مروری بر کیبورد گیمینگ XPG SUMMONER توسط رسانه LegitReviews

برند XPG توسط شرکت ای‌ دیتا تأسیس شده است. این برند روی ساخت محصولات حرفه‌ای برای گیمرها، طرفداران حرفه‌ای بازی‌های آنلاین و عاشقان تکنولوژی تمرکز کرده است. با این توصیف، XPG یک محصول جدید را به خزانه‌ پرآوازه‌ خود اضافه کرده است و آن کیبورد گیمینگ XPG SUMMONER است. این کیبورد با سه مدل کلید از برند Cherry MX عرضه شده و قاب آلومینیومی آن که با روش سندبلاست (sandblasted) طراحی شده، با دوام و مقاوم است. ویژگی‌های دیگری از جمله نورپردازی RGB، پنج حالت متفاوت و یک استراحتگاه بسیار راحت برای مچ دست برای بازی کردن به مدت طولانی، در این کیبورد دیده می‌شود. این محصول، دو سال گارانتی آونگ نیز دارد.

بیشتر بخوانید : معرفی کیبوردهای مکانیکی و کلیدهای آنها

کیبورد XPG SUMMONER RGB

[table id=1353 /] با نگاهی به مشخصات و ویژگی‌های این محصول، به این پرسش پاسخ می‌دهیم که این صفحه‌کلید چقدر می‌تواند با رقبای خود رقابت کند.

جعبه‌گشایی کیبورد گیمینگ XPG SUMMONER

تصویر این کیبورد بر روی جعبه‌ی آن نقش بسته و برخی از ویژگی‌های آن مانند کلیدهای حرفه‌ای Cherry MX نیز بر روی جعبه درج شده است. مشخصات و ویژگی‌های تکمیلی آن، در پشت جعبه فهرست شده است.

کیبورد XPG SUMMONER RGB

وقتی جعبه کیبورد XPG SUMMONER را باز می‌کنیم، چند فوم مشکی‌رنگ را می‌بینیم که وظیفه‌ی محافظت از صفحه‌کلید را به عهده دارند. کیبورد در یک پلاستیک قرار دارد که لوگوی شرکت نیز روی این پلاستیک چاپ شده است.

کیبورد XPG SUMMONER RGB

لوازم جانبی که در داخل جعبه وجود دارد شامل دفترچه‌ی راهنما، کارت گارانتی و تعدادی برچسب از برند XPG می‌شود. کیبورد XPG SUMMONER با چند کلید اضافی و یک جداکننده‌ی کلید عرضه شده است. کلیدهای قرمزرنگ می‌توانند جایگزین دکمه‌های حروف W، A، S و D و همچنین چهار کلید جهت‌دار (چپ، راست، بالا و پایین) شوند. برای دکمه‌ی ویندوز هم کلید قرمزرنگ در نظر گرفته شده است.

محتویات بسته کیبورد XPG SUMMONER RGB

صفحه‌کلید XPG SUMMONER یک کیبورد استاندارد است و قاب بسیار محکم آلومینیومی دارد که به روش سندبلاست ساخته شده است. لوگوی برند XPG دقیقا در بالای کلیدهای جهت‌دار گنجانده شده است که از نظر ما، سادگی و ظرافت را می‌رساند.

نمای کیبورد XPG SUMMONER RGB از بالا

در زیر کیبورد، چند قطعه‌ی لاستیکی وجود دارد تا از تکان خوردن صفحه‌کلید روی میز جلوگیری کند. قسمت زیرین، از پلاستیک ساخته شده اما قاب فلزیِ روی کیبورد به قدری محکم هست که از صفحه‌کلید در برابر فشار زیاد محافظت کند.

پایه های کیبورد XPG SUMMONER RGB

کلیدهای F1 تا F4 چهار مورد از پنج حالت کیبورد را ذخیره می‌کنند.

کلید های f1 تا f4 کیبورد XPG SUMMONER RGB

در ردیف کلیدهای F5 تا F8، کلید F5 حالت پنجم کیبورد را فعال می‌کند. کلید F6 برای حالت بازی (Game Mode) است که کلید ویندوز را غیرفعال می‌کند.

کلید های F5 تا F8 کیبورد XPG SUMMONER RGB

از راحتی‌های استفاده از کیبورد XPG SUMMONER می‌توان به کلید بزرگ برای اسکرول صدا اشاره کرد که کم و زیاد کردن صدا را بسیار راحت می‌کند. در سمت چپِ این کلیدِ چرخ‌مانندِ صدا، دکمه‌ی قطع صدا قرار گرفته و در سمت راست، نشانگرهای LED به چشم می‌خورد که برای فعال بودن حالت بازی (Game Mode)، بخش اعداد (number pad) و دکمه‌ی کپس لاک (caps lock) روشن می‌شوند.

کنترلر صدا کیبورد XPG SUMMONER RGB

همانند اکثر کیبوردهای گیمینگ حرفه‌ای، این کیبورد هم یک پورت یواس‌بی 2.0 دارد. این ویژگی برای وصل کردن یک موس گیمینگ یا گیرنده‌ی بی‌سیم به کار می‌آید. از آنجایی که از استاندارد USB 2.0 استفاده می‌کند، نمی‌توانیم انتظار بیشترین سرعت در انتقال اطلاعات را داشته باشیم.

