چگونه جلوی ردیابی شدن توسط گوگل را بگیریم ؟

ردیابی شدن توسط گوگل

گوگل سایه به سایه همراه ماست. شاید باور کردنش اندکی دشوار باشد ولی تمام مسیر‌هایی که در طول روز طی می‌کنید در تایم‌لاین گوگل مپس شما ذخیره می‌شود. گوگل تلاش می‌کند تا با جمع‌آوری این اطلاعات، تجربه کاربری بهتری را برای افرادی که محصولاتش استفاده می‌کنند، به وجود آورد. اما نکته اینجاست که اطلاعات رفت و آمد و موقعیت‌های مکانی کاربران گوگل، می‌تواند یک طعمه بزرگ برای هکرها باشد. در نتیجه باید ردیابی توسط گوگل را مدیریت و یا متوقف کنیم. راه حل اساسی و حرفه ای آن استفاده از یک VPN روتر برای تامین امنیت تمام فعالیت های شما در اینترنت است، اما راه های ساده تری هم وجود دارد که در این مقاله به بررسی آن ها می پردازیم.

هکرها با حمله به حساب‌های کاربری، می‌توانند جزییات موقعیت‌های مکانی کاربران را به دست آورده و به راحتی از آن‌ها سو استفاده کنند. از آنجایی که تمام این اطلاعات در تایم‌لاین برنامه گوگل مپس ( نقشه گوگل) ذخیره می‌شود، دسترسی افراد سود جو به این اطلاعات می‌تواند کاربران را با مشکلات جدی مواجه کند. علاوه بر این، گوگل سرویس Google Photos را هم با تایم‌لاین گوگل‌مپس همگام سازی کرده است. به این طریق کاربران می‌توانند علاوه بر موقعیت مکانی خود، تصاویری از آن مکان‌ها را بر روی حساب کاربری خود بارگذاری کند. همچنین گوگل این امکان را برای کاربرانش فراهم کرده که موقعیت مکانی خود را با اعضای خانواده و دوستان نیز به اشتراک بگذارند. این قابلیت هم در گوشی‌های اندروید و هم در گوشی‌های iOS وجود دارد.

پس اگر به دنبال راهی هستید تا موقعیت مکانی خود را از دید گوگل مخفی نگه دارید، با ادامه این مقاله همراه باشید تا بهترین روش برای انجام این کار را به شما معرفی کنیم.

جلوگیری از دسترسی گوگل به موقعیت‌های مکانی در گوشی‌ هوشمند

صرف نظر از اینکه کاربر اندروید هستید یا از گوشی‌های iOS استفاده می‌کنید، این امکان وجود دارد که با چندین حرکت ساده دسترسی گوگل به اطلاعات مکانی خود را محدود کنید. با ورود به myaccount.google.com و مراجعه به بخش Security and privacy setting مدیریت سطح دسترسی گوگل به اطلاعات‌ کاربری شما امکان پذیر می‌شود.

از همان ابتدا که اطلاعات حساب کاربری خود در گوشی موبایل‌تان وارد می‌کنید، گوگل به صورت خودکار شروع به ضبط فعالیت‌های شما در فضای اینترنتی و مکان‌هایی که در آن حضور داشته‌اید، می‌کند. برای مشاهده اطلاعاتی که گوگل از شما جمع آوری کرده، مسیر Google Account> Data & personalization را بر روی دستگاه اندرویدی خود دنبال کنید تا لیستی از مکان‌ها و اطلاعات شما به نمایش دربیاید. در این بخش مواردی از قبیل فعالیت‌های شما در فضای اینترنت، اطلاعات استفاده از اپلیکیشن‌ها، مکان‌هایی که حضور داشته‌اید، اطلاعات خود دستگاه، تاریخچه دستیار گوگل و تاریخچه جستجو در یوتیوب به شما نمایش داده می‌شود. برای منع کردن گوگل از ذخیره هر کدام از این اطلاعات، کافیست روی آن کلیک کرده و حالت را به Off تغییر دهید.

