بررسی اجمالی ADATA XPG GAMMIX S50 توسط رسانه Funkykit

بررسی ADATA XPG GAMMIX S50

در مقاله امروز نگاهی خواهیم داشت به GAMMIX S50 1TB PCIe Gen4x4 M.2 SSD محصول شرکت تایوانی ADATA که با برند XPG در حوزه گیمینگ فعالیت می‌کند. اس اس دی S50 ای دیتا مجهز به جدیدترین کنترلگر Phison است. این محصول ADATA توانسته موفق به دریافت استاندارد PCI-E 4.0 Gen4x4 نیز بشود. این استاندارد نشان می‌دهد که دستگاه می‌تواند سرعت خواندن 5000Mb/sec و همچنین سرعت نوشتن 4400mb/sec را به کاربران عرضه کند. نمونه‌ بررسی شده در این مقاله، یک SSD با ظرفیت ۱ ترابایت است که از سیستم ذخیره‌سازی Cache با نام SLC، بافر DRAM و NVM v1.3 پشتیبانی می‌کند. از دیگر ویژگی‌های این SSD نیز می‌توان به بدنه فلزی خاکستری رنگ آن اشاره کرد که قادر است دمای SSD را در زمان کار به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

بررسی اجمالی ADATA XPG GAMMIX S50 توسط رسانه Funkykit

پیش از این، کارشناسان به خریداران توصیه می‌کردند که از یک M.2 SSD با ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت به عنوان Bootloader استفاده نمایند. اما امروزه و با کاهش چشمگیر قیمت مموری‌های NAND، شاهد این هستیم که بسیاری از سازندگان از SSDهای M.2 و با ظرفیت ۵۱۲ گیگابایت، ۱ ترابایت و ۲ ترابایت در ساخت محصولات‌شان استفاده می‌کنند. با بهره‌گیری از این روش، خریداران می‌توانند از SSD هم به عنوان Bootloader و هم به عنوان درایو اصلی استفاده نمایند.

خبر خوب برای آن دسته از افرادی که از مادر بورد X570 و همچنین نسل سوم پردازنده‌های Ryzen استفاده می‌کنند، این است که می‌توانند با خرید ADATA XPG GAMMIX از تمام ظرفیت‌های درگاه PCIe 4.0 Gen4x4 استفاده کنند. اطلاعات مربوط به این خبر را می توانید در این لینک بخوانید.

با استفاده از یک SSD با ظرفیت ۱ ترابایت، دیگر جایی برای نگرانی نیست. چرا که شما بیش از این نیازی به استفاده از SSDهای ۲.۵ اینچی در کنار حافظه اصلی دستگاه‌تان نخواهید داشت.

به نظر می‌رسد که این SSD می‌تواند تا حد قابل توجهی، انتظارات را فراهم کرده و نمره بالایی در بررسی‌ سایت‌های معتبر دریافت کند. ما برای آزمایش این محصول قدرتمند، از یک پکیج سخت افزاری متشکل از یک پردازنده AMD Ryzen 7 3700X، یک مادربورد ASRock X570 Phantom Gaming X، یک کیت GEIL Super Luce RGB DDR4-3000MHz 16Gb و کارت گرافیک Zotac GeForce GTX 1660 Super استفاده خواهیم کرد.

ویژگی‌های ADATA XPG GAMMIX S50 در یک نگاه

ویژگی های ADATA XPG GAMMIX S50

  • استفاده از PCIe 4.0
  • بهره‌وری بسیار بالا
  • حفظ دما در هنگام کار
  • سرعت بالای خواندن/ نوشتن
  • بهره‌گیری از 3D NAND Flash که ظرفیت بیشتر و راحتی کار را به همراه دارد
  • یکپارچگی و امنیت اطلاعات
  • ۵ سال گارانتی آونگ

