علائم خرابی پاور کامپیوتر چیست؟ آیا پاور کامپیوتر قابل تعمیر است؟

ناگهان مانیتور کامپیوتر شما خاموش می‌شود! این یکی از ترسناک‌ترین اتفافاتی‌ست که یکی از دلایل آن می‌تواند خرابی پاور باشد. در این صورت احتمالا باید به فکر تعمیر پاور کامپیوتر باشید.

پاور یا منبع تغذیه در کامپیوترها وظیفه دارد برق مورد نیاز تمام قطعات را تامین کند و در صورتی که نقصی در عملکرد این قطعه ایجاد شود، عملا سیستم شما فلج شده و به درستی کار نمی‌کند.

برای آموزش تعمیر پاور کامپیوتر نیازی نیست دوره‌های تخصصی ببینید! کافیست برخی از نشانه های خرابی پاور کامپیوتر را بدانید تا متوجه شوید چطور باید با این مشکل برخورد کنید.

در این مقاله پس از بررسی دلایل و علت خرابی پاور کامپیوتر، به این سوال پاسخ می‌دهیم که آیا پاور کامپیوتر قابل تعمیر است؟

همچنین اگر پاور کامپیوتر شما خراب شده و قصد خرید پاور کامپیوتر دارید، بهترین گارانتی پاور در ایران را به شما معرفی می‌کنیم تا با خیال راحت، بهترین محصول را انتخاب کنید.

چرا پاور کامپیوتر خراب می‌شود؟

چه اتفاقی رخ می‌دهد که منبع تغذیه کامپیوتر خراب می‌شود؟ در این بخش می‌خواهیم علت خرابی پاور کامپیوتر را مورد بررسی قرار دهیم.

پایان عمر پاور

اولین و مهم‌ترین علت خرابی پاور کامپیوتر، پایان عمر مفید این قطعه است. حتما می‌دانید که قطعات سخت‌افزاری کامپیوتر عمر مشخصی دارند و پس از این دوره، کاربران باید به فکر تعویض قطعه باشند.

به طور کلی، عمر یک منبع تغذیه کامپیوتر بین 5 تا 10 سال است. اگر از کامپیوتر خیلی استفاده نکنید و فشار زیادی به آن وارد نشود ممکن است بیش از 10 سال هم برای شما کار کند.

نکته بسیار مهم در این مورد گارانتی پاور است. شرکت‌های ارائه دهنده گارانتی پاور کامپیوتر، باید حداقل 5 سال سلامت این قطعه را تضمین کنند.

به عنوان مثال، گارانتی آونگ در ایران، تمام پاورهای کامپیوتر را تا 10 سال گارانتی می‌کند تا خیال مشتریان از خرید پاور راحت شود.

شوک‌های الکتریکی غیرعادی

قطعی برق که در ایران بسیار مرسوم است، به قطعاتی مانند پاور کامپیوتر آسیب‌های زیادی وارد می‌کند. خطر این موضوع زمانی بیشتر می‌شود که کامپیوتر را بدون قرار دادن یک محافظ مخصوص، به پریز برق خانه متصل کنید.

همچنین همواره توصیه می‌شود در هنگام بروز رعد و برق یا تغییر ولتاژ برق خانه‌ها کامپیوتر را خاموش کنید. شوک و نوسانات الکتریکی غیرعادی یکی دیگر از دلایل خراب شدن منبع تغذیه کامپیوتر است.

همیشه توصیه می شود در هنگام طوفان یا نوسانات ولتاژ، رایانه خود را خاموش کنید. تداخل الکتریکی غیرعادی منجر به از بین رفتن سریع PSU شما می شود.

خاک و دود

دود می‌تواند باعث خرابی پاور کامپیوتر شود! یکی از موضوعاتی که افراد سیگاری نمی‌دانند این است که دود سیگار و سایر مواد دودزا روی عملکرد منبع تغذیه تاثیر منفی گذاشته و باعث می‌شود نیاز به تعمیر پاور کامپیوتر داشته باشید.

اگر سیگاری هستید دقت کنید که در اتاقی که کیس کامپیوتر وجود دارد سیگار نکشید چون ممکن است به قیمت خرید، تعویض یا تعمیر پاور کامپیوتر تمام شود.
همچنین باید توجه داشته باشید که گرد و خاک هم می‌تواند باعث از کار افتادن پاور کامپیوتر شود.

