چرا نباید رمز wifi خود را در اختیار دیگران قرار دهید!

در دنیای امروز که به شدت به اینترنت وابسته هستیم، به‌طور حتم برای شما بارها پیش آمده که افراد مختلف درخواست رمز wifi شما را کرده باشند. گذشته از اینکه در این مواقع پاسخ منفی، غیرمؤدبانه به‌حساب می‌آید، پاسخ مثبت نیز ریسک‌هایی را به دنبال دارد. برای این منظور لازم است اطلاعاتی در خصوص مشکلات احتمالی که در صورت در اختیار گذاردن رمز wifi خود با دیگران برای تان پیش می آید داشته باشید.

به اشتراک گذاری اینترنت با مهمانان

در جمع‌های دوستانه یا خانوادگی بسیاری از افراد تمایل دارند بدون مصرف اینترنت دیتای خود، با استفاده از اینترنت شما ویدئو یا فیلمی را نشان داده و یا فایل‌هایی را دانلود کنند. در همچین مواقعی از شما درخواست می کنند تا رمز اینترنت وای فای خود را در اختیار آنها قرار دهید در صورتیکه برای مهمانان خود شبکه اینترنت مجزایی تعریف نکرده باشید، آنها به تمام پهنای باند شما دسترسی خواهند داشت. قطعا یک دوست یا فامیل خوب با این درخواست قصد ضرر زدن به شما را ندارد، با این وجود حتی در این حالت نیز امکان بروز مشکلاتی ناخواسته وجود دارد.

اگر روترهای شما از چند SSID پشتیبانی می کند می توانید در این مقالهبا شیوه راه اندازی شبکه مهمان آشنا شوید.

درخواست به اشتراک‌گذاری اینترنت توسط همسایه‌ها

اگر به تازگی اینترنت بی سیم در خانه خود راه اندازی کرده اید، امکان دارد همسایه‌تان به‌محض دیدن سیگنال قوی wifi  روی کامپیوتر خود، از شما تقاضا کند تا اینترنت خود را با او به اشتراک بگذارید و حتی ممکن است پیشنهادهای سخاوت مندانه ای مانند پرداخت نصف حق اشتراک نیز مطرح کند.

اغلب موارد، افراد با هدف عدم پرداخت هزینه برای یک پهنای باند کامل و کاهش هزینه پرداختی توسط شما و همچنین خود این موضوع را مطرح می‌کنند؛ اما برخی نیز با سوءاستفاده از سخاوت‌تان، از طرح این موضوع صرفاً برای رسیدن به اهداف خود استفاده می‌کنند.

استفاده از اینترنت در مکان های عمومی 

امروزه اغلب کافی شاپ ها ، سرویس اینترنت بی سیم عمومی دارند؛ اما آیا تا به حال فکر کرده‌اید که شرکت‌های اینترنتی چگونه می‌توانند با ارائه این خدمت مشکلاتی را ایجاد کنند؟ اکثر کسب و کارها این خدمت را با هدف جلب رضایت بیشتر مشتری ارائه می‌کنند؛ اما این موضوع مشکلات بسیاری از جمله امکان دسترسی به اطلاعات شخصی تان را به همراه دارد.

خطرات به اشتراک گذاری رمز وای فای

فعالیت های آنلاین غیرقانونی

فرض می‌کنیم شما درازای دریافت نیمی از هزینه اینترنت خانه، رمز wifi تان را در اختیار همسایه خود گذاشته‌اید. هر چند این کار در ابتدا عملی خیرخواهانه به حساب می‌آید اما آیا تا به حال فکر کرده‌اید اگر همسایه‌تان از این طریق فعالیت‌های غیرقانونی انجام دهد چه اتفاقی برای‌تان می‌افتد؟ در این حالت با اطلاع پلیس از این فعالیت غیرقانونی، IP تان از طریق تماس با ISP ردیابی خواهد شد و متأسفانه از آنجا که اینترنت خریداری‌شده متعلق به شماست، ناگهان شما مسئول انجام جرمی خواهید بود که اصلاً مرتکب آن نشده‌اید. البته ممکن است بتوانید ثابت کنید که دانلود از طریق همسایه‌تان انجام شده است با این حال پلیس از شما خواهد پرسید که چرا امنیت اینترنت خود را در اولویت قرار نداده‌اید؛ بنابراین از قراردادن رمز wifi خود به غریبه‌ها خودداری کنید.

امکان گسترش تروجان‌ها از طریق دستگاه‌های آلوده

همان‌طور که در اختیار قرار دادن رمز wifi به غریبه‌ها دردسرآفرین است، به همان میزان نیز انجام این کار برای یک دوست خوب، فامیل و یا حتی غریبه‌ای که به وی اعتماد کامل دارید می‌تواند مشکل‌زا باشد.

به‌عنوان مثال دوستی را در نظر بگیرید که گوشی همراه او آلوده به تروجانی است که وی اصلاً از آن اطلاعی ندارد. با در اختیار قرار دادن رمز wifi به وی و به‌ محض اتصال گوشی همراه، این تروجان مسیر جدیدی را برای ورود می‌یابد. بدین شکل امکان آلوده شدن کامپیوتر، گوشی همراه و تبلت شخصی شما از طریق شبکه وجود خواهد داشت.

