تغییرات ویندوز 11؛ از منوی استارت تا استور جدید

ویندوز 11، سیستم عامل جدید مایکروسافت، تغییرات جدید و نسبتا زیادی را ارائه کرده است. بیشتر قابلیت‌ها بازنگری یا ساده‌سازی شده‌اند که باعث می‌شود تا ویندوز 11 جدید و تازه به نظر برسد.

هرچند که شاید در آپدیت‌های بعدی امکانات بیشتری هم اضافه شود و اشکالات آن برطرف شود. در ادامه قابلیت‌های جدید ویندوز 11 را با هم می‌بینیم:

منوی استارت و تسک‌بار

اولین تغییری که در نگاه اول متوجه خواهید شد طراحی جدید تسک‌بار است. تسک‌بار و منوی استارت در مرکز صفحه قرار گرفته‌اند. هر چند که می‌توان در تنظیمات ویندوز، تسک‌بار و منوی استارت را به سمت چپ منتقل کرد.

منوی استارت هم ساده‌تر شده و کاشی‌های داخل منوی استارت که با ویندوز 8 معرفی شده بودند حذف شده‌اند. طراحی منوی استارت جدید شما را به یاد سیستم عامل‌های مک، کروم یا حتی اندروید خواهد انداخت. در واقع منوی جدید بیشتر به یک لانچر شبیه است.

در مورد تسک‌بار هم تغییراتی را خواهید دید. منوی راست کلیک تسک‌بار تقریبا حذف شده است و با راست کلیک روی آن فقط گزینه تنظیمات تسک‌بار ظاهر می‌شود.

در سیستم‌هایی هم که از چند مانیتور استفاده می‌کنند تغییر ناخوشایندی اتفاق افتاد است، به این صورت که در حالت چند مانیتوری، فقط در مانیتور اصلی تاریخ و ساعت سیستم نمایش داده می‌شود.

حذف قابلیت کشیدن فایل‌ها به برنامه‌های داخل تسک‌بار نیز از جمله  تغییرات ناخوشایند دیگر است.

البته در کنار این تغییرات، امکانات جدیدی هم در تسک بار خواهید دید:

بازگشت ویجت‌ها

این ویجت‌ها شبیه به منویی هستند که در ویندوز 10 در سمت راست تسک‌بار دیده بودید. اما حالا یک آیکن جداگانه در تسک‌بار دارند که با کلیک روی آن، ویجت‌ها در سمت چپ نمایش داده می‌شوند.

در حال حاضر فقط ویجت‌های مایکروسافت وجود دارند، ولی می‌توان امیدوار بود که در آینده شرکت‌های دیگری هم بتوانند برای ویندوز 11 ویجت اضافه کنند.

ویجت‌های ویندوز 11 مانند ویجت‌های ویندوز 7 در دسکتاپ آزاد نیستند و فقط در صفحه ویجت‌ها می‌توان آنها را دید. نقطه‌ منفی دیگر در مورد ویجت‌ها نادیده گرفته شدن مرورگر پیش‌فرض تنظیم شده است و لینک‌های داخل هر ویجت شما را به باز کردن با مرورگر اج (Edge) وادار می‌کند.

Microsoft Teams

برنامه مایکروسافت تیمز تا قبل از ویندوز 11 بیشتر کاربرد اداری و تجاری داشت، اما در ویندوز 11 این برنامه به عنوان یک پیام‌رسان جمع و جور در تسک‌بار ویندوز 11 قرار گرفته است.

در نگاه اول این قابلیت جدید حرکت خوبی به نظر می‌رسد اما احتمالا بیشتر کاربران از پیام‌رسان‌های دیگری استفاده خواهند کرد.

متمرکز شدن تنظیمات سریع

در ویندوز 11 آیکن‌های تنظیم صدا، شبکه و باتری کنار هم خواهند ماند و با کلیک روی آن‌ها قسمت جدیدی ظاهر می‌شود که در آنجا می‌توانید تنظیمات زیر را تغییر دهید:

  • وای‌فای
  • شبکه
  • بلوتوث
  • مقدار صدا
  • حالت هواپیما
  • تنظیمات باتری و غیره

فایل اکسپلورر

فایل اکسپلورر ویندوز هم دچار تغییرات جدیدی شده است. اولین تغییر ظاهری گردشدن گوشه‌های فایل اکسپلورر است. تغییر دیگری که به چشم می‌خورد بازسازی بخش Ribbon و تب‌ها است که با Command Bar جایگزین شده است.