هرچقدر گرد و خاک بیشتری روی پاور بنشیند، خنک کردن بدنه آن برای فن‌ها سخت‌تر می‌شود و همین موضوع باعث خرابی پاور کامپیوتر خواهد شد.

تعمیرات پاور کامپیوتر

حرارت بیش از حد

حرارت بیش از حد پاور در درجه اول به دلیل وجود گرد و غبار زیاد در خانه و روی پاور است. اما گاهی اوقات افزایش دمای پاور دلایل دیگری هم دارد.

مثلا ممکن است به دلیل تهویه نامناسب اتاق، محیطی که کامپیوتر در آن قرار دارد دائما در معرض گرمای زیاد باشد.

از کار افتادن فن‌های کامپیوتر این افزایش دمای پاور را تشدید می‌کند و احتمال خراب شدن پاور بیشتر می‌شود.

خرابی خازن‌ها

پاورها از مجموعه‌ای از خازن‌ها و قطعات سخت‌افزاری تشکیل شده‌اند. خازن خیلی سریع‌تر از سایر قسمت‌های کامپیوتر خراب می‌شود. دلیل اصلی این خرابی آن است که خازن دائما در حال تولید گرماست.

اکثرا گفته می‌شود که خازن‌ها می‌توانند به مدت 20 هزار ساعت در دمای 105 درجه سانتی‌گراد کار کنند.

اما باید بدانید که اگر کامپیوتر خود را دائما روشن نگه دارید و فشار زیادی به آن بیاورید، این خازن‌ها حداکثر سه سال برای پاور کار می‌کنند و باید به فکر تعویض یا تعمیر پاور کامپیوتر باشید.

بیشتر بخوانید : چگونه مدل پاور کامپیوتر (منبع تغذیه) را تشخیص دهیم؟

علائم خرابی پاور کامپیوتر چیست؟

پس از اینکه با دلایل خرابی منبع تغذیه آشنا شدید، نوبت به معرفی نشانه‌ها می‌رسد.

در زیر نشانه های خرابی پاور کامپیوتر را معرفی می‌کنیم:

1. کامپیوتر روشن شده و ناگهان خاموش می‌شود

دکمه پاور کامپیوتر را زده و آن را روشن کرده‌اید اما پس از چند ثانیه ناگهان خاموش می‌شود. این یکی از اولین علائم خرابی پاور است.

اگرچه این اتفاق دلایل زیادی می‌تواند داشته باشد اما معمولا به این معنی‌ست که منبع تغذیه شما از کار افتاده یا دچار نقص شده است.

گاهی اوقات این مشکل به دلیل وجود گرد و غبار زیاد درون کیس کامپیوتر به وجود می‌آید. این گرد و غبار دمای پاور را زیاد می‌کند و به همین دلیل ممکن است پس از چند دقیقه که از روشن شدن کامپیوتر می‌گذرد، سیستم ریست شود.

با این حال، اگر مطمئن هستید که داخل کیس تمیز است و گرد و غباری روی پاور و قطعات ننشسته، در صورتی که با این مشکل مواجه شدید قطعا ایراد کار از پاور است.

2. نمایش ناگهانی صفحه آبی روی مانیتور

«صفحه آبی» که به آن «صفحه آبی مرگ» هم گفته می‌شود، یکی از منفورترین صفحات در کامپیوتر است. این صفحه به طور ناگهانی، وسط کار، روی مانیتور ظاهر می‌شود و پس از آن هیچ کاری نمی‌توانید با سیستم انجام دهید.

این صفحه مستقیما به قطع منبع تغذیه اشاره دارد و معمولا زمانی رخ می‌دهد که نقصی در سیستم برق‌رسانی به یکی از قطعات کامپیوتر به وجود آمده باشد.

البته صفحه آبی ممکن است به دلیل خراب شدن یکی از درایورها، رم یا هارد دیسک هم ایجاد شود. اما یکی از نشانه‌های خرابی پاور کامپیوتر هم هست.

پس از نمایش صفحه آبی یک کد خطا یا پیام هم ظاهر می‌شود. باید به این اطلاعات خود توجه کنید تا متوجه شوید مشکل اصلی چه بوده است.

