تاثیر GPU ،CPU و RAM در برنامه نویسی؛ کدام مهمتر است؟

بنظر شما برای خرید لپ تاپ مناسب برای برنامه نویسی چه مواردی اهمیت بیشتری دارد؟ اگر این سوال را از برنامه نویسان با تجربه بپرسید، قطعا به پردازنده، رم و گاها کارت گرافیک اشاره می‌کنند.

در این مقاله قصد داریم تا تاثیر هر یک از این قطعات را در برنامه نویسی بررسی کنیم و در نهایت ببینیم که کدام اهمیت بیشتری در برنامه نویسی دارد.

پردازنده (CPU)

اگر به دلیل محدودیت بودجه به دنبال خرید لپ تاپ با پردازنده ضعیف هستید، ممکن است نتوانید در همه شاخه‌های برنامه نویسی فعالیت کنید. به عنوان مثال، یک برنامه نویس مبتدی که روی پروژه وب کار می‌کند، قطعا نیازهای پردازشی متفاوتی با یک برنامه نویس حرفه‌ای شاغل در پروژه‌های توسعه بازی (Game Developing) یا هوش مصنوعی دارد. این پروژه‌های سنگین علاوه بر پردازنده قدرتمند، به کارت گرافیک مناسبی نیز نیاز دارند.

پردازنده مناسب برای برنامه نویسی چه ویژگی‌هایی دارد؟

همانطور که اشاره کردیم، اینکه چه پردازنده‌ای را می‌خواهید برای برنامه نویسی انتخاب کنید، کاملا به نوع استفاده و نیاز شما بستگی دارد.

در واقع حتی پردازنده‌های تک هسته‌ای نیز برای اجرای کدهای ساده برنامه نویسی مناسب هستند، اما شمایی که چنین موضوعی را جستجو کرده‌اید، قطعا نیازی بیشتر از چند خط کدنویسی دارید. بنابراین در ادامه به بررسی پارامترهای تعیین کننده در این باره خواهیم پرداخت.

تاثیر پردازنده در برنامه نویسی

برای اینکه بخواهید پردازنده مناسب برای برنامه نویسی انتخاب کنید، احتمالا در صفحات مختلف و مشخصات پردازنده‌ها در حال جستجو هستید. در این حال ممکن است با عباراتی روبرو شده باشید که اطلاعات کافی از آن‌ها ندارید. در ادامه پارامترهای موثر یک پردازنده که در عملکرد آن موثر است و در مشخصات پردازنده‌ها یافت می‌شود را بررسی می‌کنیم.

تعداد هسته‌ها و تریدهای پردازنده

تعداد هسته‌های پردازنده را می‌توان مانند تعداد سیلندرهای موتور یک خودرو در نظر گرفت. بنابراین نباید از کنار این عدد ساده گذشت، زیرا در عملکرد پردازنده تاثیر بسزایی دارد. در بیشتر مواقع، تعداد بیشتر هسته‌ها به معنی عملکرد بهتر پردازنده در اجرای همزمان برنامه‌هاست.

تعداد هسته‌های یک پردازنده را باید در کنار نسل پردازنده، در نظر گرفت. در واقع با این روش می‌توان فهمید که قدرت واقعی پردازنده به چه میزان است. برنامه‌های سنگین کدنویسی، طراحی بازی‌ها و اپلیکیشن‌ها به تعداد هسته‌های بیشتر نیاز دارند. به عنوان مثال، یک پردازنده 8 هسته‌ای نسل چهارم، عملکرد ضعیف‌تری نسبت به پردازنده 8 هسته‌ای نسل دهم دارد.

تعداد رشته‌ها (Threads) در پردازنده معمولا 2 برابر تعداد هسته‌هاست. بنابراین اگر پردازنده 8 هسته‌ای داشته باشید، تعداد تریدها 16 عدد خواهد بود. بطور کلی، برای برنامه نویسی به دنبال پردازنده حداقل 4 هسته‌ای باشید.

فرکانس و سرعت پردازنده

فرکانس پردازنده که در اصطلاح عامیانه به آن سرعت پردازنده گفته می‌شود، با دو مولفه بیان می‌شود، فرکانس پایه و فرکانس حداکثر (که واحد هر دو گیگاهرتز GHz است). فرکانس پایه نشان دهنده حداقل سرعت پردازنده است. فرکانس حداکثر (Boost Clock) نیز سرعت حداکثری پردازنده است که در صورت وجود شرایط لازم مانند خنک کننده مناسب، به این میزان خواهد رسید.

فناوری‌های دیگری هم مانند Turbo Boost وجود دارد که ممکن است در لیست مشخصات پردازنده به آن بر بخورید. فعال شدن Turbo Boost اجازه می‌دهد که فرکانس پردازنده در تعداد محدودی از هسته‌ها بالاتر برود (در ازای افزایش مصرف برق). در این شرایط، هسته‌های دیگر در فرکانس پایین‌تر کار می‌کنند.

