منظور از Partition چیست؟ چرا هارد دیسک را پارتیشن بندی می‌کنیم؟

آیا تا به حال به پارتیشن بندی هارد دیسک خود فکر کرده‌اید؟ دلایل زیادی برای پارتیشن بندی درایو وجود دارد. افزایش امنیت و تقسیم بندی داده‌ها یا فایل‌ها از جمله دلایل پارتیشن بندی بعد از نصب ویندوز هستند.

نحوه پارتیشن بندی هارد آسان‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید. در این مقاله با ما همراه باشید تا دلایل و نحوه پارتیشن بندی هارد را به طور کامل بیاموزید.

پارتیشن هارد دیسک در واقع به عنوان فضای ذخیره سازی روی هارد دیسک تعریف می‌شود. اگر بخواهید بخشی از درایو خود را برای فایل‌های حساس در نظر بگیرید یا حتی رمزگذاری کنید انجام پارتیشن بندی هارد بهترین راه حل است. این پروسه در واقع ساده است و تمام ابزارهای لازم مستقیماً در ویندوز تعبیه شده‌اند.

اکثر سیستم عامل‌ها به کاربران اجازه می‌دهند هارد دیسک را به چند پارتیشن تقسیم کنند. با انجام پارتیشن بندی، می‌توانید هارد خودتان را به چندین هارد دیسک کوچکتر تبدیل کنید!

پارتیشن بندی چیست؟

پارتیشن بندی هارد یک تقسیم منطقی و دلخواه از هارد دیسک است که توسط سیستم عامل و یا نرم افزارها انجام می‌شود. سیستم‌عامل‌ها و سیستم‌های فایل می‌توانند اطلاعات هر پارتیشن را طوری مدیریت کنند که انگار یک هارد دیسک مجزا وجود دارد.

معرفی نرم افزار پارتیشن بندی هارد دیسک

نرم افزارهای پارتیشن بندی به شما این امکان را می‌دهند تا پارتیشن‌هایی را روی هارد دیسک یا سایر دستگاه‌های ذخیره‌سازی خود ایجاد، حذف، گسترش، تقسیم یا ادغام کنید. امروزه تعداد زیادی برنامه کاملاً رایگان برای پارتیشن بندی هارد خام وجود دارد.

از میان برنامه‌های موجود می‌توان به نرم افزار پارتیشن بندی MiniTool Partition Wizard اشاره کرد. این نرم افزار شامل ابزارهای مدیریت پارتیشن بیشتری نسبت به اکثر برنامه‌های مشابه است.

نسخه رایگان این نرم افزار پارتیشن بندی از عملکردهای معمولی مانند قالب بندی، حذف، جابجایی، تغییر اندازه، تقسیم، ادغام و کپی پارتیشن‌ها پشتیبانی می کند. همچنین می‌تواند سیستم فایل را از نظر خطا بررسی کرده و پارتیشن‌ها را با روش‌های مختلف پاکسازی داده‌ها پاک کند.

چگونه هارد را پارتیشن بندی کنیم؟

اگر می‌خواهید درایو مربوط به نصب ویندوز را از بازی‌ها، برنامه‌ها یا اسناد حساس خود جدا کنید منطقی است که هارد دیسک را پارتیشن بندی کنید. در ادامه با نحوه پارتیشن بندی کامپیوتر آشنا خواهید شد.

در ابتدا بیایید درباره نحوه پارتیشن بندی در ویندوز 10 بیشتر بدانیم. Disk Management ابزار داخلی در ویندوز 10 است که به طور گسترده توسط کاربران به کار گرفته شده است. این نرم افزار به مدیریت پارتیشن‌های هارد دیسک بدون راه اندازی مجدد سیستم و هرگونه وقفه کمک می‌کند.

این ابزار برای پارتیشن بندی ویندوز 10 هنگام نصب مناسب است. به عنوان کاربر ویندوز 10، باید بدانید که چگونه از Disk Management برای مدیریت نحوه پارتیشن بندی کامپیوتر خود استفاده کنید.

نرم افزار Disk Management به حل برخی از مشکلات رایج مانند ایجاد درایو جدید، افزایش حجم درایو قبلی و سایر موارد کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید : آموزش پارتیشن بندی درایوها در ویندوز

تهیه نسخه پشتیبان قبل از پارتیشن بندی درایو

پارتیشن بندی هارد درایو از زمان ویندوز 7 امکان پذیر بوده است. این کار را معمولاً می‌توان بدون از دست دادن اطلاعات انجام داد اما هیچ تضمینی وجود ندارد که داده‌ها از بین نخواهند رفت.