فراهم آمدن امکان جاسوسی از طریق شبکه

در اختیار گذاردن رمز wifi یعنی فراهم آوردن امکان دسترسی افراد به سیستمی که اطلاعات شما در حال ورورد و خروج در آن سیستم است. در این حالت یک فرد آشنا به تکنولوژی IT می‌تواند از این طریق آنچه کاربران در شبکه انجام می‌دهند شبکه شما را ردیابی کند. اگر صاحب شرکتی هستید که خدمات wifi عمومی ارائه می‌دهد، هکرها می‌توانند از این طریق به اطلاعات کاربران دسترسی داشته باشند. در صورت عدم رعایت کامل مسائل امنیتی، یک هکر با استفاده از رمز wifi می‌تواند به اطلاعات ارزشمندی دست یابد.

در اختیار گذاردن رمز wifi و بلاک شدن توسط بازی‌ها و وب‌سایت‌ها

اگر افرادی که شما رمز wifi را در اختیارشان گذارده‌اید، فعالیت نادرست و احمقانه‌ای را در وب‌سایت‌ها یا بازی‌های آنلاین انجام دهند، ممکن است توسط آن وب‌سایت محدود و بلاک شوند. هر چند اغلب اوقات این بلاک شدن به‌صورت بلاک شدن اکانت شخصی است و آسیبی به سرویس اینترنت شما وارد نمی‌کند، با این حالت در برخی موارد نیز شدت رفتار نامطلوب فرد به حدی است که ادمین آن وب‌سایت مجبور به بلاک کردن IP می‌شود. در این حالت متأسفانه اتصال اینترنت شما با مشکل مواجه خواهد شد. البته امروزه IP آدرس‌ها دینامیک هستند و با ریست کردن روتر و ریسیور خود می‌توانید یک IP آدرس جدید داشته باشید و از این دردسر خلاص شوید. هر چند اگر فرد خاطی همچنان از سرویس اینترنت شما استفاده می کند امکان بروز مجدد این مشکل وجود دارد.

محدودیت حجم دانلود 

اگر شما در شبکه خود با محدودیت حجم دانلود روبرو هستید، این موضوع به هنگام اشتراک wifi با دیگران دوچندان می‌شود. برای جلوگیری از این موضوع هنگامی که اینترنت خود را با دیگران به اشتراک می گذارید بهتر است آن ها را از این موضوع مطلع نمایید.

فراهم آوردن امکان دسترسی به سایر تجهیزات متصل به شبکه

در نظر بگیرید که شما می‌خواهید یک هارد درایو اکسترنال متصل به wifi را ست آپ کنید. برای این منظور بدون استفاده از اتصال از طریق usb می‌توانید به‌سادگی از طریق wifi فایل‌های خود را به درایو مورد نظر منتقل کنید؛ اما در صورتی که رمز wifi خود را در اختیار گذاشته باشید، مجبور هستید که به منظور جلوگیری از دسترسی افراد به سایر تجهیزات متصل به شبکه، کلیه تنظیمات امنیتی را مجددا ست آپ کنید. عدم اشتراک‌گذاری رمز wifi آزادی عمل بدون نگرانی از دسترسی غیرمجاز افراد به سایر تجهیزات شما را فراهم می‌کند.

چگونه رمز wifi خود را هوشمندانه به اشتراک بگذارید

استفاده از گزینه شبکه میهمان

برخی روترها گزینه‌ای به نام «شبکه میهمان» دارند که می‌توانید آن را فعال کنید. این گزینه به کاربران مهمان یک اتصال مجزا اختصاص می‌دهد؛ بنابراین در کمال آسودگی خاطر و بدون اشتراک رمز اصلی wifi می‌توانید رمز عبور این شبکه میهمان را در اختیار افراد قرار دهید. البته توجه داشته باشید در این حالت نیز همچنان افراد می‌توانند از پهنای باند شما و یا سایت‌های غیر مجاز استفاده کنند؛ بنابراین حتی رمز wifi میهمان را نیز صرفا در اختیار افراد قابل اطمینان قرار دهید.

دریافت اطلاعات شخصی کاربران

حفظ اطلاعات شخصی افراد در واقع چیزی نیست که بتوانید بر روی روتر خود داشته باشید. اگر شما صاحب یک کسب و کار هستید، قطعاً باید به دنبال دریافت اطلاعات افرادی باشید که از wifi عمومی شما استفاده می‌کنند. در این صورت شما می‌توانید به منظور اتصال دستگا‌ه‌ها به wifi از طریق هات اسپات، ایمیل یا اطلاعات شخصی فرد را درخواست کنید. این ویژگی حالتی است که به‌منظور ردیابی افراد هنگام انجام عمل مجرمانه بر روی wifi تنظیم می‌شود. در این صورت، هاست شبکه کلیه اطلاعات مورد نیاز فرد را ضبط کرده و فرد مجرم به‌راحتی قابل ردیابی است.

حفظ امنیت wifi

ممکن است در شرایطی مجبور شوید رمز وای فای خود را با دیگران به اشتراک بگذارید، در این شرایط بهتر است تا حد ممکن موارد ایمنی را رعایت کنید.