جلوگیری از دسترسی گوگل به موقعیت‌های مکانی

پاک کردن تاریخچه اطلاعات

با غیر فعال کردن گزینه‌های Web&App Activity و همچنین Location history گوگل بیش از این اجازه ردیابی موقعیت مکانی شما را نخواهد داشت. اما هنوز خطر کامل از بین نرفته است. چرا که اطلاعات پیشین شما همچنان بر روی حساب کاربری‌تان باقی مانده است. برای پاکسازی این اطلاعات، وارد صفحهMyactivity  شوید. با مراجعه به این بخش تمام اطلاعاتی که پیش از این توسط گوگل جمع آوری شده است به نمایش درمی‌‌آید. این اطلاعات شامل فعالیت‌های کاربر در اپلیکیشن‌های موبایل، برنامه‌های خریداری شده و تاریخچه موتورهای جستجو است.

داخل وبسایت یا اپلیکیشن گوگل، بر روی علامت سه نقطه در بالای صفحه کلیک کنید تا منو کاربری به نمایش در بیاید. در میان گزینه‌ها، با انتخاب Delete activity این امکان وجود دارد که تاریخچه اطلاعات ذخیره شده به صورت کامل پاک شود. همچنین اگر می‌خواهید تنها بخشی از اطلاعات از لیست شما پاک شوند، گوگل راهکار بسیار ساده‌ای را برای شما در نظر گرفته‌ است. تنها کافیست روی آن گزارش کلیک کرده و گزینه Delete activity by را انتخاب نمایید.

پاک کردن history گوگل

اگر دوست ندارید که هر چند وقت یک بار به صورت مداوم به این منو بازگردید، می‌توانید به گوگل دستور دهید که در بازه‌های زمانی مشخص، تاریخچه اطلاعاتی شما را به صورت کامل پاکسازی کند. با مراجعه به بخش myaccount.google.com  و دنبال کردن مسیر Data&personalization > Web&App Activity> Manage Activity>Choose To Delete automatically می‌توانید یک زمان بندی خاص را برای پاکسازی تاریخچه فعالیت‌های خود مشخص کنید. به صورت پیش فرض، گوگل مسئولیت پاک کردن اطلاعات را بر عهده کاربر قرار داده و بدون اجازه او، هیچ گزارشی را حذف نمی‌کند. اما در این بخش می‌توان به گوگل دستور داده که در دوره‌های زمانی ۳ ماهه، ۶ ماهه ۱ ساله و … تاریخچه فعالیت شما را به طور کامل حذف کند.

برنامه ریزی حذف اطلاعات از گوگل

به همین سادگی می‌توان تمام تاریخچه‌ و اطلاعات ذخیره شده را از روی پایگاه داده گوگل حذف کرد و امکان ردیابی توسط گوگل را از بین برد.

پاک کردن اطلاعات ذخیره شده بر روی تایم لاین گوگل مپس

وقتی GPS گوشی در حالت فعال قرار می‌گیرد، گوگل به صورت اتوماتیک اطلاعات مربوط به موقعیت مکانی شما را در تایم لاین برنامه گوگل مپس وارد می‌کند. گوشی‌های iOS ( آیفون)به صورت پیش فرض این دسترسی را در اختیار گوگل قرار داده‌اند تا تمام اطلاعات مکانی را در تایم لاین وارد کنند. با دنبال کردن مسیر Setting>Google Maps>Location مشاهده می‌کنید که تنظیمات این قسمت بر روی گزینه Always قرار گرفته است.

برای توقف ردیابی توسط گوگل باید اطلاعات این بخش را حذف نمایید. برای پاکسازی اطلاعات ذخیره شده در تایم لاین گوگل مپس، از داخل این اپلیکیشن، منو موجود در بالای برنامه را انتخاب کرده و وارد بخش Your timeline شوید. در این قسمت، تمام اطلاعاتی که گوگل از سفرهای گذشته و موقعیت مکانی شما جمع‌آوری کرده است، به نمایش در می‌آید. همچنین با انتخاب آیکون تقویم، می‌توانید اطلاعات رفت و آمد در تاریخ‌های خاص را هم مشاهده کنید.