اگر قصد دارید هارد دیسکی را که از قبل حاوی اطلاعات مهمی است فرمت کنید ایجاد نسخه پشتیبان امری مهم است.

مدیریت دیسک یا Disk Management را باز کنید؛ دو گزینه برای راه اندازی این ابزار وجود دارد:

  • از ترکیب کلید [Windows] + [R] برای باز کردن پنجره «Run» استفاده کنید و دستور «diskmgmt.msc» را انتخاب نمایید.
  • روی نماد منوی Start در نوار وظیفه کلیک راست کرده و “Disk Management” را انتخاب کنید.
  1. انتخاب هارد مورد نظر؛ در این مرحله از پروسه پارتیشن بندی هارد، Disk Management تمام هارد دیسک‌ها و رسانه‌های قابل جابجایی را که به دستگاه شما متصل هستند فهرست می‌کند. ابتدا هارد دیسکی را که می‌خواهید فرمت کنید انتخاب کنید.
  2. حجم درایو را کاهش کنید؛ برای پارتیشن بندی ویندوز ابتدا باید اندازه دیسک را درایو کنید. برای انجام این کار، روی دیسکی که انتخاب کرده‌اید راست کلیک کنید. در این صورت دیسک ویندوز پارتیشن اصلی خواهد بود. سپس روی “Shrink Volume” کلیک کنید.
  3. در پنجره موجود می‌توانید مشخص کنید که پارتیشن جدید چقدر فضا داشته باشد؛ می‌توانید مقدار را بر حسب مگابایت مشخص کنید. به عنوان مثال در پروسه پارتیشن بندی درایو برای کاهش حجم فعلی پارتیشن به میزان 200 گیگابایت، مقدار “204800” را مشخص کنید. در نهایت بر روی “Shrink” کلیک کنید.
  4. ایجاد پارتیشن؛ در نمای کلی، ظرفیت ذخیره سازی تخصیص نیافته را مشاهده خواهید کرد که می‌توانید برای پارتیشن جدید استفاده کنید. روی ناحیه مورد نظر کلیک راست کرده و سپس “New Simple Volume” را در منو انتخاب کنید.
  5. پنجره New Simple Volume Wizard باز خواهد شد؛ ابتدا روی Next کلیک کنید و سپس حجم پارتیشن جدید را مشخص کنید. اگر می‌خواهید با کل حافظه‌ای که قبلاً کوچک شده بود کار کنید حداکثر مقدار را حفظ کنید. سپس دوباره روی “Next” کلیک کنید.
  6. مرحله بعدی پارتیشن بندی لپ تاپ، تخصیص حرف درایو است؛ ویندوز به طور خودکار یک حرف الفبای لاتین را به درایو تخصیص می‌دهد، اما می‌توانید با باز کردن منوی کشویی هر حرف دیگری را انتخاب کنید.

در صورت موفقیت آمیز بودن پارتیشن بندی، پارتیشن جدید هارد دیسک در Disk Management نمایش داده می‌شود.

آیا می‌توان پارتیشن‌های هارد دیسک را حذف و یا ادغام کرد؟

در اینجا قصد داریم توضیح دهیم که چگونه پارتیشن بندی را حذف کنیم. زمانی که هارد دیسک شما پارتیشن بندی شد می‌توانید پارتیشن‌های جدید را حذف کرده و آن را به پارتیشن موجود دیگر اضافه کنید.

با این حال همه اطلاعات در پارتیشن حذف شده در طول این فرآیند از بین می‌رود! اطمینان حاصل کنید که از هر فایل مهمی از قبل نسخه پشتیبان تهیه کرده‌اید.