با توجه به اینکه این فناوری‌ها اتوماتیک فعال می‌شوند و نیازی به دخالت کاربر ندارند، باعث می‌شوند تا عملکرد پردازنده و مصرف برق آن همواره در تعادل باشد. همچنین به سرعت باس داخلی پردازنده هم توجه کنید که تاثیر زیادی در مالتی تسکینگ و اجرای برنامه‌های همزمان دارد. البته ممکن است میزان باس را در مشخصات پردازنده یافت نکنید.

Locked یا Unlocked

هنگام مرور مشخصات پردازنده، ممکن است این عبارت نظر شما را جلب کند. پردازنده‌های Unlocked، پردازنده‌هایی هستند که کاربر می‌تواند با استفاده از نرم افزارهای اورکلاک یا از طریق BIOS، تغییراتی را در فرکانس کاری پردازنده اعمال کند. این قابلیت باعث می‌شود تا افراد، پردازنده را بر اساس نیاز خود شخصی سازی کنند.

پردازنده‌های Intel Core X-Series، AMD Ryzen و AMD Ryzen Threadripper برای اورکلاک آسان‌تر، Unlock هستند. پردازنده‌های رایج Intel معمولا Locked هستند.

کارت گرافیک (GPU)

بنظر شما آیا یک کارت گرافیک گران قیمت با قدرت بالا و عملکرد چشمگیر در رندرینگ، چه میزان در کدنویسی و به صورت کلی برنامه نویسی موثر خواهد بود؟ آیا در حال حاضر نیاز دارید که گرافیک سیستم خود را ارتقاء دهید؟

برای اینکه درک ملموسی از تاثیر کارت گرافیک در برنامه نویسی داشته باشیم، بهتر است تاثیر آن را با پردازنده مقایسه کنیم.

تمام پردازش‌ها و محاسبات لازم برای انجام دستورات شما، از طریق پردازنده انجام می‌گیرد. با این حال، برخی از برنامه‌هایی که کارکرد آن‌ها مبتنی بر کارت گرافیک است (مثل فتوشاپ، پریمیر و موارد مشابه)، عملا به کارت گرافیک متکی خواهند بود.

چه کارت گرافیکی برای برنامه نویسی مناسب است؟

اما همانطور که می‌دانید نیاز گرافیکی برای برنامه نویسی، محدودتر از سایر زمینه‌هاست و در اکثر اوقات، گرافیک یکپارچه نیز می‌تواند به عنوان بهترین کارت گرافیک برای برنامه نویسی به شمار رود.

دلیل این موضوع را باید در پردازنده‌های جدید معرفی شده از سوی Intel و AMD دانست، زیرا گرافیک‌های یکپارچه در آن‌ها نسبت به نسل‌های پیشین قدرتمندتر عمل کرده و حتی اجازه اجرای جدیدترین بازی‌ها را به شما می‌دهند.

اما اگر از آن دسته برنامه نویسانی هستید که روی پروژه‌های توسعه بازی‌ یا طراحی اپلیکیشن کار می‌کنید، فکر کردن به یک GPU بالاتر از متوسط، معقولانه خواهد بود. با این حال، این موضوع کاملا به شرایط شما بستگی دارد. از این رو می‌توان گفت که، پردازنده قطعا چندین برابر کارت گرافیک برای یک برنامه نویس اهمیت دارد.

کدامیک برای برنامه نویسی مناسب‌تر است؛ کارت گرافیک مجزا یا یکپارچه؟

اگر بخواهیم از دید برنامه نویسی به این موضوع نگاه کنیم، دلایل زیادی برای انتخاب گرافیک‌ یکپارچه وجود دارد. این دلایل عبارتند از:

  • برای استفاده از آن‌ها نیازی به هزینه جداگانه نیست، زیرا در پردازنده جای دارند.
  • از نظر مصرف انرژی بسیار کارآمد بوده و برق کمتری مصرف می‌کنند.
  • گرمای کمتری در مقایسه با کارت گرافیک‌های اختصاصی تولید می‌کنند.

اما برای اینکه نخواهید از گرافیک یکپارچه در برنامه نویسی استفاده کنید، تنها یک دلیل وجود دارد: قدرت کمتر!

در نهایت باید گفت اگر قصد ندارید از سیستم خود برای کارهای گرافیکی سنگین استفاده کنید، گرافیک یکپارچه برای شما مناسب خواهد بود. از طرفی دیگر، طبق آمار، 80% از امور مربوط به برنامه نویسی به نرم افزارهای سنگین و قدرت زیاد گرافیکی نیاز ندارند.

بیشتر بخوانید : مقایسه کارت گرافیک مجتمع و اختصاصی از جنبه‌های مختلف

حافظه رم (RAM)

چه یک توسعه دهنده باسابقه باشید و چه یک برنامه نویس تازه کار، قطعا به یک سیستم یا لپ تاپ با میزان رم (RAM) کافی نیاز دارید. این میزان رم باید به اندازه‌ای باشد که هنگام کدنویسی و کار کردن با نرم افزارهای مختلف، هیچ خللی در کار شما ایجاد نکند. در واقع باید دست شما برای اجرای انواع مختلف فریم ورک و پلتفرم‌ها باز باشد.

