راهنمای خرید درایو اکسترنال : هارد یا SSD اکسترنال ؟

هارد یا اس اس دی اکسترنال

از اولین روزهایی که کامپیوتر به زندگی ما وارد شد، نیاز به بکاپ گرفتن و ذخیره‌ی اطلاعات وجود داشت. در سال‌های نه چندان دور، این نیاز به کمک فلاپی و CD برطرف می‌شد و حالا با استفاده از انواع درایو اکسترنال (SSD اکسترنال، هارد اکسترنال، فلش مموری و دیگر حافظه‌های ذخیره‌سازی) پاسخ داده می‌شود. در طی این پیشرفت، مردم به دنبال حافظه‌هایی با اندازه‌ی کوچک‌تر، ظرفیت بیشتر، سرعت انتقال بالاتر و حتی الامکان اعتماد بیشتر، بوده‌اند.

3 ویژگی اصلی : سبک، قابل حمل، سرعت بالا یا ظرفیت زیاد

در سال‌های اخیر، حافظه‌های SSD پیشرفت چشمگیری داشته‌اند و حالا در اندازه‌های کوچک‌تر و با سرعت بیشتر، سروصدای کمتر و مقاومت در برابر ضربه عرضه می‌شوند. این ویژگی‌ها به همراه قیمت رقابتی، باعث شده است که حافظه‌های SSD به بهترین گزینه برای حافظه داخلی کامپیوترها تبدیل شوند. مزیت‌های حافظه‌های SSD آن‌ها را برای استفاده به عنوان حافظه‌های ذخیره‌سازی اکسترنال هم گزینه‌ای ایدئال کرده است. بنابراین SSD های اکسترنال از هر نوعی که باشند، این قابلیت‌ها را ارائه می‌کنند. اکنون سه نوع حافظه ذخیره‌سازی اکسترنال پیش روی خود دارید که می‌توانید از بین آن‌ها انتخاب کنید. SSD، هارد دیسک و فلش مموری این سه گزینه را تشکیل می‌دهند. شما کدام یک را انتخاب می‌کنید؟

مقایسه SSD اکسترنال با هارد دیسک و فلش مموری

اگر مقایسه SSD اکسترنال با هارد دیسک اکسترنال و فلش مموری را به وسایل نقلیه تشبیه کنیم، می‌توانیم بگوییم هارد اکسترنال مثل اتوبوس است. اتوبوس مسافر زیادی را جابه‌جا می‌کند ولی سرعت آن کم است. از سوی دیگر، فلش مموری مشابه موتورسیکلت است که سرعت خوبی دارد ولی در تعداد افرادی که می‌تواند جابه‌جا کند، محدودیت دارد. در آخر هم، حافظه‌های SSD اکسترنال مثل خودروهای اسپرت هستند که سرعت بالایی دارند. این خودروها کوچک‌تر از اتوبوس هستند ولی نسبت به موتورسیکلت می‌توانند مسافر بیشتری جابه‌جا کنند.

انتخاب حافظه اکسترنال مناسب

بهتر است حافظه اکسترنالی را انتخاب کنید که با نیازهای شما همخوانی داشته باشد. در جدول زیر می‌توانید ویژگی‌های SSD اکسترنال، فلش مموری و هارد دیسک اکسترنال را ببینید و آن‌ها را با هم مقایسه کنید.

ویژگی SSD هارد دیسک (HDD) فلش مموری
ظرفیت زیاد دارد دارد ندارد
استفاده در هنگام حرکت دارد ندارد دارد
بکاپ بلندمدت دارد دارد ندارد
کتابخانه چندرسانه‌ای (Multimedia Library) دارد دارد ندارد
پردازش داده در هنگام حرکت دارد ندارد دارد
حمل آسان دارد ندارد دارد
سرعت بالای بکاپ‌گیری و اشتراک فایل‌ها برای استفاده در حین جابه‌جایی دارد ندارد دارد
سرعت زیاد برای انتقال فیلم‌هایی با رزولوشن بسیار بالا دارد ندارد ندارد