علائم خرابی پاور کامپیوتر

3. خاموش شدن ناگهانی کامپیوتر

ممکن است این نشانه را با مشکل شماره 1 اشتباه بگیرید اما با آن کمی متفاوت است. تصور کنید مشغول کار خود با کامپیوتر هستید یا در حال انجام بازی مورد علاقه خود هستید و ناگهان مانیتور سیاه می‌شود.

در این لحظه پردازنده (CPU) ناگهان خاموش شده و سیستم ریست می‌شود. این مشکل بسیار شایع بوده و یکی از مهم‌ترین دلایل آن خرابی پاور کامپیوتر است.

احتمالا مادربرد کامپیوتر شما نیروی برق کافی برای فعال کردن قطعات را دریافت نکرده و اگر دوست دارید دلیل آن را بدانید پاسخش کوتاه است: پاور کامپیوتر شما معیوب شده است!

توجه داشته باشید این مشکل که پس از روشن کردن کامپیوتر، ناگهان برق آن قطع شده و سپس بدون اجازه مجدداً روشن می‌شود (و این موضوع چند بار تکرار می‌شود) ناشی از خرابی منبع تغذیه است. این علائم نشان می‌دهد که زمان تعویض یا تعمیر پاور کامپیوتر فرا رسیده است.

4. مشکلات مانیتور

مانیتور کامپیوتر اغلب سال‌های زیادی برای شما کار می‌کند، با این حال در صورت بروز مشکل، ممکن است ایراد از پاور بوده و مانیتور مشکلی نداشته باشد.

اگر علائمی مانند چشمک زدن تصادفی، ظاهر شدن خط و یا نقطه‌هایی روی صفحه مانیتور مشاهده می‌کنید، احتمالا مانیتور شما خراب شده است و ارتباطی به خرابی پاور کامپیوتر ندارد.

برای اینکه مطمئن شوید این مشکلات از خود مانیتور است یک مانیتور دیگر را هم با کامپیوتر خود امتحان کنید. اگر این علائم دوباره ظاهر شد، احتمالا مشکلی برای پاور، کارت گرافیک یا CPU به وجود آمده است.

5. هنگ کردن سیستم یا فریز شدن

هنگ کردن کامپیوتر می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد اما یکی از دلایل عمده آن خرابی پاور کامپیوتر است.

سناریوهای زیر برای هنگ کردن کامپیوتر وجود دارد:

  1. اگر کامپیوتر شما در حین اجرای برنامه‌های یا بازی‌های سنگین یا در صورتی که CPU خود را اورکلاک کرده‌اید، هنگ می‌کند، ممکن است دلیل مشکل، ضعف پاور کامپیوتر باشد.
  2. از کار افتادن فن‌های خنک کننده پاور ممکن است باعث هنگ کردن سیستم شود. گرمای زیاد داخل کامپیوتر به درستی تخلیه نمی‌شود و این موضوع باعث از کار افتادن قطعات دیگر می‌شود. بهتر است با استفاده نرم‌افزارهای خاص، دمای داخل کیس کامپیوتر را زیر نظر داشته باشید.

6. خارج شدن دود از کامپیوتر

یکی از بارزترین نشانه‌های خراب شدن پاور کامپیوتر خارج شدن دود از پشت آن است. با مشاهده این وضعیت مطمئن باشید که به منبع تغذیه آسیب جدی وارد شده و احتمالا قطعات دیگری هم آسیب دیده‌اند.

وقتی پاور کامپیوتر دود می‌کند احتمالا بخش‌هایی از آن سوخته و این سوختگی یعنی باید به فکر خرید پاور جدید باشید. هزینه تعمیر پاور کامپیوتر در چنین وضعیتی آنقدر زیاد است که قطعا به فکر خرید پاور نو خواهید بود.

7. شنیده شدن صداهای عجیب از کامپیوتر

اگر صداهای عجیب و غریبی مانند ساییده شدن چیزی درون کیس کامپیوتر شنیدید، صدا را به دقت بررسی کنید و اگر نزدیک سیم برق کیس بود احتمالا مشکل از منبع تغذیه کامپیوتر است.

همچنین ممکن است این صدای عجیب ناشی از فن‌های کامپیوتر باشد. احتمالا عمر مفید فن به پایان رسیده یا برق‌رسانی به آن به درستی انجام نمی‌شود. کثیفی و گرد و خاک روی فن پاور هم می‌تواند منجر به تولید این صدا شود.

