راهنمای خرید آنتن مودم؛ تفاوت آنتن خارجی و داخلی چیست؟

آنتن مودم یکی از اصلی‌ترین اجزای تشکیل دهنده مودم‌های وای فای و بی‌سیم است. همه مودم‌هایی که اینترنت را بدون سیم دریافت کرده یا ارسال می‌کنند برای این کار به آنتن‌های داخلی یا خارجی نیاز دارند.

علاوه بر این آنتن‌ها که روی مودم تعبیه شده، آنتن‌هایی با عنوان آنتن تقویتی مودم هم در بازار وجود دارد که محدودیت‌های پوشش‌دهی مودم‌ها را از بین می‌برد. خوشبختانه در بازار ایران هم طیف وسیعی از آنتن‌های تقویتی مودم با قیمت و قدرت‌های مختلف وجود دارد.

قبل از خرید آنتن مودم شاید با دانستن چند نکته ساده، بتوانید آنتنی خریداری کنید که علاوه بر پوشش‌دهی بیشتر، قیمت کمتر و کیفیت بهتری داشته باشد. در این مقاله همه آنچه برای خرید آنتن تقویتی مودم لازم است بدانید مورد بررسی قرار دادیم. همراه ما باشید.

آنتن مودم چیست؟

آنتن مودم به عنوان واسطه‌ای بین دستگاه‌ها عمل می‌کند. آنتن‌هایی که برای مودم‌‌های اینترنت در نظر گرفته می‌شود، دو نوع مختلف دارد که عبارت است از:‌

  • آنتن خارجی مودم: به آنتن‌هایی که روی بدنه مودم قرار داده شده و قابل مشاهده است، آنتن خارجی مودم گفته می‌شود. این آنتن‌ها برای اینکه راحت‌تر بتوانند اینترنت را از اطراف دریافت کرده یا به دستگاه‌های حاضر در محیط انتقال دهند روی بدنه قرار داده شده‌اند.
  • آنتن داخلی مودم:‌ نوع دیگری از آنتن‌های مودم، آنتن‌های داخلی هستند. نشانه‌ای از این آنتن‌ها روی بدنه مودم مشاهده نمی‌کنید؛ چرا که داخل بدنه و در کنار برد اصلی مودم قرار داده شده‌اند.

تفاوت آنتن خارجی مودم با آنتن داخلی مودم چیست؟‌

آنتن‌های داخلی و خارجی مودم از نظر شکل ظاهری، کارایی، پوشش و عملکرد تفاوت‌‌هایی با هم دارند. در زیر به بررسی برخی از مزایا و معایب هرکدام از این آنتن‌ها می‌پردازیم.

آنتن داخلی مودم

مزایا:

  • شکل ظاهری زیبا: آنتن‌های داخلی اغلب به دلیل عدم وجود آنتن، طراحی جذاب‌تری دارند و تمیز کردن آنها هم راحت‌تر انجام می‌شود.
  • اندازه کوچک: مودم‌هایی که آنتن داخلی دارند اکثرا کوچکتر از مودم‌‌های با آنتن خارجی هستند. بنابراین فضای کمتری را هم اشغال می‌کنند.

معایب:

  • پوشش محدود: به دلیل قرار گرفتن آنتن در داخل بدنه مودم، پوشش‌دهی آنها محدود است و قدرت مودم‌های با آنتن خارجی را ندارند.
  • تداخل: قرار گرفتن مودم‌هایی که آنتن داخلی دارند در کنار دستگاه‌های الکترونیکی دیگر ممکن است باعث به وجود آمدن تداخل در ارتباطات اینترنتی شود.

آنتن خارجی مودم

مزایا:

  • پوشش بهتر: آنتن خارجی به دلیل جدا بودن از دستگاه مودم، می‌تواند پوشش بهتری ارائه داده و ارتباط در فواصل بیشتری را ممکن می‌سازد.
  • کیفیت بالاتر: با توجه به قابلیت تنظیمات دقیق و جهت‌دهی به آنتن‌های خارجی، کیفیت دریافت و ارسال داده‌ها با آنتن خارجی مودم بیشتر است.
  • کاربردهای خاص: برخی مدل‌های آنتن‌های خارجی، قابلیت تنظیمات پیشرفته‌تری دارند که می‌تواند در موارد خاص و نیازهای ویژه مورد استفاده قرار گیرد.

