رمزارز Chia باعث کمبود هارد و SSD و افزایش قیمت محصولات ذخیره سازی شد

رمز ارز chia

با ظهور رمزارز Chia یا چیا، ماینرها در چین به فضاهای ذخیره‌سازی شامل هارد دیسک و حافظه SSD هجوم برده‌اند و آن‌ها را می‌خرند که باعث کمبود این سخت افزارها در جهان و افزایش قیمت این محصولات شده است. این در حالی است که این رمز ارز هنوز به بازار عرضه نشده است و فعلا برای ماینینگ در دسترس است و با عرضه آن در تاریخ 13 اردیبهشت شاهد موج افزایش قیمت دیگری برای محصولات ذخیره سازی خواهیم بود.
برخلاف رمزارزهای بازار، شما Chia را به وسیله پردازنده، کارت گرافیک یا ASIC استخراج نمی‌کنید و بجای اینکار به سراغ فضای ذخیره‌سازی می‌روید که می‌تواند هارد دیسک یا حافظه SSD باشد.Chia به جای استفاده از قدرت پردازش از مدل فضا و زمان استفاده می‌کند. علت چنین رویکردی، مصرف پایین‌تر انرژی توسط هارد دیسک‌ها و حافظه‌های SSD و همچنین قیمت پایین‌تر آن‌هاست.
حالا گزارش جدیدی منتشر شده که از خرید گسترده هارد دیسک‌ها با ظرفیت بالا و حتی مدل‌هایی با ظرفیت ۱ و ۲ ترابایت خبر می‌دهد. به خصوص هارددیسکهای اکسترنال. زیرا به خاطر عملیات خواندن/نوشتن بالای نرم افزار این رمزارز، نباید از هاردهای بوت درایو استفاده کرد. ماینرها با هجوم به این سخت افزار باعث کمبود آن و افزایش چشمگیر قیمتش شده اند؛ به صورتی که در هنگ کنگ تا این لحظه قیمت هارد دیسک و SSD افزایشی ۲۶ تا ۷۷ دلاری را تجربه کرده است.