پس از برطرف کردن گرد و خاک کامپیوتر را روشن کنید و وضعیت پاور را به صورت چشمی بررسی کنید. اگر پاور خراب شده باشد ممکن است این صدا کماکان به گوش برسد.

8. وجود الکتریسیته ساکن روی بدنه کامپیوتر

اگر پس از لمس بدنه کیس، الکتریسیته ساکن را حس می‌کنید، این یکی از نشانه‌های خرابی پاور است. ممکن است هنوز کامپیوتر به درستی کار کند اما همین علامت به شما نشان می‌دهد که به زودی پاور کامپیوتر از کار خواهد افتاد.

تعمیر فن پاور کامپیوتر

9. فن‌های پاور کار می‌کند اما سیستم، برق ندارد

همانطور که نوسان برق با ولتاژ بالا ممکن است باعث از کار افتادن پاور شود، ولتاژهای پایین هم مشکلاتی برای پاور به وجود می‌آورند.

وقتی متوجه می‌شوید که فن‌های پاور کار می‌کند اما به CPU و سایر قطعات برق‌رسانی نمی‌شود یعنی کامپیوتر نمی‌تواند انرژی مورد نیاز برای این بخش‌های اصلی را تامین کند.

ممکن است منطقه زندگی شما دچار این مشکل شده باشد یا بخاطر خرابی پاور، با چنین وضعیتی مواجه شده باشید.

آیا تعمیر پاور کامپیوتر ممکن است؟

وقتی با خرابی پاور کامپیوتر مواجه می‌شوید سوالات زیادی از خود می‌پرسید: «آیا پاور کامپیوتر قابل تعمیر است؟»، «هزینه تعمیر پاور کامپیوتر چقدر است؟» و «چگونه پاور کامپیوتر را تعمیر کنیم؟»

در پاسخ به این سوالات باید گفت که پاور کامپیوتر در خیلی از مواقع قابل تعمیر است. در واقع اگر آسیب جدی به قطعات پاور وارد نشده باشد یا عمر آن به پایان نرسیده باشد می‌توانید پاور کامپیوتر را تعمیر کنید.

البته اگر قطعات منبع تغذیه موردنظر در بازار وجود نداشته باشد، قطعا راهی برای تعمیر پاور کامپیوتر وجود ندارد و باید به فکر خرید پاور جدید برای کامپیوتر خود باشید.

بهترین گارانتی پاور کامپیوتر در ایران

در هنگام خرید منبع تغذیه برای کامپیوتر یکی از مهم‌ترین پارامترها گارانتی است.

پاورها به دلیل ارتباط مستقیم با جریان برق دائما در معرض خراب شدن هستند؛ بنابراین هر چقدر گارانتی پاور کامپیوتر شما معتبرتر و البته طولانی‌تر باشد، اطمینان خاطر بهتری خواهید داشت.

شرکت آونگ یکی از معروف‌ترین و باسابقه‌ترین شرکت‌های ارائه دهنده گارانتی در ایران است. گارانتی پاور آونگ خیال مشتریان را از خرید یک محصول با کیفیت راحت می‌کند.

آونگ با معروف‌ترین برندهای تولید کننده پاور کامپیوتر همکاری می‌کند و به طور اختصاصی پاور بسیاری از این شرکت‌ها را در ایران پشتیبانی می‌کند.

سیستم پشتیبانی و پاسخگویی آونگ به گونه‌ای است که کارشناسان این شرکت به صورت شبانه‌روزی پاسخگویی مشتریان هستند.

بنابراین اگر به دنبال گارانتی معتبر پاور در ایران هستید، گارانتی آونگ را به خاطر داشته باشید.

سخن پایانی

پاور یا منبع تغذیه کامپیوتر از آن قطعاتی‌ست که احتمال خراب شدن آن بسیار زیاد است. در صورتی که ساعت‌های مداوم کامپیوتر روشن باشد یا سخت‌افزارهای سنگین روی مادربرد نصب باشد احتمال خرابی پاور کامپیوتر بیشتر هم می‌شود.

در این مقاله با دلایل و علائم خرابی پاور کامپیوتر آشنا شدیم. سپس اطلاعاتی درباره تعمیر پاور کامپیوتر و بهترین گارانتی پاور در ایران با شما به اشتراک گذاشتیم. می‌توانید نظرات خود را در بخش دیدگاه‌ها برای ما بنویسید.