آموزش حذف پارتیشن

حال بیایید ببینیم چگونه پارتیشن بندی را تغییر دهیم. برای حذف یا تغییر پارتیشن بندی هارد دیسک مراحل زیر را انجام دهید:

Disk Management را باز کنید؛ در مرحله اول مانند ایجاد پارتیشن‌های جدید، پنجره مدیریت دیسک را باز کنید:

  • از کلید ترکیبی [Windows] + [R] استفاده کنید و دستور “diskmgmt.msc” را انتخاب نمایید.
  • یا روی نماد منوی استارت در نوار وظیفه کلیک راست کرده و “Disk Management” را انتخاب کنید.
  1. پارتیشن را انتخاب و حذف کنید؛ پارتیشن هارد دیسکی را که می‌خواهید حذف کنید در لیست حجم‌ها یا در نمای کلی دیسک پیدا و روی ورودی کلیک راست کنید. سپس روی “Delete Volume” کلیک کنید. پیامی دریافت خواهید کرد که تأیید می‌کند می‌خواهید داده‌ها را از پارتیشن هارد دیسک حذف کنید. برای ادامه روند روی “Yes” کلیک کنید.
  2. افزایش حجم؛ پس از حذف پارتیشن در ویندوز، فضای این پارتیشن با عنوان “Unallocated” ظاهر می‌شود. حالا می‌توانید با کلیک راست روی پارتیشنی که می‌خواهید گسترش دهید و روی «Extend Volume»، ظرفیت را به پارتیشن دیگری در همان هارد اختصاص دهید.

نحوه پارتیشن بندی هارد اکسترنال

در این قسمت مقاله به این مطلب می‌پردازیم که چگونه هارد اکسترنال را پارتیشن بندی کنیم. اگر اخیراً یک هارد اکسترنال برای فضای ذخیره سازی بیشتر خریداری کرده‌اید احتمالاً می‌خواهید آن را پارتیشن بندی کنید.

زمانی که هارد اکسترنال را پارتیشن بندی می‌کنید درایو را به بخش‌های تقسیم شده خاصی تفکیک می‌کنید. اکثر هارد دیسک‌های اکسترنال همراه با پارتیشن عرضه می‌شوند.

برای استفاده از هارد دیسک باید بر اساس سیستم فایل خاصی فرمت شود. سیستم فایل روش خاصی است که هارد دیسک شما برای خواندن، نوشتن و سازماندهی فایل‌ها استفاده می‌کند. سه نوع رایج فایل سیستم عبارتند از NTFS، FAT32 و exFAT.

هارد دیسک را می‌توان به چندین بخش تقسیم کرد تا در ذخیره و بازیابی داده‌ها کارآمدتر شود. هارد دیسک حتی می‌تواند از سیستم‌های فایل مختلف برای پارتیشن‌های مختلف استفاده کند.

چند راه مختلف برای پارتیشن بندی هارد اکسترنال وجود دارد. روش انتخاب معمولاً به سیستم عاملی که استفاده می‌کنید بستگی دارد. در ادامه مهم‌ترین و رایج‌ترین این روش‌ها را مرحله به مرحله توضیح خواهیم داد.

استفاده از Disk Management ویندوز

  • هارد اکسترنال خود را به کامپیوتر وصل کنید.
  • روی دکمه “Start” کلیک کنید و “Hard Disk Partitions” را در نوار جستجو تایپ نمایید.
  • هارد اکسترنال مورد نظر را پیدا کنید. روی آن کلیک راست کرده و “Shrink volume” را انتخاب کنید.
  • در زیر گزینه Shrink volume، اندازه پارتیشنی را که می‌خواهید ایجاد شود انتخاب کنید.
  • روی فضای تخصیص نیافته جدید کلیک راست کرده و «New Volume» را انتخاب کنید.
  • مراحل را دنبال کنید و مقدار فضا را برای اختصاص دادن به این پارتیشن جدید انتخاب نمایید.
  • یک حرف (Letter) برای پارتیشن جدید انتخاب کنید. به عنوان مثال C، D، E یا F).

آیا می‌توان SSD را پارتیشن بندی کنیم؟

با ظهور درایوهای حالت جامد یا SSD که جایگزین هارد دیسک هستند، این سوال ایجاد می‌شود که آیا می‌توان هارد ssd را نیز پارتیشن بندی کرد؟

پارتیشن بندی هارد SSD

برای موارد استاندارد، نیازی به پارتیشن بندی هارد ssd نیست. سیستم عامل‌های مدرن از جمله ویندوز، مک و لینوکس همگی به طور خودکار سه پارتیشن پس از نصب ایجاد می‌کنند.

پارتیشن بندی SSD می‌تواند در موارد خاص مانند راه اندازی دوگانه یا جداسازی دیسک‌ها برای اهداف سازمانی مفید باشد.

