دیکشنری ای دیتا : تکنولوژی TRIM چیست ؟

TRIM چیست ؟

SSD ها از یک حالت نوشتن اطلاعات استفاده می‌کنند که در آن قبل از ثبت داده‌های جدید تمامی داده‌های قدیمی را پاک می‌کنند؛ درست برخلاف دیسک‌های قدیمی که داده‌ها را می توانند مستقیما روی داده های قبلی بنویسند. این قابلیت باعث می‌شود که SSD با کارایی بالاتری کار کند ولی سرعتش کمتر شود. برای حل این مشکل ویندوز 7 چند دستور Trim را انحصاراً برای SSD ها در داخل ویندوز گنجانده است. وقتی SSD یک فایل را حذف می‌کند، این برنامه موقعیت آن بلاک را به‌عنوان بلاکی حذف‌شده علامت‌گذاری می‌کند. سپس صبر می‌کند تا سیستم در حالت Idle  قرار گیرد و برای جلوگیری از کاهش سرعت در زمان Idle شدن سیستم کار حذف کردن را انجام دهد.

همچنین اگر دیسک سیستمی شما SSD باشد، دستور TRIM  به‌طور خودکار موجب غیرفعال شدن ویژگی‌هایی مثل Defragmentation، ReadyBoost و … می‌شود. اگرچه که این قابلیت‌ها برای درایوهای قدیمی‌تر طراحی‌شده‌اند ولی بااین‌وجود فعالیت‌های نوشتاری غیرضروری طول عمر SSD ها را کاهش می‌دهد. لازم به ذکر است که برای فعال کردن و درست ‌کار کردن دستور TRIM هم سیستم‌عامل و تراشه اصلی SSD باید هم‌زمان از این تکنولوژی پشتیبانی کنند. محصولات SSD شرکت ADATA از دستور TRIM پشتیبانی می‌کنند.

در مقایسه با Garbage Collection ،که توسط برخی از SSD ها و شرکت‌ها بکار گرفته می‌شود، دستور TRIM تحت دستور ویندوز برای علامت‌گذاری فایل‌هایی که قرار است حذف شوند استفاده می‌شود. درنتیجهSSD  ، وقتی سیستم در حالت idle قرار دارد، بلاک‌هایی که علامت‌گذاری کرده است را حذف می‌کند. ازآنجایی‌که قبل‌تر بلاک پاک و خالی‌شده است، داده‌های بعدی مستقیماً می‌تواند رویش ثبت شود. بنابراین در سرعت ثبت دستی اطلاعات تغییری ایجاد نمی‌شود.TRIM چیست ؟