پورت کیبورد XPG SUMMONER RGB

در ادامه تجربه‌ی استفاده از این صفحه‌کلید را با جزئیات توضیح می‌دهیم.

کار با کیبورد گیمینگ XPG SUMMONER

همانطور که انتظار می‌رفت، کیبورد XPG SUMMONER به لطف کلیدهای قرمزرنگ Cherry MX عملکرد بسیار خوبی در هنگام بازی از خود نشان داد. این کلیدهای قرمزرنگ Cherry MX یک احساس خطی (Linear) را منتقل می‌کنند که برای بازی فوق‌العاده است.
(سه نوع بازخورد برای کیبوردها تعریف شده است:
1: کلیکی (Clicky) که صدای کلیدها کاملا شنیده می‌شود و برای تایپ مناسب است.
2: لمسی (Tactile) که نرم است و صدای بسیار کمی دارد.
3: خطی (Linear) که شبیه به فشردن خمیر است و برای فشار دادن مداوم هر کلید مناسب است که در بازی کامپیوتری کاربرد زیادی دارد.)
دو مدل دیگر برای این کیبورد XPG ارائه شده که با کلیدهای Cherry MX Speed یا MX Blue همراه هستند. کسی که زیاد با صفحه‌کلید تایپ می‌کند، شاید بهتر باشد که بین این سه کیبورد، مدل MX Blue را انتخاب کند.

سوییچ های کیبورد XPG SUMMONER RGB

نورپردازی LED بسیار پرنور بود و هفت حالت نورپردازی RGB امکان شبیه بودن به حالت دلخواه را بیشتر می‌کردند. با این حال، نتوانستیم برای هر کلید، رنگی دلخواه انتخاب کنیم. در این کیبورد تنها هفت حالت نورپردازی داریم و فقط می‌توان از بین پنج رنگ انتخاب کرد. شاید XPG در آینده نرم‌افزاری ارائه کند که گزینه‌های بیشتری در این زمینه، در اختیار کاربر قرار دهد.

نورپردازی کیبورد XPG SUMMONER RGB

از آنجایی که نرم‌افزار خاصی برای این صفحه‌کلید عرضه نشده، استفاده از کلیدهای قابل برنامه‌ریزی (کلیدهای ماکرو) فرایند پیچیده‌ای داشت. در دفترچه‌ی راهنما، مراحل کار برای تنظیم کلیدهای ماکرو توضیح داده شده ولی اگر این کار با نرم‌افزار انجام می‌شد، بسیار بهتر بود.

صرف نظر از محدودیت تنظیمات نورپردازی و فرایند نه چندان آسان برای تنظیم کلیدهای ماکرو، استراحتگاه مچ دست در کیبورد XPG SUMMONER یکی از بهترین نمونه‌هایی است که یک صفحه‌کلید گیمینگ می‌تواند داشته باشد. این مدل، از بهترین کیبوردهای برند Corsair از جمله K95 RGB Platinum بسیار بهتر است. این استراحتگاه مچ دست بسیار نرم و راحت است و با آهنربایی که دارد به راحتی به بدنه‌ی کیبورد متصل می‌شود.

محل قرارگیری مچ دست در کیبورد XPG SUMMONER RGB

9 کلید جایگزین، در مکان حروف W، A، S و D و کلید ویندوز و همچنین چهار کلید جهت‌دار قرار می‌گیرند. شکل و علامت درج شده روی این کلیدهای جایگزین، شبیه کلیدهای استاندارد است و برای بازی‌های تیراندازی اول شخص بسیار مناسب هستند. همچنین برخی از گیمرها برای بازی‌های استراتژیک آنلاین، کلیدهای جایگزین را برای حروف Q، W، E و R ترجیح می‌دهند ولی در این زمینه، کلیدهای استاندارد مانعی جدی برای یک بازی حرفه‌ای نیستند و تا حد زیادی انتظارها را برآورده می‌کنند.

کلیدهای قرمز کیبورد XPG SUMMONER RGB

نتیجه‌گیری کلی درباره کیبورد گیمینگ XPG SUMMONER

اگر ویژگی‌های بیشتری برای کیبورد XPG SUMMONER ارائه می‌شد، می‌توانست در میدان رقابت، بهتر عمل کند. کیفیت ساخت استراحتگاه مچ دست واقعا قابل تمجید است و دو سال گارانتی آونگ یک ویژگی مثبت برای یک صفحه‌کلید گیمینگ به شمار می‌رود.

نمایشگر های LED کیبورد XPG SUMMONER RGB

اگر قیمت کیبورد XPG SUMMONER RGB را در نظر بگیریم، کمبودهای آن را جبران می‌کند. البته اگر بیشتر خرج کنید، طبیعی است که می‌توانید کیبوردهایی با امکانات بیشتر بخرید. صفحه‌کلید XPG SUMMONER از نظر ارزش، راحتی و دوام، یک کیبورد باکیفیت است که قیمت خوبی دارد و جیب‌های شما را خالی نمی‌کند.

کیبورد XPG SUMMONER RGB عملکرد و ظاهری بسیار خوب دارد و تنها محدودیت آن، به تنظیمات نورپردازی مربوط می‌شود. در مجموع، خرید این صفحه‌ کلید را پیشنهاد می‌کنیم.

نشان تایید کیبورد XPG SUMMONER RGB