معایب:

  • قیمت بالاتر: مودم‌هایی که آنتن خارجی دارند اغلب گران‌تر از مودم‌های با آنتن داخلی هستند. البته تنوع مودم‌های با آنتن خارجی هم بیشتر است.
  • ظاهر: قرار گرفتن آنتن‌های متعدد روی بدنه دستگاه کار تمیز کردن آن را سخت کرده و شکل ظاهری خاصی به آن می‌بخشد که ممکن است مورد پسند شما نباشد.

به طور کلی، انتخاب بین آنتن داخلی و خارجی به نیازها و محیط زندگی شما بستگی دارد. اگر نیاز به پوشش بیشتر و کارایی بهتر دارید، آنتن خارجی می‌تواند مناسب باشد. اما اگر زیبایی مودم برایتان مهم‌تر است و نیاز به پوشش زیادی ندارید، آنتن داخلی مناسب‌تر خواهد بود.

مودم چهار آنتن

آنتن تقویتی مودم چیست؟

آنتن تقویتی مودم (Modem Booster Antenna) ابزاری‌ست که برای تقویت آنتن‌دهی وای فای ساخته شده است. این آنتن‌ها با توجه به قدرت پوشش‌دهی خود، دسته‌بندی شده و قیمت‌گذاری می‌شوند.

آنتن‌های تقویتی با استفاده از طراحی و فناوری‌های پیشرفته توانایی دریافت و ارسال سیگنال‌ها را بهبود می‌بخشند. این آنتن‌ها دارای جهت‌دهی دقیقی هستند که با قرار دادن آنها در مکان و جهت مناسب، انتقال سیگنال‌ها را بهبود می‌دهد.

کاربردهای آنتن تقویتی مودم

از آنتن تقویتی مودم می‌توان در شرایط و موقعیت‌های مختلفی استفاده کرد. در زیر برخی از مهم‌ترین کاربردهای این نوع آنتن‌ها ذکر شده است:

  • افزایش پوشش در مناطق با سیگنال ضعیف: آنتن‌های تقویتی می‌توانند در مناطقی که سیگنال ضعیفی دارند، کمک کنند تا ارتباط پایدارتر و با کیفیت‌تری ایجاد شود. این آنتن‌ها به ویژه در ساختمان‌ها و خانه‌های بزرگ که دسترسی به اینترنت در تمام اتاق‌ها اهمیت دارد، قابل استفاده است.
  • استفاده در محیط‌های پرترافیک: در محیط‌هایی که تعداد زیادی دستگاه بی‌سیم در حال ارتباط هستند (مانند کنفرانس‌ها یا رویدادهای بزرگ)، آنتن تقویتی می‌تواند کیفیت ارتباط را افزایش دهد.
  • ارتقاء سرعت انتقال داده: آنتن‌های تقویتی می‌توانند با بهبود کیفیت ارتباط، باعث افزایش سرعت انتقال داده‌ها شوند.

قیمت آنتن مودم

نکات مهم در خرید آنتن تقویتی مودم

یکی از راه‌های افزایش کیفیت و بهبود پوشش‌دهی مودم‌های بی‌سیم، استفاده از آنتن تقویتی است. برای انتخاب و خرید آنتن تقویتی مودم باید به نکاتی توجه کنید که در ادامه برخی از آنها بیان شده است:

1. نیازها و انتظارات

آیا واقعا نیاز دارید برد مودم خود را افزایش دهید؟‌ در خیلی از مواقع با تغییر موقعیت قرارگیری مودم در خانه یا محل کار، مشکل آنتن‌دهی آن برطرف می‌شود. بنابراین در گام اول نیازها و انتظارات خود را بررسی کنید!

از یک آنتن تقویتی مودم چه انتظاراتی دارید؟‌ دوست دارید کیفیت سیگنال را تا چند متر و تا چه اندازه بهبود بخشد؟ با مشخص کردن انتظارات خود، بهترین آنتن مودم را خریداری خواهید کرد.

2. نوع آنتن تقویتی مودم

مورد دومی که قبل از انتخاب و خرید آنتن مودم باید به آن توجه کنید نوع آنتن تقویتی است. در بازار، انواع مختلفی از آنتن تقویتی وجود دارد. آنتن‌های تقویتی خارجی، داخلی، ثابت و قابل حرکت تنها بخشی از این مدل‌ها هستند.

