آشنایی با فناوری 3D Nand Flash

کمپانی ای دیتا که انتخاب اول انواع SSD (اس اس دی) حرفه ای ها می باشد درحال حاضر متنوع ترین سبد کالای SSD را با انواع SSD کاربردی عرضه می کند.

همانطور که می دانید اس اس دی ها یا سالید درایوها به جای دیسک های مغناطیسی یا هارد دیسک ها، از چیپ فلش سیلیکونی برای ذخیره اطلاعات استفاده می کنند و سرعتشان نیز به 5 برابر هارد دیسک ها می رسد.

در SSD ها کنترلر بسیار حائز اهمیت می باشد. کنترلر همان مغز پردازنده و تصمیم گیرنده درایو می باشد و انواع مختلفی دارد که هر کدام برای کاربرد خاصی در نظر گرفته شده اند. نوع اول آن Sandforce (سندفورس) نام دارد که قبل از ذخیره اطلاعات آن را فشرده سازی می کند و برای فایل های قابل فشرده سازی مناسب می باشد و نوع دوم که Marvell (مارول) نامیده می شود، با فایل های غیر قابل فشرده سازی سرعت بالایی دارد. اما چگونه بفهمیم کدام کنترلر برای ما مناسب تر است؟

اگر با کامپیوترتان بازی های جدید و گرافیک بالا بازی می کنید، فیلم تدوین می کنید، موزیک می سازید، با تصاویر کار می کنید، کنترلر مارول (Marvell) برایتان مناسب تر است. درایو SP910 جدیدترین و داغ ترین محصول حال حاضر ADATA است که یکه تاز اس اس دی های دارای کنترلر مارول بازار می باشد و سرعت خواندن آن به 560 و نوشتن آن به 460 مگابایت در ثانیه می رسد.

اگر به سرعت بارگزاری سیستم عامل و نرم افزارها و دسترسی به فایل های قابل فشرده سازی اهمیت می دهیدSandforce برایتان مناسب تر است. درایو SX910 ای دیتا نیز یکی از بهترین درایوهای بازار می باشد که بالاترین رکورد سرعت اجرای نرم افزارهای ویندوز را از آن خود کرده است و سرعت خواندن و نوشتن آن به ترتیب 550 و 530 مگابایت در ثانیه می باشد.

اگر مصرف و قیمت پایین مد نظرتان است کنترلر Smi که فقط در درایو ADATA SP610 موجود است مناسب شماست.

و در نهایت پایین آوردن سرعت بارگزاری سیستم عامل و نرم افزارهای کاربردی با قیمت پایین کاربرد اصلی کنترلر Jmicron است که در درایو SP600 ای دیتا یافت می شود.