بررسی کلی ADATA XPG GAMMIX S50

بهره‌گیری از PCIe Gen4x4 و دریافت استاندارد NVM 1.3 باعث شده تا GAMMIX S50 بتواند سرعت بی‌نظیری را هم در زمان خواندن و هم در زمان نوشتن به کاربر ارائه دهد. این دستگاه می‌تواند با سرعت 5000MB بر ثانیه، اطلاعات را بخواند و با سرعت 4400MB بر ثانیه، اطلاعات را بر روی خود ثبت کند. از دیگر قابلیت‌های S50 می‌توان به هیت سینک از جنس آلومینیوم برای کاهش دما، سیستم SLC caching، مموری 3D Flash (برای ظرفیت ۲ ترابایت)، بافر DRAM و تکنولوژی تشخیص خطا LDPC اشاره کرد.

پلی به آینده با استفاده از PCIe4.0

با استفاده از PCIe Gen4x4، این دستگاه می‌تواند سرعت خواندن/نوشتن بی‌نظیری را در اختیار کاربر قرار دهد. این تکنولوژی در مقایسه با نسل قبل یعنی PCIe 3.0 تا ۱۰ برابر سریع‌تر است.

GAMMIX S50 با تمام پردازنده‌های اینتل و AMD سازگار است. اما برای رسیدن به بیشترین میزان بهره‌وری، این SSD باید بر روی مادربردهایی نصب شود که از ارتباطات PCIe 4.0 پشتیبانی می‌کنند. به صورت کلی، عملکرد این محصول به طور مستقیم به تنظیمات نرم افزاری و سخت افزاری سیستم بستگی دارد.

بهره‌وری بسیار بالا

  • پشتیبانی از NVM 1.3
  • استفاده از نسل جدید 3D Flash با ظرفیت بیشتر و مصرف بهینه‌تر
  • فرم فکتور M.2 2280 : پشتیبانی از PCIe 4.0
  • یک محصول بی‌نظیر برای افرادی که به صورت حرفه‌ای مشغول ساخت ویدیو و بازی هستند

حفظ دما در هنگام کار

S50 با بهره‌گیری از یک سینک گرما آلومینیومی، دوام مناسبی در دماهای بالا دارد. این سینک آلومینیومی می‌تواند دمای سطح SSD را تا ۱۰ درجه سانتی گراد کاهش دهد. هیت سینک علاوه بر اینکه دمای دستگاه را کنترل می‌کند، ظاهری بسیار امروزی و جذاب را نیز به این محصول بخشیده است.

سرعت بالای خواندن و نوشتن ADATA XPG GAMMIX S50

شرکت  XPG در ساخت این محصول از سیستم SLC caching و همچنین بافر DRAM‌ استفاده کرده است. با بهره‌گیری از این قابلیت‌ها، S50 می‌تواند سرعت خواندن 5000MB بر ثانیه و سرعت نوشتن 4400MB بر ثانیه را به کاربر ارائه دهد.

بهره‌گیری از 3D NAND Flash

3D NAND Flash به صورت معمول در SSDهای بالای ۲ ترابایت مورد استفاده قرار می‌گیرد و در مقایسه با اس اس دی های 2D، سرعت بسیار بالاتری را در زمان کار به کاربر می‌دهد. به لطف تکنولوژی‌های رمزگذاری اطلاعات، S50 می‌تواند TBW بالاتر و دوام بیشتری در مواجهه با اپلیکیشن‌های مختلف داشته باشد.

یکپارچگی و امنیت اطلاعات

پشتیبانی S50 از تکنولوژی تشخیص خطا LDPC علاوه بر این که دقت انتقال فایل را بالاتر می‌برد، باعث افزایش طول عمر مفید SSD می‌شود. علاوه بر این، بهره‌گیری از تکنولوژی رمزگذاری نقطه به نقطه و همچنین تکنولوژی RAID تاثیر بسیار ویژه‌ای بر حفظ یکپارچگی اطلاعات و امنیت بیشتر در انتقال فایل خواهد داشت.

۵ سال گارانتی آونگ

XPG اعلام کرده که تمام قطعات استفاده شده در S50، به صورت بسیار دقیق و ویژه تحت بررسی قرار گرفته و گواهی سلامت دریافت کرده‌اند. با این حال این آونگ به خریداران ۵ سال خدمات پس از فروش ارائه می‌دهد.

