بررسی تخصصی هارد اکسترنال HD830 ای دیتا

هارد اکسترنال HD830 ای دیتا

هارد اکسترنال ای دیتا HD830 یک هارد با ابهت است که ایمنی بالایی دارد و با بدنه‌ی مقاوم و سرسختش، بسیار مقرون به صرفه است.

ویژگی‌های مثبت هارد اکسترنال HD830 ای دیتا :

  • داشتن استاندارد IP68 برای مقاومت در برابر آب و گردوغبار
  • بدنه بسیار مقاوم در برابر ضربه
  • قیمت مناسب به نسبت ظرفیت و کیفیت ساخت
  • عرضه شده در دو رنگ

یک نفر عکاسی و فیلمبرداری می‌کند، شخص دیگری نقشه‌های کامپیوتری را به سر ساختمان می‌برد و کسی هم صرفا به دنبال هاردی می‌گردد که در برابر ناملایمات و اتفاقات روزمره مقاوم باشد. نیاز هرکس به یک هارد اکسترنال مقاوم و تنومند، با دیگری متفاوت است. با در نظر گرفتن این نکته، شاید تصور کنید که باید پول بیشتری نسبت به قیمت هارد اکسترنال ای دیتا مدل HD830 بپردازید. مقاومت در برابر ضربات، تنها یک بخش ماجراست.

هارد اکسترنال HD830 ای دیتابا ظاهری چغر

طراحی هارد اکسترنال HD830 ای دیتا شکل و شمایلی صنعتی را تداعی می‌کند. این هارد در دو رنگ آبی و مشکی عرضه شده است. بدنه‌ی استیل و سیلیکونی آن، ابعادی معادل 14 سانتی‌متر طول، حدود 10 سانتی‌متر عرض و 33 میلی‌متر ضخامت دارد و مشابه هارد درایو 2.5 اینچی لپ‌تاپ است. این اندازه، این هارد ADATA را کوچک‌تر از برخی دیگر از هاردهای اکسترنال ضد ضربه می‌کند. با این حال، نسبت به بهترین مدل‌های موجود در بازار، کمی بزرگ‌تر است.

وزن هارد اکسترنال HD830 بستگی به ظرفیت آن دارد. وزن مدل 2 ترابایتی، 510 گرم است و ظرفیت‌های 4 و 5 ترابایتی، تقریبا 600 گرم وزن دارند. این مقدار وزن نسبت به چند مدل انگشت‌شمار دیگر کمی سنگین‌تر است. اما آیا این وزن بیشتر، به دلیل حفاظت بیشتر از هارد اکسترنال است؟ ما علاوه بر بنچمارک‌های معمول، این هارد را در معرض شرایط مختلفی قرار دادیم تا قدرت آن را بسنجیم. پس بی‌معطلی به سراغ این آزمایش‌ها می‌رویم.

مقاوم در برابر ضربه، گرد و غبار و آب

هارد اکسترنال HD830 ای دیتا با داشتن استاندارد IP68 برای مقاومت در برابر ضربه، گردوغبار و آب، یکی از بهترین هاردهای اکسترنال ضد ضربه است. درباره‌ی ضد آب بودن باید اشاره کنیم که این حافظه ذخیره‌سازی می‌تواند تا دو ساعت در عمق دو متری آب دوام بیاورد. نکته‌ی مهمی که باید به آن توجه داشته باشید، این است که برای جلوگیری از ورود گردوغبار و آب، باید درپوش پورت USB را ببندید.

با توجه به قیمت 5.4 سِنتی برای هر گیگابایت در ظرفیت 2 ترابایتی، هارد اکسترنال HD830 قیمتی به مراتب کمتر نسبت به مدل‌های مشابه در دیگر برندها دارد. قیمت مناسب را باید در کنار دوام و امنیتی بگذارید که به لطف بدنه‌ی فلزی آن، بسیار بهتر از رقبای هم‌رده‌ی خود است. اگر مدل‌های 4 یا 5 ترابایتی را بخرید، به ازای هر گیگابایت ارزان‌تر هم می‌شود. قیمت این ظرفیت‌ها برای هر گیگابایت، به ترتیب، 3.7 سنت و 4.2 سنت است.

هارد اکسترنال HD830 ای دیتا مقاوم در برابر ضربه، گرد و غبار و آب

وقتی صحبت از ضد ضربه بودن می‌شود، پوشش سیلیکونی در هارد درایوها اهمیت می‌یابد. شما می‌توانید یک حافظه SSD را به سمت دیوار پرتاب کنید و سپس مثل قبل از آن کار بکشید ولی هارد دیسک‌ها به دلیل ماهیت مکانیکی‌شان در برابر ضربات سنگین، آسیب‌پذیرتر هستند.

هارد اکسترنال ای دیتا HD830 با دارا بودن استاندارد نظامی MIL-STD-810G که متعلق به ارتش آمریکاست، ادعا می‌کند که می‌تواند تا 3.3 تُن فشار وارده را تحمل کند و از ارتفاع بیش از 1.22 متری به پایین بیفتد بدون اینکه خللی در کارکرد آن ایجاد شود. به غیر از این، یک LED کاربردی هم روی این هارد اکسترنال وجود دارد که وقتی از ارتفاعی بیفتد و ضربه یا خطای دیسک را تشخیص دهد، آن را به شما اعلام می‌کند.