برای پاک کردن اطلاعات مربوط به یک روز خاص، کافیست آیکون سه نقطه را انتخاب کرده و روی عبارت Delete day کلیک کنید. همچنین برای حذف یکی از آیتم‌های تایم لاین، کافیست انگشت خود را روی آن گزارش نگه داشته و آیکون سطل زباله را انتخاب کنید.

پاک کردن اطلاعات ذخیره شده بر روی تایم لاین گوگل مپس

اگر در حال استفاده از نسخه دسکتاپ هستید، ابتدا با ورود به منو بالا صفحه و انتخاب گزینه Your timeline، وارد تایم لاین حساب کاربری خود شوید. در بدو ورود کاربر، تمام موقعیت های مکانی ثبت شده طی ۲۴ ساعت گذشته برای او به نمایش در می‌آید. باز هم با انتخاب آیکون تقویم در سمت راست صفحه، کاربران می‌توانند اطلاعات مربوط به زمان‌های مختلف را مشاهده کنند. برای حذف هر کدام از گزارشات موجود در تایم‌ لاین، کافیست آیکون سه نقطه را انتخاب کرده و گزینه  Remove from my day را انتخاب کنید.

حذف تمام اطلاعات گوگل مپ

گوگل همچنین این قابلیت را در اختیار کاربران دسکتاپ قرار داده تا بدون نیاز به استفاده از تلفن همراه، تمام گزارشات ثبت شده در حافظه گوگل را به یکباره پاکسازی کنند. برای این کار، کافیست بر روی آیکون چرخ دنده (که در قسمت پایین صفحه قرار گرفته‌ است) کلیک کرده و گزینه Delete All Location History را انتخاب نمایید.

مدیریت موقعیت مکانی در گوشی‌های اندروید

به جز استفاده از داشبود گوگل یا مراجعه به تایم لاین گوگل مپس، کاربران اندروید می‌توانند با استفاده از یک روش دیگر، دسترسی گوگل به اطلاعاتشان را محدود کرده و امکان ردیابی توسط گوگل را محدود کنند.. برای این کار مسیر Setting>google>Location را دنبال کرده و گزینه Use Location را غیر فعال کنید.

البته در نظر داشته باشید که محدود کردن دسترسی گوگل به موقعیت مکانی شما ممکن است در عملکرد برخی از برنامه‌ها، مشکلات اساسی به وجود بیاورد( مثلا در برنامه های مسیریابی مشابه waze و یا در برنامه های تاکسی های آنلاین)

خاموش کردن لوکیشن در اندروید

بخش Location ( موقعیت مکانی ) در گوشی‌های اندرویدی، قابلیت‌های دیگری را نیز در اختیار کاربران قرار می‌دهد. به عنوان مثال کاربران گوشی‌های سامسونگ می‌توانند با غیر فعال کردن گزینه Wi-Fi and Bluetooth Scanning موقعیت مکانی دقیق خود را از دید گوگل پنهان نمایند. همچنین با مراجعه به بخش Google Location Accuracy و غیر فعال کردن تمام گزینه‌ها به جز GPS می‌توان دقت گوگل در ثبت دقیق موقعیت مکانی کاربر را به شدت کاهش داد. با انجام این کار، ما می‌توانیم امنیت اطلاعات شخصی خود را بالا ببریم. اما بدون شک غیر فعال کردن قابلیت ردیابی از طریق GPS، عملکرد برخی برنامه‌ها مانند گوگل مپس و Find My Device را دچار اختلال خواهد کرد.

مدیریت سرویس موقیعت‌های مکانی در دستگاه‌های iOS

مدیریت موقعیت مکانی در آیفون و آیپد نیز به سادگی دستگاه‌های اندروید است. با دنبال کردن مسیر Setting>Privacy>Location Service می‌توانید دسترسی برنامه‌های مختلف به موقعیت مکانی‌ خود را کاملا محدود کنید. همانند گوشی‌های اندرویدی، محدود کردن دسترسی برنامه‌های iOS به موقعیت مکانی شما، ممکن است در عملکرد برخی برنامه‌ها اختلال ایجاد نماید. پس به شما توصیه می‌کنیم به جای اعمال محدودیت سراسری، تنها تعداد مشخصی از اپلیکیشن‌ها را در لیست سیاه قرار دهید.

