شبکه های داخلی و سوئیچ های هوشمند

اگر سوئیچ غیر قابل مدیریت فعلی شما عملکرد و امنیت لازم را برای نیازهای شبکه شما فراهم نمی‌کند، می‌توانید از مدل‌های متنوع سوئیچ‌ هوشمند بهره ببرید. در واقع، در بسیاری از سازمان‌ها و ادارات، با گذشت زمان نیاز به پهنای باند بیشتر شبکه محلی (LAN) افزایش خواهد یافت. در گذشته‌ای نه‌چندان دور سوئیچ‌ها در دو نوع  غیر قابل مدیریت و مدیریت عرضه می‌شدند.

انواع غیر قابل مدیریت معمولا برای شرکت‌های کوچک قابل استفاده بودند و امکان پیکربندی یا مانیتورینگ شبکه را در دسترس ادمین قرار نمی‌دادند. در واقع، سوئیچ‌های غیر قابل مدیریت به‌علت قیمت ارزان مورد توجه بسیاری از شرکت‌های کوچک و بزرگ قرار داشتند. سوئیچ‌های قابل مدیریت نیز با قیمت حداقل دو برابر نسبت به انواع غیر قابل مدیریت، امکانات بیشتری را برای پیکربندی و کنترل شبکه ارائه می‌کردند که در این مقاله به طور مفصل به ویژگی ها، کاربردهای شبکه های داخلی و سوییچ های هوشمند پرداخته شده است.

سوییچ هوشمند در شبکه های داخلی

تفاوت‌های سوئیچ قابل مدیریت و غیر قابل مدیریت

خوب است بدانید که یک سوئیچ غیرقابل مدیریت دارای برد ASIC است اما از هیچگونه پردازنده‌ای بهره نمی‌برد و به همین دلیل امکان تعامل با دستگاه‌های متصل را نخواهد داشت. در بهترین حالت، یک سوئیچ غیر قابل مدیریت یک رابط کاربری دارای خط دستور را در دسترس قرار می‌دهد که البته امکان تغییر تنظیمات پیکربندی سوئیچ نیز وجود ندارد.

یک سوئیچ قابل مدیریت شامل ویژگی‌هایی است که نیازمند پیکربندی و کنترل است. این ویژگی‌ها شامل مدیریت ترافیک، امکان تعیین شبکه‌های محلی مجازی (VLAN) و ایجاد مسیرهای ارتباطی بین اجزای مختلف شبکه می‌شود.

قابلیت کیفیت خدمات یا QoS امکان اولویت‌بندی ترافیک حساس‌ به زمان نظیر VoIP و تجمیع لینک (LACP) را در دسترس ادمین قرار می‌دهد. همچنین ویژگی‌های امنیتی مانند لیست‌های کنترل دسترسی (ACL) و تایید اعتبار 802.1x و مانیتورینگ پورت با امکان کپی کردن ترافیک یک پورت به پورت دیگر و اتصال به یک تحلیلگر شبکه، انعطاف‌پذیری بسیار بالایی را در مدیریت شبکه ارائه می‌دهد.

کاربرد سوئیچ‌های قابل مدیریت

در گذشته، سوئیچ‌های قابل مدیریت یا از طریق خط فرمان و اتصال به پروتکل Telnet و یا از طریق کابل RS-232 و  (SNMP (Simple Network4 مانیتور و کنترل می‌شدند. نرم‌افزار مدیریت مبتنی بر پروتکل‌های قابل مدیریت معمولا بر روی یک کنسول سیستم قابل مدیریت اجرا می‌شدند و با توجه به هزینه راه‌اندازی و آموزش نیروهای ماهر، بسیاری از کسب‌وکارها توان بهره‌گیری از آن را نداشتند.