درایو اس اس دی S50

[table id=1403 /]

تصاویر بسته بندی حافظه اس اس دی S50 ای دیتا

بسته بندی XPG gammix S50 بسته بندی XPG gammix S50

گالری تصاویر ADATA XPG GAMMIX S50

بررسی اجمالی ADATA XPG GAMMIX S50 توسط رسانه Funkykit

نحوه نصب حافظه اس اس دی XPG S50

نحوه نصب XPG S50

برای استفاده از این SSD کافیست آن را به درگاه M.2 موجود بر روی مادربرد نصب کنید. به یاد داشته باشید که در برخی موارد، باید محافظ فلزی موجود بر روی S50 را از روی آن جدا کنید.

تست بنچمارک درایو اس اس دی XPG S50

برای آزمایش GAMMIX S50 ما از سیستمی با مشخصات زیر استفاده خواهیم کرد.

پردازنده AMD Ryzen 7 3700X @ 3.6GHz
سیستم خنک کننده COOler Master Master Liquid 240 AIO
مادربرد ASRock X570 Phantom Gaming X
حافظه رم GEIL Super Luce RGB DDR4
PSU Cooler Master V850 PSU
پردازنده گرافیکی Zotac GeForce GTX 1660 SUPER
SSD Patriot VPN100 PCIE Gen3x4 SSD 512GB

اطلاعات حافظه AIDA64

اس اس دی ADATA GAMMIX S50 از کنترلگر Phison E16 برای مدیریت عملیات مختلف بر روی SSD استفاده می‌کند. علاوه بر این، S50 به تکنولوژی PCIe 4.0 Gen4x4 و 3D TLC NAND هم مجهز است.

gammix s50 aida64 info

بنچمارک CrystalDiskMark

CrystalDiskMark یک بنچمارک نرم افزاری مخصوص دیسک‌هاست. این بنچمارک می‌تواند سرعت خطی نوشتن/ خواندن در یک دیسک را اندازه‌گیری کند. همچنین کاربر این امکان را خواهد داشت تا نوع انتقال اطلاعات را از میان گزینه‌های Random، 0Fill و 1Fill انتخاب نماید.

s50 crystal benchmark

بررسی‌های صورت گرفته بر روی S50 نشان می‌دهد که این دستگاه می تواند در دنیای واقعی، اطلاعات را با سرعت 4976 تا 5000 مگابایت بر ثانیه بخواند که بسیار شگفت انگیز است. در سوی دیگر، سرعت نوشتن اطلاعات نیز در بازه 4268 تا 4281 مگابایت در ثانیه قرار می‌گیرد که به صورت کامل با انتظارات ما همخوانی دارد.

بنچمارک ATTO Disk

ATTO یک بنچمارک بسیار معتبر در زمینه سنجش عملکرد یک حافظه است. این بنچمارک می‌تواند عملکرد هارد درایوها، SSDها و همچنین نحوه پیاده‌سازی RAID را مورد بررسی قرار داده و گزارشات دقیقی را در اختیار کارشناسان قرار دهد.

بنچمارک ATTO Disk

بنچمارک Anvil

Anvil ابزار قدرتمندی است که به شما در سنجش سرعت خواندن و نوشتن هارد درایو یا SSD کمک می‌کند.

بنچمارک Anvil

با انجام آزمایش بر روی S50 توسط Anvil دریافتیم که این دستگاه می‌تواند عملکرد قابل قبولی در زمان آزمایش 4K QTD 16 Read IOPS داشته و نمره 183,725.74 را ثبت کند. همچنین S50 توانست نمره شگفت انگیز 44-,756.87 را در آزمایش 4K QTD write IOPS‌ کسب کند.

دمای کارکرد دستگاه

بیشترین دمای S50 در هنگام کار، به ۶۹ درجه سلسیوس می‌رسد. در مقایسه با سایر محصولاتی که از تکنولوژی PCIe 4.0 استفاده می‌کنند، ثبت بیشینه دمای ۶۹ درجه یک رکورد محسوب می‌شود.