مدیریت پارتیشن‌ها از طریق CMD در ویندوز 11 و 10

Cmd، مخفف command، یکی از دستورات ویندوز است که پنجره خط فرمان را باز می‌کند. کاربران ویندوز می‌توانند دستور یا cmd را برای ورود به این پنجره وارد کنند.

چگونه وارد محیط cmd شویم؟

  • می‌توانید cmd را در نوار جستجوی منوی Start وارد کنید تا خط فرمان ویندوز باز شود.
  • می‌توانید Win+R را فشار دهید تا کادر Run باز شود. cmd را تایپ کنید و Enter را فشار دهید.

Diskpart چیست؟

پس از باز کردن cmd، باید فرمان «diskpart» را برای پارتیشن بندی هارد دیسک تایپ کنید. Diskpart ابزار خط فرمان در ویندوز 10 است که به شما امکان می‌دهد تنظیمات پارتیشن دیسک را اعمال کنید.

از جمله اقدامات قابل اجرا بوسیله diskpart، ایجاد، ادغام، گسترش، کوچک کردن، فرمت، حذف، پاک کردن پارتیشن دیسک و سایر ویژگی‌ها است.
برای پارتیشن بندی از طریق cmd مراحل زیر را انجام دهید:

از طریق دو روش ذکر شده در بالا برای باز کردن خط فرمان یا پنجره Run استفاده کنید:

  1. وارد Diskpart شوید. با استفاده از Diskpart یک پارتیشن ایجاد کنید.
  2. List Disk را تایپ کنید.
  • Input: دیسک * را انتخاب کنید (* نشان دهنده شماره دیسک است)
  • Type: اندازه اصلی پارتیشن را ایجاد کنید=*(* به معنی اندازه پارتیشن است)
  • Input: تخصیص حرف =* (* نشان دهنده انتخاب حرف درایو است که قبلاً استفاده نشده است)
  • Type: خروج (Esc در سمت چپ بالای صفحه کلید است)
بیشتر بخوانید : ایجاد پارتیشن روی هارد اکسترنال توسط نرم افزار AOMEI

دلایل پارتیشن بندی هارد دیسک

ممکن است کاربری بخواهد با پارتیشن بندی لب تاپ داده‌های خود را به طور موثرتری سازماندهی کند. در پارتیشن بندی معمولاً سیستم‌عامل و برنامه‌ها روی یک درایو و داده‌های کاربر روی درایو دیگری ذخیره می‌شوند.

زمانی که مشکلی در ویندوز رخ می‌دهد پارتیشن سیستم عامل را می‌توان به طور کامل فرمت کرد و بدون تأثیر بر پارتیشن مربوط به فایل‌های شخصی، ویندوز را دوباره نصب نمود.

دلایل پارتیشن بندی هارد اکسترنال

پارتیشن بندی ویندوز مزایای زیادی دارد. پارتیشن‌های کوچک‌تر اغلب دارای اندازه‌های کلاستر کوچک‌تر هستند. اندازه کلاستر کوچکترین بخش داده‌ای است که پارتیشن می‌تواند ذخیره کند. پارتیشن بزرگ ممکن است اندازه کلاستر 16 کیلوبایت داشته باشد.

این بدان معنی است که فایل با یک کاراکتر در آن 16 کیلوبایت فضای روی دیسک را اشغال می‌کند. در پارتیشن کوچکتر، همین فایل ممکن است فقط به 4 کیلوبایت برای ذخیره نیاز داشته باشد. بنابراین اگر تعداد زیادی فایل کوچک را ذخیره می‌کنید این استراتژی می‌تواند مفید باشد.

جمع بندی

پارتیشن بندی هارد به کاربر این امکان را می‌دهد تا فضای خود را به‌طور موثری تفکیک کرده و تنها قسمتی از درایو را به ویندوز اختصاص دهد.

پارتیشن بندی دیسک مزایای زیادی دارد که شامل اجرای بیش از یک سیستم عامل در سیستم، جداسازی فایل‌های ارزشمند، تخصیص فضای سیستم و فضای جداگانه‌ای برای برنامه‌ها و داده‌های خاص می‌شود.

امیدواریم بعد از مطالعه این مقاله بتوانید به راحتی برای پارتیشن بندی هارد در ویندوز تصمیم گیری کنید.