راهنمای خرید مموری کارت

اگر تا به حال برای خرید این حافظه جانبی ( که ممکن است آن را با نام های دیگری مثل کارت حافظه، حافظه جانبی ، کارت حافظه گوشی و دوربین و غیره بشناسید) به بازار رفته باشید، بدون شک نمونه‌های مختلفی از این حافظه‌های جانبی را مشاهده کرده‌اید. اما سوال اینجاست که در زمان خرید یک مموری کارت، باید به چه نکاتی توجه کنیم تا یک انتخاب درست و مناسب داشته باشیم؟ برای پاسخ به این سوال، باید اطلاعاتی در خصوص عملکرد مموری کارت‌های مختلف به دست بیاوریم. همچنین اگر به نوشته های روی مموری کارت ها دقت کنید با علایم اختصاری و اعدادی مواجه می شوید که شاید در نگاه اول برای شما بی معنی بوده و یا گویا نباشند. در این مقاله ما به معرفی انواع مختلف مموری کارت‌ها خواهیم پرداخت. همچنین نکاتی که باید پیش از خرید یک مموری کارت مورد توجه قرار بگیرد را به شما یادآوری می‌کنیم. همچنین به توضیح کوتاه علایم و نوشته های روی مموری کارت ها می پردازیم.

قدم اول: آشنایی با انواع مختلف مموری کارت

شاید شما هم نام SD را زیاد شنیده باشید. انجمن SD سازمانی است که استانداردهای کارتهای حافظه را تعیین می کند. در حال حاضر مموری کارت‌ها به سه نوع تقسیم می‌شوند.

  • کارت SD
  • کارت miniSD
  • کارت microSD

مشتریان می‌توانند بسته به نیاز خود، مدل‌های مختلفی از مموری کارت را خریداری کرده و در دستگاه الکتریکی گوناگون استفاده کنند. به عنوان مثال، کارکرد اصلی مموری‌های microSD در گوشی‌های هوشمند و دوربین‌های عکاسی و فیلم برداری است. نوع دوم مموری کارت‌ها، حافظه‌های miniSD هستند. علی رغم این که در گذشته از miniSDها در دستگاه‌های PDA استفاده می‌شد، امروزه به ندرت می‌توان نمونه‌هایی از این مموری کارت را در بازار پیدا کرد. دسته سوم که SD کارت ها هستند که بیشتر در دوربین های دیجیتال و دوربین های فیلمبرداری مورد استفاده قرار می گیرند.

انواع مموری کارت حافظه جانبی

 

قدم دوم: ظرفیت و سازگاری آن با دستگاه‌ها

مموری کارت‌ها از لحاظ ظرفیت به چهار گروه مختلف تقسیم می‌شوند.

  • کارت SD
  • کارت SD با ظرفیت بالا یا SDHC
  • کارت SD با ظرفیت اضافه یا SDXC
  • کارت SD با ظرفیت بسیار بالا یا SDUC

تفاوت این ۴ گروه و میزان اطلاعات قابل ذخیره سازی در نمودار زیر نمایش داده شده است. یکی دیگر از عوامل موثر در خرید مموری کارت، پشتیبانی آن از فایل سیستم‌های مختلف است. بسته به ظرفیت و روش ذخیره سازی اطلاعات بر روی مموری کارت‌ها، این حافظه‌های جانبی معمولا از یکی از فایل سیستم‌های FAT 16، FAT 32 و exFAT پشتیبانی می‌کنند. یکی از نقطه ضعف‌های فایل سیستم FAT 32، محدودیت ظرفیت ۴ گیگابایتی آن است. در نتیجه تمام مموری کارت‌ها ‌با حجم بالاتر از ۴ گیگابایت، از فایل سیستم exFAT استفاده می‌کنند. این فایل سیستم نه تنها با تمام نسخه‌های ویندوز ۷ و ویندوز ۱۰ سازگار است، بلکه از دستگاه‌های اپل با سیستم‌ عامل mac OS X 10.6.5 و نسخه‌های جدیدتر هم پشتیبانی می‌کند.

