ویندوز 10: شش نکته‌ای که لازم است بدانید

درباره‌ی نسخه‌ی بعدی ویندوز سوال دارید؟ کسی نیست جواب شما را بدهد؟ خب، پس این مطلب را بخوانید.

ویندوز 8 مایکروسافت موفقیت چندانی نصیب این شرکت نکرد و این غول نرم‌افزارساز اکنون امید زیادی به ویندوز 10 بسته است. ویندوزی که ویرایش‌هایی برای PC، تبلت و گوشی‌های هوشمند خواهد داشت و مایکروسافت بیش از پیش تلاش خواهد کرد تا این سیستم‌عامل‌ها را یکپارچه‌سازی کند. حدود یک ماه دیگر تا عرضه‌ی رسمی نسخه‌ی PC ویندوز 10 باقی مانده است و عده‌ی زیادی بی‌صبرانه منتظر استفاده از این سیستم عامل جدید هستند.

اگر از خبرها و گزارش‌های مرتبط با ویندوز 10 هنوز اطلاعی ندارید، این مطلب برای شماست. تلاش کرده‌ایم مهم‌ترین سوال‌های مرتبط با این سیستم عامل را پاسخ بدهیم.

1. چه زمانی می‌توانم ویندوز 10 را نصب کنم؟ و قیمت آن چقدر است؟

ویندوز 10 از روز 29 جولای (هفتم مرداد) عرضه خواهد شد. این نسخه از ویندوز برای کاربران ویندوز 7 و ویندوز 8.1 به مدت یک سال رایگان خواهد بود. کاربرانی که از نسخه‌های قدیمی‌تر ویندوز استفاده می‌کنند، برای استفاده از ویرایش Windows 10 Home باید 119 دلار و برای استفاده از Windows 10 Pro باید 199 دلار بپردازند.

اگر از کاربران ویندوز 7 یا ویندوز 8.1 هستید، گزینه‌ی مربوط به به‌روزرسانی سیستم عامل‌تان را فعال نگه دارید. به این ترتیب مایکروسافت نوتیفیکیشنی برای شما خواهد فرستاد و می‌توانید از طریق آن به‌روزرسانی برای ویندوز 10 را رزرو کنید.

2. من یک PC و یک تبلت دارم و می‌خواهم یک ویندوز فون بخرم. سیستم عامل مایکروسافت روی این دستگاه‌ها چگونه کار می‌کند؟

هدف نهایی مایکروسافت این است که ویندوز 10 را به سیستم عامل واحدی تبدیل کند که با همه‌ی دستگاه‌ها سازگار باشد. برای این کار حتی ویژگی جدیدی به نام کانتینوم Continuum معرفی کرده است. ویندوز 10 می‌تواند تشخیص بدهد که با صفحه‌ی لمسی کار می‌کنید یا از ماوس و کی‌بورد، و متناسب با آن واکنش نشان دهد. یعنی اگر از ماوس و کی‌بورد استفاده کنید، با رابط کاربری استاندارد ویندوز سر و کار خواهید داشت و اگر روی یک تبلت لمسی با ویندوز کار کنید، با منوها و آیکون‌های متناسب با این شیوه‌ی استفاده روبه‌رو خواهید بود.

 3. درباره‌ی اپ‌های ویندوز 10 چه می‌دانیم؟

ایده‌ی مایکروسافت این است که بتوانید یک اپ را یک بار از فروشگاه ویندوز بخرید و بعد بتوانید از آن روی دستگاه‌های مختلف استفاده کنید. به این ترتیب این اپ‌ها باید بتوانند با دستگاه‌های مختلف (PC، تبلت و گوشی) سازگار شوند.

 4. منوی استارت ویندوز چه می‌شود؟

اگر از صفحه‌ی استارت ویندوز 8 و حذف استارت‌منو در این نسخه از ویندوز بیزارید، باید بگوییم بخت با شما یار است: استارت‌منو به ویندوز بازگشته است و در همان قسمت پایین سمت چپ صفحه‌نمایش قرار گرفته است. البته طرای «مترو» که در ویندوز 8 شاهدش بودیم نیز حفظ شده و اگر مایل باشید می‌توانید به این رابط کاربری سوییچ کنید.

 5. آیا اینترنت اکسپلورر همچنان وجود دارد؟

بله و نه. اینترنت اکسپلورر همچنان به عنوان بخشی از ویندوز 10 ادامه‌ی حیات خواهد داد تا مشکل ناسازگاری پیش نیاید، اما مرورگر اصلی ویندوز 10 یک مرورگر جدید به نام مایکروسافت اج خواهد بود. این مرورگر تمام چیزهایی را که از یک مرورگر مدرن انتظار داریم، دارد.

در واقع مایکروسافت اج از افزونه‌ها پشتیبانی می‌کند، به حالت خواندن مجهز شده است که در آن فقط متن وبسایت به نمایش در می‌آید و اضافه‌های صفحه حذف می‌شود، موتور رندر جدیدی برای آن در نظر گرفته شده است و غیره. این مرورگر همانی است که پیش‌تر با اسم رمز «پروژه‌ی اسپارتان» می‌شناختیم. در آینده بیش‌تر و بیش‌تر از این مرورگر خواهیم شنید.

6. آیا ویندوز 10 روی کامپیوتر من نصب می‌شود؟

اگر ویندوز 7 یا ویندوز 8.1 روی کامپیوتر شما نصب است، مشکلی نخواهید داشت. پردازنده‌ی یک گیگاهرتزی، یک گیگابایت رم و 16 گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی، کمینه‌ی مشخصات سخت‌افزاری مورد نیاز برای ویندوز 10 است.

مایکروسافت در ویندوز 10 پشتیبانی از درایو فلاپی را متوقف کرده و برخی از نرم‌افزارهای پیش‌فرض را حذف نموده است. نرم‌افزارهایی که شاید حتی متوجه حذف شدن‌شان هم نشوید!

مطلب فوق از مطلبی با همین عنوان در سایت CNet ترجمه شده است.