GAMMIX S50

جمع‌بندی نهایی درباره حافظه ADATA XPG GAMMIX S50

بعد از اینکه در نمایشگاه Computex سال گذشته صحبت‌هایی در خصوص افزایش سرعت در SSDهای Gen 4×4 به میان آمد، بسیاری از کارشناسان به دنبال این موضوع بودند که عملکرد واقعی این دستگاه‌ها را مورد آزمایش قرار بدهند.

بدون شک می‌توان اعلام کرد که GAMMIX S50 توانست تمام آزمایشات را با موفقیت پشت سر گذاشته و نتایج بسیار خوبی را کسب کند. S50 دقیقا همانطور که شرکت XPG اعلام کرده بود، می‌تواند اطلاعات را با سرعت باورنکردنی 5000MB بر ثانیه بخواند. سرعت نوشتن اطلاعات بر روی این هارد نیز بسیار شگفت انگیز بوده و در بازه 4268MB تا 4281MB در ثانیه قرار دارد.

GAMMIX S50

یکی از نقاط قوت GAMMIX S50 بهره‌گیری از کنترلگر قدرتمند E16 است. این کنترلگر که توسط شرکت Phison طراحی و ساخته شده، یکی از معدود کنترلگرهای موجود در بازار است که از تکنولوژی PCIe Gen4x4 پشتیبانی می‌کند.

دستگاه GAMMIX S50 در دو ظرفیت ۱ ترابایت و ۲ ترابایت و بدون چراغ‌های RGB به بازار عرضه شده است. البته حقیقت این است که نداشتن چراغ RGB برای هاردی که سرعت شگفت انگیز انتقال فایل را به کاربرش ارائه می‌دهد، نقطه ضعف به حساب نمی‌آید.

استفاده از یک لایه فلزی برای انتقال گرما، علاوه بر این که SSD را خنک نگه می‌دارد، ظاهر فوق‌العاده‌ای نیز به آن می‌بخشد. بیشینه درجه حرارت ۶۹ درجه سانتی‌گراد، یک رکورد شگفت انگیز برای S50 به شما می‌آید.

هیت سینک S50 lite

همانگونه که اشاره کردیم، ADATA XPG GAMMIX S50 با ظرفیت ۱ ترابایت و با قیمت ۲۰۹.۹۹ دلار آمریکا در دسترس خریداران قرار گرفته است. شاید در نگاه اول، این قیمت برای یک SSD با ظرفیت ۱ ترابایت، اندکی گران باشد. اما به خاطر داشته باشید که S50 عملکرد به مراتب بهتری در مقایسه با SSDهای هم رده خود دارد. البته برای دستیابی به تمام ظرفیت‌های این محصول، شما نیاز خواهید داشت تا یک مادربرد X570 و نسل سوم پردازنده‌های Ryzen استفاده کنید.

نکات مثبت

  • سرعت بسیار بالا در خواندن و نوشتن اطلاعات
  • استفاده از کنترلگر Phison E16
  • بهر‌ه‌گیری از تکنولوژی PCIe Gen4x4
  • استفاده از سینک گرما برای کاهش دما
  • پشتیبانی از NVMe v1.3
  • ۵ سال خدمات پس از فروش

نکات منفی

  • چیزی به ذهن بررسی کننده نمی‌رسد

سخن آخر

اگر به دنبال یک SSD با ظرفیت بالا و بهره‌گیری از تکنولوژی Gen4x4 هستید، پیشنهاد ما به شما خرید ADATA XPG GAMMIX S50 SSD است. این محصول یکی از سریع‌ترین اس اس دی ها با فرم فکتور M.2 موجود در بازار است که توسط Phison E16 کنترل می‌شود. در نظر داشته باشید که برای دسترسی به تمام ظرفیت‌های این حافظه، شما به یک مادربرد X570 و پردازنده Ryzen نیاز خواهید داشت.