امکان جدیدی هم به نام Snap Layout اضافه شده است. با نگه داشتن موس روی دکمه Maximize، گزینه‌های جدیدی را برای مرتب کردن پنجره‌های باز شده خواهید دید.

تنظیمات

تغییرات بخش تنظیمات ویندوز 11 را می‌توان مثبت ارزیابی کرد. آیکن دسته‌بندی‌های مختلف رنگی هستند و به راحتی می‌توان آن‌ها را از هم تشخیص داد.

جابجایی بین دسته‌بندی‌ها نیز راحت‌تر و سریع‌تر شده است.

شاید در هفته‌های اول، تنظیمات جدید کمی شما را اذیت کند اما با گذشت زمان خواهید دید که کار با این تنظیمات برای شما آسان‌تر از قبل شده، هرچند که ممکن است در برخی از بخش‌ها برای تغییر تنظیمات بیشتر،‌ همچنان با منوهایی که ظاهر قدیمی دارند، مواجه شوید.

منوی جدید تنظیمات، قسمت شخصی‌سازی تم را هم در خود جای داده است. حالت دارک مود جدید هم در همین قسمت قابل انتخاب است.

البته هنوز تمام بخش‌های ویندوز با دارک مود سازگار نشده‌اند، به عنوان مثال پنجره‌های task manager، paint و WordPad همچنان سفید هستند که احتمال زیاد در آپدیت‌های بعدی این مشکل حل خواهد شد.

 

مایکروسافت استور جدید

استور جدید مایکروسافت علاوه بر سریع‌تر شدن، برنامه‌های بیشتر و متداول‌تری را هم در خود جای داده است. در واقع برنامه‌های عادی دسکتاپ هم علاوه بر برنامه‌های UWP برای نصب در اینجا قرار خواهند گرفت.

قابلیت جدیدی که البته هنوز در دسترس کاربران قرار نگرفته است، امکان نصب برنامه‌های اندرویدی است. این قابلیت از طریق همکاری مایکروسافت با آمازون ممکن خواهد شد و خواهید توانست اپلیکیشن‌ها و بازی‌های اندرویدی را مانند برنامه‌های عادی در ویندوز اجرا و استفاده کنید.

اپلیکیشن جدید XBOX

نسخه جدید اپلیکیشن XBOX هم با قابلیت‌های جدید زیر قابل دسترس شده است:

  • دسترسی مستقیم به XBOX GAME PASS بدون دخالت ویندوز استور
  • اجرای بازی با کمک قدرت پردازشی کلود مایکروسافت (X CLOUD)

اپلیکیشن Photos

این اپلیکیشن در ویندوز 11 با تغییراتی همراه بوده، ظاهر برنامه کمی ساده‌تر شده و قابلیت جدیدی هم برای مقایسه راحت و سریع عکس‌ها در کنار هم اضافه شده است.

برای ویرایش عکس‌ها هم منوی جدیدی اضافه شده است، هر چند که قابلیت ویرایش توسط برنامه‌های پیشرفته‌تر هنوز پیاده سازی نشده است. اما احتمالا در آینده خواهید توانست برخی از امکانات برنامه‌ای مانند فتوشاپ را داخل اپلیکیشن Photos داشته باشید.

جمع‌بندی

تغییرات ویندوز 11 را با هم‌ خواندیم،‌ اما تغییراتی هم باید انجام می‌شدند که هنوز جای آن‌ها خالیست. در حال حاضر برای کاربران عادی استفاده از ویندوز 11 در لپ‌ تاپ‌ و تبلت‌ مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند، اما برای کاربران حر‌فه‌ای یا در سیستم‌هایی که از چند مانیتور استفاده می‌کنند، ویندوز 11 احتمالا تجربه ناخوشایندی ایجاد کند.

این دسته از کاربران بهتر است که مدتی صبر کنند تا مایکروسافت در ماه‌های آینده کمبودهای ویندوز 11 را برطرف کند. در نهایت باید گفت که بعد از کمی تجربه بیشتر با ویندوز 11، تقریبا همان حس ویندوز 10 به شما منتقل می‌شود ولی با کمی تفاوت ظاهری بیشتر.