7 ویژگی جدید ویندوز 11 و بهبود عملکرد سیستم شما

در حال حاضر چندین ماه از انتشار عمومی ویندوز 11 می‌گذرد و اگر جزو کسانی باشید که ویندوز خود را به نسخه 11 بروزرسانی کرده باشید، احتمالا به رابط کاربری جدید آن عادت کرده‌اید.

احتمالا برایتان جالب باشد که بدانید راهکارهای مختلفی برای بهینه سازی ویندوز 11 یا افزودن ویژگی‌های جدید به آن وجود دارد. فعال‌ سازی برخی از این راهکارها، چند دقیقه بیشتر طول نمی‌کشد.

بیشتر بخوانید : چگونه آپدیت ویندوز 11 را رایگان دریافت کنیم؟
در ادامه این مقاله، 7 ویژگی جدید ویندوز 11 که بسیار کاربردی است را بررسی می‌کنیم:

  1. الزامی برای وارد کردن پسورد وجود ندارد!

برای ورود به ویندوز 11، دیگر نیازی به وارد کردن پسورد ندارید. البته، در نسخه‌های قبلی نیز این امکان وجود داشت، اما در نسخه جدید ویندوز می‌توانید به سیستم عامل بگویید که دیگر اجازه ورود به محیط ویندوز را با استفاده از رمز عبور یا پسورد ندهد.

در واقع این ویژگی باعث می‌شود تا افراد ناخواسته حتی با اطلاع از رمز عبور نیز نتوانند به سیستم شما دسترسی پیدا کنند.

برای فعالسازی این ویژگی، به مسیر Settings > Accounts > Sign-in options رفته و گزینه زیر را انتخاب کنید:

“For improved security, only allow Windows Hello sign-in”

اگر قبلا Windows Hello را راه‌اندازی نکردید، می‌توانید چهره خود را از طریق وب‌کم یا اثر انگشت خود را به کمک سنسور مربوطه و در نهایت یک PIN در سیستم ثبت کنید.

بیشتر بخوانید : نصب ویندوز 11 بدون TPM 2.0 (مشکلات و هشدارها)

  1. امکانات بیشتری برای اتصال گوشی در ویندوز 11 وجود دارد

اتصال یک گوشی اندرویدی از طریق بلوتوث در ویندوز 11 باعث می‌شود تا امکانات کاربردی و مفیدی در اختیار شما قرار بگیرد. با کمک نرم افزار Your Phone می‌توانید پیام‌های خود را چک کرده و به آن‌ها پاسخ دهید.

نرم افزار Your Phone

این ویژگی برای مواقعی که پلتفرم‌های مختلف جهت احراز هویت شما،  کد تایید ارسال می‌کنند، به شدت کاربردی است.

همچنین می‌توانید تماس‌های تلفنی خود را از طریق کامپیوتر پاسخ دهید (اگر کامپیوتر شما دارای میکروفون باشد)، اعلان‌های تلفن همراه را در سیستم مشاهده کنید و حتی به کمک این نرم افزار، گوشی خود را در حالت Silent قرار دهید.

  1. ویژگی Dynamic Lock را فعال کنید!

در مواقعی که گوشی شما با سیستم سینک شده است، می‌توانید از ویژگی کاربردی Dynamic Lock یا “قفل پویا” بهره ببرید. به لطف این ویژگی، وقتی از کامپیوتر خود دور شوید، سیستم بطور خودکار ویندوز را قفل می‌کند.

Dynamic Lock به ویژه برای افرادی که مجبورند چندین بار در روز، میز کار خود را ترک کنند، بسیار کاربردی است. زیرا دیگر نیاز نیست هر بار به صورت دستی، ویندوز را قفل یا Sleep کنید.

برای فعال سازی این ویژگی به مسیر زیر بروید و Dynamic Lock را فعال کنید:

Settings > Accounts > Sign-in options > Dynamic Lock

  1. Power Toys را نصب کنید.

Windows Power Toys مجموعه‌ای از افزونه‌های جذابی هستند که امکانات کاربردی مختلفی را به ویندوز 10 و 11 اضافه می‌کنند. دو مورد از محبوب‌ترین این افزونه‌ها، PowerToys Run و Mouse Utilities است.