افراد مسئول برنامه‌ریزی در بخش آی‌تی یک سازمان که با افزایش تقاضا برای پهنای باند مواجه هستند، اگرچه با خرید سوئیچ‌های غیرقابل مدیریت بیشتر، هزینه‌های اولیه را کاهش می‌دهند اما با توجه به عدم انعطاف‌پذیری کافی برای کنترل عملکرد و امنیت شبکه در این نوع سوئیچ‌ها، در بلندمدت ناچار به پرداخت هزینه‌های دیگری هستند. این در حالی است که چنین سازمانی با به‌کارگیری سوئیچ‌های قابل مدیریت، می‌تواند نیازهای بخش IT خود را به‌راحتی تامین کند.

نیاز به سوئیچ هوشمند

اما تقریبا از یک سال پیش، برنامه‌ریزان شبکه به یک گزینه جدید تحت عنوان سوئیچ هوشمند نیز دسترسی پیدا کردند. سوئیچ‌های هوشمند تحت وب در حال حاضر توسط شرکت‌ D-Link به بازار عرضه شده‌ است. این راهکارها ویژگی‌های مدیریتی، امنیتی و عملکرد کافی را در اختیار مدیر شبکه قرار می‌دهند و در عین حال فقط کمی گران‌تر از سوئیچ‌های غیر قابل مدیریت هستند.

اکثر سوئیچ‌های هوشمند دارای یک وب‌سرور داخلی هستند که امکان مدیریت آنها از طریق یک مرورگر وب در شبکه سازمان را میسر کرده است. علاوه بر این، کاربران می‌توانند به‌صورت ریموت و کاملا امن از طریق نوت‌بوک‌ها و حتی گوشی‌های هوشمند و وب کیوسک‌های خود به شبکه متصل شوند.

اسمارت سوئیچ‌ها امکانات سطح بالا را با قیمت سوئیچ‌های غیر قابل مدیریت در دسترس کاربر قرار می‌دهند. در حال حاضر با صرف هزینه اندک می‌توان به لیستی طولانی از ویژگی‌ها در سوئیچ‌های از نوع هوشمند دسترسی پیدا کرد.

سوئیچ های هوشمند دی لینک

ویژگی‌های سوئیچ هوشمند از نظر مدیریت شبکه

  • QoS پایه؛ مانیتور ترافیک به ازای هر پورت و اولویت‌بندی بسته‌های اطلاعاتی دارای تگ اولویت یا تگ‌گذاری بسته‌های اطلاعاتی ارسال شده به یک پورت مشخص
  • تجمیع لینک؛ تبدیل چندین پورت به یک سوپر پورت برای ایجاد پورت‌های (Backbone) و Trunk
  • تعیین شبکه‌های محلی مجازی (VLAN)؛ کمک عملکرد و امنیت بهتر شبکه با تفکیک ترافیک
  • پشته‌سازی؛ مدیریت چند سوئیچ هوشمند به‌عنوان یک دستگاه با IP آدرس واحد

یک سوئیچ‌ هوشمند معمولا بر روی چندین پورت خود سرعت گیگابیتی را ارائه می‌دهد. این پورت‌ها برای اتصال به سرورها، مرکز توزیع یا یک سوئیچ مرکزی (هسته) و سایر سوئیچ‌های هوشمند و کاربرانی که به سرعت‌های بالا نیاز دارند، مناسب است.

برخی سوئیچ‌های هوشمند از ویژگی‌های سطح بالایی برخوردارند که نظیر آنها را فقط می‌توان در سوئیچ‌های قابل مدیریت مشاهده کرد. پروتکل مدیریتی گروه اینترنت یا IGMP، قابلیت امنیتی Snooping، پشتیبانی از چندین پروتکل‌های درختی و ساختار امنیتی مرکزی مبتنی بر استاندارد 802.1x با تایید اعتبار RADIUS از جمله این ویژگی‌ها هستند.

البته وجود این ویژگی‌ها به این معنی نیست که هر سوئیچ‌ هوشمند تمامی قابلیت‌های یک سوئیچ قابل مدیریت را ارائه می‌دهد. سوئیچ‌های قابل مدیریت از ویژگی‌های بیشتری مانند چندبخشی‌سازی IP، لیست‌های کنترل دسترسی (ACL) و روتینگ سطح 3 نیز بهره می‌برند.

