راهنمای خرید کارت حافظه SD : بررسی کلاس‌های سرعت، اندازه‌ها و ظرفیت‌ها

کارت حافظه (SD (SD cards در دوربین‌های دیجیتال، پخش‌کننده‌های موسیقی، تلفن‌های هوشمند، تبلت ها و حتی لپ‌تاپ‌ها مورداستفاده قرار می گیرد؛ اما همه‌ی کارت‌  های حافظه SD در یک‌شکل ساخته نمی‌شوند و انواع مختلفی دارند مثلاً کلاس‌های مختلف سرعت، اندازه‌های فیزیکی و ظرفیت‌های متفاوت را می‌توان برایشان در نظر گرفت. برخی دستگاه‌ها مانند دوربین‌ها ممکن است به یک کارت حافظه SD برای ناحیه‌ی ذخیره‌سازی اولیه‌ی خود نیاز داشته باشند. سایر دستگاه‌ها مانند تلفن‌های هوشمند، تبلت ها و حتی رایانه‌ها نیز ممکن است قابلیت استفاده از یک کارت SD را برای افزایش فضای ذخیره‌سازی فراهم نمایند. به یاد داشته باشید که هر دستگاه به کارت حافظه SD متناسب با آن دستگاه نیازمند است. تصمیم داریم در این راهنمای خرید کارت حافظه SD، شما رو با مهم ترین نکات آشنا کنیم :

کلاس سرعت (Speed Class)

همه‌ی کارت‌های حافظه SD سرعت یکسانی ندارند. این موضوع در انجام بعضی از کارها اهمیت بیشتری میابد. به‌عنوان‌مثال، اگر شما یک عکاس حرفه‌ای هستید که با کمک یک دوربین DSLR عکاسی می‌کنید و عکس‌های زیادی درزمانی کم و به‌سرعت و پشت سرهم می‌گیرید و آن‌ها را با رزولوشنی بالا و در فرمت RAW ذخیره می‌کنید، پس قاعدتاً شما به سریع‌ترین کارت حافظه SD موجود نیازمندید تا دوربینتان بتواند عکس‌هایتان را به‌سرعت و باکیفیت خوب ذخیره کند. همچنین وجود یک کارت SD پرسرعت برای زمانی که بخواهید یک ویدئو نیز را با وضوح و کیفیت بالا ضبط کرده و مستقیماً آن روی کارت حافظه SD ذخیره کنید، نیاز است. اگر از آن دسته افرادی هستید که گاهی با یک دوربین معمولی چند عکس می‌گیرید و یا با استفاده از یک کارت SD برخی از فایل‌های خود را بر روی موبایل هوشمندتان ذخیره می‌کنید، به یک کارت حافظه SD پرسرعت چندان نیازی ندارید و یک کارت معمولی نیازتان را رفع می‌کند.

تولیدکنندگان از «کلاس‌های سرعت» برای اندازه‌گیری سرعت کارت حافظه SD استفاده می‌کنند. انجمن SD که استانداردهای مربوط به کارت حافظه SD را تعریف می‌کند، در حقیقت سرعت دقیق مربوط به این کلاس‌ها را مشخص نمی‌کند، اما راهنماهایی را ارائه می‌دهد.

چهار نوع کلاس سرعت متفاوت وجود دارد: 10، 6، 4 و 2.

کلاس 10 سریع‌ترین و مناسب‌ترین کلاس برای «ضبط ویدیوهای full HD» و همچنین «ضبط HD still consecutive» است. کلاس 2 کم سرعت‌ترین سطح استاندارد است. کلاس‌های 4 و 6 هر دو برای ضبط ویدئوهای باکیفیت بالا مناسب می‌باشند. همچنین دو کلاس 1 و 3 با سرعت‌های فوق‌العاده بالا (UHS) وجود دارند اما طبیعتاً گران‌تر هستند و برای استفاده‌ی حرفه‌ای طراحی‌شده‌اند. کارت‌های UHS برای دستگاه‌هایی که از UHS پشتیبانی می‌کنند، طراحی‌شده‌اند. در تصویر زیر می‌توانید لوگوهای کلاس‌های سرعت SD به ترتیب از کمترین (کلاس 2) تا سریع‌ترین (کلاس 3 UHS) را ببینید:

احتمالاً کار شما با استفاده از کارت‌ کلاس‌های 6 برای استفاده‌ای معمول مثلاً در دوربین دیجیتال، تلفن هوشمند یا تبلت، راه میفتد! اگر شما با دوربینتان فیلم‌هایی با رزولوشن بسیار بالا یا عکس‌های با فرمت RAW را ضبط و ذخیره می‌کنید، کارت‌های کلاس 10 برایتان ایده آل هستند. امروزه کارت‌های کلاس 2 و 4 در گروه کارت‌های بسیار کم‌سرعت قرار می‌گیرند، بنابراین طبیعتاً ممکن است بخواهید در تمامی موارد از استفاده از آن‌ها صرف‌نظر کنید چون در حال حاضر حتی یک تلفن هوشمند ارزان نیز می‌تواند ویدئوهای HD را ضبط کند.