مدیریت سرویس موقیعت‌های مکانی در دستگاه‌های iOS

برای محدود کردن دسترسی برنامه‌های گوگل به موقعیت‌های مکانی، کافیست اپلیکیشن‌هایی این شرکت مانند گوگل مپس را در قسمت Location Service پیدا کرده و سطح دسترسی آن‌ها به این اطلاعات محرمانه را مشخص کنید. برای تمامی برنامه‌ها ۳ سطح دسترسی تعریف شده است.

انواع دسترسی به موقعیت مکانی در iOS

  • Disable Location Service : برنامه از هر گونه دسترسی به موقعیت مکانی شما منع خواهد شد.
  • While Using : برنامه فقط در زمانی که توسط کاربر استفاده می‌شود به موقعیت‌ مکانی او دست پیدا خواهد کرد.
  • Always : برنامه در همه حال به موقعیت مکانی کاربر دسترسی خواهد داشت

در زمان استفاده از اینترنت، رد پایی به جای نگذارید

مرورگر کروم به کاربرانی که می‌خواهند اطلاعات جستجو خود را مخفی نگه دارند، اجازه می‌دهد تا در یک حالت خاص به نام Incognito Mode کارهای‌شان را انجام دهند. البته این قابلیت تنها به مرورگر کروم محدود نشده و اخیرا برخی دیگر از اپلیکیشن‌های این شرکت مانند گوگل مپس و یوتیوب هم از حالت Incognito پشتیبانی می‌کنند. برای ورود به حالت Incognito کافیست روی عکس حساب کاربری خود کلیلک کرده و سپس گزینه Turn on Incognito mode را فعال کنید. با این کار، دست گوگل از اطلاعات جستجو شما کوتاه خواهد ماند.

Incognito Mode گوگل

پس از اتمام کارتان، با کلیک بر روی آیکون Incognito می‌توانید به حالت اولیه بازگردید. در اصل با فعالسازی حالت Incognito، شما هیچ اطلاعاتی از حساب کاربری و موقعیت مکانی خود در اختیار برنامه‌ها و الگوریتم‌های تبلیغاتی قرار نمی‌دهید.

استفاده از VPN

اگر با غیر فعال کردن دسترسی گوگل به اطلاعات در سیستم‌های دسکتاپ و یا تلفن‌های هوشمند، در عملکرد روزانه خود با برنامه‌های گوگل به مشکلات اساسی بر خورد کردید، پیشنهاد آخر ما استفاده از سرویس‌های VPN است. شرکت‌های ارائه دهنده خدمات VPN در بازار به صورت مشترک هستند قابلیت‌ رمزگذاری اطلاعات ارسالی از دستگاه مبدا را به کاربران عرضه می‌کنند. با استفاده از این قابلیت، ایمنی اطلاعات تا حد بسیار زیادی افزایش پیدا کرده و خطری از جانب هکرها کاربران را تهدید نمی‌کند. برخی از کاربران برای استفاده از VPN روی هر دستگاه خود به صورت جداگانه یک کانکشن VPN تعریف می کنند. برخورد کمی حرفه ای تر تنظیم VPN روی روتر بی سیم و یا روی مودم است. اما برخی از روترهای بی‌سیم به طور ویژه برای استفاده از وی‌پی‌ان‌ها عرضه می‌شوند و امکانات نرم‌افزاری گسترده‌ای در این زمینه دارند. اگر در سازمان یا شرکتی کار می کنید و تصمیم دارید اقدامات امنیتی لازم را انجام دهید بهترین و حرفه ای ترین راه حل برای جلوگیری از ردیابی توسط گوگل و گشت و گذار امن در اینترنت استفاده از VPN روتر هاست.