کاربرد سوئیچ‌های هوشمند

اگر به دنبال محصولاتی هستید که در عین سادگی و مقرون‌به‌صرفه بودن، عملکردی سریع و ایمن را برای ایجاد شبکه‌های کارآمد ارائه دهند، انواع سوئیچ هوشمند، انتخاب مناسبی خواهد بود.

بسیاری از کمپانی‌ها که قادر به صرف هزینه هنگفت جهت خرید سوئیچ‌های قابل مدیریت نیستند و از سوی دیگر به توان کنترل و انعطاف‌پذیری بیشتری نسبت به سوئیچ‌های غیر قابل مدیریت نیاز دارند، بهتر است به سراغ انواع هوشمند بروند.

علاوه بر این، با خرید یک سوئیچ هوشمند، هزینه‌های شرکت برای خرید نرم‌افزار مدیریتی جانبی و آموزش نیروهای IT نیز حذف خواهد شد. به‌نظر می‌رسد در چند سال آینده، بخش اعظمی از 700 میلیون پورتی که در حال حاضر فعال هستند به سوئیچ‌های هوشمند انتقال خواهند یافت. این سوئیچ‌ها، چه برای حال حاضر و چه آینده یک سرمایه‌گذاری منطقی به‌حساب می‌آید.

کی سوئیچ هوشمند انتخاب کنیم؟

اگر قصد تعویض یا ارتقای سوئیچ فعلی را دارید و یا تعداد کاربران و میزان تقاضا برای دسترسی به شبکه افزایش یافته،احتمالا زمان مناسب برای خرید یک سوئیچ هوشمند فرا رسیده است. همچنین اگر قرار است یک طبقه یا واحد جدید به سازمان و شرکت اضافه شود بهترین زمان برای خرید یک سوئیچ هوشمند است.

پیش از جابه‌جایی بهتر است نصب، کابل‌کشی و تعیین مکان قرارگیری سوئیچ‌ها مشخص شود. به‌هرحال با افزایش تعداد سیستم‌ها و نیروهای شرکت، دیر یا زود سرعت و پهنای باند شبکه فعلی کافی نخواهد بود و به یک بستر بهتر با قابلیت‌های مدیریتی کارآمدتر نیاز خواهید داشت. استفاده از سوئیچ های هوشمند برای شبکه های کوچک و بزرگ مزایای زیادی را برای سازمان به همراه می‌آورد که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنیم.

1.قابلیت‌های مدیریت شبکه

برای اینکه به کاربردهای دلخواه خود در راه‌اندازی شبکه دست پیدا کنید باید از طریق یک رابط مدیریتی مناسب، دید خوبی نسبت به آن داشته باشید.

شما باید تشخیص دهید در کدام بخش از سازمان خود به پهنای باند بیشتری نیاز دارید تا شبکه را از سرعت اترنت به گیگابیت ارتقا دهید و یا قابلیت کنترل QoS را به آن اضافه کنید. با سوئیچ‌های غیر قابل مدیریت، شما هیچ دیدی نسبت به شبکه ندارید و بنابراین متوجه نخواهید شد کدام بخش عملکرد متناسب با نیاز شما را ارائه نمی‌دهد.

یک سوئیچ‌ هوشمند با ویژگی‌های مدیریتی پایین‌رده معمولا روشی کارآمد برای ورود به عرصه مدیریت شبکه را در دسترس قرار می‌دهد. اگر شبکه‌ای که ایجاد می‌کنید نیاز به مدیریت دارد، با استفاده از یک سوئیچ هوشمند می‌توانید مقدار زیادی در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید.

2.دسترسی به پهنای باند بیشتر

سوئیچ‌هایی با سرعت گیگابیت این روزها با قیمت‌های به‌مراتب ارزان‌تری نسبت به گذشته در دسترس هستند. علاوه بر این، تقریبا تمام کامپیوترهای شخصی و سرورهای جدید از پورت شبکه گیگابیت برخوردارند و دیگر نیازی نیست به پهنای باند 10 یا 100 مگابیت بر ثانیه‌ای محدود باشید.