PowerToys Run را می‌توان یک کپی ماهرانه از نوار جستجوی Spotlight در سیستم عامل Mac دانست. پس از نصب این افزونه، کلیدهای ترکیبی Alt + space را فشار دهید تا یک نوار جستجوی باریک در وسط نمایشگر ظاهر شود.

به کمک این نوار جستجو می‌توانید در نرم افزارها، فایل‌ها یا تنظیمات سیستم جستجو کنید. استفاده از این افزونه، بسیار راحت‌تر از نوار جستجوی پیش‌فرض ویندوز 11 است.

Utilities نیز ابزار دیگری است که برای افرادی که از چندین نمایشگر بطور همزمان استفاده می‌کنند، کاربردی می‌باشد. این ابزار به شما کمک می‌کند تا نشانگر موس خود را در صفحات نمایش پیدا کنید.

برای این کار کافی است تا کلید Ctrl را دو بار فشار دهید. سپس نشانگر موس شما به کمک یک هاله نور در اطراف آن نمایان می‌شود.

راحت‌ترین راه برای نصب Power Toys، دانلود از فروشگاه (Store) مایکروسافت در ویندوز است.

  1. به تاریخچه کلیپ‌بورد (Clipboard) دسترسی پیدا کنید!

اگر بر روی فایل‌های طولانی Word یا Excel کار می‌کنید و چند ساعتی از روز را درگیر آن‌ها هستید، احتمالا به میزان زیادی از عملکرد کپی-پیست (Copy-Paste) برای کپی کردن اطلاعات استفاده می‌کنید.

به صورت پیش‌فرض، ویندوز تنها آخرین داده‌ای که کپی کرده باشید را در کلیپ‌بورد نگهداری می‌کند، اما امکانی وجود دارد که با کمک آن می‌توانید به اطلاعات قبلی که در کلیپ‌بورد ذخیره شده نیز دسترسی پیدا کرده و از آن‌ها استفاده کنید.

برای فعال سازی این قابلیت، به مسیر Settings > System > Clipboard رفته و گزینه Clipboard history را فعال کنید. برای دسترسی به تاریخچه کلیپ‌بورد، باید کلیدهای ترکیبی Windows + V را همزمان فشار دهید.

  1. والپیپر روزانه Bing را به دسکتاپ خود بیاورید.

حتی اگر از طرفداران موتور جستجوی Bing نباشید، احتمالا والپیپرهای روزانه Bing برای شما هم جذاب است. جالب است بدانید که این والپیپرها را به صورت خودکار می‌توانید در دسکتاپ خود داشته باشید.

برای این که از این ویژگی بهره ببرید، باید نرم افزار Bing Wallpaper را نصب کنید.

دقت کنید که اگر نمی‌خواهید هر بار با موتور جستجوی Bing در تب Home مرورگر خود روبرو شوید یا به عنوان موتور جستجوی پیش‌فرض برای شما عمل کند، تیک این گزینه‌ها را هنگام نصب این نرم افزار بردارید.

  1. از شر اعلان‌های آزاردهنده خلاص شوید!

سیستم اعلان‌ها (نوتیفیکشن‌ها) در ویندوز 11 نسبت به ویندوز 10 بهینه شده است. با این حال، اگر نرم‌افزارهایی که اجازه ارسال اعلان دارند را محدود نکنید، ممکن است این مکانیزم همچنان برای شما آزاردهنده باشد.

برای انجام این کار به مسیر Settings > System > Notifications رفته و تیک برنامه‌هایی که تمایل ندارید اعلانی از سمت آن‌ها دریافت کنید را بردارید.

در همین بخش (زیر پنل اعلان‌ها) می‌توانید صدای نه چندان خوشایند اعلان‌ها را قطع کنید.

اگر بطور کلی نمی‌خواهید اعلان نرم افزارها را محدود کنید، می‌توانید تنها هنگامی که نیاز به تمرکز دارید، به کمک ویژگی Focus Assist (در پایین صفحه سمت راست، کنار نماد بلندگو) اعلان‌ها را بی‌صدا کنید.

جمع بندی

همانطور که انتظار داشتیم، در ویندوز 11 توجه زیادی به جزئیات شده است. در واقع با کمک تنظیمات و قابلیت‌های جدید، تجربه کاربری ویندوز 11 به مراتب بهبود یافته است.

7 راهکار ارائه شده در این مقاله می‌توانند تجربه لذت بخشی‌تری از کار با جدیدترین نسخه از سیستم عامل ویندوز را به شما ارائه دهند.