مودم‌های پیشرفته را محدود کند، بنابراین قیمت بالای این مودم‌ها عملاً هدر دادن سرمایه است.