3. قدرت آنتن

توان یا قدرت آنتن موضوع مهم دیگری‌ست که در خرید باید توجه کنید. این توان معمولاً با واحد دسی‌بل (dBi) نشان داده می‌شود. آنتن‌هایی که توان بالاتری دارند برد بیشتری داشته و کیفیت انتقال سیگنال آنها بالاتر است.

از سوی دیگر، آنتن‌هایی که توان بالاتری در اختیارتان می‌گذارند، قیمت بالاتری هم دارند. بنابراین فقط در صورتی که به آنتن با توان بالا نیاز دارید به این مورد فکر کنید.

4. تعداد آنتن‌ها

با توجه به نیاز و وسعت محیطی که در آن از اینترنت استفاده می‌کنید (خانه یا محل کار) تعداد آنتن‌های تقویتی را انتخاب کنید.

ممکن است به دلیل وسعت بالای محیط کار یا خانه، نیاز داشته باشید چند آنتن تقویتی با توان کمتر خریداری کنید. البته به توانایی مودم در ارائه اینترنت به چند دستگاه هم توجه داشته باشید.

آنتن داخلی مودم

5. سازگاری با مودم

یکی از اشتباهاتی که خیلی از مردم در خرید آنتن مودم مرتکب می‌شوند این است که به سازگاری آنتن با مودم توجه نمی‌کنند. در هنگام خرید آنتن تقویتی باید به مشخصات فنی آن دقت داشته باشید تا سازگاری‌های لازم با مدل مودم شما را داشته باشد.

به عنوان مثال در هنگام انتخاب آنتن تقویتی مودم، اگر مودم شما از نوع Wi-Fi 5 است باید آنتنی خریداری کنید که از نوع Wi-Fi 5 بوده و با آن سازگار باشد.

6. نصب و راه‌اندازی آسان

قبل از انتخاب و خرید آنتن تقویتی مودم حتما از شیوه نصب و راه‌اندازی آن مطمئن شوید. بسیاری از آنتن‌های تقویتی که در بازار وجود دارند برای نصب و راه‌اندازی به تکنسین‌های مخصوص شبکه نیاز دارند. بنابراین حتما شیوه نصب آنتن را از فروشنده جویا شوید.

7. تعداد باندهای آنتن تقویتی

به تعداد باندهایی که آنتن تقویتی مودم دارد توجه کنید. آنتن‌های تقویتی در مدل‌های دو بانده یا سه بانده تولید می‌شوند. مدل‌های دو بانده فقط فرکانس‌های 2.4 و 5 گیگاهرتز را پوشش می‌دهند.

بیشتر بخوانید : مودم دوبانده یا تک باند، کدام را انتخاب کنیم؟

این در حالی‌ست که آنتن‌های سه بانده علاوه بر این دو فرکانس یک فرکانس 5 گیگا هرتری دیگر را هم تحت پوشش قرار می‌دهند. مزیت آنتن‌های سه بانده این است که می‌توانید دستگاه‌های بیشتری را به مودم متصل کنید.

8. برند آنتن مودم

موضوع دیگری که قبل از خرید آنتن تقویتی مودم باید به آن توجه کنید، برند سازنده آن است. در بازار ایران، آنتن‌های تقویتی از شرکت‌های متنوعی وجود دارد که از این میان می‌توان به برند D-Link اشاره کرد.

9. گارانتی آنتن مودم

موضوع آخری که در انتخاب و خرید آنتن مودم اهمیت دارد، گارانتی آن است. حتما به حک شدن برچسب گارانتی روی جعبه آنتن تقویتی توجه کنید.

یکی از شرکت‌های ایرانی که برای آنتن‌های تقویتی مودم گارانتی اختصاصی در نظر گرفته، شرکت آونگ است.

بیشتر بخوانید : بهترین گارانتی مودم کدام است؟ گارانتی مودم چی بخرم؟

سخن پایانی

با خرید آنتن تقویتی مودم می‌توانید قدرت و پوشش‌دهی مودم خود را بهبود دهید. در بازار ایران نیز مدل‌های مختلفی از آنتن مودم وجود دارد.

در این مقاله همه آنچه قبل از انتخاب و خرید آنتن تقویتی مودم باید توجه کنید را مورد بررسی قرار دادیم. شما هم می‌توانید سوالات یا نظرات خود در این باره را با ما در میان بگذارید.