البته میزان رم (حافظه دسترسی تصادفی) به تنهایی نمی‌تواند تعیین کننده سرعت و عملکرد کامپیوتر یا لپ تاپ شما باشد. اما تاثیر ملموسی روی این موضوع خواهد داشت. بنابراین یکی از مواردی که باید هنگام خرید لپ تاپ مناسب برای برنامه نویسی در نظر داشته باشید، میزان رم است.

در ادامه لیستی از کاربری‌های مختلف و میزان رم مناسب برای هر کدام از آنها آورده شده است که بنا به استفاده روزانه خود هنگام برنامه نویسی می‌توانید میزان رم مورد نیاز را مشخص کنید.

رم برای برنامه نویسی چند گیگ باشد؟

دقت کنید که کدنویسی یا برنامه نویسی به خودی خود، مقدار زیادی از رم سیستم شما را مصرف نمی‌کند. بنابراین برای اینکه بدانید به چه مقدار رم برای برنامه نویسی نیاز دارید، باید ببینید که بطور روزانه در کنار کدنویسی چه استفاده‌های دیگری از لپ تاپ خود می‌کنید.

کاربری/ میزان رم 2GB 4GB 8GB 16GB 32GB
کار با نرم افزارهای Office بله بله بله بله بله
کار با اسناد PDF و اجرای همزمان برنامه‌ها خیر خیر بله بله بله
مرورگری وب خیر بله بله بله بله
مرورگری وب (بیش از 20 تب) خیر خیر بله بله بله
پخش فایل ویدئویی خیر بله بله بله بله
ویرایش عکس خیر خیر بله بله بله
ویرایش ویدئو (Full HD) خیر خیر خیر بله بله
گیمینگ سبک با کارت گرافیک معمولی خیر خیر بله بله بله
گیمینگ سنگین با کارت گرافیک جدید خیر خیر خیر بله بله

این اعداد هم در کامپیوترها و هم لپ تاپ‌‌های مناسب برنامه نویسی صادق است و تفاوتی در آن‌ها وجود ندارد. در ادامه به چند نکته دیگر در مورد میزان رم مناسب برای برنامه نویسی و تاثیر آن می‌پردازیم:

در مجموع، 8 گیگابایت رم مناسب برنامه نویسی است.

با بهره مندی از یک پردازنده مناسب و افزایش میزان رم در سیستم، سرعت لپ تاپ شما نیز افزایش می‌یابد. اما شما به عنوان یک برنامه نویس نیازی به پرداخت هزینه اضافی برای خرید لپ تاپ دارای 32 گیگابایت رم ندارید. مگر اینکه بخواهید چندین نرم افزار شبیه ساز سنگین را همزمان اجرا کنید.

بنابراین اکثر برنامه نویسان برای انجام کارهای اصلی برنامه نویسی مثل کدنویسی و توسعه زبان‌های مختلف، به بیش از 16 گیگابایت رم نیاز ندارند. همچنین برای توسعه دهندگان بازی‌ها و برنامه نویسانی که با امور گرافیکی نیز سروکار دارند (مانند برنامه نویسان فرانت اند)، 12 گیگابایت رم کافی است.

در واقع 16 گیگابایت رم برای گرافیست‌ها و ویرایش کنندگان ویدئو مناسب است، زیرا برای گرفتن رندرینگ به گرافیک‌های قدرتمند در کنار میزان رم بیشتر نیاز دارند. بنابراین 8 گیگابایت رم برای آن‌ها کافی نخواهد بود.

لپ تاپ با قیمت مناسب و مشخصات ایده‌آل برای برنامه نویسی

در این قسمت قصد داریم با توجه به مطالب عنوان شده، برای خرید لپ تاپ مناسب برنامه نویسی، یک گزینه ایده‌آل را به شما عزیزان معرفی کنیم. اولترابوک قدرتمند XPG Xenia 14 Lifestyle با پردازنده i5 با بهره مندی از جدیدترین پردازنده اینتل (نسل یازده)، نیاز شما برای داشتن یک پردازنده قدرتمند را برطرف خواهد کرد.

علاوه بر پردازنده قدرتمند، صفحه نمایش فوق العاده IPS و گرافیک بی‌نظیر Intel Iris Xe، باتری با شارژدهی 10 ساعت و استفاده از جدیدترین اتصالات یعنی Thunderbolt 4 و Wi-Fi 6 از دیگر مزایای این لپ تاپ برای برنامه نویسی به شمار می‌روند. مشخصات کامل اولترابوک Xenia 14 Lifestyle.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم تا به یکی از سوالات اساسی هنگام خرید لپ تاپ مناسب برنامه نویسی پاسخ دهیم. اینکه بدانیم هنگام خرید لپ تاپ برنامه نویسی بیشترین هزینه را باید برای چه قطعاتی در نظر بگیرید، می‌تواند در انتخاب شما تاثیر بسزایی داشته باشد.
همانطور که مشخص شد مانند بسیاری از فعالیت‌های دیگر، در برنامه نویسی نیز تاثیر پردازنده قطعا بیشتر از قطعات دیگر است. بنابراین هنگام خرید توصیه می‌شود روی این موضوع حساسیت بیشتری داشته باشید.