ظرفیت های مختلف مموری کارت

رابطه ببین ظرفیت فایل فرمت

به عنوان مثال، یک حافظه ۲ گیگابایتی اجازه ذخیره ۳۴۰ عکس با کیفیت ۱۴ مگاپیکسل را به شما می‌دهد. این در حالی است که می‌توانید در یک حافظه ۳۲ گیگابایتی، بیش از ۵۴۰۰ عکس با همین کیفیت را ذخیره نمایید. علاوه بر این، یک مموری کارت ۲ گیگابایتی امکان ذخیره ۲۰ دقیقه ویدیو Full HD را به کاربر می‌دهد. این عدد در زمان استفاده از مموری کارت ۳۲ گیگابایتی تا بیش از ۵ ساعت افزایش پیدا می‌کند.

انتخاب ظرفیت مناسب مموری کارت

یکی از نکاتی که بسیاری از کاربران در زمان خرید مموری کارت به آن توجه نمی‌کنند، محدودیت‌هایی ست که برخی دستگاه‌ها در کار با حافظه جانبی (مموری کارت) دارند. به طور مثال، بعضی دوربین‌های عکاسی مموری کارت‌هایی با حجم بیشتر از ۳۲ گیگابایت را پشتیبانی نمی‌کنند.

قدم سوم خرید مموری کارت: آشنایی با انواع سرعت حافظه های جانبی

سه پارامتر سرعت درباره مموری کارت ها وجود دارد :

  • Speed Class
  • Ultra-High Speed Class یا UHS Speed Class
  • Video Speed Class

سازندگان برای نمایش سرعت محصول خود از حروف U، C و V به همراه یک عدد استفاده می‌کنند. عدد قرار گرفته در کنار هر یک از این حروف، کمترین سرعت خواندن/ نوشتن اطلاعات بر روی مموری کارت را نشان می‌دهد. هر چقدر این عدد بیشتر باشد ، مموری کارت در نوشتن اطلاعات عملکرد بهتری دارد.

از آن جایی بسیاری از کاربران اطلاعات مربوط به اپلیکیشن‌های موبایل را در حافظه جانبی ذخیره می‌کنند، سرعت این حافظه‌ها باید به نحوی باشد تا تاثیری در عملکرد دستگاه نداشته باشند. به همین دلیل مموری کارت‌های مخصوص گوشی‌های هوشمند از لحاظ سرعت عمل به دو گروه A1 و A2 تقسیم می‌شوند. مموری کارت‌های A2 قدرت پردازش اطلاعات بیشتری را دارند. در نتیجه کاربران می‌توانند به سرعت به اطلاعات برنامه‌های ذخیره‌ شده بر روی آن دسترسی داشته باشند.

رابطه بین کلاس سرعت وکاربرد

با توجه به این که سرعت نوشتن اطلاعات در هر سه مدل مموری کارت برابر با ۱۰ مگابایت بر ثانیه است، سوال اینجاست که چگونه باید مموری کارت مناسب برای مصارف خود را پیدا کنیم؟ پاسخ به این سوال به انتظارات شما از حافظه جانبی بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر یک عکاس هستید و قصد خرید یک کارت حافظه مناسب برای دوربین خود را دارید، مموری کارت C10 قطعا یک انتخاب مطمئن برای شما خواهد بود. اگر به دنبال ذخیره ویدیوهایی با کیفیت بالا هستید، خرید مموری کارت‌ U1 و V10 را به شما پیشنهاد می‌کنیم. به خاطر داشته باشید که سرعت نوشتن اطلاعات بر روی حافظه جانبی باید برابر یا بیشتر از سرعت ضبط تصاویر باشد. چرا که در غیر این صورت، خروجی فیلم شما با اشکالات بسیاری مواجه خواهد شد.

علایم روی مموری کارت