هارد اکسترنال HD830 ای دیتا مقاوم در برابر ضربه، گرد و غبار و آب

برای تست کردن ضد آب بودن هارد اکسترنال HD830 آن را در یک کاسه‌ی آب انداختیم و پس از حدود 20 دقیقه، آن را از آب خارج کردیم و همچنان بدون مشکل کار می‌کرد. (صدالبته درپوش پورت USB را محکم بسته بودیم) بعد از اینکه این هارد درایو را از حداکثر ارتفاع اعلام شده برای آن (1.22 متر) بر روی زمینی انداختیم که با فرش نازکی پوشیده شده بود، مثل یک هارد اکسترنال نو به وظایف خود عمل می‌کرد.

هارد اکسترنال HD830 تست کردن ضد آب بودن

عملکرد هارد اکسترنال ای دیتا HD830

هارد اکسترنال ADATA HD830 در تست‌های بنچمارک ما، آمار غافلگیرکننده‌ای در مقایسه با اکثر هاردهای اکسترنال که این روزها عرضه می‌شوند، نداشت ولی در حد و اندازه‌های خود ظاهر شد. این هارد درایو، پورت استاندارد میکرو یواس‌بی (USB Micro-B) دارد و با کابل USB 3.1 مدل Type-A (مدل متداول USB) به دیگر دستگاه‌ها وصل می‌شود. کابل از آن جدا می‌شود و در واقع، باید کابل را جدا کنید تا بتوانید درپوش USB را بگذارید و از تمام قابلیت‌های آن در برابر آب و گردوغبار بهره‌مند شوید.

اولین تستی که بر روی SSDهای اکسترنال انجام می‌شود PCMark 7 Secondary Storage Test است که عملکرد درایو را در طی انجام کارهای مختلف، مجزا می‌کند. فرمت درایو، NTFS است و تست با کامپیوتر پی‌سی و ویندوز 10 انجام می‌شود. هارد اکسترنال به پورت USB 3.0 کامپیوتر وصل شده است.

در این شرایط، هارد اکسترنال ای دیتا HD830 امتیاز 1821 را در تست PCMark 7 Storage ثبت کرد که اندکی بهتر از مدل‌های هم‌رده‌ی خود است. (هارد G-Technology G-Drive ev ATC در همین تست، امتیاز 1554 را به دست آورد.)

هارد اکسترنال HD830 ای دیتا در تست انتقال یک فولدر 1.2 گیگابایتی، همان عملکردی را به جا گذاشت که از درایوی با 5400 دور در دقیقه انتظار داریم. این فرایند از آغاز تا پایان حدود 13 ثانیه طول کشید.

هارد اکسترنال HD830 تست کردن انتقال اطلاعات

سپس به سراغ لپ‌تاپ اپل مک‌بوک پرو رفتیم و با تغییر فرمت درایو به exFAT، تست BlackMagic Disk Speed را انجام دادیم.

هارد اکسترنال HD830 تست کردن انتقال اطلاعات

هارد درایو HD830 در این تست هم در حد هم‌رده‌هایش عمل کرد و با استفاده از پورت USB 3.0 سرعت 115 مگابایت بر ثانیه را برای خواندن و 117 مگابایت بر ثانیه را برای نوشتن به دست آورد. این اعداد تقریبا همان نتایجی است که برای هارد اکسترنال CalDigit Tuff ثبت کردیم و با در نظر گرفتن قیمت این هارد که برای ظرفیت 2 ترابایتی حدود 50 درصد گران‌تر از هارد HD830 است، این هارد ای دیتا واقعا بهتر و باارزش‌تر است.

هارد اکسترنال ای دیتا HD830؛ سنگین ولی چهارشانه

در دنیای حافظه‌ها اگر دوگانه‌ای باشد که بخواهید آن‌ها را مقایسه کنید و ببینید پولتان را برای کدام‌یک خرج کنید، انتخاب بین حافظه SSD و هارد دیسک است. هاردهای مکانیکی از نظر قیمتی، ارزان‌تر هستند. حافظه‌های SSD مقاوم ممکن است بتوانند از افتادن از ارتفاع‌های بیشتری، جان سالم به در ببرند یا یک ترابایت اطلاعات را در جاسوئیچی شما جای دهند، ولی شما باید پول بیشتری برای این دوام و استفاده‌ی راحت‌تر بپردازید.

هارد اکسترنال HD830 مقایسه

هارد اکسترنال ای دیتا HD830 شاید در مقایسه با حافظه‌های اس‌اس‌دیِ مقاوم، بزرگ و سنگین باشد، اما جمع‌وجور نبودن آن، با دوام و ارزش خریدی که دارد، جبران می‌شود. هارد اکسترنال HD830 با قیمت 110 دلاری برای ظرفیت 2 ترابایتی، یکی از ارزان‌ترین هاردهایی است که به کمک آن می‌توانید فایل‌های خود را به محل‌هایی با شرایط غیرعادی ببرید. چه بردن هارد به دفتر کار باشد و چه رفت‌وآمدهای روزمره، در هر حالت، این هارد اکسترنال گزینه‌ای مناسب برای شماست. اگر به ظرفیت‌های بیشتر نیاز داشتید، قیمت مدل‌های 4 و 5 ترابایتی به ازای هر گیگابایت، ارزان‌تر از مدل 2 ترابایتی می‌شود که به ترتیب، 150 و 210 دلار قیمت دارند.

هارد اکسترنال HD830 ای دیتا مقاوم ترین و سرسخت ترین هارد اکسترنال موجود در ایران است. می توانید این هارد فوق العاده را با گارانتی آونگ خریداری کنید.