3.بخش‌بندی شبکه، مدیریت پهنای باند و نیازمندی‌های QoS

ممکن است بخواهید شبکه محلی (LAN) خود را به‌صورت چند دپارتمان مختلف بخش‌بندی کنید و هر دپارتمان احتمالا به پهنای باند و نیازمندی‌های QoS متفاوتی نیاز خواهد داشت. یک اسمارت سوئیچ این قابلیت را در دسترستان قرار می‌دهد.

4.انتقال برق از طریق اترنت (PoE)

فناوری PoE به کابل شبکه (اترنت) اجازه می‌دهد علاوه بر دیتا، برق را هم انتقال دهد. این فناوری باعث افزایش انعطاف‌ در نصب زیرساخت‌ها، کاهش هزینه‌ها و عدم نیاز به تکنسین برق می‌شود. قابلیت انتقال برق از طریق اترنت یا PoE در سوئیچ‌های مختلف (قابل مدیریت و غیرقابل مدیریت) ارائه می‌شود.

برخی از سوئیچ‌های هوشمند نیز دارای قابلیت انتقال برق از طریق اترنت (802.3af) هستند که به کاربر اجازه می‌دهد با استفاده از کابل‌کشی LAN، برق را به دستگاه‌هایی با مصرف انرژی پایین (ولتاژ کم) مانند اکسس پوینت‌های بی‌سیم و دوربین‌های امنیتی انتقال دهند. انتقال برق از این طریق قابل مانیتور و کنترل است و کاربر می‌تواند برق منتقل شده از هر پورت سوئیچ را با استفاده از مرورگر وب خود مدیریت کند.

بیشتر بخوانید : راهنمای خرید سوئیچ PoE

بیشتر بخوانید : راهنمای انتخاب سوئیچ شبکه 48 پورت PoE

5.کاربردهای جدید و نیاز به ارتقا

اگرچه سرویس VoIP به پهنای باند زیادی احتیاج ندارد، اما از آنجایی که برخی کاربردهای دیگر در شبکه ایجاد شده معمولا به پهنای باند ویژه‌ای نیاز دارند، باید به کیفیت سرویس یا QoS توجه داشته باشید.

شما باید این قابلیت را داشته باشید که برای انتقال ترافیک صدا، پهنای باند کافی را تخصیص دهید تا کیفیت مکالمات افت نکند. اگر فکر می‌کنید در چند سال آینده قرار است از قابلیت VoIP استفاده کنید، از همین حالا به فکر پهنای باند مناسب برای آن باشید.

اگر کابل‌های فعلی از سرعت گیگابیتی پشتیبانی نمی‌کنند احتمالا باید آنها را تعویض کنید. یک سوئیچ مبتنی بر کابل‌های مسی به شما امکان اضافه کردن چند پورت 10 گیگابیتی را می‌دهد. هنوز با رایج شدن این سرعت فاصله زیادی داریم و از آنجایی که کابل‌کشی فیبر نوری هزینه‌های زیادی را به سازمان تحمیل می‌کند، بهتر است در فواصل کوتاه‌تر مانند فاصله بین دو سوئیچ یا بین دو واحد از فیبر نوری استفاده کنید.

نتیجه گیری

در این مقاله در مورد امکان استفاده از سوئیچ های هوشمند برای شبکه های هوشمند صحبت کردیم. همچنین برای اینکه با امکانات سوئیچ هوشمند بهتر آشنا شویم اطلاعاتی درباره کاربردهای سوئیچ هوشمند ارائه کردیم. امیدواریم این اطلاعات به شما در انتخاب بهترین سوئیچ برای شبکه شما کمک کند.

شرکت آونگ شما را بعد از خرید محصولات شبکه تنها نمی‌گذارد. در مورد گارانتی آونگ بیشتر بخوانید.