شماره‌ی یک کلاس سرعت کارت SD روی خود کارت SD مشخص شده است، فقط کافی است به دنبال لوگوی مربوطه باشید.

اندازه‌ی فیزیکی

کارت‌های SD اندازه‌های مختلفی دارند: کارت‌ حافظه SD استاندارد، کارت‌ حافظه miniSD و کارت حافظه microSD.

کارت‌های SD استاندارد بزرگ‌ترین اندازه هستند. اندازه‌ی آن‌ها 32x24x2.1 mm است و تنها دو گرم وزن دارند. بیشتر دوربین‌های دیجیتال مصرفی موجود برای فروش هنوز از کارت‌های SD استاندارد استفاده می‌کنند. آن‌ها همان طراحی آشنای «گوشه‌ی بریده‌شده» را دارند.

کارت‌های miniSD کوچک‌تر از کارت‌های SD استاندارد هستند. اندازه‌ی آن‌ها 21.5x20x1.4 mm و وزنشان حدود 0.8 گرم است. امروزه استفاده از این اندازه کارت زیاد رایج نیست. کارت‌های miniSD به‌طور ویژه برای تلفن‌های همراه طراحی‌شده‌اند، اما اکنون‌که کارت‌هایی در اندازه‌ی کوچک‌تر موجودند (کارت‌های microSD) دیگر کارت‌های miniSD به شکل قدیم رایج نیستند.

کارت‌های microSD کوچک‌ترین اندازه‌ی موجود از کارت‌های SD هستند که اندازه‌ی آن 15x11x1 mm و وزنشان فقط 0.25 گرم است. این کارت‌ها در اکثر تلفن‌های همراه و تلفن‌های هوشمند که از کارت‌های SD پشتیبانی می‌کنند، استفاده می‌شود. آن‌ها همچنین در بسیاری از دستگاه‌های دیگر مانند تبلت ها نیز مورداستفاده هستند.

انتخاب اندازه‌ی کارت حافظه درواقع به این موضوع که چه اندازه کارتی در دستگاه شما قرار می‌گیرد و مناسب برای آن است، بستگی دارد. هر کارت حافظه SD فقط در اسلات (slot) منطبق با آن کارت حافظه قرار می‌گیرد. شما نمی‌توانید یک کارت microSD را در یک اسلات مربوط به کارت SD استاندارد جایگذاری کنید. بااین‌حال، شما می‌توانید آداپتورهایی خریداری کنید که به شما این امکان را می‌دهند که یک کارت حافظه SD کوچک را در جای یک کارت SD بزرگ‌تر قرار داده و آن را به اسلات مربوطه متصل کنید. در تصویر زیر می‌توانید یک آداپتور را ببینید که امکان قرار دادن یک کارت حافظه microSD را در یک اسلات کارت SD استاندارد ایجاد می‌کند.

ظرفیت

درست همانند درایوهای فلش USB، هارد دیسک ها و سایر ابزار های ذخیره‌سازی، کارت‌ حافظه SD مختلف نیز می‌تواند ظرفیت‌های متفاوتی داشته باشد.

اما تفاوت میان ظرفیت‌های کارت حافظه SD به اینجا ختم نمی‌شود! استانداردهای مختلفی در این خصوص وجود دارند. استاندارد قدیمی کارت‌های SD یا همان SDSC در بازه‌ای از 1 مگابایت تا 2 گیگابایت (و حتی گاهی اوقات 4 گیگابایت) قرار می‌گیرد. استانداردهای ظرفیت بالای کارت‌های SD یا همان SDHC بعداً ایجاد شده و اندازه‌ی کارت‌ حافظه در بازه‌ی اندازه‌های 2 گیگابایت تا 32 گیگابایت قرار گرفته است. حتی استانداردهای جدیدتر مانند ظرفیت گسترش‌یافته‌ی SD یا همان SDXC این امکان را می‌دهند تا کارت‌ها در اندازه‌های 32 گیگابایتی تا 2 ترابایتی قرار گیرند.

برای استفاده از کارت‌های SDHC یا SDXC، باید مطمئن شوید که دستگاه شما از این استانداردها پشتیبانی می‌کند. البته اکثریت دستگاه‌ها SDHC را پشتیبانی کنند.

هنگام خرید یک کارت حافظه SD، شما باید کلاس سرعت، اندازه و ظرفیت متناسب با نیازهای خود را خریداری نمایید. ضمناً پیش از خرید مطمئن شوید که دستگاه شما از چه نوع کارتی پشتیبانی می‌کند و به چه میزان سرعت و ظرفیت متناسب با دستگاهتان نیاز دارید.